Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olkaa te onnellisia, joilla ei ole vatsaongelmia... T. 17v

Vierailija
14.03.2015 |

Tämä on ihan helvetinmoista (sori, mutta oikeasti on). Mun vatsaoireet ovat jatkuneet jo pari vuotta, mutta tutkimuksissa ei ole löydetty mitään. Laktoosi-intoleranssi on testattu, keliakia on testattu, jopa kilpirauhanen on testattu, allergiat on testattu, kaikki on testattu. Paitsi paksusuolen tähystys, siihen en ole pystynyt vielä :D Hyi... Menen kyllä, jos tämä jatkuu yhä.

Nykyinen diagnoosi on IBS, mutta epäilen crohnin tautia. Just nyt on ruokaseuranta menossa ja katsotaan se lääkärin kanssa tässä joskus.

Mutta niin. Oireet ovat pahentuneet v.2014 syksyn jälkeen ja olen vatsaongelmien pahennuttua joutunut jäämään ehkä jopa kymmeniä kertoja pois bussista kesken kaiken, koska joko olen oksentanut, tai tavaraa on tullut toisesta(kin) päästä.

Joka ikinen päivä vatsa oireilee ja olen sen takia alkanut pelkäämään syömistä. Olen kerran oksentanut koulussa kesken tunnin, kun en kerennyt vessaan... Ja minulla on emetofobia. Olen oikeasti harkinnut koulun lopettamista, koska vatsaongelmat ovat mukana 24/7, kokoajan läsnä. Mun koulumatkat ovat tunnin/suunta ja joskus kroppa antaa alle minuutin varoitusajan ennenkuin oksennan/(anteeksi) kirjaimellisesti paskon alleni. Joka ikinen aamu ja iltapäivä pelkään ja stressaan bussimatkoja sen vuoksi, kun koskaan ei tiedä, että pääsenkö tänään koululle asti, vai en.

En ole käynyt kavereiden kanssa kahvilla enää vuosiin, en porukoiden mukana ravintolassa, en elokuvissa. Jos menen shoppailemaan, niin etsin ensimmäisenä kaikki lähettyvillä olevat vessat. Myös muutamat lomat ovat jääneet välistä, koska ne olisivat tarkoittaneet 3-5h ajomatkaa vessattomassa audossa ja vain kahdella pysäkillä. Noup. Ei mun vatsalla. Olen välillä katsonut ihan sekunti-kellosta aikaa ja se on ihan normaalia nykyään, että minulla on alle minuutti aikaa keretä vessaan. En mitenkään pystyisi istumaan autossa montaa tuntia ilman mahdollisuutta päästä vessaan lyhyellä varoitusajalla. Ja viimeks tänään jouduin jättämään täyden ostoskorin kauppaan ja juoksemaan vessaan, kun paha olo iski ihan ykskaks, tuskan hiki vain valui pitkin selkää ja järkyttävät vatsakrampit löivät läpi vartalon. Kuulostaako ihanalta? Tuollaisia kauppareissuja on vähintään pari kertaa kuukaudessa, tällä viikolla kolmesti (...), mutta pakko minun on käydä kaupassa ja ostaa ruokaa yms.

Terve, normaali vatsa on sellainen asia, mistä kannattaa olla iloinen. Yleensä vatsaan kiinnittää huomiota vasta, kun se ei enää olekkaan ok.

Kommentit (131)

Vierailija
1/131 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvittäkää mikä vahvistaa ja mikä heikentää immuunipuolustusta.

Vierailija
2/131 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänneppä on tullut paljon vastauksia :D Vastaan tähän vähän kaikkeen.

Aloitan nyt kesän jälkeen kaksoistutkinnon opiskelun ja tuskin pystyn käymään amista netin kautta.

Asutaan n.400km päässä pääkaupunkiseudulta, eli vähän pakko käyttää tän kaupungin lääkäreitä.

" Koitapa löytää vuonna 2015 Suomesta 17-vuotias jolle ei ole diagnosoitu paniikkihäiriötä... :D muoti-ilmiö jne.
Lisäksi miksi kitiset ja valitat av-palstalla ja uhriudut mutta paksusuolen tähystys on niin vastenmielinen asia, jospa saisitkin ihan oikean diagnoosin? Herranjumala onhan se nyt niiiin ällööööh ku pyllyyn työnnetään jotain! ", minut raiskattiin v.2009 ja sairastuin sen jälkeen paniikkihäiriöön, mutta heh heh, on hauskaa. Ja olen jo vastannut tuohon jälkimmäiseen, parikin kertaa. Suostun tähystykseen, mutta lääkäri ei kirjoita lähetettä, koska ei näe sitä tarpeelliseksi.

En ole uinut merivedessä, tai käynyt Suomen ulkopuolella lomalla.

Käytän e-pillereitä, mutta oireita oli välillä jo ennen niitä ja oireet pahentuivat vasta n.1v pillereiden aloittamisen jälkeen.

Nälän tunnen ihan nälkänä, jos en syö pitkään aikaan (jos esim jää iltaruoka, iltapala ja aamupala välistä) niin kipuna.

"... Voisitko kuvitella käyttäväsi aikuisille tarkoitettuja vaippoja? " olen miettinyt näitä, vaikka tottakai vaipat/tenat/yms ovat noloja, koska oon teini jne. Ei se (sori) paskat housussakaan ole mikään kovin ihana tunne.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/131 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 04:57"]

[/quote]Älä hyvä ihminen kortisonia ala käyttämään, siitä on lähes mahdoton päästä eroon jos antaa elimistön totuttautua siihen, ja sivuvaikutukset ovat pitkäaikaisessa käytössä usein pahempia kuin sairaus mitä sen tulisi hoitaa. Ala nyt vain järjestämään elämää raihallisemmaksi ja etsi ne ruoat mitä elimistö parhaiten sietää. Jos olet tosissasi paranemisen suhteen niin ainakin heti ensin kannattaa jättää pois gluteiini ja sokeri sen kaikissa muodoissa. Tunnut myös tietävän aika tarkkaan ajankohdan milloin oireet pahenivat, osuuko tuolle ajanjaksolle sellaisia tapahtumia tai muutoksia jotka olisivat voineet vaikuttaa oireiden pahenemiseen?

[/quote]

Olen syönyt kortisonia kohta 5 vuotta putkeen 5mg päiväannoksella. Ihmisen elimistö tuottaa normaalisti noin 7,5mg kortisonia vuorokaudessa, eli käyttämäni annos ei ole kovin suuri. Tässä ajassa minulle ei ole tullut kortisonista mitään sivu- tai haittavaikutuksia. Luuntiheyttä on mitattu kahteen kertaan ja sen on todettu olevan edelleen normaali. Tottakai syön kalsiumia normaalin ruoan lisäksi tukemaan luuston hyvinvointia.

Elämäni on erittäin rauhallista, kiitos :) Sille asialle ei ole tarpeen tehdä mitään tällä hetkellä. Ruokavaliossani olisi varmasti parantamisen varaa. Totuus vain on se, että mitä terveellisemmin yrittää syödä niin sitä huonommin suoli voi. Esimerkiksi kasviksia, vihanneksia ja kokolihaa suoli ei oikein jaksa käsitellä vaan kipeytyy ja tuntuu että ko. ruoka-aineet meinaavat lähes tukkia suolen, jos niitä syö. Ja esim. marjojen tai hedelmien kuoret tulevat sulamattomina läpi. Lisäksi ruokavaliooni vaikuttaa allergiani koivun siitepölyn kanssa ristiinreagoiviin ruokiin (lähes kaikki hedelmät ja pahimpana pähkinät). "Hiilarihöttöä" syödessä suoli toimii niin että sen kanssa pystyy elämään. Koko sairastamisajan lääkärit ovat olleet sitä mieltä, että ruokavaliolla ei voi parantaa tätä sairautta, jotkut ruoka-aineet toki saattavat pahentaa oireita tilapäisesti.

Oireet ja sairaus alkoivat aikoinaan ollessani lukion toisella luokalla hiihtolomalla vanhempieni kanssa (-97). Diagnoosin sain kesälomalla (-97). En pysty jäljittämään mitään erityistä tuolle ajalle, mikä olisi voinut aiheuttaa sairauden puhkeamisen. Kesälomalla tehdyssä tähystyksessä todettiin, että suoli on niin pahasti tulehtunut, ettei se ole siihen kuntoon vointu mennä hiihtoloman ja kesän välissä, mutta ennen hiihtolomaa ei ollut ollut minkäänlaisia oireita.

Olen siis kokeillut seuraavia lääkkeitä, asacol (pahentaa ripulia), salazopyrin (allergisoiduin sulfalle ja sain kokovartaloihottumaa, sitä ennen toimi hyvin), solunsalpaajat (nostivat maksa-arvot heti tappiin) ja ne biologiset (hengenahdistus).  

Vierailija
4/131 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin tulee aina hedelmien ja marjojen kuoret sulamattomana läpi. Eikö se olekaan normaalia? Mulla tosin on IBS.
Suosittelen syömään tarvittaessa imodium plussaa, otan sitä välillä muutaman tunnin ennen koulua tai tärkeää menoa 0.5-1kpl jotta ei tulisi ripulit julkisella paikalla.

Vierailija
5/131 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret ihmiset ovat käytännössä invalideja ja kotinsa vankeja, mutta ei. Ei voi luopua: limsasta, karkista, ranskiksista, hamppareista, valmispizzoista, valmisleivonnaisista, vanukkaista, muroista, makkarasta, nakeista, muista eineksistä ja lisäaineista. En voi kuin ihmetellä ihmisluontoa. Ja vanhempia, jotka tuhoavat lapsensa suoliston.

Vierailija
6/131 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää nyt vaatia sitä tähystystä tai vaihtaa lääkäriä! Millainen lääkäri ei määrää tähystystä tuollaisiin oireisiin?!
Itselläkin IBS todettu useiden tutkimusten jälkeen. Välillä on hyviä ja välillä huonoja kausia mutta imodiumit kulkee koko ajan mukana minne menenkin :D ne antaa myös henkistä tukea. Tsemppiä!

Vierailija
7/131 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 13:12"]Nuoret ihmiset ovat käytännössä invalideja ja kotinsa vankeja, mutta ei. Ei voi luopua: limsasta, karkista, ranskiksista, hamppareista, valmispizzoista, valmisleivonnaisista, vanukkaista, muroista, makkarasta, nakeista, muista eineksistä ja lisäaineista. En voi kuin ihmetellä ihmisluontoa. Ja vanhempia, jotka tuhoavat lapsensa suoliston.

[/quote]

Olen luopunut noista luettelemistasi asioista:
- karkista
- ranskiksista
- hamppareista
- valmispizzoista
-valmisleivonnaisista
- vanukkaista
- muroista
- makkarasta
- muista eineksistä (käytän vähän, jos esim. kaupan valmis makaronilaatikko ja pinaattikeitto lasketaan eineksiin)

Lisäaineet pyrin pitämään minimissään, en käytä light-tuotteita ja limsaa menee max pari päivää/kk, jos sitäkään :) Nakkeja oli itse tekemässäni nakkikeitossa, joten nakit puuttuvat listasta.

ap

Vierailija
8/131 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 13:16"]Sun pitää nyt vaatia sitä tähystystä tai vaihtaa lääkäriä! Millainen lääkäri ei määrää tähystystä tuollaisiin oireisiin?!
Itselläkin IBS todettu useiden tutkimusten jälkeen. Välillä on hyviä ja välillä huonoja kausia mutta imodiumit kulkee koko ajan mukana minne menenkin :D ne antaa myös henkistä tukea. Tsemppiä!
[/quote]

Toi lääkäri vaihtu hoitaa mun asioita joku vuosi sitten :D Pitää kai vaatimalla vaatia.

ap

Vierailija
9/131 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap. Vastaan sinulle nopeasti enkä ole lukenut kaikkia viestejä. 

Itselläni oli myös koko elämää hallitsevat vatsaoireet, tosin en joutunut oksentelemaan. En tiedä voiko sinun tapauksessasi olla hyötyä näistä mutta vinkeiksi laitan mikäli haluat kokeilla. 

Itselläni siis mitkään testit / allergiatestit ei näyttänyt mitään. Kaikki oli arvot olivat normaalit. Ei allergioita, keliakiaa, parasiitteja, helikobakteeria jne... Paksusuolen tähystykseen sain viimein lähetteen mutta onhan tuo kyllä viimeinen vaihtoehto. 

Löysin avun SCD- ruokavaliosta. Googletappa tuo ja käy lukemassa. Kannattaa ehdottomasti kokeilla jos vielä et ole kokeillut. Itse sain tuolla rauhoitettua vatsani ihan normaaliksi, niin että pystyin pikkuhiljaa kokeilla ruoka-aine kerralla mikä minulle aiheuttaa oireita. Kaikki viljat oli yksi joka laittoi pakkini sekaisin ilman että kyseessä olisi ollut allergioita. Löytyi muitakin ruoka-aineita joita suolistoni ei enää kestänyt. Kannattaa ehdottomasti kyseenalaistaa ruoka-aineet joita käytät ja yrittää löytää sitä kautta ratkaisua. 

Yksi hyvä vaihtoehto on se että käyt TK: sta hakemassa kaikki sun paperit ja varaat ajan funktionaalisen puolen lääkärille ja ravintoterapeutille. Tuolla tyypillisesti otetaan niin laajat suolistoanalyysit että selviää onko suolistossasi mennyt bakteerikanta sekaisin, onko jotain loiselijöitä, hiiva räjähtänyt tai muuta. Laaditaan yksilöllinen ruokavalio testien perusteella. Joku syy siihen jokatapauksessa on miksi suolistosi on päätynyt tuohon pisteeseen. 

Itselläni tosiaan oli myös paniikkihäiriö. Tosin ei noin selkeästä syystä ilmaantunut vaan tuli ihan yhtäkkiä. Kun sain suolistoni kuntoon, paniikkihäiriö lähti myös. 

Älä heitä kirvestä kaivoon ennenkuin tutkit ja kokeilet eri vaihtoehtoja. Kunnallisen puolen lääkärit on hirvittävän hyviä antamaan diagnooseja ja lääkkeitä, mutta ei ne osaa hoitaa suolistosairauksia koska ne ei etsi varsinaisia syitä. 

Vierailija
10/131 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverillani oli sama ongelma, tajuttomia vatsakramppeja yhtenään. Syylliseksi osoittautui allergia paprikakasveja kohtaan, pienikin hippu ruoassa veti vatsan aivan solmuun. Lääkärinsä oli kertonut että joillakin ihmisillä ei ole sietokykyä ko. kasveille, kun ne periaatteessa ovat myrkyllisiä ja vastustuskyky ihmisten kesken vaihtelee. Normaali suolisto prosessoi ne kuten muunkin ruoan. Kaverin allergia puhkesi näin parikymppisenä.

Voisiko samaa olla ap:lla? Itselleni ei olisi ikinä tullut mieleen että pelkkä paprika/chili kaikissa muodoissaan voisi aiheuttaa vastaavaa!

Vierailija
11/131 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 13:43"]

Kaverillani oli sama ongelma, tajuttomia vatsakramppeja yhtenään. Syylliseksi osoittautui allergia paprikakasveja kohtaan, pienikin hippu ruoassa veti vatsan aivan solmuun. Lääkärinsä oli kertonut että joillakin ihmisillä ei ole sietokykyä ko. kasveille, kun ne periaatteessa ovat myrkyllisiä ja vastustuskyky ihmisten kesken vaihtelee. Normaali suolisto prosessoi ne kuten muunkin ruoan. Kaverin allergia puhkesi näin parikymppisenä. Voisiko samaa olla ap:lla? Itselleni ei olisi ikinä tullut mieleen että pelkkä paprika/chili kaikissa muodoissaan voisi aiheuttaa vastaavaa!

[/quote] Ei hitto, eli mun oma aavistus ja huomio paprikaa kohtaan piti paikkansa. Mulla on varmasti tuo, ja olo helpottui, kun jätin mausteet suolaan ja pippuriin. Tai no oikeastaan suolaan. Käytin ruoissa paljon paprikajauhetta yms. En tietenkään kokonaan päässyt vatsavaivoista, tänäänkin lensi yrjöt ykskaks...

Banaan, jota söin aika paljon ja hunaja(käytin teessä), on monille ärtyneestä suolesta kärsiville tosi pahoja. Niin myös mulle. Ja minä kun luulin toisin niistä.

Tuo kun sanotaan, että mene tähystykseen. Sinne ei mennä, sinne päästään. Jos päästään. Jos ei tule verta persuksista(ulostetutkimus), niin se on melkeinpä siinä, että et pääse. Silloin sut diagnosoidaan Ärtyneen suolen oireyhtymäksi.

Vierailija
12/131 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kärsin vatsakivuista ja ripulista pari vuotta. Se alkoi niin pikkuhiljaa, että oireisiin ns "tottui". Viimeiset puoli vuotta ennen diagnoosia olivat järkyttäviä. En voinut käydä lenkkeilemässä, vaan piti käydä salilla jossa on vessa lähettyvillä. Loppuajasta mukaan alkoi tulla myös oksentelu, mutta sen sain aika hyvin ennakoitua.
Aloin käyttää siteitä lähes päivittäin vähän taaempana, jos vaikka pääsisi karkaamaan ennen vessaan ehtimistä. Ja monet kerrat pääsikin. Uskaltauduin vasta tässä vaiheessa avautua ystävilleni ongelman laajuudesta, aiemmin valittelin vain vatsakivuista. Olin itsenäisesti tähän mennessä kokeillut kaikki mahdolliset ruokavaliot, mikään ei auttanut.
En vain jotenkin uskaltanut lähteä lääkäriin. Yhtenä iltana mietin kaupassa, kokeilisinko jotain kuitulisiä tms. vatsan toimintaa auttamaan. Ja kappas, seuraavana aamuna jouduin sairaalaan. Tautini piti mennä niin pitkälle, että jouduin moneksi yöksi sairaalaan!! Joten ap, mene tähystykseen. Pyydät vahvat esilääkitykset, niin ei tunnu missään!
Sairaalassa minulla todettiin todella pahaksi päässyt crohnin tauti. Ei olisi ollut suolen puhkeaminen kaukana. Kun pääsin sairaalasta, itkin kämpälläni: Jouduin aluksi syömään ravintolisiä, montaa eri antibioottia, kortisonia, asacolia... Söin yhteensä 22 tablettia päivässä!!!! Siitä se toki väheni nopeasti, kun kortisoni annosta pienennettiin ja antibioottikuurit loppuivat.
Nykyisin syön azamunia ja satunnaisesti kortisonikuureja. Jos et mitään muuta aio tehdä, pyydä lääkäriltäsi kortisonikuuri!! Se helpottaa muutamassa päivässä. Sivuvaikutukset ovat inhottavia, mutta siedettäviä kun tietää, että syöt vain kuurin. Hoida ihmeessä itsesi kuntoon, ihan itsesi takia. Kamera perseeseen ei ole mukava ajatus, mutta jos sillä operaatiolla saat diagnoosin ja sitä kautta oikeat lääkkeet, ja voit elää normaalia elämää, eikö olisikin sen arvoista?
Jaksamisia!!

Vierailija
13/131 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveysongelma. Tarvitset masennuslääkkeet jotta lopetat stressaamisen. Usko tai älä, mutta oireesi tyypillisiä nuorille stressaaville naisille. Voit hyppiä allergiatesteissä jne. mutta paras apu löytyy lääkkeistä, joilla saat ahdistuksen pois. Älä vaan usko mihinkään luontaistuotehihhulointiin, vievät rahasi ja vatsa tulehtuu loppuiäksi.

Vierailija
14/131 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 13:34"]Hei ap. Vastaan sinulle nopeasti enkä ole lukenut kaikkia viestejä. 

Itselläni oli myös koko elämää hallitsevat vatsaoireet, tosin en joutunut oksentelemaan. En tiedä voiko sinun tapauksessasi olla hyötyä näistä mutta vinkeiksi laitan mikäli haluat kokeilla. 

Itselläni siis mitkään testit / allergiatestit ei näyttänyt mitään. Kaikki oli arvot olivat normaalit. Ei allergioita, keliakiaa, parasiitteja, helikobakteeria jne... Paksusuolen tähystykseen sain viimein lähetteen mutta onhan tuo kyllä viimeinen vaihtoehto. 

Löysin avun SCD- ruokavaliosta. Googletappa tuo ja käy lukemassa. Kannattaa ehdottomasti kokeilla jos vielä et ole kokeillut. Itse sain tuolla rauhoitettua vatsani ihan normaaliksi, niin että pystyin pikkuhiljaa kokeilla ruoka-aine kerralla mikä minulle aiheuttaa oireita. Kaikki viljat oli yksi joka laittoi pakkini sekaisin ilman että kyseessä olisi ollut allergioita. Löytyi muitakin ruoka-aineita joita suolistoni ei enää kestänyt. Kannattaa ehdottomasti kyseenalaistaa ruoka-aineet joita käytät ja yrittää löytää sitä kautta ratkaisua. 

Yksi hyvä vaihtoehto on se että käyt TK: sta hakemassa kaikki sun paperit ja varaat ajan funktionaalisen puolen lääkärille ja ravintoterapeutille. Tuolla tyypillisesti otetaan niin laajat suolistoanalyysit että selviää onko suolistossasi mennyt bakteerikanta sekaisin, onko jotain loiselijöitä, hiiva räjähtänyt tai muuta. Laaditaan yksilöllinen ruokavalio testien perusteella. Joku syy siihen jokatapauksessa on miksi suolistosi on päätynyt tuohon pisteeseen. 

Itselläni tosiaan oli myös paniikkihäiriö. Tosin ei noin selkeästä syystä ilmaantunut vaan tuli ihan yhtäkkiä. Kun sain suolistoni kuntoon, paniikkihäiriö lähti myös. 

Älä heitä kirvestä kaivoon ennenkuin tutkit ja kokeilet eri vaihtoehtoja. Kunnallisen puolen lääkärit on hirvittävän hyviä antamaan diagnooseja ja lääkkeitä, mutta ei ne osaa hoitaa suolistosairauksia koska ne ei etsi varsinaisia syitä. 

[/quote]

Niitti vinkeistä :) Etenkin nuo ruokavaliot on tervetulleita, koska nykyään googlesta löytää niin paljon eri vaihtoehtoja, ettei tiedä mitä uskoa. Mutjoo pitää kai käydä hakee ne paperit ja selvittää nää asiat ihan kunnolla.

ap

Vierailija
15/131 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 13:54"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 13:43"]

Kaverillani oli sama ongelma, tajuttomia vatsakramppeja yhtenään. Syylliseksi osoittautui allergia paprikakasveja kohtaan, pienikin hippu ruoassa veti vatsan aivan solmuun. Lääkärinsä oli kertonut että joillakin ihmisillä ei ole sietokykyä ko. kasveille, kun ne periaatteessa ovat myrkyllisiä ja vastustuskyky ihmisten kesken vaihtelee. Normaali suolisto prosessoi ne kuten muunkin ruoan. Kaverin allergia puhkesi näin parikymppisenä. Voisiko samaa olla ap:lla? Itselleni ei olisi ikinä tullut mieleen että pelkkä paprika/chili kaikissa muodoissaan voisi aiheuttaa vastaavaa!

[/quote] Ei hitto, eli mun oma aavistus ja huomio paprikaa kohtaan piti paikkansa. Mulla on varmasti tuo, ja olo helpottui, kun jätin mausteet suolaan ja pippuriin. Tai no oikeastaan suolaan. Käytin ruoissa paljon paprikajauhetta yms. En tietenkään kokonaan päässyt vatsavaivoista, tänäänkin lensi yrjöt ykskaks...

Banaan, jota söin aika paljon ja hunaja(käytin teessä), on monille ärtyneestä suolesta kärsiville tosi pahoja. Niin myös mulle. Ja minä kun luulin toisin niistä.

Tuo kun sanotaan, että mene tähystykseen. Sinne ei mennä, sinne päästään. Jos päästään. Jos ei tule verta persuksista(ulostetutkimus), niin se on melkeinpä siinä, että et pääse. Silloin sut diagnosoidaan Ärtyneen suolen oireyhtymäksi.
[/quote]

En kauheasti edes tykkää mausteisesta ruuasta, mutta nyt, kun mietin niin joihinkin kastikkeisiin olen lisännyt mm. paprikajauhetta ja se on kostautunut saman päivän aikana, joskus nopeastikkin. Banaaneja syön harvoin, mutta niistä ei muistaakseni tule mtn pahaa, mutta omena reagoi vähän :/

ap

Vierailija
16/131 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 14:18"]Mä kärsin vatsakivuista ja ripulista pari vuotta. Se alkoi niin pikkuhiljaa, että oireisiin ns "tottui". Viimeiset puoli vuotta ennen diagnoosia olivat järkyttäviä. En voinut käydä lenkkeilemässä, vaan piti käydä salilla jossa on vessa lähettyvillä. Loppuajasta mukaan alkoi tulla myös oksentelu, mutta sen sain aika hyvin ennakoitua.
Aloin käyttää siteitä lähes päivittäin vähän taaempana, jos vaikka pääsisi karkaamaan ennen vessaan ehtimistä. Ja monet kerrat pääsikin. Uskaltauduin vasta tässä vaiheessa avautua ystävilleni ongelman laajuudesta, aiemmin valittelin vain vatsakivuista. Olin itsenäisesti tähän mennessä kokeillut kaikki mahdolliset ruokavaliot, mikään ei auttanut.
En vain jotenkin uskaltanut lähteä lääkäriin. Yhtenä iltana mietin kaupassa, kokeilisinko jotain kuitulisiä tms. vatsan toimintaa auttamaan. Ja kappas, seuraavana aamuna jouduin sairaalaan. Tautini piti mennä niin pitkälle, että jouduin moneksi yöksi sairaalaan!! Joten ap, mene tähystykseen. Pyydät vahvat esilääkitykset, niin ei tunnu missään!
Sairaalassa minulla todettiin todella pahaksi päässyt crohnin tauti. Ei olisi ollut suolen puhkeaminen kaukana. Kun pääsin sairaalasta, itkin kämpälläni: Jouduin aluksi syömään ravintolisiä, montaa eri antibioottia, kortisonia, asacolia... Söin yhteensä 22 tablettia päivässä!!!! Siitä se toki väheni nopeasti, kun kortisoni annosta pienennettiin ja antibioottikuurit loppuivat.
Nykyisin syön azamunia ja satunnaisesti kortisonikuureja. Jos et mitään muuta aio tehdä, pyydä lääkäriltäsi kortisonikuuri!! Se helpottaa muutamassa päivässä. Sivuvaikutukset ovat inhottavia, mutta siedettäviä kun tietää, että syöt vain kuurin. Hoida ihmeessä itsesi kuntoon, ihan itsesi takia. Kamera perseeseen ei ole mukava ajatus, mutta jos sillä operaatiolla saat diagnoosin ja sitä kautta oikeat lääkkeet, ja voit elää normaalia elämää, eikö olisikin sen arvoista?
Jaksamisia!!
[/quote]

Ääh ei kuulosta kivalle D: Toivottavasti olet parempana ja kiitos ^^

ap

Vierailija
17/131 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 14:27"]Mielenterveysongelma. Tarvitset masennuslääkkeet jotta lopetat stressaamisen. Usko tai älä, mutta oireesi tyypillisiä nuorille stressaaville naisille. Voit hyppiä allergiatesteissä jne. mutta paras apu löytyy lääkkeistä, joilla saat ahdistuksen pois. Älä vaan usko mihinkään luontaistuotehihhulointiin, vievät rahasi ja vatsa tulehtuu loppuiäksi.
[/quote]

Minulla on masennuslääkkeet ja niitä ollaan vähennetty nyt puolen vuoden sisään, yritetään päästä kokonaan masennuslääkkeistä eroon. Stressiä silti on, paljon :/

ap

Vierailija
18/131 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:44"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:39"]Tarkoitatko IBD?!
[/quote]

Ööm IBS = Ärtyvän suolen oireyhtymä, IBS (Irritable Bowel Syndrome, vai häh? :)

ap
[/quote] ok,tiedän vain IBD:n kun mies sai diagnoosin useiden vatsaoire vuosien jälkeen.

Vierailija
19/131 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 13:12"]

Nuoret ihmiset ovat käytännössä invalideja ja kotinsa vankeja, mutta ei. Ei voi luopua: limsasta, karkista, ranskiksista, hamppareista, valmispizzoista, valmisleivonnaisista, vanukkaista, muroista, makkarasta, nakeista, muista eineksistä ja lisäaineista. En voi kuin ihmetellä ihmisluontoa. Ja vanhempia, jotka tuhoavat lapsensa suoliston.

[/quote]

Vedäpä vittu päähän ja hyppää sillalta. En syö noista mitään ja noudatan hyvin tarkkaan ruokavaliota. Silti kärsin jatkuvista vatsa- ja suolisto-oireista.

Vierailija
20/131 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 15:02"]

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 13:12"]

[/quote]

Vedäpä vittu päähän ja hyppää sillalta. En syö noista mitään ja noudatan hyvin tarkkaan ruokavaliota. Silti kärsin jatkuvista vatsa- ja suolisto-oireista.

[/quote]

Voihan se olla lapsuudestakin jotain (liian steriili ympäristö, stressi, antibioottikuurit, huono ravinneköyhä ravinto jne.), mutta valitettavan moni ei tee mitään muutoksia ruokavalioonsa, vaikka kärsisi vuosikymmeniä vatsavaivoista. Sinä et kuulu heihin, mutta kyllä heitä kuule on ja paljon. Sama meno jatkuu kunnes tilanne on jo todella paha. Sitten ollaan jo tyyliin avannelinjalla. Koko ajan enemmän ja yhä nuoremmilla, mikä hirvittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän