Lisääntyjät: miksi huijaatte lapsettomia liittymään kurjuuteenne?
Vanhemmat suhtautuvat kommentteihin lapsiperhe-elämän ikävyydestä täysin skitsofrenisesti.
Jos vaikkapa minä ehdotan tällä palstalla, että lapsiperhe-elämä on monotonista, tylsää ja turhanpäiväistä, ja se kannattaa jättää väliin, kommenttiani vastaan hyökätään heti: ei varmasti ole, lasten kanssa on ihanaa, yksikään päivä ei toisen kaltainen, mitä lapseton voisi tällaisesta tietää.
Toisaalta sitten ketjuissa, joissa jonkun mies (tai kirjoittaja itse) on ahdistunut ja turhautunut lapsiperhe-elämään, pitää sitä liian raskaana, vetäytyy perheestään tai katuu valintaansa hankkia lapsia, vastaus onkin yhtäkkiä: Mitä oikein odotit? Ei lapsiperhe-elämä ole mitään ruusuilla tanssimista. Olet itsekäs vätys, kun et kestä vastoinkäymisiä.
Lapsiperhe-elämä on siis ihkufantsua, kun puhutaan lapsettomalle, mutta heti kun on hankkinut itse lapsia, olisikin pitänyt tajuta sen olevan kurjaa. Nähdäkseni tämä ristiriita selittyy ainoastaan sillä, että vanhemmat haluavat lapsettomien kokeman saman kurjuuden kuin hekin. Eihän sovi, että joku pääsisi vähemmällä. Misery seeks company.
Voisitteko lopettaa tämän, kiitos.
Kommentit (76)
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 10:22"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 10:14"]Osalle ne lapset ovat myös jonkinlainen statussymboli, suuri saavutus elämässä jolla sitten ylpeillään muille. Ihan tästäkin syystä nämä ihmiset kokevat tarpeelliseksi kuvailla lapsiperhe-elämää niin kovin ihanaksi - muutenhan lapsettomien kokema kateus voisi vähentyä. Samat ihmiset taitavat olla niitä, jotka joutuvat suorastaan raivon valtaan lapsettomuushoidoista keskustellessaan. Onhan sitä varmaan vaikeaa sietää, että se oman elämän ainoa merkittävä saavutus annetaan myös niille, jotka eivät siihen omin nokkineen pysty. Jos nämä tapaukset hankkisivat muuta(kin) sisältöä elämäänsä kuin ne lapset, kaikilla olisi mukavampaa. Luulen että myös kyseisillä lapsilla. [/quote] No tuohan vain kertoo ihmisen omasta onnettomasta olotilasta ja kapeakatseisuudesta. Äh, jättää vaan tuollaiset omaan arvoonsa. Hulluksihan siinä tulee jos alkaa pahoittamaan mielensä tai ärsyyntymään jokaisesta pässistä joka vastaan kävelee. Kannattaa vaan hyväksyä että kaikki me ollaan erilaisia koska huutelijoita ja näitä oman elämänsä sankareita löytyy aina.
[/quote]
Onko lapsettomuushoidot muka oikeasti jonkun mielestä niinku huono asia? WTF!
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 10:26"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 10:14"]Osalle ne lapset ovat myös jonkinlainen statussymboli, suuri saavutus elämässä jolla sitten ylpeillään muille. Ihan tästäkin syystä nämä ihmiset kokevat tarpeelliseksi kuvailla lapsiperhe-elämää niin kovin ihanaksi - muutenhan lapsettomien kokema kateus voisi vähentyä. Samat ihmiset taitavat olla niitä, jotka joutuvat suorastaan raivon valtaan lapsettomuushoidoista keskustellessaan. Onhan sitä varmaan vaikeaa sietää, että se oman elämän ainoa merkittävä saavutus annetaan myös niille, jotka eivät siihen omin nokkineen pysty. Jos nämä tapaukset hankkisivat muuta(kin) sisältöä elämäänsä kuin ne lapset, kaikilla olisi mukavampaa. Luulen että myös kyseisillä lapsilla. [/quote] Ei - kyllä joillekin lapsiperhe-elämä on oikeasti ihanaa. Ei kannata yleistää, kaikki eivät kadu lapsiaan. He, jotka oikeasti lapsiaan rakastavat, viettävät varmasti paljon aikaa heidän kanssaan. Eivät lapset siitä kärsi, päinvastoin. Sellaiset lapset kärsivät olemassaolostaan todennäköisemmin, joita vanhemmat katuvat kuten koko elämäänsä lasten kanssa. Ikävä kyllä sellaisiakin aikuisia tietysti on.
[/quote]
Totta ka osa nauttii oikeasti. Mutta tässä olikin kyse niistä, jotka eivät oikeasti nauti, mutta pitää esittää. Ja lapset ovat oikein saavutus ja elämän ainoa sisältö tästä huolimatta. Tosi onnellista.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 10:58"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 10:18"]
Uskon kyllä, että jokainen on onnellinen silloin, kun saa toteuttaa omia unelmiaan, kuuluivat siihen lapset tai eivät. Jos ei halua lapsia ja silti niitä saa, saattaa olla onneton tai sitten vain oppi elämään niiden kanssa. Jos taas ei saa lapsia, vaikka haluaisi, niin jossain vaiheessa ehkä pystyy sen hyväksymään ja olemaan elämäänsä tyytyväinen.
[/quote]
Tästä olemme samaa mieltä. On kaikkien kannalta valitettavaa, ettei osa ihmisistä opi elämään lapsiperhe-elämää vaikka kuinka yrittäisivät. Mutta valittelu ei toisaalta poista sitä tosiasiaa, että tällainen riski on olemassa. Siksi sellaiset valheet kuin "Lapset ovat aina sen arvoisia" tai "Tuskin kukaan on katunut lasten hankkimista" ovat niin vahingollisia. -ap
[/quote]
Edelleen taidat pitää joitain lapsettomia melko kyvyttöminä päätöksentekoon ja huonoina itsetuntijoina, jos mielestäsi heidän päätökseensä hankkia lapsia vaikuttaa että naapurin Mirja ja av:n supermamma sanovat ettei kukaan lapsia kadu.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 09:59"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 09:55"]
Aina löytyy joku joka sanoo mitäs läksit. 8 kuukautta nyt äitinä olleena tiesin että valvomista, hermojen kiristymistä mutta myös onnen hetkiä on tulossa, mutta ei sitä etukäteen pysty täysin käsittämään miltä ne tuntuu.
[/quote]
On toki mahdotonta tietää viimeisintä piirtoa myöden, miltä jokin uusi kokemus tulee tuntumaan. On kuitenkin täysin mahdollista tietää, ettei pidä jostakin, vaikkei olisi sitä kokeillut. Siksihän tämä vanhempien valehtelu onkin niin ikävää. Jollakulla voi olla orastava käsitys siitä, ettei lapsiperhe-elämä ole häntä varten, mutta lasten hankinnan puolesta pauhaava vanhempainkuoro saa hänet kuitenkin muuttamaan mieltään. -ap
[/quote]
Voi jestas! Onko nykyihmiset todella niin vässyköitä että ryhtyy tekemään lapsia vain ympäristön painostuksesta?! Mä teen omat valintani tasan itse ja olisin jättänyt lapset tekemättä jos en olisi niitä halunnut. Ihan sama mitä joku "vanhempainkuoro" asiasta sanoo. Ottakaa vastuu omasta elämästänne älkääkä aina miettikö muiden reaktioita. Ap:n aloitus on ihan outo, että ihanko pakotetaan tekemään lapsia. Tuohon en usko yhtään. Ap:lla on kummallisia ihmisiä lähipiirissään. Suosittelen etsimään uusia ystäviä tai katkaisemaan välit sukulaisiin.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 10:51"]
Voi jestas! Onko nykyihmiset todella niin vässyköitä että ryhtyy tekemään lapsia vain ympäristön painostuksesta?! Mä teen omat valintani tasan itse ja olisin jättänyt lapset tekemättä jos en olisi niitä halunnut. Ihan sama mitä joku "vanhempainkuoro" asiasta sanoo.
[/quote]
Olet varmaan niitä ihmisiä, jotka ilmoittavat, etteivät mainokset vaikuta lainkaan heidän ostokäyttäytymiseensä.
Se, että ylipäätään haluat lapsia, on jo ympäristösi tuotetta. -ap
Minusta pahimpia ovat ne jotka hankkivat lapsia ja eivät sittenkään tykkää jostain lapsestaan. Oma äitini on tällainen. Kohteluni on huonoa ja sen vihan aistii hänen jatkuvasta nälvimisestään ja raivoamisesta. En halaisi häntä ikinä aikuisenakaan.
Lapset ovat ihania eikä heitä saisi kohdella huonosti. Itse en hanki lapsia tästä traumasta johtuen. Olen herkkä huomaamaan lapsiin kiukkuaan purkavat ja tiuskivat äidit. Rauhallinenkin lapsi saadaan itkemään kun äiti kiusaa ja korottaa ääntään. Sitten voikin taas alkaa syyttämään lasta. Kaipaako äiti huomiota?
Yksi keskustelija lisää, monesti kysytyn kysymyksen kanssa. Olen tässä miehen takia hilkulla, että lopettaisin ehkäisyn (miehellä kova vauvakuume ja meillä vuosikymmen hyvää elämää takana), MUTTA kun koitan kysellä ihmisiltä miksi lapsia kannattaisi tehdä, niin mitään vastausta ei kuulu?! Eikö kukaan tiedä mitään syytä, miksi lapsia kannattaisi tehdä, siis ihan oikeasti? Ja näitä vastauksia ei lasketa: tiedät sitten ja se rakkaus on niin suurta. Kun en tee muutakaan vain siksi, "että muutkin" ja rakkautta kyllä riittää paljon nytkin. Kiitokset jo etukäteen mahdollisista vastauksista!
Ei kannata tehdä jos vain miehesi haluaa lapsen. Sinä et vaikuta innostuneelta.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 11:17"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 10:58"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 10:18"] Uskon kyllä, että jokainen on onnellinen silloin, kun saa toteuttaa omia unelmiaan, kuuluivat siihen lapset tai eivät. Jos ei halua lapsia ja silti niitä saa, saattaa olla onneton tai sitten vain oppi elämään niiden kanssa. Jos taas ei saa lapsia, vaikka haluaisi, niin jossain vaiheessa ehkä pystyy sen hyväksymään ja olemaan elämäänsä tyytyväinen. [/quote] Tästä olemme samaa mieltä. On kaikkien kannalta valitettavaa, ettei osa ihmisistä opi elämään lapsiperhe-elämää vaikka kuinka yrittäisivät. Mutta valittelu ei toisaalta poista sitä tosiasiaa, että tällainen riski on olemassa. Siksi sellaiset valheet kuin "Lapset ovat aina sen arvoisia" tai "Tuskin kukaan on katunut lasten hankkimista" ovat niin vahingollisia. -ap [/quote] Edelleen taidat pitää joitain lapsettomia melko kyvyttöminä päätöksentekoon ja huonoina itsetuntijoina, jos mielestäsi heidän päätökseensä hankkia lapsia vaikuttaa että naapurin Mirja ja av:n supermamma sanovat ettei kukaan lapsia kadu.
[/quote]
Totta kai ympäristön asenteet vaikuttavat siihen, minkälaisia elämänvalintoja ihmiset tekevät. Jos jokin valinta esitetään järjestään myönteiseksi, luonnolliseksi ja itsestäänselväksi askeleeksi aikuisen elämässä, se valitaan paljon todennäköisemmin kuin jos se on yksi mahdollinen elämäntapa muiden joukossa. Emme me ole immuuneja toistemme vaikutukselle. -ap
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 20:48"]
Yksi keskustelija lisää, monesti kysytyn kysymyksen kanssa. Olen tässä miehen takia hilkulla, että lopettaisin ehkäisyn (miehellä kova vauvakuume ja meillä vuosikymmen hyvää elämää takana), MUTTA kun koitan kysellä ihmisiltä miksi lapsia kannattaisi tehdä, niin mitään vastausta ei kuulu?! Eikö kukaan tiedä mitään syytä, miksi lapsia kannattaisi tehdä, siis ihan oikeasti? Ja näitä vastauksia ei lasketa: tiedät sitten ja se rakkaus on niin suurta. Kun en tee muutakaan vain siksi, "että muutkin" ja rakkautta kyllä riittää paljon nytkin. Kiitokset jo etukäteen mahdollisista vastauksista!
[/quote]
Jos haluaa olla raskaana ja synnyttää, hoivata pientä lasta, tukea vähän isompaa, opettaa ja kasvattaa, seurata kehitystä ja elää lapsiperhe-elämää kaikkine hyvine ja huonoine puolineen, lasten hankkimista voi harkita. Jos voit kuvitella itsellesi onnellisen tulevaisuuden myös ilman lapsia, ei varmastikaan kannata. -ap
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 00:29"]
Jos voit kuvitella itsellesi onnellisen tulevaisuuden myös ilman lapsia, ei varmastikaan kannata.
[/quote]
Onpa merkillinen vastaus! Kyllä minäkin olisin ollut ihan onnellinen myös lapsettomana, mutta onnellisempi olen nyt yhden lapsen äitinä (enempää lapsia ei ole suunnitelmissa). Ja sinulle, joka kysyi pätevää syytä lisääntymiseen: henkilökohtaisesti lapsen saaminen on ollut upea kokemus, koska olen saanut elämääni yhden ihmisen lisää, jota rakastan palavasti. Eihän sellaista osaa katua. Lapsen kehityksen seuraaminen, kasvatustyön aiheuttama itsetuntemuksen parantuminen, jo se pelkkä HUPI mitä pienen ihmisen toilailusta ja mietteistä saa irti... Ei, ei kaduta yhtään. :) Tuntuu että olen jotenkin ihan eri tavalla elämässä kiinni kuin ennen, ja jos lapseni nyt yhtäkkiä menehtyisi, en kestäisi enää entistä elämää kun olen tätä uutta päässyt kokemaan.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 10:16"]
Enkä tykkää tuosta lisääntyjät-nimityksestä. Ei me perheelliset/vanhemmat/äidit/isät olla eläimiä. t. 13 ja 18
[/quote]??
Mitä te ootte? Jäljelle jää kasvikunta, sienet, alkueliöt ja eloton.
Ap ei ymmärrä, että täällä kirjoittaa useampi henkilö! Näihin viesteihin vastaa vanhempi, joille vanhemmuus on onnellinen asia ja vanhempia joille vanhemmuus on vaikeampaa kuin luulivat, joten vastaukset ovat sen mukaisia. Eli ap, ei ne samat ihmiset mitään sulle valehtele eikä yritä huijata sua! Yksi kirjoittaa positiivisesti toinen negatiivisesti ja jos ap.n pieni pää menee siitä sekaisin, on ehkä parempi tehdä itse se päätös, haluaako lapsia vai ei
Ja olen täysin samaa mieltä ap.n kanssa, ettei kannata hankkia lapsia, jos niitä ei todella halua ja halua sitoutua vanhemmuuteen täysillä. Oikeasti yhteiskunnan pitäisi testauttaa kaikki vanhemmaksi haluavat ja siihen soveltuvilta pitäisi vaatia kirjallinen sitoumus ja kurssi ennen raskaaksi hankkiutumista ja erittäin tuntuvat sakot, jos perushoito, kasvatus ja koulun tukaminen jää suorittamatta hyvin.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 10:14"]Osalle ne lapset ovat myös jonkinlainen statussymboli, suuri saavutus elämässä jolla sitten ylpeillään muille. Ihan tästäkin syystä nämä ihmiset kokevat tarpeelliseksi kuvailla lapsiperhe-elämää niin kovin ihanaksi - muutenhan lapsettomien kokema kateus voisi vähentyä.
Samat ihmiset taitavat olla niitä, jotka joutuvat suorastaan raivon valtaan lapsettomuushoidoista keskustellessaan. Onhan sitä varmaan vaikeaa sietää, että se oman elämän ainoa merkittävä saavutus annetaan myös niille, jotka eivät siihen omin nokkineen pysty.
Jos nämä tapaukset hankkisivat muuta(kin) sisältöä elämäänsä kuin ne lapset, kaikilla olisi mukavampaa. Luulen että myös kyseisillä lapsilla.
[/quote]
Ei - kyllä joillekin lapsiperhe-elämä on oikeasti ihanaa. Ei kannata yleistää, kaikki eivät kadu lapsiaan. He, jotka oikeasti lapsiaan rakastavat, viettävät varmasti paljon aikaa heidän kanssaan. Eivät lapset siitä kärsi, päinvastoin. Sellaiset lapset kärsivät olemassaolostaan todennäköisemmin, joita vanhemmat katuvat kuten koko elämäänsä lasten kanssa. Ikävä kyllä sellaisiakin aikuisia tietysti on.