Lisääntyjät: miksi huijaatte lapsettomia liittymään kurjuuteenne?
Vanhemmat suhtautuvat kommentteihin lapsiperhe-elämän ikävyydestä täysin skitsofrenisesti.
Jos vaikkapa minä ehdotan tällä palstalla, että lapsiperhe-elämä on monotonista, tylsää ja turhanpäiväistä, ja se kannattaa jättää väliin, kommenttiani vastaan hyökätään heti: ei varmasti ole, lasten kanssa on ihanaa, yksikään päivä ei toisen kaltainen, mitä lapseton voisi tällaisesta tietää.
Toisaalta sitten ketjuissa, joissa jonkun mies (tai kirjoittaja itse) on ahdistunut ja turhautunut lapsiperhe-elämään, pitää sitä liian raskaana, vetäytyy perheestään tai katuu valintaansa hankkia lapsia, vastaus onkin yhtäkkiä: Mitä oikein odotit? Ei lapsiperhe-elämä ole mitään ruusuilla tanssimista. Olet itsekäs vätys, kun et kestä vastoinkäymisiä.
Lapsiperhe-elämä on siis ihkufantsua, kun puhutaan lapsettomalle, mutta heti kun on hankkinut itse lapsia, olisikin pitänyt tajuta sen olevan kurjaa. Nähdäkseni tämä ristiriita selittyy ainoastaan sillä, että vanhemmat haluavat lapsettomien kokeman saman kurjuuden kuin hekin. Eihän sovi, että joku pääsisi vähemmällä. Misery seeks company.
Voisitteko lopettaa tämän, kiitos.
Kommentit (76)
Minulla on lapsia. Ja ei kaikki päivät ole helppoja, mutta tuskin on lapsettomillakaan. Vastoinkäymiset on vaan erilaisia. En koskaan ole kertonut kenellekään, kuinka heidän pitäisi elää. Tosin en arvosta sitäkään, että minulle tullaan sanomaan kuinka minun pitäisi elää. Rakastan lapsiani, enkä hetkeään kadu heidän tekoaan, vaikka joka päivä ei olekaan ruusuilla tanssimista. On jokaisen oma asia haluaako ja saako lapsia vai ei, joten alkaa pikkuhiljaa tämä jatkuva vastakkain asettelu ärsyttämään. Ihan kuin toinen olisi toistaan parempi, ei ole. Samat ratkaisut ei sovi kaikille.
Itse olen lapseton ja vela, mutta uskon, että perhe-elämä lasten kanssa on välillä antoisaa ja välillä ahdistavaa, ihan kuten velankin elämä. Tuskinpa onnellisuudessa on merkittäviä eroja, kummatkin toteuttavat omaa näkemystään hyvästä elämästä, lapsien kera tai ilman.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 10:01"]
Itse olen lapseton ja vela, mutta uskon, että perhe-elämä lasten kanssa on välillä antoisaa ja välillä ahdistavaa, ihan kuten velankin elämä. Tuskinpa onnellisuudessa on merkittäviä eroja, kummatkin toteuttavat omaa näkemystään hyvästä elämästä, lapsien kera tai ilman.
[/quote]
Uskotko myös, että olisit itse yhtä onnellinen vanhempana kuin lapsettomana? Uskotko, että kaikille on mahdollista olla yhtä onnellinen riippumatta siitä, hankkiiko lapsia vai ei? -ap
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 09:59"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 09:55"]
Aina löytyy joku joka sanoo mitäs läksit. 8 kuukautta nyt äitinä olleena tiesin että valvomista, hermojen kiristymistä mutta myös onnen hetkiä on tulossa, mutta ei sitä etukäteen pysty täysin käsittämään miltä ne tuntuu.
[/quote]
On toki mahdotonta tietää viimeisintä piirtoa myöden, miltä jokin uusi kokemus tulee tuntumaan. On kuitenkin täysin mahdollista tietää, ettei pidä jostakin, vaikkei olisi sitä kokeillut. Siksihän tämä vanhempien valehtelu onkin niin ikävää. Jollakulla voi olla orastava käsitys siitä, ettei lapsiperhe-elämä ole häntä varten, mutta lasten hankinnan puolesta pauhaava vanhempainkuoro saa hänet kuitenkin muuttamaan mieltään. -ap
[/quote]
Sitten hän ei tunne itseään ja on muutenkin epävarma itsestään, elämästään, päätöksentekokyvyistään ym. jos muiden kokemusten perusteella tekee noin isoja päätöksiä. Voisihan käydä myös niin että hän tuntee itsensä vanhempana vielä onnellisemmaksi kuin nämä pauhaavat vanhemmat.
Enkä tykkää tuosta lisääntyjät-nimityksestä. Ei me perheelliset/vanhemmat/äidit/isät olla eläimiä. t. 13 ja 18
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 10:05"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 10:01"]
[/quote]
Uskotko myös, että olisit itse yhtä onnellinen vanhempana kuin lapsettomana? Uskotko, että kaikille on mahdollista olla yhtä onnellinen riippumatta siitä, hankkiiko lapsia vai ei? -ap
[/quote]
Vaikea sanoa, mutta en ole koskaan hankkinut lapsia, koska en niitä halua. Jos olisin halunnut, niin silloin varmaan olisin lasten kanssa onnellinen. Uskon kyllä, että jokainen on onnellinen silloin, kun saa toteuttaa omia unelmiaan, kuuluivat siihen lapset tai eivät. Jos ei halua lapsia ja silti niitä saa, saattaa olla onneton tai sitten vain oppi elämään niiden kanssa. Jos taas ei saa lapsia, vaikka haluaisi, niin jossain vaiheessa ehkä pystyy sen hyväksymään ja olemaan elämäänsä tyytyväinen.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 01:14"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 10:16"]
Enkä tykkää tuosta lisääntyjät-nimityksestä. Ei me perheelliset/vanhemmat/äidit/isät olla eläimiä. t. 13 ja 18
[/quote]??
Mitä te ootte? Jäljelle jää kasvikunta, sienet, alkueliöt ja eloton.
[/quote]
Ehehe. Miten olisi termi vanhemmat? Kuulostaako tutulta? Näetkö termiä lisääntyjät käytettävän missään muualla kuin velojen puheissa, kun tarkoituksena on viitata perheellisiin alentavaan sävyyn.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 09:03"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 01:14"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 10:16"]
[/quote]??
Mitä te ootte? Jäljelle jää kasvikunta, sienet, alkueliöt ja eloton.
[/quote]
Ehehe. Miten olisi termi vanhemmat? Kuulostaako tutulta? Näetkö termiä lisääntyjät käytettävän missään muualla kuin velojen puheissa, kun tarkoituksena on viitata perheellisiin alentavaan sävyyn.
[/quote]
Otsikossakin voisi ihan hyvin puhua lapsettomien sijaan lisääntymättömistä. Miksei näin ole, jos lisääntyjätkin kerran on terminä neutraali.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 00:39"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 00:29"]
Jos voit kuvitella itsellesi onnellisen tulevaisuuden myös ilman lapsia, ei varmastikaan kannata.
[/quote]
Onpa merkillinen vastaus! Kyllä minäkin olisin ollut ihan onnellinen myös lapsettomana, mutta onnellisempi olen nyt yhden lapsen äitinä (enempää lapsia ei ole suunnitelmissa).
[/quote]
Kysehän on ihan vain siitä, onko valmis ottamaan riskiä. Jos on lapsettomana onnellinen, niin on sitä "varmasti" koska sitä elämää jo elää ja tietää millaista se on. Mutta siitä ei voi olla ikinä varma, kuinka onnellinen olisi lapsellisena: saattaa olla onnellisempi, tai yhtä onnellinen, TAI todella paljon onnettomampi. Eli haluaako ottaa sen riskin että menettää nykyisen onnellisuutensa, kun se lapsellisen elämän onnellisuus ei ole varmaa.
Samoin voisi ajatella silloin jos on hyvässä työpaikassa, niin kannattaako sitä vaihtaa toiseen vain siksi että EHKÄ olisi siellä vielä onnellisempi, kun riskinä on että uudessa työssä saattaisikin olla myös todella onneton. Sillä erotuksella, että työpaikan ollessa kyseessä sieltä voi aina lähteä pois ja ehkä jopa palata vanhaan työhön. Vanhemmuuden valitseminen taas on peruuttamatonta, eikä lisääntynyt voi koskaan enää palata onnelliseen lapsettomuuteen jos käykin niin huonosti että lisääntyminen vähensi onnellisuutta.
En ole itse koskaan todistanut sellaista perheellisten ja velojen vastakkainasettelua kuin tällä palstalla. Kehoitan hakeutumaan tuonne ihmisten sekaan, oli heillä lapsia tai ei, koska usemmiten (ei tietenkään aina) sieltä löytyy ihan normaalilla maalaisjärjellä varustettuja ihmisiä jotka eivät tuputa omia arvojaan tai kritisoi toisen valintoja. Erilaiset elämäntyylit ymmärretään. Itselläni on paljon lapsettomia ystäviä ja minusta on ihanaa kuinka paljon vapautta heillä elämässään onkaan, se sopii heille. Minulle sopii perhe-elämä ja vaikka arvomme eivät aina kohtaa, ymmärrämme toisen valintoja. Miksi se on niin vaikeaa joillekin, en tajua.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 09:15"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 00:39"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 00:29"]
Jos voit kuvitella itsellesi onnellisen tulevaisuuden myös ilman lapsia, ei varmastikaan kannata.
[/quote]
Onpa merkillinen vastaus! Kyllä minäkin olisin ollut ihan onnellinen myös lapsettomana, mutta onnellisempi olen nyt yhden lapsen äitinä (enempää lapsia ei ole suunnitelmissa).
[/quote]
Kysehän on ihan vain siitä, onko valmis ottamaan riskiä. Jos on lapsettomana onnellinen, niin on sitä "varmasti" koska sitä elämää jo elää ja tietää millaista se on. Mutta siitä ei voi olla ikinä varma, kuinka onnellinen olisi lapsellisena: saattaa olla onnellisempi, tai yhtä onnellinen, TAI todella paljon onnettomampi. Eli haluaako ottaa sen riskin että menettää nykyisen onnellisuutensa, kun se lapsellisen elämän onnellisuus ei ole varmaa.
Samoin voisi ajatella silloin jos on hyvässä työpaikassa, niin kannattaako sitä vaihtaa toiseen vain siksi että EHKÄ olisi siellä vielä onnellisempi, kun riskinä on että uudessa työssä saattaisikin olla myös todella onneton. Sillä erotuksella, että työpaikan ollessa kyseessä sieltä voi aina lähteä pois ja ehkä jopa palata vanhaan työhön. Vanhemmuuden valitseminen taas on peruuttamatonta, eikä lisääntynyt voi koskaan enää palata onnelliseen lapsettomuuteen jos käykin niin huonosti että lisääntyminen vähensi onnellisuutta.
[/quote]
Kun sanoin, ettei lisääntyminen kannata, jos voi kuvitella itselleen onnellisen tulevaisuuden ilman lapsia, koska vanhempi joutuu maksamaan onnellisuudestaan niin paljon kovempaa hintaa kuin lapseton. Rahallinen menetys on keskimäärin se 130 000 euroa, mutta vielä paljon enemmän merkitsevät vapauden menetys, terveydelliset riskit, stressi ja huoli, aika ja jaksaminen, lapsiperheen monet ongelmat. Lapsettoman onni tulee ilman näitä. -ap
Ei kai kukaan vapaaehtoisesti lapseton ole huijattavissa lapsenhankintaan? Kuulostaa oudolta. Lapsi halutaan tai ei, kumpikin on mielestäni ihan yhtä hyvä vaihtoehto. Ei kai ympäristön mielipiteillä pitäisi olla asiaan vaikutusta? Itse olen ainakin ihan tyytyväinen ilman lapsia vaikka toisinaan mietinkin että kadunko tätä 10 vuoden päästä kun on jo liian myöhäistä. Toisaalta, näin on hyvä ja näin jatketaan. Onneksi perheellisetkin kaverit tämän ymmärtävät eivätkä yritä huijata minua yhtään mihinkään (kummallisia ihmisiä tekin tunnette).
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 09:33"]
En ole itse koskaan todistanut sellaista perheellisten ja velojen vastakkainasettelua kuin tällä palstalla. Kehoitan hakeutumaan tuonne ihmisten sekaan, oli heillä lapsia tai ei, koska usemmiten (ei tietenkään aina) sieltä löytyy ihan normaalilla maalaisjärjellä varustettuja ihmisiä jotka eivät tuputa omia arvojaan tai kritisoi toisen valintoja. Erilaiset elämäntyylit ymmärretään. Itselläni on paljon lapsettomia ystäviä ja minusta on ihanaa kuinka paljon vapautta heillä elämässään onkaan, se sopii heille. Minulle sopii perhe-elämä ja vaikka arvomme eivät aina kohtaa, ymmärrämme toisen valintoja. Miksi se on niin vaikeaa joillekin, en tajua.
[/quote]
Minun kokemukseni on valitettavasti se, että tämän palstan asenteet heijastelevat monien ihmisten todellisia asenteita. Arkielämässä lapsettomuusvalinta ollaan hyväksyvinään, kun sosiaaliset syyt estävät esittämästä omia syvimpiä ajatuksia. Niihin voi kuulua hämmennystä toisen erilaisuutta tai katkerutta siitä, että osa meistä "pääsee elämässä vähemmällä". Foorumilla nämä asenteet voi ilmaista vapaasti nimettömyyden suojista, kun arjessa ne korkeintaan lipsahtelevat sivulauseisiin tai pintautuvat muutaman lasillisen jälkeen.
Totta kai moni ymmärtää ja hyväksyy lapsettomuuden aidostikin eikä pidä sitä minkäänlaisena erottajana ihmisten välillä. Mutta tätä mieltä on moni tällä palstallakin. -ap
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 09:37"]
Ei kai kukaan vapaaehtoisesti lapseton ole huijattavissa lapsenhankintaan? Kuulostaa oudolta.
[/quote]
Tässä ketjussa oli puhe ihan vain lapsettomista, siis ihmisistä, joilla ei ole vielä lasta. Jos on omasta lapsettomuuspäätöksestään niin varma, että on valmis hankkimaan sterilisaation, ei varmastikaan ole taivuteltavissa. Tällaisen päätöksen tehneet eivät myöskään kadu valintaansa myöhemmin. -ap
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 09:37"]
Ei kai kukaan vapaaehtoisesti lapseton ole huijattavissa lapsenhankintaan? Kuulostaa oudolta. Lapsi halutaan tai ei, kumpikin on mielestäni ihan yhtä hyvä vaihtoehto. Ei kai ympäristön mielipiteillä pitäisi olla asiaan vaikutusta?
[/quote]
Harvalla ihmisellä on 100% varma mielipide tästä asiasta, johon mikään ulkopuolinen ei pääse vaikuttamaan. Tottakai yhteiskunnan ja yhteisön asenne ja mielipideilmasto vaikuttavat silloin valintaan, jo ihan tiedostamattakin.
Aloittajan esittämät (lisääntyjien) väitteet eivät ole ristiriidassa keskenään. Siinäpä se koko pitkän ydinakysymys menettääkin pohjansa. Noin yleisellä tasolla kaikki eivät ole kyvykkäitä perhe-elämään. Suurin osa kuitenkin tarvii siitä (tuomaan merkitystä elämiseen).
Minulla on kaksi lasta ja aion hommata vielä pari lisää, koska rakastan lapsia ja lapsiperheen arkea. Henkilökohtaisesti en voi ymmärtää, miksei joku haluaisi lapsia jos on onnellisessa parisuhteessa ja puitteet ovat kunnossa. Sellaiset ihmiset ovat mielestäni itsekkäitä ja heidän elämänsä jää osittain vajaaksi, siltä kaikkein tärkeimmältä osa-alueelta.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 09:55"]
Aina löytyy joku joka sanoo mitäs läksit. 8 kuukautta nyt äitinä olleena tiesin että valvomista, hermojen kiristymistä mutta myös onnen hetkiä on tulossa, mutta ei sitä etukäteen pysty täysin käsittämään miltä ne tuntuu.
[/quote]
On toki mahdotonta tietää viimeisintä piirtoa myöden, miltä jokin uusi kokemus tulee tuntumaan. On kuitenkin täysin mahdollista tietää, ettei pidä jostakin, vaikkei olisi sitä kokeillut. Siksihän tämä vanhempien valehtelu onkin niin ikävää. Jollakulla voi olla orastava käsitys siitä, ettei lapsiperhe-elämä ole häntä varten, mutta lasten hankinnan puolesta pauhaava vanhempainkuoro saa hänet kuitenkin muuttamaan mieltään. -ap