Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lisääntyjät: miksi huijaatte lapsettomia liittymään kurjuuteenne?

Vierailija
09.03.2015 |

Vanhemmat suhtautuvat kommentteihin lapsiperhe-elämän ikävyydestä täysin skitsofrenisesti.

Jos vaikkapa minä ehdotan tällä palstalla, että lapsiperhe-elämä on monotonista, tylsää ja turhanpäiväistä, ja se kannattaa jättää väliin, kommenttiani vastaan hyökätään heti: ei varmasti ole, lasten kanssa on ihanaa, yksikään päivä ei toisen kaltainen, mitä lapseton voisi tällaisesta tietää.

Toisaalta sitten ketjuissa, joissa jonkun mies (tai kirjoittaja itse) on ahdistunut ja turhautunut lapsiperhe-elämään, pitää sitä liian raskaana, vetäytyy perheestään tai katuu valintaansa hankkia lapsia, vastaus onkin yhtäkkiä: Mitä oikein odotit? Ei lapsiperhe-elämä ole mitään ruusuilla tanssimista. Olet itsekäs vätys, kun et kestä vastoinkäymisiä.

Lapsiperhe-elämä on siis ihkufantsua, kun puhutaan lapsettomalle, mutta heti kun on hankkinut itse lapsia, olisikin pitänyt tajuta sen olevan kurjaa. Nähdäkseni tämä ristiriita selittyy ainoastaan sillä, että vanhemmat haluavat lapsettomien kokeman saman kurjuuden kuin hekin. Eihän sovi, että joku pääsisi vähemmällä. Misery seeks company.

Voisitteko lopettaa tämän, kiitos.

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 09:34"]

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 09:15"]

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 00:39"]

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 00:29"]

Jos voit kuvitella itsellesi onnellisen tulevaisuuden myös ilman lapsia, ei varmastikaan kannata.

[/quote]

Onpa merkillinen vastaus! Kyllä minäkin olisin ollut ihan onnellinen myös lapsettomana, mutta onnellisempi olen nyt yhden lapsen äitinä (enempää lapsia ei ole suunnitelmissa).

[/quote]

Kysehän on ihan vain siitä, onko valmis ottamaan riskiä. Jos on lapsettomana onnellinen, niin on sitä "varmasti" koska sitä elämää jo elää ja tietää millaista se on. Mutta siitä ei voi olla ikinä varma, kuinka onnellinen olisi lapsellisena: saattaa olla onnellisempi, tai yhtä onnellinen, TAI todella paljon onnettomampi. Eli haluaako ottaa sen riskin että menettää nykyisen onnellisuutensa, kun se lapsellisen elämän onnellisuus ei ole varmaa.

Samoin voisi ajatella silloin jos on hyvässä työpaikassa, niin kannattaako sitä vaihtaa toiseen vain siksi että EHKÄ olisi siellä vielä onnellisempi, kun riskinä on että uudessa työssä saattaisikin olla myös todella onneton. Sillä erotuksella, että työpaikan ollessa kyseessä sieltä voi aina lähteä pois ja ehkä jopa palata vanhaan työhön. Vanhemmuuden valitseminen taas on peruuttamatonta, eikä lisääntynyt voi koskaan enää palata onnelliseen lapsettomuuteen jos käykin niin huonosti että lisääntyminen vähensi onnellisuutta.

[/quote]

Kun sanoin, ettei lisääntyminen kannata, jos voi kuvitella itselleen onnellisen tulevaisuuden ilman lapsia, koska vanhempi joutuu maksamaan onnellisuudestaan niin paljon kovempaa hintaa kuin lapseton. Rahallinen menetys on keskimäärin se 130 000 euroa, mutta vielä paljon enemmän merkitsevät vapauden menetys, terveydelliset riskit, stressi ja huoli, aika ja jaksaminen, lapsiperheen monet ongelmat. Lapsettoman onni tulee ilman näitä. -ap

[/quote]

En tunne menettäneeni rahaa tai aikaa vaikka lapsia onkin. Ehkä sitä asiaa tarkasteleekin enemmän järjellä kun ei ole lapsia, ja sitten taas enemmän tunteella kun on niitä lapsia. Enkä siis tarkoita että toinen olisi toistaan huonompi, en tosiaan. Tarkoitan vain että itse herkästi mietin mitä kaikkea olen saavuttanut lasten myötä, lapset oikeasti tekivät minusta tosi onnellisen. Ja aikuisiakin melkein ovat joten kokemusta on pitkältä ajalta. Tietenkin rahanmeno on ollut suuri ja huolikin siinä sivussa, mutta kai sillä on eniten merkitystä että jo näinkin vanhana on hyvä ja onnellinen olla.

Vierailija
42/76 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanon aina, että kannattaa tehdä lapsia jos niitä haluaa. Jos ei halua, ei missään nimessä kannata tehdä. 

Mysteerihän se tavallaan on, miksi ihminen haluaa lapsen huollettavakseen. Mulla on yksi lapsi ja hän on nyt 4-vuotiaana niin rakas ja ihana, että jotenkin melkein sattuu. Toisenkin haluaisin, mutta tuskin mulle suodaan. Lapsen kanssa on paljon rutiineja, jotka voivat aikuisesta tuntua puuduttavan tylsiltä toistuessaan. Mutta lapset myös tuovat paljon, mitä muuten ei saa. En tiedä, ei tähän ole oikeaa vastausta. Jos en koskaan olisi saanut lasta, se olisi itselleni elämäni vaikein asia. 

Tiedän että lapsiperhe-elämä on monelle raskasta, ja vielä enemmän on ihmisiä joiden ei edes kannata lapsia tehdä, kun eivät sellaista jaksaisi kunnolla. Itselleni tämä on juuri sellaista elämää mitä haluan elää, on päivän paras hetki hakea lapsi päiväkodista ja halata. 

Sori, ei kummoinen viesti tullut tästä :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 09:44"]

Minulla on kaksi lasta ja aion hommata vielä pari lisää, koska rakastan lapsia ja lapsiperheen arkea. Henkilökohtaisesti en voi ymmärtää, miksei joku haluaisi lapsia jos on onnellisessa parisuhteessa ja puitteet ovat kunnossa. Sellaiset ihmiset ovat mielestäni itsekkäitä ja heidän elämänsä jää osittain vajaaksi, siltä kaikkein tärkeimmältä osa-alueelta.

[/quote]

Tässäpä oikein malliesimerkki. Minusta sinä olet vajaa, enkä tarkoita vaan elämääsi.

Vierailija
44/76 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi lasta ja aion hommata vielä pari lisää, koska rakastan lapsia ja lapsiperheen arkea. Henkilökohtaisesti en voi ymmärtää, miksei joku haluaisi lapsia jos on onnellisessa parisuhteessa ja puitteet ovat kunnossa. Sellaiset ihmiset ovat mielestäni itsekkäitä ja heidän elämänsä jää osittain vajaaksi, siltä kaikkein tärkeimmältä osa-alueelta.

[/quote]

Noh noh, on minullakin lapsia ja rakastan heitä yli kaiken. Mitään en kadu mutta on elämässä muutakin kuin lapset. Ilmankin voi elää ja saada aikaan jopa aika hiton hyvän elämän. Lähipiirissä on monta ihmistä jotka eivät lapsia halunneet ja elävät täyttä elämää, ovat onnellisia. Sitä vain arvostaa eri asioita.

Vierailija
45/76 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 09:15"]

Kysehän on ihan vain siitä, onko valmis ottamaan riskiä. Jos on lapsettomana onnellinen, niin on sitä "varmasti" koska sitä elämää jo elää ja tietää millaista se on. Mutta siitä ei voi olla ikinä varma, kuinka onnellinen olisi lapsellisena: saattaa olla onnellisempi, tai yhtä onnellinen, TAI todella paljon onnettomampi. Eli haluaako ottaa sen riskin että menettää nykyisen onnellisuutensa, kun se lapsellisen elämän onnellisuus ei ole varmaa.

[/quote]

Tähän voisi lisätä, että onnellisuus keskimäärin lisääntyy iän myötä, oli lapsia tai ei. Eli jos joku miettii, miten paljon onnellisempi on nyt useamman ison lapsen vanhempana kuin silloin joskus parikymppisenä sinkkuna, hän olisi todennäköisesti onnellisempi joka tapauksessa. -ap

Vierailija
46/76 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 09:40"]

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 09:33"]

En ole itse koskaan todistanut sellaista perheellisten ja velojen vastakkainasettelua kuin tällä palstalla. Kehoitan hakeutumaan tuonne ihmisten sekaan, oli heillä lapsia tai ei, koska usemmiten (ei tietenkään aina) sieltä löytyy ihan normaalilla maalaisjärjellä varustettuja ihmisiä jotka eivät tuputa omia arvojaan tai kritisoi toisen valintoja. Erilaiset elämäntyylit ymmärretään. Itselläni on paljon lapsettomia ystäviä ja minusta on ihanaa kuinka paljon vapautta heillä elämässään onkaan, se sopii heille. Minulle sopii perhe-elämä ja vaikka arvomme eivät aina kohtaa, ymmärrämme toisen valintoja. Miksi se on niin vaikeaa joillekin, en tajua.

[/quote]

Minun kokemukseni on valitettavasti se, että tämän palstan asenteet heijastelevat monien ihmisten todellisia asenteita. Arkielämässä lapsettomuusvalinta ollaan hyväksyvinään, kun sosiaaliset syyt estävät esittämästä omia syvimpiä ajatuksia. Niihin voi kuulua hämmennystä toisen erilaisuutta tai katkerutta siitä, että osa meistä "pääsee elämässä vähemmällä". Foorumilla nämä asenteet voi ilmaista vapaasti nimettömyyden suojista, kun arjessa ne korkeintaan lipsahtelevat sivulauseisiin tai pintautuvat muutaman lasillisen jälkeen.

Totta kai moni ymmärtää ja hyväksyy lapsettomuuden aidostikin eikä pidä sitä minkäänlaisena erottajana ihmisten välillä. Mutta tätä mieltä on moni tällä palstallakin. -ap

[/quote]

Kurjaa jos sinusta tuntuu tuolta (tuolla oikeassa elämässä). Ja voit toki olla oikeassakin, harvahan näitä asioita suoraan päin naamaa viitsii sanoa kun voi täälläkin kailottaa. Kehottaisin sinua vain olemaan ylpeä omista valinnoistasi ja seisomaan päätöksiesi takana. Ja mikään ei ole kauniimpaa kuin onnellinen ihminen, oli lapsia tai ei. Onnellisuuden kyllä huomaa ihmisestä ja minusta se jos mikä on asia jota kannattaa tavoitella, ei omien valintojen hyväksyttäminen toisilla. Aina on kuitenkin joku joka on eri mieltä, tai haluaa vain provota (kuten täällä).

Vierailija
47/76 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne menettäneeni rahaa tai aikaa vaikka lapsia onkin.

[/quote]

Et ole menettänyt niitä siinä merkityksessä, että raha olisi vain kadonnut pankkitililtäsi ja päivät muististasi, mutta kyllähän lasten elättäminen, hoitaminen ja kasvattaminen kuluttaa paljon resursseja, jotka lapseton voi suunnata toisin. Vanhempi joutuu myös kohtaamaan valtavasti ongelmia, jotka eivät kosketa lapsetonta. -ap

Vierailija
48/76 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 09:52"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 09:44"]

[/quote]

Et ole menettänyt niitä siinä merkityksessä, että raha olisi vain kadonnut pankkitililtäsi ja päivät muististasi, mutta kyllähän lasten elättäminen, hoitaminen ja kasvattaminen kuluttaa paljon resursseja, jotka lapseton voi suunnata toisin. Vanhempi joutuu myös kohtaamaan valtavasti ongelmia, jotka eivät kosketa lapsetonta. -ap
[/quote]
Kai ymmärrät, että moni (ei kaikki) perheellinen haluaa suunnata rahansa ja resurssinsa lapseen. Ei silloin menetä mitään koska tekee mitä haluaa.

Vierailija
49/76 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 09:42"]

Asian voisi kai ilmaista vielä tiivistetymmin: Vanhempien mielestä lapseton ei voi tietää, minkälaista lapsiperhe-elämä on. Kun lapseton sitten erehtyy hankkimaan lapsia, hänen olisi pitänyt tietää, minkälaista se on.

Tämä olisi huvittavaa, ellei se olisi niin traagista. -ap

[/quote]

Luuletko, että ne ovat samoja ihmisiä, kääntävät vain takkinsa? Täällä palstalla käy ihan mieletön määrä ihmisiä ja jokainen valitsee omaa kiinnostustaan vastaavat aiheet, vastaavat mihin haluavat. Jos luulet, että ihmiset on samoja, niin tämähän olisi kauttaaltaan ihan seko palsta. Samaa ristiriitaisuutta on aiheessa abortti vai ei, lapset hoitoon vai ei, abortti vai adoptio, äidit töihin vai ei. Esimerkiksi tuo viimeisin; täällä saarnataan kuinka äitien pitää mennä töihin, sitten kun he menevät töihin, niin kuorossa huudetaan kuinka pienen lapsen paikka on kotona, eikä hoidossa. 

Luuletko siis oikeasti, että ovat samoja ihmisiä? 

Vierailija
50/76 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lapset ovat kuitenkin lopulta ainut tehtävä, mitä elämän ylläpitäminen vaatii. Itselläni ei ole lapsia, ja koen asian vakavaksi puutteeksi, enkä koe hoitaneeni koko elämääni kunnolla. No onneksi suvussa on lapsia ja saavat sitten hyvät perinnöt.

Vierailija
51/76 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 09:51"]

En ole itse koskaan todistanut sellaista perheellisten ja velojen vastakkainasettelua kuin tällä palstalla. Kehoitan hakeutumaan tuonne ihmisten sekaan, oli heillä lapsia tai ei, koska usemmiten (ei tietenkään aina) sieltä löytyy ihan normaalilla maalaisjärjellä varustettuja ihmisiä jotka eivät tuputa omia arvojaan tai kritisoi toisen valintoja. Erilaiset elämäntyylit ymmärretään. Itselläni on paljon lapsettomia ystäviä ja minusta on ihanaa kuinka paljon vapautta heillä elämässään onkaan, se sopii heille. Minulle sopii perhe-elämä ja vaikka arvomme eivät aina kohtaa, ymmärrämme toisen valintoja. Miksi se on niin vaikeaa joillekin, en tajua.

[/quote]

Minun kokemukseni on valitettavasti se, että tämän palstan asenteet heijastelevat monien ihmisten todellisia asenteita. Arkielämässä lapsettomuusvalinta ollaan hyväksyvinään, kun sosiaaliset syyt estävät esittämästä omia syvimpiä ajatuksia. Niihin voi kuulua hämmennystä toisen erilaisuutta tai katkerutta siitä, että osa meistä "pääsee elämässä vähemmällä". Foorumilla nämä asenteet voi ilmaista vapaasti nimettömyyden suojista, kun arjessa ne korkeintaan lipsahtelevat sivulauseisiin tai pintautuvat muutaman lasillisen jälkeen.

Totta kai moni ymmärtää ja hyväksyy lapsettomuuden aidostikin eikä pidä sitä minkäänlaisena erottajana ihmisten välillä. Mutta tätä mieltä on moni tällä palstallakin. -ap

[/quote]

Kurjaa jos sinusta tuntuu tuolta (tuolla oikeassa elämässä). Ja voit toki olla oikeassakin, harvahan näitä asioita suoraan päin naamaa viitsii sanoa kun voi täälläkin kailottaa. Kehottaisin sinua vain olemaan ylpeä omista valinnoistasi ja seisomaan päätöksiesi takana. Ja mikään ei ole kauniimpaa kuin onnellinen ihminen, oli lapsia tai ei. Onnellisuuden kyllä huomaa ihmisestä ja minusta se jos mikä on asia jota kannattaa tavoitella, ei omien valintojen hyväksyttäminen toisilla. Aina on kuitenkin joku joka on eri mieltä, tai haluaa vain provota (kuten täällä).

[/quote]

Minä ainakin tunnustan, että haluan vain provota teitä. Reaktionne ovat niin huvittavia ja viha joka esimerkiksi tälläisissäkin keskusteluissa viesteistänne välittyy, jotenkin kiehtoo minua. Välillä tuntuu, ettei typeryydellä ole rajaa. Eikö pitäisi olla kaikille aivan yhdentekevää, mitä toinen ihminen tekee elämällään? Itse tykkään teistä kaikista, oli sitten VELA vai mikä lie tai megasynnyttäjä joka on alapäänsä kautta saattanut luomuna yli kymmenen lasta tähän pahaan maailmaan, eikä edes sattunut. Tai vaikka fitness-muija jolla on niin kireä pylly, että soi ja instagram täynnä kuvia siitä, tai sitten mahdottoman lihava nainen joka ei saa itseään niskasta kiinni ei sitten millään ja karkinhimo ei vaan katoa ja salkkarit kiinnostaa enemmän kuin jumppa.

Vierailija
52/76 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 09:52"]

[/quote]

[/quote]

Siis tottakai! Eihän lasten kanssa ole helppoa, mutta minusta se on myös ollut osa sitä viehätystä. Ne ongelmat (meillä ei onneksi ole ollut valtavia) ovat kasvattaneet ja minusta ne ainakin muokkasivat onnellisemman. Siltikin, minusta perhe-elämä ei sovi kaikille, elämässä on niin paljon muutakin. Ura, harrastukset, matkustelu jne. Ja kysehän on omista valinnoista. Eihän se mikään kilpajuoksu ole hankkiiko lapset vai ei. Onnelliseksi voi tulla monella eri tapaa, kuten myös onnettomaksi. Pitkäaikainen sairaus, läheisen kuolema jne. Mitään ei voi etukäteen kuitenkaan ennustaa mutta elämäänsä voi tosiaan helpottaa vähentämällä stressitekijöitä ja tekemällä olonsa mahdollisimman mukavaksi.

Vierailija
53/76 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 10:01"]

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 09:51"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Minä ainakin tunnustan, että haluan vain provota teitä. Reaktionne ovat niin huvittavia ja viha joka esimerkiksi tälläisissäkin keskusteluissa viesteistänne välittyy, jotenkin kiehtoo minua. Välillä tuntuu, ettei typeryydellä ole rajaa. Eikö pitäisi olla kaikille aivan yhdentekevää, mitä toinen ihminen tekee elämällään? Itse tykkään teistä kaikista, oli sitten VELA vai mikä lie tai megasynnyttäjä joka on alapäänsä kautta saattanut luomuna yli kymmenen lasta tähän pahaan maailmaan, eikä edes sattunut. Tai vaikka fitness-muija jolla on niin kireä pylly, että soi ja instagram täynnä kuvia siitä, tai sitten mahdottoman lihava nainen joka ei saa itseään niskasta kiinni ei sitten millään ja karkinhimo ei vaan katoa ja salkkarit kiinnostaa enemmän kuin jumppa.

[/quote]

Pointsit rehellisyydestä :D

Vierailija
54/76 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole tahallisesti huijannut ketään, ollut jopa tosi rehellinen. Mutta mun lapsi on erittäin suloinen ja kiltti tyttö. Hän antaa vauvaelämästä usein hyvin ruusuisen kuvan. Hän on aina hyvällä tuulella. Leikkii kiltisti lelulla, kun meillä on vieraita tai ollaan ravintolassa. Nukkuu hyvin. Hymyilee ja nauraa, ottaa kontaktia, velmuilee. Moni lapseton kaverini on saanut vauvakuumeen, jopa pari velaa. Olen kyllä sanonut, että ei se aina tällaista ole ja että useimmat lapset eivät ole ihan tällaisia. Mutta puhupa noille järkeä, kun ovat jo hurmaantuneet. 

Se on kyllä totta, että lapsiperhe-elämää hehkutetaan ja haukutaankin turhaan. Se on jokaiselle erilaista riippuen parisuhteesta, kunkin persoonasta ja tosiaan siitä lapsesta.

Vierailija
55/76 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalle ne lapset ovat myös jonkinlainen statussymboli, suuri saavutus elämässä jolla sitten ylpeillään muille. Ihan tästäkin syystä nämä ihmiset kokevat tarpeelliseksi kuvailla lapsiperhe-elämää niin kovin ihanaksi - muutenhan lapsettomien kokema kateus voisi vähentyä.

Samat ihmiset taitavat olla niitä, jotka joutuvat suorastaan raivon valtaan lapsettomuushoidoista keskustellessaan. Onhan sitä varmaan vaikeaa sietää, että se oman elämän ainoa merkittävä saavutus annetaan myös niille, jotka eivät siihen omin nokkineen pysty. 

Jos nämä tapaukset hankkisivat muuta(kin) sisältöä elämäänsä kuin ne lapset, kaikilla olisi mukavampaa. Luulen että myös kyseisillä lapsilla.

Vierailija
56/76 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 10:14"]

Osalle ne lapset ovat myös jonkinlainen statussymboli, suuri saavutus elämässä jolla sitten ylpeillään muille. Ihan tästäkin syystä nämä ihmiset kokevat tarpeelliseksi kuvailla lapsiperhe-elämää niin kovin ihanaksi - muutenhan lapsettomien kokema kateus voisi vähentyä.

Samat ihmiset taitavat olla niitä, jotka joutuvat suorastaan raivon valtaan lapsettomuushoidoista keskustellessaan. Onhan sitä varmaan vaikeaa sietää, että se oman elämän ainoa merkittävä saavutus annetaan myös niille, jotka eivät siihen omin nokkineen pysty. 

Jos nämä tapaukset hankkisivat muuta(kin) sisältöä elämäänsä kuin ne lapset, kaikilla olisi mukavampaa. Luulen että myös kyseisillä lapsilla.

[/quote]

Aamen!! Pahimpia ovat ne, joilla ei oikeasti ole muuta elämää ja elämän tarkoitusta kuin ne lapset. Kyllä ne lapset hieman vähemmällä hössötyksellä ja huomiollakin ihmisiksi kasvaa, jopa paremmiksi.

67

Vierailija
57/76 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 10:18"]

Uskon kyllä, että jokainen on onnellinen silloin, kun saa toteuttaa omia unelmiaan, kuuluivat siihen lapset tai eivät. Jos ei halua lapsia ja silti niitä saa, saattaa olla onneton tai sitten vain oppi elämään niiden kanssa. Jos taas ei saa lapsia, vaikka haluaisi, niin jossain vaiheessa ehkä pystyy sen hyväksymään ja olemaan elämäänsä tyytyväinen.

[/quote]

Tästä olemme samaa mieltä. On kaikkien kannalta valitettavaa, ettei osa ihmisistä opi elämään lapsiperhe-elämää vaikka kuinka yrittäisivät. Mutta valittelu ei toisaalta poista sitä tosiasiaa, että tällainen riski on olemassa. Siksi sellaiset valheet kuin "Lapset ovat aina sen arvoisia" tai "Tuskin kukaan on katunut lasten hankkimista" ovat niin vahingollisia. -ap

Vierailija
58/76 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän nuo perhe-elämään tyytyväiset tai sen raskautta korostavat ole eri ihmisiä? Joten ap:n viestissä ei ole mitään pointtia. Jokainen kokee elämän lasten kanssa niin erilaisena. Nuo lapsiaan katuvat ovat varmaankin niitä, joilla ei ikinä edes ollut suurta halua tulla vanhemmiksi. Lapset tehtiin lähinnä sen takia, koska niin kuuluu tehdä/kumppani tahtoi/on sitten jälkeläisiä/alkaahan tätä ikää olla, kai se on nyt ruvettava vaikka vauvakuume puuttuu kokonaan. Tai sitten lapsesta ei tullutkaan toivotunlainen, niin kaduttaa. Tuollaisten ihmisten ei kannatakaan lapsia hankkia.

Jos lapsen haluaa aidosti, eikä malta odottaa vanhemmaksi tuloa ja millainen lapsi tahansa kelpaa, niin silloin perhe-elämästä tulee todennäköisesti tyydyttävää ja onnellista.

Vierailija
59/76 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 10:14"]Osalle ne lapset ovat myös jonkinlainen statussymboli, suuri saavutus elämässä jolla sitten ylpeillään muille. Ihan tästäkin syystä nämä ihmiset kokevat tarpeelliseksi kuvailla lapsiperhe-elämää niin kovin ihanaksi - muutenhan lapsettomien kokema kateus voisi vähentyä.

[/quote]

No tuohan vain kertoo ihmisen omasta onnettomasta olotilasta ja kapeakatseisuudesta. Äh, jättää vaan tuollaiset omaan arvoonsa. Hulluksihan siinä tulee jos alkaa pahoittamaan mielensä tai ärsyyntymään jokaisesta pässistä joka vastaan kävelee. Kannattaa vaan hyväksyä että kaikki me ollaan erilaisia koska huutelijoita ja näitä oman elämänsä sankareita löytyy aina.

Vierailija
60/76 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 10:42"]

Luuletko siis oikeasti, että ovat samoja ihmisiä? 

[/quote]

Osittain samoja, osittain ei. Ikävä kyllä olen törmännyt tällaiseen ristiriitaisuuteen myös palstan ulkopuolella, joten tiedän, että että molemmat asenteet mahtuvat samaan mieleen. -ap