Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olkaa te onnellisia, joilla ei ole vatsaongelmia... T. 17v

Vierailija
14.03.2015 |

Tämä on ihan helvetinmoista (sori, mutta oikeasti on). Mun vatsaoireet ovat jatkuneet jo pari vuotta, mutta tutkimuksissa ei ole löydetty mitään. Laktoosi-intoleranssi on testattu, keliakia on testattu, jopa kilpirauhanen on testattu, allergiat on testattu, kaikki on testattu. Paitsi paksusuolen tähystys, siihen en ole pystynyt vielä :D Hyi... Menen kyllä, jos tämä jatkuu yhä.

Nykyinen diagnoosi on IBS, mutta epäilen crohnin tautia. Just nyt on ruokaseuranta menossa ja katsotaan se lääkärin kanssa tässä joskus.

Mutta niin. Oireet ovat pahentuneet v.2014 syksyn jälkeen ja olen vatsaongelmien pahennuttua joutunut jäämään ehkä jopa kymmeniä kertoja pois bussista kesken kaiken, koska joko olen oksentanut, tai tavaraa on tullut toisesta(kin) päästä.

Joka ikinen päivä vatsa oireilee ja olen sen takia alkanut pelkäämään syömistä. Olen kerran oksentanut koulussa kesken tunnin, kun en kerennyt vessaan... Ja minulla on emetofobia. Olen oikeasti harkinnut koulun lopettamista, koska vatsaongelmat ovat mukana 24/7, kokoajan läsnä. Mun koulumatkat ovat tunnin/suunta ja joskus kroppa antaa alle minuutin varoitusajan ennenkuin oksennan/(anteeksi) kirjaimellisesti paskon alleni. Joka ikinen aamu ja iltapäivä pelkään ja stressaan bussimatkoja sen vuoksi, kun koskaan ei tiedä, että pääsenkö tänään koululle asti, vai en.

En ole käynyt kavereiden kanssa kahvilla enää vuosiin, en porukoiden mukana ravintolassa, en elokuvissa. Jos menen shoppailemaan, niin etsin ensimmäisenä kaikki lähettyvillä olevat vessat. Myös muutamat lomat ovat jääneet välistä, koska ne olisivat tarkoittaneet 3-5h ajomatkaa vessattomassa audossa ja vain kahdella pysäkillä. Noup. Ei mun vatsalla. Olen välillä katsonut ihan sekunti-kellosta aikaa ja se on ihan normaalia nykyään, että minulla on alle minuutti aikaa keretä vessaan. En mitenkään pystyisi istumaan autossa montaa tuntia ilman mahdollisuutta päästä vessaan lyhyellä varoitusajalla. Ja viimeks tänään jouduin jättämään täyden ostoskorin kauppaan ja juoksemaan vessaan, kun paha olo iski ihan ykskaks, tuskan hiki vain valui pitkin selkää ja järkyttävät vatsakrampit löivät läpi vartalon. Kuulostaako ihanalta? Tuollaisia kauppareissuja on vähintään pari kertaa kuukaudessa, tällä viikolla kolmesti (...), mutta pakko minun on käydä kaupassa ja ostaa ruokaa yms.

Terve, normaali vatsa on sellainen asia, mistä kannattaa olla iloinen. Yleensä vatsaan kiinnittää huomiota vasta, kun se ei enää olekkaan ok.

Kommentit (131)

Vierailija
121/131 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tyttöni tapauksesta oppineena suodittelen lämpimästi että jätät ensiksi kaikki maitotuotteet pois ja jatkat poisjättämistä sitkeästi, toiseksi hanki vivomixx tai pregonion probiootteja. Limut pois ja pidä "kakkapäiväkirjaa". Lääkärikin ottaa sinut tosissaan kun sinulla on merkinnät tallessa. Tsemiä!

Vierailija
122/131 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:22"]Ap, tyttöni tapauksesta oppineena suodittelen lämpimästi että jätät ensiksi kaikki maitotuotteet pois ja jatkat poisjättämistä sitkeästi, toiseksi hanki vivomixx tai pregonion probiootteja. Limut pois ja pidä "kakkapäiväkirjaa". Lääkärikin ottaa sinut tosissaan kun sinulla on merkinnät tallessa. Tsemiä!
[/quote]

En tykkää limsojen poisjättämisestä, mutta pakko, kun vatsa ei kestä. Olen pitänyt tammikuusta ruoka-, ja stressipäiväkirjaa, mihin olen laittanut kaikki ruuat, oksentamiset ja stressin aiheuttajat kellonaikojen kanssa.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/131 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ovat kasvattaneet taas yhden lapsen paskalla elintasosairausruualla. Sääliksi käy näitä lapsia ja nuoria.

Vierailija
124/131 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutun kuuloista, mulla on haavainen paksusuolitulehdus. On rankkaa varsinkin pienen vauvan äitinä kun tulee yhtä äkkiä kauhea kramppikohtaus. Onko sulle tehty ulosteen calpro koe?

Vierailija
125/131 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:28"]Vanhemmat ovat kasvattaneet taas yhden lapsen paskalla elintasosairausruualla. Sääliksi käy näitä lapsia ja nuoria.
[/quote]

Aika katsoa peiliin kun moiset sairaudet ovat räjähtämässä käsiin. Ja housuihin...

Vierailija
126/131 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä kaikki viljat ja maitotuotteet(mukaanlukien juustot,jugurtit,voi,rahkat,jäätelöt ym) pois 3 kuukaudeksi,uskon että helpottaa!Laktoositon ei välttämättä riitä.

Suolistosi on nyt todella kurjassa kunnossa.

Vierailija
127/131 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko IBD?!

Vierailija
128/131 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:28"]Vanhemmat ovat kasvattaneet taas yhden lapsen paskalla elintasosairausruualla. Sääliksi käy näitä lapsia ja nuoria.
[/quote]

Jännä, että olen ainoa vatsaongelmainen sisaruksista, jos ei lasketa veljen laktoosi-intoleranssia :D

ap

Vierailija
129/131 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:32"]Tutun kuuloista, mulla on haavainen paksusuolitulehdus. On rankkaa varsinkin pienen vauvan äitinä kun tulee yhtä äkkiä kauhea kramppikohtaus. Onko sulle tehty ulosteen calpro koe?
[/quote]

Ei kiva :/ Ei ole tehty vielä muita testejä niiden lisäksi, mitkä luettelin aloitus viestissä.

ap

Vierailija
130/131 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:39"]Tarkoitatko IBD?!
[/quote]

Ööm IBS = Ärtyvän suolen oireyhtymä, IBS (Irritable Bowel Syndrome, vai häh? :)

ap

131/131 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ehtinyt lukea kaikkia viestejä, pahoittelut jos tulee toistoa. Ymmärsin että opiskelet lukiossa? Ootko ajatellut, että voisit tenttiä itsenäisesti ainakin osan kursseista, jolloin sun ei tarvitsisi käydä koululla niin usein ja säästyisit koulumatkojen aiheuttamalta stressiltä? Toki ei saa kokonaan eristää itseään muusta maailmasta, mutta edes siihen asti että saat selville mikä sinulla on ja hoidon siihen. Lukiossa opettajat kyllä antavat tenttiä itsenäisesti, mäkin tentin muutama vuosi sitten niin kielten kursseja kuin biologiaa ja maantietoa.

Ja sit toinen, voisitko kuvitella käyttäväsi aikuisille tarkoitettuja vaippoja, jotka pääasiassa on tarkoitettu kai virtsankarkailuun. Apteekista ja netistä pitäisi saada. Osa malleista on kuin isoja isoja terveyssiteitä, oon varma että muut eivät huomaisi mitään. Toki en tiedä millaisia vaatteita pidät, esim näkyykö vaippa pillifarkuista jotenkin, mut kokeilemallahan tuo selviää! :) ajattelin vain, että vaippa voisi vähentää sun stressiä, kun vaikka kakkaa ehtisi tulla housuun, voisit vain vaihtaa siteen/vaipan ja asia olis sillä selvä. Toivottavasti saat pian oikean diagnoosin ja elämäsi helpottuu! :)

Itsellä myös 20-vuotiaana todettu IBS. Vatsakivut oli yhtä helvettiä, ja kaikki mahdolliset syyt tutkittiin. Mitään ei löytynyt. Nyt 8 vuotta sairastanut sitä, ja itsellä ainakin vaipat käytössä juurikin IBS:n takia, koska ei ikinä tiiä koska käy vahinko. Nyt jo niin tottunut vaippojen käyttöön etten mieti mitä muut ajattelee. Niiden käyttö itselle jo arkipäivää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän