Olkaa te onnellisia, joilla ei ole vatsaongelmia... T. 17v
Tämä on ihan helvetinmoista (sori, mutta oikeasti on). Mun vatsaoireet ovat jatkuneet jo pari vuotta, mutta tutkimuksissa ei ole löydetty mitään. Laktoosi-intoleranssi on testattu, keliakia on testattu, jopa kilpirauhanen on testattu, allergiat on testattu, kaikki on testattu. Paitsi paksusuolen tähystys, siihen en ole pystynyt vielä :D Hyi... Menen kyllä, jos tämä jatkuu yhä.
Nykyinen diagnoosi on IBS, mutta epäilen crohnin tautia. Just nyt on ruokaseuranta menossa ja katsotaan se lääkärin kanssa tässä joskus.
Mutta niin. Oireet ovat pahentuneet v.2014 syksyn jälkeen ja olen vatsaongelmien pahennuttua joutunut jäämään ehkä jopa kymmeniä kertoja pois bussista kesken kaiken, koska joko olen oksentanut, tai tavaraa on tullut toisesta(kin) päästä.
Joka ikinen päivä vatsa oireilee ja olen sen takia alkanut pelkäämään syömistä. Olen kerran oksentanut koulussa kesken tunnin, kun en kerennyt vessaan... Ja minulla on emetofobia. Olen oikeasti harkinnut koulun lopettamista, koska vatsaongelmat ovat mukana 24/7, kokoajan läsnä. Mun koulumatkat ovat tunnin/suunta ja joskus kroppa antaa alle minuutin varoitusajan ennenkuin oksennan/(anteeksi) kirjaimellisesti paskon alleni. Joka ikinen aamu ja iltapäivä pelkään ja stressaan bussimatkoja sen vuoksi, kun koskaan ei tiedä, että pääsenkö tänään koululle asti, vai en.
En ole käynyt kavereiden kanssa kahvilla enää vuosiin, en porukoiden mukana ravintolassa, en elokuvissa. Jos menen shoppailemaan, niin etsin ensimmäisenä kaikki lähettyvillä olevat vessat. Myös muutamat lomat ovat jääneet välistä, koska ne olisivat tarkoittaneet 3-5h ajomatkaa vessattomassa audossa ja vain kahdella pysäkillä. Noup. Ei mun vatsalla. Olen välillä katsonut ihan sekunti-kellosta aikaa ja se on ihan normaalia nykyään, että minulla on alle minuutti aikaa keretä vessaan. En mitenkään pystyisi istumaan autossa montaa tuntia ilman mahdollisuutta päästä vessaan lyhyellä varoitusajalla. Ja viimeks tänään jouduin jättämään täyden ostoskorin kauppaan ja juoksemaan vessaan, kun paha olo iski ihan ykskaks, tuskan hiki vain valui pitkin selkää ja järkyttävät vatsakrampit löivät läpi vartalon. Kuulostaako ihanalta? Tuollaisia kauppareissuja on vähintään pari kertaa kuukaudessa, tällä viikolla kolmesti (...), mutta pakko minun on käydä kaupassa ja ostaa ruokaa yms.
Terve, normaali vatsa on sellainen asia, mistä kannattaa olla iloinen. Yleensä vatsaan kiinnittää huomiota vasta, kun se ei enää olekkaan ok.
Kommentit (131)
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:05"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:48"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:42"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:28"]Vanhemmat ovat kasvattaneet taas yhden lapsen paskalla elintasosairausruualla. Sääliksi käy näitä lapsia ja nuoria.
[/quote]
Jännä, että olen ainoa vatsaongelmainen sisaruksista, jos ei lasketa veljen laktoosi-intoleranssia :D
ap
[/quote]
Huoh, aina näitä seliselityksiä täällä piisaa.... Ihminen on tosiaan yksilöllinen ja takuulla kunnollinen ravinto pienestä asti olisi auttanut. Nyt suolisto on jo surkeessa kunnossa ja parantuminen vaikeampaa.
[/quote]
Ihmuset ovat yksilöllisiä, minäkin olen mun sisaruksista aktiivisin kuntoilun saralla ja syön terveellisimmin, vaikkei se mun ruokavalio mikään paras mahdollinen olekkaan ja silti olen ainoa vatsaongelmainen sisaruksista :)
ap
[/quote]
Just joo. Aina tämän palstan suolisto-ongelmaiset on niitä, jotka syövät vimpan päälle ja muutenkin elintavat reilassa :) Lyön vetoa, että yli 2/3 näistä olisi sellaisia, että jääkaappiin vilaisemalla ja viikon ruokatottumuksia seuraamalla ei ihmettelisi yhtään että vaivoja ja sairauksia löytyy. Mut hyvä jos sun osalta elintavat ovat olleet aina reilassa.
Ap tekstisi olisi voinut olla minun kirjoittamani sillä erotuksella että en oksenna mutta toisesta päästä tulee senkin edestä. kun tulee hätä on jo todella kiire. Vaiva alkoi vuosia sitten ammattikoulussa, olin juuri lopettanut tupakoinnin ja "korvikkeena" jauhoin pitkään päivittäin valtavia määriä purukumia ja join litrakaupalla teetä. Opiskelu- ja muuta stressiä siihen päälle. Usein 30min sisällä koululounaasta alkoi vatsassa möyriä ja tuskanhiki kihota otsalle ja sitten olikin jo todella kiire pöntölle. Kotona vatsa ei oireile niin pahoin, luultavasti koska tiedän että pääsen vessaan koska tahansa ja osaan sen suhteen olla rennommin. Myös jos ruoan jälkeen joutuu heti kävelemään/liikkumaan on melko varmaa että kohta on kiire vessaan, esimerkiksi kaveriporukalla kaupungille syömään ja siitä suoraan shoppailemaan-kombo on ehdoton nounou.
Olen juonut vuosien ajan todella paljon teetä, jossain vaiheessa aloin juoda kahvia mutta se sai suoliston ärtymään entisestään niin että mitä tahansa söin oli hetken päästä edessä vessareissu ja kaikki tuli löysänä läpi. Omasta kokemuksesta suosittelisin kaiken kofeiinin pois jättämistä sekä Sorbitolituotteiden (purukumi, pastillit), esim tuoreen ruisleivän ja laktoosin välttämistä. Jouduin luopumaan teenjuomisesta kokonaan ja sen jälkeen vatsa on voinut huomattavasti paremmin. Tällä viikolla join pitkästä aikaa kokeeksi illalla kupillisen teetä ja vatsa oli seuraavat 2 päivää taas ärtyneen oloinen ja vessaan sai juosta. Jos kokeilet tuota kofeiinitonta eloa kannattaa olla kärsivällinen, minulla meni ainakin viikkoja-kuukausia ennen kuin suolisto rauhottui pitkään jatkuneesta ärtymystilastaan. Anna sille aikaa. Hitsi miten iloinen sitä nykyään osaakin olla kiinteästä kakasta.
Vaivasta ei oikein kehtaa kauhean monelle sanoa, avokki on onneksi ymmärtäväinen ja lähimmille ystäville olen kertonut vatsavaivoista jotta eivät ihmettele/loukkaannu miksi en enää lähde ulos syömään tai miksi saatan ruoan jälkeen ilmoittaa että "nyt on mentävä" ja ryysätä huussiin. Kaikki ovat onneksi suhtautuneet asiaan hienosti. Välillä vatsani on paljon herkempi ja toisinaan taas paljon rauhallisempi, olen oppinut "lukemaan" sitä jonkin verran ja ennakoimaan oireita. Pahimpina kausina syön vain kotona. Myös liian suurien annoskokojen ja ahmimisen välttäminen helpottaa minulla oireita.
Tsemppiä ja toivottavasti sun ja kaikkien muiden vastaavasta kärsivien vatsavaivat helpottaa pian!
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:56"]Vetäkää vain pilleriä naamaan kun se on niin tylsää niinku luopuu limsoista, karkeista ja eineksistä. Sitten voitte syödä seuraavaa pilleriä sivuoireisiin. Ja seuraavaa pilleriä siihen uuteen sairauteen, jonka elintapanne aiheuttavat. Mutta ei, älkää katsoko peiliin! Sekin voi alkaa harmittaa. Mutta ei se mitään, siihenkin on saatavilla pillereitä!
[/quote]
Minä en kyllä kovin mielelläni pillereitä alkaisi napsimaan, vaan kokeilisin mielummin löytää jonkun sopivan ruokavalion, joka sopis vatsalle :D
"Ihmiset ovat kadottaneet käsityksen siitä mitä on normaali ravinto jota elimistömme tarvitsee."
Johonkin aikaan luinkin siitä ruokavaliosta, missä noudatetaan ns kivikauden (minkälie) ruokavaliota. Eli syöt kaikkea, mitä pystyisit itse pyydystämään ja tekemään, eli kalat, marjat, vihannekset yms, ei mitään einesshittiä ja energiajuomia (koska ne ei kasva pensaissa jne, jos joku nyt tajusi).
Pitää vain perehtyä paremmin vielä eri ruokavalioihin ^^
Ja tulipa paljon kommentteja D: En vastaa kaikkiin (eikä se tarkoita, että kommentissa olisi jtn "vikaa"), mutta olen kuitenkin lukenut kaikki.
ap
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:03"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:53"]Ihan höpöhöpöä tuommoinen "johtuu vanhempien vääristä ruokatottumuksista ja kasvatuksesta" -asenne! Samoin paniikkihäiriö ei saa ihmistä paskomaan alleen. Kyllä minä sitä crohnia veikkaisin, niin tutulta kuullostaa. Itselläni on colitis ja miehelläni myös, joten todellakin tiedän, miten rajoittava ja raskas sairaus on kyseessä. Nyt rohkeasti tähystykseen, niin saat tarvittaessa lääkkeet. Monilla lääkkeet saa aikaan jopa lähes oireettomia jaksoja. Suolistosairauden kanssa voi elää! Tsemppiä! Muista, että meitä suolistovammasia on paljon ja vertaistukea on saatavilla :)
[/quote]
Höpöhöpö vain itsellenne jotka yritätte väittää, ettei ihmisten itsensä aiheuttamat elintasosairaudet ole ihan tosiasia. Tietyt sairaudet - kuten esim nää suolistosairaudet- ovat lisääntymään päin. Ja ravinto on se tärkein. Miten jotkut yrittää silmät kirkkaina selittää tämän faktan pois. Täälläkin on lohdutettu, että eihän se mitään pahaa oo jos juo 3 litraa limsaa viikossa. Eli yli 150 litraa vuodessa! Täydellistä suoliston tuhoamista.
[/quote]
siinä taas asiantuntija. Krooniset suolistosairaudet on immuunipuolustuksen häiriöön liittyviä sairauksia. Kaikki tutkimukset osoittaa ettei ruokavaliolla voi sairautta parantaa tai sitä aiheuttaa. Varmasti yleisillä elintavoilla on väliä, mutta esimerkiksi minä en todellakaan juo limsoja ja syö eineksiä ja sairas oon silti. Vituttaa tuollaiset huutelijat, jotka ei oikeesti tiiä mistään mitään... ihanku kroonisessa sairaudessa ei olis jo muutenkin kestämistä niin syyllistetään vielä, että oma vika. Kiitti tosi paljon.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:13"]Ap tekstisi olisi voinut olla minun kirjoittamani sillä erotuksella että en oksenna mutta toisesta päästä tulee senkin edestä. kun tulee hätä on jo todella kiire. Vaiva alkoi vuosia sitten ammattikoulussa, olin juuri lopettanut tupakoinnin ja "korvikkeena" jauhoin pitkään päivittäin valtavia määriä purukumia ja join litrakaupalla teetä. Opiskelu- ja muuta stressiä siihen päälle. Usein 30min sisällä koululounaasta alkoi vatsassa möyriä ja tuskanhiki kihota otsalle ja sitten olikin jo todella kiire pöntölle. Kotona vatsa ei oireile niin pahoin, luultavasti koska tiedän että pääsen vessaan koska tahansa ja osaan sen suhteen olla rennommin. Myös jos ruoan jälkeen joutuu heti kävelemään/liikkumaan on melko varmaa että kohta on kiire vessaan, esimerkiksi kaveriporukalla kaupungille syömään ja siitä suoraan shoppailemaan-kombo on ehdoton nounou.
Olen juonut vuosien ajan todella paljon teetä, jossain vaiheessa aloin juoda kahvia mutta se sai suoliston ärtymään entisestään niin että mitä tahansa söin oli hetken päästä edessä vessareissu ja kaikki tuli löysänä läpi. Omasta kokemuksesta suosittelisin kaiken kofeiinin pois jättämistä sekä Sorbitolituotteiden (purukumi, pastillit), esim tuoreen ruisleivän ja laktoosin välttämistä. Jouduin luopumaan teenjuomisesta kokonaan ja sen jälkeen vatsa on voinut huomattavasti paremmin. Tällä viikolla join pitkästä aikaa kokeeksi illalla kupillisen teetä ja vatsa oli seuraavat 2 päivää taas ärtyneen oloinen ja vessaan sai juosta. Jos kokeilet tuota kofeiinitonta eloa kannattaa olla kärsivällinen, minulla meni ainakin viikkoja-kuukausia ennen kuin suolisto rauhottui pitkään jatkuneesta ärtymystilastaan. Anna sille aikaa. Hitsi miten iloinen sitä nykyään osaakin olla kiinteästä kakasta.
Vaivasta ei oikein kehtaa kauhean monelle sanoa, avokki on onneksi ymmärtäväinen ja lähimmille ystäville olen kertonut vatsavaivoista jotta eivät ihmettele/loukkaannu miksi en enää lähde ulos syömään tai miksi saatan ruoan jälkeen ilmoittaa että "nyt on mentävä" ja ryysätä huussiin. Kaikki ovat onneksi suhtautuneet asiaan hienosti. Välillä vatsani on paljon herkempi ja toisinaan taas paljon rauhallisempi, olen oppinut "lukemaan" sitä jonkin verran ja ennakoimaan oireita. Pahimpina kausina syön vain kotona. Myös liian suurien annoskokojen ja ahmimisen välttäminen helpottaa minulla oireita.
Tsemppiä ja toivottavasti sun ja kaikkien muiden vastaavasta kärsivien vatsavaivat helpottaa pian!
[/quote]
Tämäkin kuulostaa niin tutulle.
Minulla meni ennen pari kuppia teetä päivässä, mutta olen koittanut rajoittaa sen siihen max yhteen kuppiin/pv ja aina ei mene sitäkään. Limsaakin menee vain max perjantaisin ja lauantaisin, sitäkin olen koittanut vähentää ja joka viikonloppu ei välttämättä mene limsaa yhtään :)
ap
Pitäiskö sun kokeilla Precosaa jonkun aikaa?
*
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=far12623
*
Saa apteekista ilman reseptiä
Ap, googlaa bioresonanssiterapia. Mun epämääräiset vatsaoireet loppui bioresonanssihoidolla. Saattaa olla yllätys mikä oireet aiheuttaa mm parasiitit. Näitä ei välttämättä huomata normi ulostenäytteessä.
Sinun oireet kuulostaa tosi inhottavilta. Olen myöskin emetofoobikko joten empatiahali täältäsuunnasta.
Hei, ymmärrän kyllä miten ikävä tilanne sinulla on. Minulla on ollut colitis ulcerosa nyt 18 vuoden ajan, sairastuin 17-vuotiaana. Minun oireeni on ripuli, jota on siis jatkunut koko tuon 18 vuotta. Oksentelua minulla ei kyllä suolisairauteen liittyen ole koskaan ollut, mutta tiedän että joillakin on. Minä kävin lukion ja yliopiston pitkälti imodiumin avulla, eli aina arkena aamusta imodiumia, jotta on edes jotain toivoa pysyä päivä puhtailla housuilla :) Viikonloppuina sitten suoli sai toimia kuten halusi.
Kyllähän tämä rajoittaa elämää enemmän tai vähemmän. Itse en pysty harrastamaan juurikaan liikuntaa, koska kaikki liikkuminen aktivoi suolen, niin että vessa tarvittaisiin vaikkapa lenkkipolun varteen 10 metrin välein jne. En ole myöskään busseilla kulkenut sen jälkeen kun olen ajokortin saanut, koska suoli nyt vaan ei tykkää siitä että pitäisi esim. seisoskella pysäkillä. Tarvitsen aina jonkinlaisen istumapaikan, että voin pidättää ripulia, kun vatsaa alkaa vääntää. Nykyään olen tässä jo aika taitava pitkän harjoituksen tuloksena :) Eli ruokakaupassa pidän koko ajan silmällä, missä hyllyvälissä on lähin hyllytysjakkara ja vaatekaupoissa seuraan sovitusjakkaroita. Kaupungilla liikun sellaista reittiä, jonka istumapaikat tunnen ulkoa.
Erityisiä menoja varten saatan ottaa isomman annoksen peruslääkettäni, jotta voin luottaa päivän sujuvan suolen osalta rauhallisemmin. En silti muista milloin viimeksi koko päivä olisi mennyt ilman noita edellä mainitsemiani 'istumistaukoja'. Olen kuitenkin ripulista huolimatta elänyt melko normaalisti, opiskellut, käynyt ulkomaan lomilla, saanut lapsen jne. Tuntuu että tämä on jo enemmän elämäntapa kuin sairaus :)
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:21"]Pitäiskö sun kokeilla Precosaa jonkun aikaa?
*
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=far12623
*
Saa apteekista ilman reseptiä
[/quote]
Pitää kysyy lääkäriltä mitä se suosittelee, yrittää saaha minut aloittamaan sem mirtazapinin.
ap
Hei ap! Haluan vain toivottaa sulle tsemppiä ja toivon, että löydät apua vaivaasi. Olen vatsavaivaton parikymppinen tyttö, ja tekstisi kosketti ja sai aikaan myötätuntoa. Loppupeleissä tähystykseen menosta on varmasti hyötyä, vaikkei se mukavaa olisikaan. Hyvää illanjatkoa!
No mulla on kans tuota, että niin yht'äkkiä lentää laatta, ja samalla ripulit, että hyvä kun ehtii vessaan. Mut on tähystetty kumpaakin kautta, ja ei löytynyt mitään, joten Ärtynyt suoli tuli diagnoosiksi.
Jos syö liikaa kasviksia(salaatin lounaaksi), tai juo kahvia, niin saattaapi tulla puolentunnin raju 'vatsatauti'. Tulee kummastakin päästä. Toki mulla on vielä jännitys/stressimaha, että kun lähtö jonnekin tulee, niin sen kymmenen kertaa saa ravata vessassa. Ja jos joutuu jonnekin isoon ihmislauman(esim. lapsen tanssiesitys), niin yrjötkin lentää, ja jää lähtemättä. Paniikkihäiriötäkin pukkaa.
On tämä helvetillistä. Varsinkin kun on vielä ärtyneen vitsarakon syndroomakin päälle. Vessassa saa ravata alituiseen. Onneksi mieli ei halaja matkustella....
Typoista varmaan huomaa, että alan olla vähän väsynyt. Saatan painua jossain kohtaa nukkumaan.
ap
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:19"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:13"]Ap tekstisi olisi voinut olla minun kirjoittamani sillä erotuksella että en oksenna mutta toisesta päästä tulee senkin edestä. kun tulee hätä on jo todella kiire. Vaiva alkoi vuosia sitten ammattikoulussa, olin juuri lopettanut tupakoinnin ja "korvikkeena" jauhoin pitkään päivittäin valtavia määriä purukumia ja join litrakaupalla teetä. Opiskelu- ja muuta stressiä siihen päälle. Usein 30min sisällä koululounaasta alkoi vatsassa möyriä ja tuskanhiki kihota otsalle ja sitten olikin jo todella kiire pöntölle. Kotona vatsa ei oireile niin pahoin, luultavasti koska tiedän että pääsen vessaan koska tahansa ja osaan sen suhteen olla rennommin. Myös jos ruoan jälkeen joutuu heti kävelemään/liikkumaan on melko varmaa että kohta on kiire vessaan, esimerkiksi kaveriporukalla kaupungille syömään ja siitä suoraan shoppailemaan-kombo on ehdoton nounou.
[/quote]
Tämäkin kuulostaa niin tutulle.
Minulla meni ennen pari kuppia teetä päivässä, mutta olen koittanut rajoittaa sen siihen max yhteen kuppiin/pv ja aina ei mene sitäkään. Limsaakin menee vain max perjantaisin ja lauantaisin, sitäkin olen koittanut vähentää ja joka viikonloppu ei välttämättä mene limsaa yhtään :)
ap
[/quote]
Mutta pakko limsaakin on vetää vaikka suolistosi on ihan romuna?!? Eikä varmasti ole ainoa ongelmanaiheuttaja. Aina tää ihmisten löysyys/ tyhmyys tai en tiedä mikä, yllättää.. Ettekö te tosissaan halua parantua.
Minullakin IBS, varmistui ulosteviljelyjen ja tähystyksen jälkeen. Ei siihen muu auttanut kuin omalle vatsalle sopivien ruokien etsiminen fodmapin avulla. Stressi pahentaa vaivaa, ja silloin osa muuten sopivista ruuista muuttuu epäsopiviksi. Kotimaiset viljat ovat minulla se pahin. Tähystykseen kannattaisi mennä, ap.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:25"]Hei, ymmärrän kyllä miten ikävä tilanne sinulla on. Minulla on ollut colitis ulcerosa nyt 18 vuoden ajan, sairastuin 17-vuotiaana. Minun oireeni on ripuli, jota on siis jatkunut koko tuon 18 vuotta. Oksentelua minulla ei kyllä suolisairauteen liittyen ole koskaan ollut, mutta tiedän että joillakin on. Minä kävin lukion ja yliopiston pitkälti imodiumin avulla, eli aina arkena aamusta imodiumia, jotta on edes jotain toivoa pysyä päivä puhtailla housuilla :) Viikonloppuina sitten suoli sai toimia kuten halusi.
Kyllähän tämä rajoittaa elämää enemmän tai vähemmän. Itse en pysty harrastamaan juurikaan liikuntaa, koska kaikki liikkuminen aktivoi suolen, niin että vessa tarvittaisiin vaikkapa lenkkipolun varteen 10 metrin välein jne. En ole myöskään busseilla kulkenut sen jälkeen kun olen ajokortin saanut, koska suoli nyt vaan ei tykkää siitä että pitäisi esim. seisoskella pysäkillä. Tarvitsen aina jonkinlaisen istumapaikan, että voin pidättää ripulia, kun vatsaa alkaa vääntää. Nykyään olen tässä jo aika taitava pitkän harjoituksen tuloksena :) Eli ruokakaupassa pidän koko ajan silmällä, missä hyllyvälissä on lähin hyllytysjakkara ja vaatekaupoissa seuraan sovitusjakkaroita. Kaupungilla liikun sellaista reittiä, jonka istumapaikat tunnen ulkoa.
Erityisiä menoja varten saatan ottaa isomman annoksen peruslääkettäni, jotta voin luottaa päivän sujuvan suolen osalta rauhallisemmin. En silti muista milloin viimeksi koko päivä olisi mennyt ilman noita edellä mainitsemiani 'istumistaukoja'. Olen kuitenkin ripulista huolimatta elänyt melko normaalisti, opiskellut, käynyt ulkomaan lomilla, saanut lapsen jne. Tuntuu että tämä on jo enemmän elämäntapa kuin sairaus :)
[/quote]
Kiva kuulla, että olet kuitenkin pystynyt elämään jotenkin normaalisti :) Se olisi omakin toive. Minä kuntoilen yms pääasiassa kotona just sen takia, että saattaa tulla lähtö vessaan. Vatsaongelmat stressaa opiskeluja, mutta nekin olen toistaiseksi pystynyt hoitamaan ihan ok.
ap
Laitoin aiemmin viestin bioresonanssihoidosta. Jos vatsaoireet on noin pahoja että ne vaikuttaa liikkumiseen kannattaa mittauttaa bioresonanssilaitteella mikä oireet aikaansaa. Mulla oli ihan samanlaista aiemmin (ilman oksentelua) mutta nyt kunnossa ja täysin oireeton. Mittaus ei ole halpa, n 150€ ja jatkohoitokin maksoi tietysti mutta elämänlaatu parani todella paljon kun vatsa ei määrää enää tekemisiä
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:17"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:03"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:53"]Ihan höpöhöpöä tuommoinen "johtuu vanhempien vääristä ruokatottumuksista ja kasvatuksesta" -asenne! Samoin paniikkihäiriö ei saa ihmistä paskomaan alleen. Kyllä minä sitä crohnia veikkaisin, niin tutulta kuullostaa. Itselläni on colitis ja miehelläni myös, joten todellakin tiedän, miten rajoittava ja raskas sairaus on kyseessä. Nyt rohkeasti tähystykseen, niin saat tarvittaessa lääkkeet. Monilla lääkkeet saa aikaan jopa lähes oireettomia jaksoja. Suolistosairauden kanssa voi elää! Tsemppiä! Muista, että meitä suolistovammasia on paljon ja vertaistukea on saatavilla :)
[/quote]
Höpöhöpö vain itsellenne jotka yritätte väittää, ettei ihmisten itsensä aiheuttamat elintasosairaudet ole ihan tosiasia. Tietyt sairaudet - kuten esim nää suolistosairaudet- ovat lisääntymään päin. Ja ravinto on se tärkein. Miten jotkut yrittää silmät kirkkaina selittää tämän faktan pois. Täälläkin on lohdutettu, että eihän se mitään pahaa oo jos juo 3 litraa limsaa viikossa. Eli yli 150 litraa vuodessa! Täydellistä suoliston tuhoamista.
[/quote]
siinä taas asiantuntija. Krooniset suolistosairaudet on immuunipuolustuksen häiriöön liittyviä sairauksia. Kaikki tutkimukset osoittaa ettei ruokavaliolla voi sairautta parantaa tai sitä aiheuttaa. Varmasti yleisillä elintavoilla on väliä, mutta esimerkiksi minä en todellakaan juo limsoja ja syö eineksiä ja sairas oon silti. Vituttaa tuollaiset huutelijat, jotka ei oikeesti tiiä mistään mitään... ihanku kroonisessa sairaudessa ei olis jo muutenkin kestämistä niin syyllistetään vielä, että oma vika. Kiitti tosi paljon.
[/quote]
Immuunipuolustuksen häiriö, elintasosairaus. Vaikka sen miten poliittisesti korrektiin muotoon pukisi, ihmisillä on itselläkin vastuu terveydestään.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:26"]Hei ap! Haluan vain toivottaa sulle tsemppiä ja toivon, että löydät apua vaivaasi. Olen vatsavaivaton parikymppinen tyttö, ja tekstisi kosketti ja sai aikaan myötätuntoa. Loppupeleissä tähystykseen menosta on varmasti hyötyä, vaikkei se mukavaa olisikaan. Hyvää illanjatkoa!
[/quote]
Kiitos! :) Varmasti tähystyksestä olisi hyötyä, eikä se veisi niin paljoa aikaakaan, mutta kuulostaa niin inhottavalle. Niin toisin on nykyinen tilannekkin vähän inhottava. Hyvää illanjatkoa sinullekkin :)
ap
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:49"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:52"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:48"]
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:43"]Crohniahan se varmaan on, joten mene tutkimuksiin, vaikka kuin vtuttais ajatukskin. Mene ajoissa, avanne ei ole ilo... [/quote] Olen menossa ja lääkäri on vähän puhunut mirtazapin aloittamisesta, koska se auttais mun uniongelmiin ja sivuvaikutuksena pitäisi auttaa myös vatsaoireisiin, mutta olen vähän epäilevä lääkkeitä kohtaan. ap
[/quote]
Kannaataako olla lääkkeisiin epäileväinen? Elämäsi on kurjaa, laadultaan, jos lääkkeet auttaa, niin mitä pahaa siinäolisi?
[/quote]
Miten Mirta auttaisi vatsaoireisiin? NaSSa-ryhmän lääke. Oletko kokeillut Libraxia?
[/quote]
En tiedä, lääkäri puhui jotain sellaista. En ole kokeillut vielä mitään lääkkeitä.
Nro 39 ja 41, tuosta lihomisestakin olen kuullut D: Ei kiva.
ap