Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olkaa te onnellisia, joilla ei ole vatsaongelmia... T. 17v

Vierailija
14.03.2015 |

Tämä on ihan helvetinmoista (sori, mutta oikeasti on). Mun vatsaoireet ovat jatkuneet jo pari vuotta, mutta tutkimuksissa ei ole löydetty mitään. Laktoosi-intoleranssi on testattu, keliakia on testattu, jopa kilpirauhanen on testattu, allergiat on testattu, kaikki on testattu. Paitsi paksusuolen tähystys, siihen en ole pystynyt vielä :D Hyi... Menen kyllä, jos tämä jatkuu yhä.

Nykyinen diagnoosi on IBS, mutta epäilen crohnin tautia. Just nyt on ruokaseuranta menossa ja katsotaan se lääkärin kanssa tässä joskus.

Mutta niin. Oireet ovat pahentuneet v.2014 syksyn jälkeen ja olen vatsaongelmien pahennuttua joutunut jäämään ehkä jopa kymmeniä kertoja pois bussista kesken kaiken, koska joko olen oksentanut, tai tavaraa on tullut toisesta(kin) päästä.

Joka ikinen päivä vatsa oireilee ja olen sen takia alkanut pelkäämään syömistä. Olen kerran oksentanut koulussa kesken tunnin, kun en kerennyt vessaan... Ja minulla on emetofobia. Olen oikeasti harkinnut koulun lopettamista, koska vatsaongelmat ovat mukana 24/7, kokoajan läsnä. Mun koulumatkat ovat tunnin/suunta ja joskus kroppa antaa alle minuutin varoitusajan ennenkuin oksennan/(anteeksi) kirjaimellisesti paskon alleni. Joka ikinen aamu ja iltapäivä pelkään ja stressaan bussimatkoja sen vuoksi, kun koskaan ei tiedä, että pääsenkö tänään koululle asti, vai en.

En ole käynyt kavereiden kanssa kahvilla enää vuosiin, en porukoiden mukana ravintolassa, en elokuvissa. Jos menen shoppailemaan, niin etsin ensimmäisenä kaikki lähettyvillä olevat vessat. Myös muutamat lomat ovat jääneet välistä, koska ne olisivat tarkoittaneet 3-5h ajomatkaa vessattomassa audossa ja vain kahdella pysäkillä. Noup. Ei mun vatsalla. Olen välillä katsonut ihan sekunti-kellosta aikaa ja se on ihan normaalia nykyään, että minulla on alle minuutti aikaa keretä vessaan. En mitenkään pystyisi istumaan autossa montaa tuntia ilman mahdollisuutta päästä vessaan lyhyellä varoitusajalla. Ja viimeks tänään jouduin jättämään täyden ostoskorin kauppaan ja juoksemaan vessaan, kun paha olo iski ihan ykskaks, tuskan hiki vain valui pitkin selkää ja järkyttävät vatsakrampit löivät läpi vartalon. Kuulostaako ihanalta? Tuollaisia kauppareissuja on vähintään pari kertaa kuukaudessa, tällä viikolla kolmesti (...), mutta pakko minun on käydä kaupassa ja ostaa ruokaa yms.

Terve, normaali vatsa on sellainen asia, mistä kannattaa olla iloinen. Yleensä vatsaan kiinnittää huomiota vasta, kun se ei enää olekkaan ok.

Kommentit (131)

Vierailija
21/131 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans yks joka on taistellu puolet elämästään crohnin taudin kanssa! Syön azamunia aamuin illoin, mutta tarvitsen aina pari kertaa vuodessa kuuden viikon kortisonikuurin :/ minulla auttoi vegaaniksi siirtyminen. Tuntui, että kevyet ruuat ovat ainoat, jotka pysyvät sisällä. Aloin pikkuhiljaa jättää lihan ja maidon pois. Nyt olen ollut täysin vegaani jokusen vuoden, ja tosiaan kortisonikuurit ovat harventuneet tuohon kahteen kuuriin vuodessa. Nykyisin masu on niin hyvänä, että voin huoleti silloin tällöin poiketa vegaaniudesta ilman oireita :)
Ap:lle suosittelen mahdollisimman kevyttä mutta ravitsevaa ruokaa! Puurot, kasvissosekeitot, ruokaisat salaatit yms, miksei myös kala silloin tällöin :)

Vierailija
22/131 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 15:05"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:20"]Tämä on ihan helvetinmoista (sori, mutta oikeasti on). Mun vatsaoireet ovat jatkuneet jo pari vuotta, mutta tutkimuksissa ei ole löydetty mitään. Laktoosi-intoleranssi on testattu, keliakia on testattu, jopa kilpirauhanen on testattu, allergiat on testattu, kaikki on testattu. Paitsi paksusuolen tähystys, siihen en ole pystynyt vielä :D Hyi... Menen kyllä, jos tämä jatkuu yhä.

Nykyinen diagnoosi on IBS, mutta epäilen crohnin tautia. Just nyt on ruokaseuranta menossa ja katsotaan se lääkärin kanssa tässä joskus.

Mutta niin. Oireet ovat pahentuneet v.2014 syksyn jälkeen ja olen vatsaongelmien pahennuttua joutunut jäämään ehkä jopa kymmeniä kertoja pois bussista kesken kaiken, koska joko olen oksentanut, tai tavaraa on tullut toisesta(kin) päästä.

Joka ikinen päivä vatsa oireilee ja olen sen takia alkanut pelkäämään syömistä. Olen kerran oksentanut koulussa kesken tunnin, kun en kerennyt vessaan... Ja minulla on emetofobia. Olen oikeasti harkinnut koulun lopettamista, koska vatsaongelmat ovat mukana 24/7, kokoajan läsnä. Mun koulumatkat ovat tunnin/suunta ja joskus kroppa antaa alle minuutin varoitusajan ennenkuin oksennan/(anteeksi) kirjaimellisesti paskon alleni. Joka ikinen aamu ja iltapäivä pelkään ja stressaan bussimatkoja sen vuoksi, kun koskaan ei tiedä, että pääsenkö tänään koululle asti, vai en.

En ole käynyt kavereiden kanssa kahvilla enää vuosiin, en porukoiden mukana ravintolassa, en elokuvissa. Jos menen shoppailemaan, niin etsin ensimmäisenä kaikki lähettyvillä olevat vessat. Myös muutamat lomat ovat jääneet välistä, koska ne olisivat tarkoittaneet 3-5h ajomatkaa vessattomassa audossa ja vain kahdella pysäkillä. Noup. Ei mun vatsalla. Olen välillä katsonut ihan sekunti-kellosta aikaa ja se on ihan normaalia nykyään, että minulla on alle minuutti aikaa keretä vessaan. En mitenkään pystyisi istumaan autossa montaa tuntia ilman mahdollisuutta päästä vessaan lyhyellä varoitusajalla. Ja viimeks tänään jouduin jättämään täyden ostoskorin kauppaan ja juoksemaan vessaan, kun paha olo iski ihan ykskaks, tuskan hiki vain valui pitkin selkää ja järkyttävät vatsakrampit löivät läpi vartalon. Kuulostaako ihanalta? Tuollaisia kauppareissuja on vähintään pari kertaa kuukaudessa, tällä viikolla kolmesti (...), mutta pakko minun on käydä kaupassa ja ostaa ruokaa yms.

Terve, normaali vatsa on sellainen asia, mistä kannattaa olla iloinen. Yleensä vatsaan kiinnittää huomiota vasta, kun se ei enää olekkaan ok.
[/quote]Lol :D Vitun separi. Susta liikkuu koulussa sellasia juttuja että oksat pois.Kuulemma olit paskantanu yhen äijän päälle seksin aikana XDD
[/quote]

Väitätkö, että oot samassa koulussa mun kanssa? xD

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/131 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 15:14"]Täällä kans yks joka on taistellu puolet elämästään crohnin taudin kanssa! Syön azamunia aamuin illoin, mutta tarvitsen aina pari kertaa vuodessa kuuden viikon kortisonikuurin :/ minulla auttoi vegaaniksi siirtyminen. Tuntui, että kevyet ruuat ovat ainoat, jotka pysyvät sisällä. Aloin pikkuhiljaa jättää lihan ja maidon pois. Nyt olen ollut täysin vegaani jokusen vuoden, ja tosiaan kortisonikuurit ovat harventuneet tuohon kahteen kuuriin vuodessa. Nykyisin masu on niin hyvänä, että voin huoleti silloin tällöin poiketa vegaaniudesta ilman oireita :)
Ap:lle suosittelen mahdollisimman kevyttä mutta ravitsevaa ruokaa! Puurot, kasvissosekeitot, ruokaisat salaatit yms, miksei myös kala silloin tällöin :)
[/quote]

Oon miettinyt vaihtavani vegaaniksi, mutten tiedä saisinko kaikkia tarvitsemiani ravinteita yms kasvisruuasta. Toki on soijat, rouheet, pähkinät yms, mutta pitäisi olla luova ruuan suhteen. Tarkka toisin pitää olla jo nyt.

ap

Vierailija
24/131 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 15:21"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 15:05"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:20"]Tämä on ihan helvetinmoista (sori, mutta oikeasti on). Mun vatsaoireet ovat jatkuneet jo pari vuotta, mutta tutkimuksissa ei ole löydetty mitään. Laktoosi-intoleranssi on testattu, keliakia on testattu, jopa kilpirauhanen on testattu, allergiat on testattu, kaikki on testattu. Paitsi paksusuolen tähystys, siihen en ole pystynyt vielä :D Hyi... Menen kyllä, jos tämä jatkuu yhä.

[/quote]Lol :D Vitun separi. Susta liikkuu koulussa sellasia juttuja että oksat pois.Kuulemma olit paskantanu yhen äijän päälle seksin aikana XDD
[/quote]

ap
[/quote]

Et muuten oo, tai et ainakaan tiiä kuka oon :D Muuten saa tulla koulun nimee, tai mun nimikirjaimia? xD

ap

Vierailija
25/131 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 15:21"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 15:05"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:20"]Tämä on ihan helvetinmoista (sori, mutta oikeasti on). Mun vatsaoireet ovat jatkuneet jo pari vuotta, mutta tutkimuksissa ei ole löydetty mitään. Laktoosi-intoleranssi on testattu, keliakia on testattu, jopa kilpirauhanen on testattu, allergiat on testattu, kaikki on testattu. Paitsi paksusuolen tähystys, siihen en ole pystynyt vielä :D Hyi... Menen kyllä, jos tämä jatkuu yhä.

[/quote]

ap
[/quote]
Sori, oli huono trolli. Oon A.A. ja opiskelen M.L. :ssä

Vierailija
26/131 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä lääkäri ei tee lähetettä tähystykseen? Sehän on ihan ensimmäisiä tutkimuksia vatsaongelmissa. 

Vierailija
27/131 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 15:42"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 15:21"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 15:05"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:20"]Tämä on ihan helvetinmoista (sori, mutta oikeasti on). Mun vatsaoireet ovat jatkuneet jo pari vuotta, mutta tutkimuksissa ei ole löydetty mitään. Laktoosi-intoleranssi on testattu, keliakia on testattu, jopa kilpirauhanen on testattu, allergiat on testattu, kaikki on testattu. Paitsi paksusuolen tähystys, siihen en ole pystynyt vielä :D Hyi... Menen kyllä, jos tämä jatkuu yhä.

[/quote]

ap
[/quote]
Sori, oli huono trolli. Oon A.A. ja opiskelen M.L. :ssä
[/quote]

En uskonut tohon hetkeäkään :D En edes puolikasta sekuntia ^^

ap

Vierailija
28/131 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 16:32"]Miten ihmeessä lääkäri ei tee lähetettä tähystykseen? Sehän on ihan ensimmäisiä tutkimuksia vatsaongelmissa. 
[/quote]

En sit tiedä kuinka kallista se tähystäminen on, kun nykyään kaikessa halutaan säästää :/

ap

Vierailija
29/131 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis siihen väitteeseen, että " Susta liikkuu koulussa sellasia juttuja että oksat pois.Kuulemma olit paskantanu yhen äijän päälle seksin aikana XDD ", koska mun koulun opiskelijat tietävät harvinaisen hyvin, etten ole kiinnostunut jätkistä sitten yhtään :D

ap

Vierailija
30/131 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:42"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:28"]Vanhemmat ovat kasvattaneet taas yhden lapsen paskalla elintasosairausruualla. Sääliksi käy näitä lapsia ja nuoria.
[/quote]

Jännä, että olen ainoa vatsaongelmainen sisaruksista, jos ei lasketa veljen laktoosi-intoleranssia :D

ap
[/quote]

Huoh, aina näitä seliselityksiä täällä piisaa.... Ihminen on tosiaan yksilöllinen ja takuulla kunnollinen ravinto pienestä asti olisi auttanut. Nyt suolisto on jo surkeessa kunnossa ja parantuminen vaikeampaa.

Vierailija
31/131 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:52"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:48"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:43"]Crohniahan se varmaan on, joten mene tutkimuksiin, vaikka kuin vtuttais ajatukskin. Mene ajoissa, avanne ei ole ilo... [/quote] Olen menossa ja lääkäri on vähän puhunut mirtazapin aloittamisesta, koska se auttais mun uniongelmiin ja sivuvaikutuksena pitäisi auttaa myös vatsaoireisiin, mutta olen vähän epäilevä lääkkeitä kohtaan. ap

[/quote]

Kannaataako olla lääkkeisiin epäileväinen? Elämäsi on kurjaa, laadultaan, jos lääkkeet auttaa, niin mitä pahaa siinäolisi?
[/quote]

Miten Mirta auttaisi vatsaoireisiin? NaSSa-ryhmän lääke. Oletko kokeillut Libraxia?

Vierailija
32/131 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirtatzapin ei auttanut minua uniongelmissa juurikan, muita sivuvaikutuksia ei itselle tullut muuta kuin järjetön lihominen..
Voimia! Asioilla on tapana järjestyä :)

T. Toinen 17v :)

Vierailija
33/131 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat kadottaneet käsityksen siitä mitä on normaali ravinto jota elimistömme tarvitsee.

Vierailija
34/131 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen vatsaongelmainen ja en tosiaan tiedä miten tulen selviytymään opinnoistani! :( Mäkin söin mirtaa, auttoi saamaan unen kiinni mutta aamut oli helvettiä ja lihoin. Kauhea lääke.

N18

Vierailija
35/131 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistartunnat ja helikobakteeri pitää myös tutkia. Tiedäthän, että tähystykset saa myö nukutuksessa, kun niitä tarpeeksi ponnekkaasti vaatii (tosin helpommin yksityisellä, jossa se tietysti maksaa aika paljon).

Aikuisella voi olla myös maitoallergia tai joku muu allergia.

Itselläni on erittäin paha laktoosi-intoleranssi, jonka oireet kestävät pahimmillaan useita päiviä, enkä voi syödä enää edes kaupan "laktoosittomia" tuotteita (koska niissäkin on pieni määrä laktoosia). Eli kokeile maidotonta JA laktoositontakin yhtä aikaa, kahdessa viikossa näkee onko sitä vai ei.

Kaikki sokerialkoholit (xylitoli, sorbitoli, maltitoli ja mannitoli) sekä myös inuliini on kokonaan poistettava ruokavaliosta, samoin natriumlauryylisulfaatti. Eli esim. hammastahna vaihtoon.

Mitäs muuta... Viljat vaikuttavat ainakin itselläni, samoin puhdas sokeri jos näitä syö liikaa. Pelkkä fodmap ei ole itseäni auttanut, vaan pitää löytää siitä oma versio.

Stressiä pitäisi tietysti välttää, mutta nuoren elämässä se on nykyisin aika vakio, valitettavasti. Älä usko lääkäreiden paniikkihäiriöhöpinöihin, Suomessa on ainakin yksi nuori nainen kuollut kun kasvainta hoidettiin vuosikausia paniikkihäiriönä. Mielenterveysoireet ovat muotisairaus ja lekuri pääsee halvalla kun iskee napit pöytään.

t. eräs 16-vuotiaasta sairastanut

Vierailija
36/131 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan höpöhöpöä tuommoinen "johtuu vanhempien vääristä ruokatottumuksista ja kasvatuksesta" -asenne! Samoin paniikkihäiriö ei saa ihmistä paskomaan alleen. Kyllä minä sitä crohnia veikkaisin, niin tutulta kuullostaa. Itselläni on colitis ja miehelläni myös, joten todellakin tiedän, miten rajoittava ja raskas sairaus on kyseessä. Nyt rohkeasti tähystykseen, niin saat tarvittaessa lääkkeet. Monilla lääkkeet saa aikaan jopa lähes oireettomia jaksoja. Suolistosairauden kanssa voi elää! Tsemppiä! Muista, että meitä suolistovammasia on paljon ja vertaistukea on saatavilla :)

Vierailija
37/131 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan. Oletko kokeillut Libraxia?

Vierailija
38/131 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetäkää vain pilleriä naamaan kun se on niin tylsää niinku luopuu limsoista, karkeista ja eineksistä. Sitten voitte syödä seuraavaa pilleriä sivuoireisiin. Ja seuraavaa pilleriä siihen uuteen sairauteen, jonka elintapanne aiheuttavat. Mutta ei, älkää katsoko peiliin! Sekin voi alkaa harmittaa. Mutta ei se mitään, siihenkin on saatavilla pillereitä!

Vierailija
39/131 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:53"]Ihan höpöhöpöä tuommoinen "johtuu vanhempien vääristä ruokatottumuksista ja kasvatuksesta" -asenne! Samoin paniikkihäiriö ei saa ihmistä paskomaan alleen. Kyllä minä sitä crohnia veikkaisin, niin tutulta kuullostaa. Itselläni on colitis ja miehelläni myös, joten todellakin tiedän, miten rajoittava ja raskas sairaus on kyseessä. Nyt rohkeasti tähystykseen, niin saat tarvittaessa lääkkeet. Monilla lääkkeet saa aikaan jopa lähes oireettomia jaksoja. Suolistosairauden kanssa voi elää! Tsemppiä! Muista, että meitä suolistovammasia on paljon ja vertaistukea on saatavilla :)
[/quote]

Höpöhöpö vain itsellenne jotka yritätte väittää, ettei ihmisten itsensä aiheuttamat elintasosairaudet ole ihan tosiasia. Tietyt sairaudet - kuten esim nää suolistosairaudet- ovat lisääntymään päin. Ja ravinto on se tärkein. Miten jotkut yrittää silmät kirkkaina selittää tämän faktan pois. Täälläkin on lohdutettu, että eihän se mitään pahaa oo jos juo 3 litraa limsaa viikossa. Eli yli 150 litraa vuodessa! Täydellistä suoliston tuhoamista.

Vierailija
40/131 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:48"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:42"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:28"]Vanhemmat ovat kasvattaneet taas yhden lapsen paskalla elintasosairausruualla. Sääliksi käy näitä lapsia ja nuoria.
[/quote]

Jännä, että olen ainoa vatsaongelmainen sisaruksista, jos ei lasketa veljen laktoosi-intoleranssia :D

ap
[/quote]

Huoh, aina näitä seliselityksiä täällä piisaa.... Ihminen on tosiaan yksilöllinen ja takuulla kunnollinen ravinto pienestä asti olisi auttanut. Nyt suolisto on jo surkeessa kunnossa ja parantuminen vaikeampaa.
[/quote]

Ihmuset ovat yksilöllisiä, minäkin olen mun sisaruksista aktiivisin kuntoilun saralla ja syön terveellisimmin, vaikkei se mun ruokavalio mikään paras mahdollinen olekkaan ja silti olen ainoa vatsaongelmainen sisaruksista :)

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän