Olkaa te onnellisia, joilla ei ole vatsaongelmia... T. 17v
Tämä on ihan helvetinmoista (sori, mutta oikeasti on). Mun vatsaoireet ovat jatkuneet jo pari vuotta, mutta tutkimuksissa ei ole löydetty mitään. Laktoosi-intoleranssi on testattu, keliakia on testattu, jopa kilpirauhanen on testattu, allergiat on testattu, kaikki on testattu. Paitsi paksusuolen tähystys, siihen en ole pystynyt vielä :D Hyi... Menen kyllä, jos tämä jatkuu yhä.
Nykyinen diagnoosi on IBS, mutta epäilen crohnin tautia. Just nyt on ruokaseuranta menossa ja katsotaan se lääkärin kanssa tässä joskus.
Mutta niin. Oireet ovat pahentuneet v.2014 syksyn jälkeen ja olen vatsaongelmien pahennuttua joutunut jäämään ehkä jopa kymmeniä kertoja pois bussista kesken kaiken, koska joko olen oksentanut, tai tavaraa on tullut toisesta(kin) päästä.
Joka ikinen päivä vatsa oireilee ja olen sen takia alkanut pelkäämään syömistä. Olen kerran oksentanut koulussa kesken tunnin, kun en kerennyt vessaan... Ja minulla on emetofobia. Olen oikeasti harkinnut koulun lopettamista, koska vatsaongelmat ovat mukana 24/7, kokoajan läsnä. Mun koulumatkat ovat tunnin/suunta ja joskus kroppa antaa alle minuutin varoitusajan ennenkuin oksennan/(anteeksi) kirjaimellisesti paskon alleni. Joka ikinen aamu ja iltapäivä pelkään ja stressaan bussimatkoja sen vuoksi, kun koskaan ei tiedä, että pääsenkö tänään koululle asti, vai en.
En ole käynyt kavereiden kanssa kahvilla enää vuosiin, en porukoiden mukana ravintolassa, en elokuvissa. Jos menen shoppailemaan, niin etsin ensimmäisenä kaikki lähettyvillä olevat vessat. Myös muutamat lomat ovat jääneet välistä, koska ne olisivat tarkoittaneet 3-5h ajomatkaa vessattomassa audossa ja vain kahdella pysäkillä. Noup. Ei mun vatsalla. Olen välillä katsonut ihan sekunti-kellosta aikaa ja se on ihan normaalia nykyään, että minulla on alle minuutti aikaa keretä vessaan. En mitenkään pystyisi istumaan autossa montaa tuntia ilman mahdollisuutta päästä vessaan lyhyellä varoitusajalla. Ja viimeks tänään jouduin jättämään täyden ostoskorin kauppaan ja juoksemaan vessaan, kun paha olo iski ihan ykskaks, tuskan hiki vain valui pitkin selkää ja järkyttävät vatsakrampit löivät läpi vartalon. Kuulostaako ihanalta? Tuollaisia kauppareissuja on vähintään pari kertaa kuukaudessa, tällä viikolla kolmesti (...), mutta pakko minun on käydä kaupassa ja ostaa ruokaa yms.
Terve, normaali vatsa on sellainen asia, mistä kannattaa olla iloinen. Yleensä vatsaan kiinnittää huomiota vasta, kun se ei enää olekkaan ok.
Kommentit (131)
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:29"]Voisiko sinulla olla paniikkihäiriö joka ilmenee vatsaa rasittavassa muodossa? Onko sinulla näitä yllättäviä kohtauksia kotosalla? kuvailemasi tilanteet kuulostavat paniikkikohtauksilta jotka aiheuttavat oksennusta/yms. Itselläni oli ennen samanlaisia oireita, jouduin aina etsimään vessan valmiiksi ja välttelin tilanteita joissa vessaa ei ollut. Luulin niiden johtuvan allergiasta mutta sainkin paniikkihäiriö-diagnoosin. Kofeiinin lopettaminen on auttanut jonkin verran, sekä Hyla-tuotteisiin siirtyminen. Toivottavasti apu löytyy, voimia sulle!
[/quote]
Paniikkihäiriö on diagnisoitu ja siihen on käytössä lääkkeet. Mun lääkäri puhu just tota samaa, että vatsa saattaa reagoida paniikkioireisiin, ei kiva :/ Minulla on myös stressivatsaa, mutta erotan kyllä milloin kyse on stressivatsasta ja "oikeista" vatsaongelmista. Ja kohtauksia on myös kotona, viimeyö meni taas parin tunnin välein juostua vessassa. Olen koittanut rajoittaa kofeiinin saamisen yhteen teekuppiin päivässä, mutta olen koukussa teehen D: Kotona käytän pääasiassa laktoosittomia maitoja yms ihan senkin takia, koska äidillä ja veljellä on laktoosi-intoleranssi ja meillä on senkin takia laktoosittomia tuotteita. Mutta kiitos! :)
ap
Mullakin tuli mieleen paniikkihäiriö. Itsellä oli samanlaista pari vuotta sitten, oli aivan hirveetä. Kesti yli vuoden, pelkäsin ravintoloita, en käynyt missään... Etsin aina lähimmän vessan ja pidin muovipussia mukana aina siltä varalta että oksennan. Mutta sitten se pelko mahakivusta, ruoan syömisestä, oksentamisesta ja ulostamisesta loppui. Se loppui ihan yhtäkkiä kun vaan totutin itseni taas normielämään. Ajattelin, että tää on vaan elämää, mikä on pahinta mitä voisi tapahtua? Siitä selviäisin kyllä. Tsemppiä sulle.
Crohniahan se varmaan on, joten mene tutkimuksiin, vaikka kuin vtuttais ajatukskin. Mene ajoissa, avanne ei ole ilo...
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:37"]Tätä harva tietää, mutta pitkä homealtistus voi johtaa myös jatkuviin suolisto-ongelmiin. Sokeri, viljat ja joskus myös maitotuotteet pois- saattaa auttaa. Tai sitten se voi olla jotain muuta...
[/quote]
Mun koulussa on homeongelmaa ja esim. mun kaveri reagoi niissä luokissa vahvasti epäpuhtauksiin, mitä ovatkaan :/ Koitan pitää etenkin sokerit minimissä, mutta olen teini ja sokeria kuluu vähän liikaa ja yh. Viljat olen saanut suht hyvin alas ja maitotuotteet ovat pääasiassa hylaa ja laktoositonta.
ap
Voi olla paniikkioireitakin, onko pahoinvointia tai kramppeja jos olet yksin kotona?
Voi ei! Tsemppiä, ap. Mä painiskelin koko teini-iän ja monta vuotta sen jälkeenkin tosi pahan aknen kanssa, ja tuntui maailman hirveimmältä taudilta. Samaan aikaan häpesin paitsi ihoani myös sitä, että valitin täysin pinnallisesta vaivasta vaikka muilla oli pahempiakin sairauksia.
Tiedän kyllä silti millasta on jättää kaveri-illalliset ym. väliin., mä tosin välttelin niitä ihan vaan koska en halunnut näyttäytyä missään. Tuntui että koko teini-ikä meni hukkaan, kun en uskaltanut lähteä naamani kanssa minnekään. Samankaltaset fiilikset koettu siis tavallaan..
Nyt olen 23 v., ja synnytyksen jälkeen iho lähti paranemaan. Toivon koko sydämestäni, että sullakin pian helpottaisi! Eihän tuo tollasena voi jatkua loputtomiin :(
Siskollani on refluksi ja ärtyneen suolen oireyhtymä, sekä niistä johtuva paniikkihäiriö. Hänen opiskelunsa oli myös yhtä tuskaa, kun pelkäsi niin paljon oksentamista että voi jatkuvasti pahoin ihan jo sen pelonkin takia. Soitti välillä mulle asemalta, kun ei uskaltanut astua junaan, koska oksetti. Samalla pelkäsi kuitenkin myöhästyvänsä koulusta, joten huono olo paheni. Loputon kierre.
Selvisi kuitenkin amk:sta hyvin paperein ja nyt työskentelee alalla, jossa on mahdollista välillä käydä vaikka takahuoneessa yökkäämässä :D Ei kuulemma okseta enää yhtä paljon, mutta joutuu elämään lääkkeillä ja jättämään ruokavaliostaan suuren osan esim. viljoja pois. Elämä on hankalaa, mutta paremmin voi.
Mee säkin siihen tähystykseen, ja koita vähentää stressiä. No, se nyt on paremmin sanottu kuin tehty. Iso halaus sinulle, ap!
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:41"]Mullakin tuli mieleen paniikkihäiriö. Itsellä oli samanlaista pari vuotta sitten, oli aivan hirveetä. Kesti yli vuoden, pelkäsin ravintoloita, en käynyt missään... Etsin aina lähimmän vessan ja pidin muovipussia mukana aina siltä varalta että oksennan. Mutta sitten se pelko mahakivusta, ruoan syömisestä, oksentamisesta ja ulostamisesta loppui. Se loppui ihan yhtäkkiä kun vaan totutin itseni taas normielämään. Ajattelin, että tää on vaan elämää, mikä on pahinta mitä voisi tapahtua? Siitä selviäisin kyllä. Tsemppiä sulle.
[/quote]
Kuulostaapa tutulta, nimittäin nytkin laukussa on muovipussi ja paperia yms oksentamisen yms varalta. Pahimmat on just ehkä ne, että oksennan/en kerkeä ajoissa vessaan ja tulee housuun koulussa/kaupassa/jossain ihmisten keskellä julkisissa paikoissa :/ Kiitos ^^
ap
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:43"]Crohniahan se varmaan on, joten mene tutkimuksiin, vaikka kuin vtuttais ajatukskin. Mene ajoissa, avanne ei ole ilo...
[/quote]
Olen menossa ja lääkäri on vähän puhunut mirtazapin aloittamisesta, koska se auttais mun uniongelmiin ja sivuvaikutuksena pitäisi auttaa myös vatsaoireisiin, mutta olen vähän epäilevä lääkkeitä kohtaan.
ap
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:43"]Voi olla paniikkioireitakin, onko pahoinvointia tai kramppeja jos olet yksin kotona?
[/quote]
Olen todella harvoin yksin kotona, koska sisarukset, mutta kumpaakin on myös yksin ollessa.
ap
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:48"]
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:43"]Crohniahan se varmaan on, joten mene tutkimuksiin, vaikka kuin vtuttais ajatukskin. Mene ajoissa, avanne ei ole ilo... [/quote] Olen menossa ja lääkäri on vähän puhunut mirtazapin aloittamisesta, koska se auttais mun uniongelmiin ja sivuvaikutuksena pitäisi auttaa myös vatsaoireisiin, mutta olen vähän epäilevä lääkkeitä kohtaan. ap
[/quote]
Kannaataako olla lääkkeisiin epäileväinen? Elämäsi on kurjaa, laadultaan, jos lääkkeet auttaa, niin mitä pahaa siinäolisi?
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:37"]Tätä harva tietää, mutta pitkä homealtistus voi johtaa myös jatkuviin suolisto-ongelmiin. Sokeri, viljat ja joskus myös maitotuotteet pois- saattaa auttaa. Tai sitten se voi olla jotain muuta...
[/quote]
Tätä harva tietää, mutta ufot vaivuttaa meidät yöllä uneen ja tutkii uniamme. Foliohattu voi auttaa
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:46"]Voi ei! Tsemppiä, ap. Mä painiskelin koko teini-iän ja monta vuotta sen jälkeenkin tosi pahan aknen kanssa, ja tuntui maailman hirveimmältä taudilta. Samaan aikaan häpesin paitsi ihoani myös sitä, että valitin täysin pinnallisesta vaivasta vaikka muilla oli pahempiakin sairauksia.
Tiedän kyllä silti millasta on jättää kaveri-illalliset ym. väliin., mä tosin välttelin niitä ihan vaan koska en halunnut näyttäytyä missään. Tuntui että koko teini-ikä meni hukkaan, kun en uskaltanut lähteä naamani kanssa minnekään. Samankaltaset fiilikset koettu siis tavallaan..
Nyt olen 23 v., ja synnytyksen jälkeen iho lähti paranemaan. Toivon koko sydämestäni, että sullakin pian helpottaisi! Eihän tuo tollasena voi jatkua loputtomiin :(
Siskollani on refluksi ja ärtyneen suolen oireyhtymä, sekä niistä johtuva paniikkihäiriö. Hänen opiskelunsa oli myös yhtä tuskaa, kun pelkäsi niin paljon oksentamista että voi jatkuvasti pahoin ihan jo sen pelonkin takia. Soitti välillä mulle asemalta, kun ei uskaltanut astua junaan, koska oksetti. Samalla pelkäsi kuitenkin myöhästyvänsä koulusta, joten huono olo paheni. Loputon kierre.
Selvisi kuitenkin amk:sta hyvin paperein ja nyt työskentelee alalla, jossa on mahdollista välillä käydä vaikka takahuoneessa yökkäämässä :D Ei kuulemma okseta enää yhtä paljon, mutta joutuu elämään lääkkeillä ja jättämään ruokavaliostaan suuren osan esim. viljoja pois. Elämä on hankalaa, mutta paremmin voi.
Mee säkin siihen tähystykseen, ja koita vähentää stressiä. No, se nyt on paremmin sanottu kuin tehty. Iso halaus sinulle, ap!
[/quote]
Ois kyllä ihanaa, jos minullakin tämä helpottais ja pystyisin ehkä joskus elämään suht normaalisti :) En oikein osaa sanoa mitään järkevää, mutta vaikutat ihanalta ja kiitos kommentistasi :3
ap
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:52"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:48"]
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:43"]Crohniahan se varmaan on, joten mene tutkimuksiin, vaikka kuin vtuttais ajatukskin. Mene ajoissa, avanne ei ole ilo... [/quote] Olen menossa ja lääkäri on vähän puhunut mirtazapin aloittamisesta, koska se auttais mun uniongelmiin ja sivuvaikutuksena pitäisi auttaa myös vatsaoireisiin, mutta olen vähän epäilevä lääkkeitä kohtaan. ap
[/quote]
Kannaataako olla lääkkeisiin epäileväinen? Elämäsi on kurjaa, laadultaan, jos lääkkeet auttaa, niin mitä pahaa siinäolisi?
[/quote]
Olen lukenut, että mirtazapin olisi "agressiivisin/yksi agressiivisimmista" unilääkkeistä yms, eli siis aiheuttaisi raivokohtauksia ja sellaista, että niitä vähän pelkään. Hienoa, jos lääkkeestä olisi apua vatsaongelmiin, mutta pelkään sivuoireita, etenkin just noita raivokohtauksia.
ap
Ap katsoo, yrittää ainakin, yhden elokuvan sisarusten kanssa, etten ole ihan kokoajan av:lla, mutta koitan vilkaista tätä ketjua aina välillä :)
Ap, tyttöni kärsii myös vatsavaivoista ja oletko kokeillut jättää maitotuotteet pois? Vaikutus näkyy yleensä vasta 3-4 viikon "lakon" jälkeen.
Mulla oli maha vuoden kuralla. Pahin pörinä rauhoittui pitkällä maitohappokuurilla. Myös Tri Tolosen Lepicol (psylliumkuitua, maitohappobakteereja yms.) kannattaa testata. Iso pönikkä, joka kestää kuukausia maksoi jotain 9 e.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:04"]Ap, tyttöni kärsii myös vatsavaivoista ja oletko kokeillut jättää maitotuotteet pois? Vaikutus näkyy yleensä vasta 3-4 viikon "lakon" jälkeen.
[/quote]
Olen kokeillut, mutta vatsa tuntuu reagoivan välillä viljoihinkin ja huonona päivänä vatsa ei tunnu tarvitsevan mitään, kun kipuilee muutenvain.
ap
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:10"]Sen siittä saa kun jakelee pesäänsä kaikkialla ja aivan kaikille!!!
[/quote]
Joo o, en kyllä ole kenellekkään "jaellut pesääni" :D
ap
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:14"]Mulla oli maha vuoden kuralla. Pahin pörinä rauhoittui pitkällä maitohappokuurilla. Myös Tri Tolosen Lepicol (psylliumkuitua, maitohappobakteereja yms.) kannattaa testata. Iso pönikkä, joka kestää kuukausia maksoi jotain 9 e.
[/quote]
Kiitti vinkistä :)
ap
Tätä harva tietää, mutta pitkä homealtistus voi johtaa myös jatkuviin suolisto-ongelmiin. Sokeri, viljat ja joskus myös maitotuotteet pois- saattaa auttaa. Tai sitten se voi olla jotain muuta...