Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olkaa te onnellisia, joilla ei ole vatsaongelmia... T. 17v

Vierailija
14.03.2015 |

Tämä on ihan helvetinmoista (sori, mutta oikeasti on). Mun vatsaoireet ovat jatkuneet jo pari vuotta, mutta tutkimuksissa ei ole löydetty mitään. Laktoosi-intoleranssi on testattu, keliakia on testattu, jopa kilpirauhanen on testattu, allergiat on testattu, kaikki on testattu. Paitsi paksusuolen tähystys, siihen en ole pystynyt vielä :D Hyi... Menen kyllä, jos tämä jatkuu yhä.

Nykyinen diagnoosi on IBS, mutta epäilen crohnin tautia. Just nyt on ruokaseuranta menossa ja katsotaan se lääkärin kanssa tässä joskus.

Mutta niin. Oireet ovat pahentuneet v.2014 syksyn jälkeen ja olen vatsaongelmien pahennuttua joutunut jäämään ehkä jopa kymmeniä kertoja pois bussista kesken kaiken, koska joko olen oksentanut, tai tavaraa on tullut toisesta(kin) päästä.

Joka ikinen päivä vatsa oireilee ja olen sen takia alkanut pelkäämään syömistä. Olen kerran oksentanut koulussa kesken tunnin, kun en kerennyt vessaan... Ja minulla on emetofobia. Olen oikeasti harkinnut koulun lopettamista, koska vatsaongelmat ovat mukana 24/7, kokoajan läsnä. Mun koulumatkat ovat tunnin/suunta ja joskus kroppa antaa alle minuutin varoitusajan ennenkuin oksennan/(anteeksi) kirjaimellisesti paskon alleni. Joka ikinen aamu ja iltapäivä pelkään ja stressaan bussimatkoja sen vuoksi, kun koskaan ei tiedä, että pääsenkö tänään koululle asti, vai en.

En ole käynyt kavereiden kanssa kahvilla enää vuosiin, en porukoiden mukana ravintolassa, en elokuvissa. Jos menen shoppailemaan, niin etsin ensimmäisenä kaikki lähettyvillä olevat vessat. Myös muutamat lomat ovat jääneet välistä, koska ne olisivat tarkoittaneet 3-5h ajomatkaa vessattomassa audossa ja vain kahdella pysäkillä. Noup. Ei mun vatsalla. Olen välillä katsonut ihan sekunti-kellosta aikaa ja se on ihan normaalia nykyään, että minulla on alle minuutti aikaa keretä vessaan. En mitenkään pystyisi istumaan autossa montaa tuntia ilman mahdollisuutta päästä vessaan lyhyellä varoitusajalla. Ja viimeks tänään jouduin jättämään täyden ostoskorin kauppaan ja juoksemaan vessaan, kun paha olo iski ihan ykskaks, tuskan hiki vain valui pitkin selkää ja järkyttävät vatsakrampit löivät läpi vartalon. Kuulostaako ihanalta? Tuollaisia kauppareissuja on vähintään pari kertaa kuukaudessa, tällä viikolla kolmesti (...), mutta pakko minun on käydä kaupassa ja ostaa ruokaa yms.

Terve, normaali vatsa on sellainen asia, mistä kannattaa olla iloinen. Yleensä vatsaan kiinnittää huomiota vasta, kun se ei enää olekkaan ok.

Kommentit (131)

Vierailija
81/131 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulun ja lukion saa suorittaa ilmaiseksi netissä. Eikö se aiheuta valtavaa stressiä kun pitää pelätä pääseekö koululle asti ripuloimatta ja oksentamatta? Ja stressi vain lisää vatsan oireilua. Jos minun lapsella olisi samanlainen tilanne, pistäisin kyllä pelin poikki välittömästi. Lapsi ei lähde mihinkään koulumatkoille seikkailemaan ennenkuin tilanne on selvitetty kaikessa rauhassa. Miten tuollaisessa tilanteessa voi ylipäätään hoitaa esim kaverisuhteita? Koulukiusaamistakin on niin paljon ja sitä tapahtuu vähemmistäkin syistä.

Vierailija
82/131 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin oot sitten hoikka? :) Ole onnellinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/131 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:56"]Vetäkää vain pilleriä naamaan kun se on niin tylsää niinku luopuu limsoista, karkeista ja eineksistä. Sitten voitte syödä seuraavaa pilleriä sivuoireisiin. Ja seuraavaa pilleriä siihen uuteen sairauteen, jonka elintapanne aiheuttavat. Mutta ei, älkää katsoko peiliin! Sekin voi alkaa harmittaa. Mutta ei se mitään, siihenkin on saatavilla pillereitä!
[/quote]

Haista sinä paska. Olen koko elämäni syönyt terveellisesti, kuitenkin sairastan suolistotulehdus. Toivottavasti sinäkin sairastut niin tuo asenne muuttuu

Vierailija
84/131 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitapa löytää vuonna 2015 Suomesta 17-vuotias jolle ei ole diagnosoitu paniikkihäiriötä... :D muoti-ilmiö jne.
Lisäksi miksi kitiset ja valitat av-palstalla ja uhriudut mutta paksusuolen tähystys on niin vastenmielinen asia, jospa saisitkin ihan oikean diagnoosin? Herranjumala onhan se nyt niiiin ällööööh ku pyllyyn työnnetään jotain!

Vierailija
85/131 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko käynyt ulkomailla ja uinut merivedessä? Te muutkin vatsaongelmaidet kannattaa huomioida tämä. Kaksi tuttuani kävivät eräällä afrikan saarella ja tuliaisina molemmille loiset merivedestä uimisen takia. Oireina jatkuva ripuli. Toisella saatiin loinen pois, koska hoito aloitettiin suht nopeasti. Toisella loinen päässyt jo sisäelimiin asti ja tauti jatkuu useiden vuosien jälkeenkin. Eräällä naisella kestänyt 30 vuotta, kun hoitoa ei ole, jos loinen on kerennyt olla elimistössä jo jonkin aikaa.

Vierailija
86/131 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fitlinet kehiin vaan!

Vierailija
87/131 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt jaksa koko ketjua lukea mutta käytätkö e-pillereitä? Mulla oli vastaavaa, ei tosin noin pahana ja kun lasta alettiin toivomaan niin ehkäsyn pois jäänti lopetti myös kauhean ripuloinnin! Lääkärille tästä mainitsin ja pillerit voi aiheuttaa myös näitä oireita

Vierailija
88/131 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 07:31"]Oletko käynyt ulkomailla ja uinut merivedessä? Te muutkin vatsaongelmaidet kannattaa huomioida tämä. Kaksi tuttuani kävivät eräällä afrikan saarella ja tuliaisina molemmille loiset merivedestä uimisen takia. Oireina jatkuva ripuli. Toisella saatiin loinen pois, koska hoito aloitettiin suht nopeasti. Toisella loinen päässyt jo sisäelimiin asti ja tauti jatkuu useiden vuosien jälkeenkin. Eräällä naisella kestänyt 30 vuotta, kun hoitoa ei ole, jos loinen on kerennyt olla elimistössä jo jonkin aikaa.
[/quote]
Hui! Onko totta?

Vierailija
89/131 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koetko nälän tunteen nälkänä vai kipeänä vatsana?

Tuli vaan mieleen, itselläkin jonkin verran vatsavaivoja ja ärtynyt suoli. Ei tosin niin paljon kuin sinulla. Jos olen liikkeellä ja ateriaväli venyy niin useinkaan vatsani ei ilmoita nälästä nälkänä vaan muuttuu kipeäksi ja turvonneeksi. Jos ehtii mennä turvotukseen asti niin vatsa kramppaa seuraavaksi ja koko ilta menee vatsanväännöksissä, vessassa eikä siihen enää mitkään syömiset auta. Siksi olen oppinut nyt kellosta seuraamaan että otan välipalan pari tuntia pääateriasta vaikka en tuntisi nälkää.

Vierailija
90/131 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 07:52"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 07:31"]Oletko käynyt ulkomailla ja uinut merivedessä? Te muutkin vatsaongelmaidet kannattaa huomioida tämä. Kaksi tuttuani kävivät eräällä afrikan saarella ja tuliaisina molemmille loiset merivedestä uimisen takia. Oireina jatkuva ripuli. Toisella saatiin loinen pois, koska hoito aloitettiin suht nopeasti. Toisella loinen päässyt jo sisäelimiin asti ja tauti jatkuu useiden vuosien jälkeenkin. Eräällä naisella kestänyt 30 vuotta, kun hoitoa ei ole, jos loinen on kerennyt olla elimistössä jo jonkin aikaa.
[/quote]
Hui! Onko totta?
[/quote] On totta! Näitä saattaa olla ihmisillä enemmänkin, mutta näitä ei tutkita ainakaan kovin helposti. Valitettavasti en muista nimeä tälle loiselle. Koitan googlailla, jos löytyis jotain!

Vierailija
91/131 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 08:14"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 07:52"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 07:31"]Oletko käynyt ulkomailla ja uinut merivedessä? Te muutkin vatsaongelmaidet kannattaa huomioida tämä. Kaksi tuttuani kävivät eräällä afrikan saarella ja tuliaisina molemmille loiset merivedestä uimisen takia. Oireina jatkuva ripuli. Toisella saatiin loinen pois, koska hoito aloitettiin suht nopeasti. Toisella loinen päässyt jo sisäelimiin asti ja tauti jatkuu useiden vuosien jälkeenkin. Eräällä naisella kestänyt 30 vuotta, kun hoitoa ei ole, jos loinen on kerennyt olla elimistössä jo jonkin aikaa.
[/quote]
Hui! Onko totta?
[/quote] On totta! Näitä saattaa olla ihmisillä enemmänkin, mutta näitä ei tutkita ainakaan kovin helposti. Valitettavasti en muista nimeä tälle loiselle. Koitan googlailla, jos löytyis jotain!
[/quote] http://www.pallontallaajat.net/pt3/keskustelu/index.php?topic=27856.0 Tässä linkkiä keskusteluun, missä puhutaan noista tartunnoista. Kannattaa vaatia myös noita loistestejä ainakin jos olette ulkomailla käyneet!

Vierailija
92/131 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene tähystyksessä käymään.Chrohnin tauti tai jokin muu suolistotulehdus voi olla kysessä.Niihin on lääkkeitä, joilla saat tuon kaiken pois!

Vierailija
93/131 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:17"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:03"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:53"]Ihan höpöhöpöä tuommoinen "johtuu vanhempien vääristä ruokatottumuksista ja kasvatuksesta" -asenne! Samoin paniikkihäiriö ei saa ihmistä paskomaan alleen. Kyllä minä sitä crohnia veikkaisin, niin tutulta kuullostaa. Itselläni on colitis ja miehelläni myös, joten todellakin tiedän, miten rajoittava ja raskas sairaus on kyseessä. Nyt rohkeasti tähystykseen, niin saat tarvittaessa lääkkeet. Monilla lääkkeet saa aikaan jopa lähes oireettomia jaksoja. Suolistosairauden kanssa voi elää! Tsemppiä! Muista, että meitä suolistovammasia on paljon ja vertaistukea on saatavilla :)
[/quote]

Höpöhöpö vain itsellenne jotka yritätte väittää, ettei ihmisten itsensä aiheuttamat elintasosairaudet ole ihan tosiasia. Tietyt sairaudet - kuten esim nää suolistosairaudet- ovat lisääntymään päin. Ja ravinto on se tärkein. Miten jotkut yrittää silmät kirkkaina selittää tämän faktan pois. Täälläkin on lohdutettu, että eihän se mitään pahaa oo jos juo 3 litraa limsaa viikossa. Eli yli 150 litraa vuodessa! Täydellistä suoliston tuhoamista.
[/quote]

siinä taas asiantuntija. Krooniset suolistosairaudet on immuunipuolustuksen häiriöön liittyviä sairauksia. Kaikki tutkimukset osoittaa ettei ruokavaliolla voi sairautta parantaa tai sitä aiheuttaa. Varmasti yleisillä elintavoilla on väliä, mutta esimerkiksi minä en todellakaan juo limsoja ja syö eineksiä ja sairas oon silti. Vituttaa tuollaiset huutelijat, jotka ei oikeesti tiiä mistään mitään... ihanku kroonisessa sairaudessa ei olis jo muutenkin kestämistä niin syyllistetään vielä, että oma vika. Kiitti tosi paljon.
[/quote]

Ja mistäköhän johtuu että immuunipuolustuksen häiriöt (jotka johtavat monenlaisiin sairauksiin) ovat lisääntymään päin länsimaissa? Totta kai jokainen sairaus riippuu myös perimästä, alttiudesta sairastua, että ei sairastuminen pelkästään oma vika ole. Suurin osa sairastuneista pystyisi itsekin vaikuttamaan sairauden syntyyn ja helpottamaan oireita. Tätä tarkoittaa elintasosairaudet suuressa mittakaavassa.

Vierailija
94/131 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä muuta kun välillä pierettää, eilen söin hernaria ja ruisleipiä. 

Vierailija
95/131 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehtinyt lukea kaikkia viestejä, pahoittelut jos tulee toistoa. Ymmärsin että opiskelet lukiossa? Ootko ajatellut, että voisit tenttiä itsenäisesti ainakin osan kursseista, jolloin sun ei tarvitsisi käydä koululla niin usein ja säästyisit koulumatkojen aiheuttamalta stressiltä? Toki ei saa kokonaan eristää itseään muusta maailmasta, mutta edes siihen asti että saat selville mikä sinulla on ja hoidon siihen. Lukiossa opettajat kyllä antavat tenttiä itsenäisesti, mäkin tentin muutama vuosi sitten niin kielten kursseja kuin biologiaa ja maantietoa.

Ja sit toinen, voisitko kuvitella käyttäväsi aikuisille tarkoitettuja vaippoja, jotka pääasiassa on tarkoitettu kai virtsankarkailuun. Apteekista ja netistä pitäisi saada. Osa malleista on kuin isoja isoja terveyssiteitä, oon varma että muut eivät huomaisi mitään. Toki en tiedä millaisia vaatteita pidät, esim näkyykö vaippa pillifarkuista jotenkin, mut kokeilemallahan tuo selviää! :) ajattelin vain, että vaippa voisi vähentää sun stressiä, kun vaikka kakkaa ehtisi tulla housuun, voisit vain vaihtaa siteen/vaipan ja asia olis sillä selvä. Toivottavasti saat pian oikean diagnoosin ja elämäsi helpottuu! :)

Vierailija
96/131 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä tehty helikobakteerihäätö. Laktoosiongelma oli jokunen vuosi sitten aivan kamala ja vatsaoireita oli vähän väliä. Sitten jouduin umpparileikkaukseen ja sen jälkeen vatsaoireet vähenivät lähes kokonaan. Laktoosiongelma on edelleen, mutta laktoosittomalla ruokavaliolla hallinnassa.

Vierailija
97/131 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori typot ja ajatuskatkot, vatsaongelmat ovat pahentuneet vuoden 2013 syksystä, ei v.2014.

ap

Vierailija
98/131 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita fodmap ruokavaliota. Onko sulla tehty ulosteviljelyä?

Vierailija
99/131 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko sinulla olla paniikkihäiriö joka ilmenee vatsaa rasittavassa muodossa? Onko sinulla näitä yllättäviä kohtauksia kotosalla? kuvailemasi tilanteet kuulostavat paniikkikohtauksilta jotka aiheuttavat oksennusta/yms. Itselläni oli ennen samanlaisia oireita, jouduin aina etsimään vessan valmiiksi ja välttelin tilanteita joissa vessaa ei ollut. Luulin niiden johtuvan allergiasta mutta sainkin paniikkihäiriö-diagnoosin. Kofeiinin lopettaminen on auttanut jonkin verran, sekä Hyla-tuotteisiin siirtyminen. Toivottavasti apu löytyy, voimia sulle!

Vierailija
100/131 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:25"]Koita fodmap ruokavaliota. Onko sulla tehty ulosteviljelyä?
[/quote]

Olen kokeillut vähän kaikkea :/ Ei ole tehty vielä.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi