Uskaltaisitko jättää 10-vuotiaan tunniksi 4-vuotiaan kanssa kotiin?
Kommentit (42)
Riippuu lapsista. Omani uskaltaisin jättää.
Vastuullisen 10-vuotiaan voisin jättää tunniksi 4-vuotiaan vahdiksi. Sellaisen, jonka tiedän hoitavan asiansa hyvin. Mutta on niitäkin 10-vuotiaita, joille ei voisi 4-vuotiasta jättää. Jokainen tuntee omat lapsensa ja tietää, voiko vai ei. Jos asiaa täällä kyselee, niin luultavasti siinä joku epäilyttää ja silloin ei kannata jättää.
Kyllä voisin omani jättää ja esimerkiksi niin, että pienemmälle olisi juuri varattu joku dvd, jota voisi katsoa sen tunnin ajan isomman kanssa.
En. Korkeintaan 10 minuutiksi telkkarin eteen ja vanhemmalle lapselle kännykkä käteen.
10-vuotiaan yksin vaikka työpäiväksi, mutta vastuu nelivuotiaasta on liikaa. En usko, että uskaltaisin.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 09:09"]
10-vuotiaan yksin vaikka työpäiväksi, mutta vastuu nelivuotiaasta on liikaa. En usko, että uskaltaisin.
[/quote]
En jättäisi 10-vuotiasta yksin koko päiväksi
En. Mun vanhemmat jätti mut usein 10-vuotiaana hoitamaan 1-vuotiasta pikkuveljeä ja se oli todella pelottavaa ja ahdistavaa. Osasin toki vaihtaa vaipat ja syöttää, mutta silti, pelkästään yksin kotona oli musta hieman pelottavaa saati vahtia vielä vauvaa samalla. Olin niin ujo etten uskoltanut koskaan asiasta sanoa vanhemmille, tosin tuskimpa olisi edes auttanut asiaa.
Kyllä olen jättänyt. Itse tunnet omat lapsesi ja tiedät voiko jättää.
En jättäisi, meillä kouluikäiset voi olla (esim. 7&10 v) keskenään jonkun tunnin. Yläasteikäinen (huom.lapsen sisarus joka tottunut hoitamaan) voi huolehtia alle kouluikäisestä jonkun aikaa. Jos ilta/yö/pidempi aika niin meillä on täysi-ikäinen hoitaja pienempien vuoksi. Suuri perhe kyseessä.
Uskaltaisin.
Riippuu toki lapsista, oma 4-vuotias reipas ja luotettava ja pystyy itse käymään vessassa, ottamaan juotavaa jne.
Omat lapseni uskaltaisin. En ymmärrä, mitä kamalaa siinä on, jos 10v ja 4v ovat omassa, tutussa kodissa yhdessä tunnin ajan. Meillä ovat hyvinkin usein ja 6v veli vielä lisäksi.
Subjektiivinen päivähoito-oikeus toi mukanaan kuvitelman siitä, että vain samanikäiset lapset voivat olla yhdessä ja että isommalla lapsella on leikeissä aina vastuu pienemmästä.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 09:09"]10-vuotiaan yksin vaikka työpäiväksi, mutta vastuu nelivuotiaasta on liikaa. En usko, että uskaltaisin.
[/quote]
Näin juuri. On kohtuutonta pistää 10-vuotias lapsi vastuuseen toisesta lapsesta.
En uskaltanut. Meillä nyt kohta 7 v. täyttävä ja isosisaruksensa 12 v. ja nyt viimeisen puolen vuoden aikana olen harvakseltaan jättänyt heidät kotiin lähikaupassa piipahtamisen ajaksi (max. puoli tuntia) keskenään.
Tiedän että pärjäävät normaalitilanteessa, mutta jos jotain tapahtuisi, en usko että osaisivat välttämättä toimia fiksusti... (esim. jos pienempi satuttaisi itsensä, tai jos tulisi tulipalo tms.)
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 09:22"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 09:09"]
[/quote]
En jättäisi 10-vuotiasta yksin koko päiväksi
[/quote]
Miksi et? Kyllä normaalin 10-vuotiaan pitäisi pärjätä normaalin työpäivän ajan+matkat (n. 9h) yksin kotona. Ei sen ikäisille ole enää edes ip-kerhoja ja jos vaikka lapsi sairastuu, ei vanhempi enää voi jäädä töistä kotiin hoitamaan noin vanhaa. Itse tuon ikäisenä eli nelosluokkalaisena vietin vuotta nuoremman pikkusiskon kanssa kesälomapäivät keskenään kotona ennen vanhempien lomakautta, enkä muista koskaan olleeni paniikissa tai tuntenut, etten pärjäisi. Ja olen ollut kaikkea muuta kuin rohkea lapsi :D
Koko päivä =/= koko työpäivä. Kyllä tuossa on iso ero.
Kyllä on nykyajan lapset paapottu avuttomiksi, jos ei voi.
Tuon ikäiset leikkivät vielä 70-luvulla omin nokin kerrostalon pihalla. Muistan ihan omakohtaisesta kokemuksesta.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 11:10"][quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 10:30"]Täh? Nyt oon ihan ulkona.. :D Minä jättäisin siis tunniksi. Tietysti riippuu lapsista.
Meillä tyttö ollut 8-vuotiaasta kesäisin yksin kotona kun vanhemmat töissä.. Siis käy leksulla/ulkona/kavereiden kanssa tms. mutta on ns. yksin koko päivän.
Eihän töistäkään saa olla pois enää lapsen täytettyä 10v (jos lapsi siis kipeä)
[/quote]
Kysymys oli: Jättäisitkö 4- vuotiaan 10- vuotiaan vastuulle. Vaikka 10- vuotias voisi olla yksin, pystyisikö hän vahtimaan 4- vuotiasta?
Oma vastukseni: En jättäisi. Sen ikäinen ei minkään mittapuun mukaan ok kypsä vastaamaan pienemmän turvallisuudesta. Jos syttyy tulipalo, tietääkö lapsi miten toimia? Jos pienempi putoaa portaista, osaako 10- vuotias toimia? Mitään ei ehkä tapahdu, mutta entä jos?
En myöskään jättäisi 10- vuotiasta 9-10 tunniksi yksin sairaana varsinkaan. Vaikka paikallisesti ei kotona voisi ollakaan, ei se tarkoita että palkattomasti ei voisi olla. Jos hoitoa ei niiden 3 pv aikana saa järjestettyä.
[/quote]
Niin oli, ja minä vastasin siihen :)
Lisäsin myös tuon yksin olemisen kun siitäkin oli keskustelua, että joku ei jättäisi edes kokopäiväksi 10-vuotiasta yksin..
Mä oon jättänyt flunssaisen 10-vuotiaan kyllä ihan yksin piirrettyjä katsomaan.. Vatsatautista en jätä vielä yksin.
En tiedä, kyllä meidän 10-vuotias osaisi katsoa ettei taapero mene portaisiin tms. (meillä ei kyllä sellaisia onneksi ole) ja tulipalo..noh..
Miten uskallat antaa lapsen mennä kouluun, kun voi jäädä matkalla auton alle? :D
Me oltiin 11-12v. jo lapsenlikkoinakin. Siis annettiin iltapala 2v serkulle ja laittettiin nukkumaan, oltiin ns. yövahteja useampaankin kertaan, joka kerta meni hyvin.
Mitä tuttujen kanssa jutellut, niin ihan yleistä taskurahan tienaamista..
Mutta edelleen painotan, että riippuu lapsista..
(Mitenköhän sitä ennen pärjättiin: isä pellolla ja äiti navetassa? Lapset ulkona keskenään.. Eikö iät ajat isommat lapset ole katsoneet pienempien perään?)