Miten teillä isovanhemmat auttoivat vauva-aikana?
En kaipaa tähän vastauksia "hoida itse lapses, jos oot sellaisen hankkinu." Perheitä on monenlaisia ja jotkut isovanhemmat auttaa mielellään. Kiinnostaa, millaista apua saatte isovanhemmilta vauvan kanssa? Auttaako isovanhemmat vauvan kanssa/tekevätkö teillä kotitöitä/järjestävätkö vapaa-aikaa teille vanhemmille? Oletteko tyytyväisiä apuun?
Itse siis mietin, kun meillä on vain yhdet isovanhemmat. Isovanhemmat tulevat käymään, isoäiti hoivaa vauvaa ja isoisä avaa telkkarin ja istuu katsomaan sitä. Heille pitää laittaa ruoka/kahvit valmiiksi. Pääsen käymään kaupassa yksin isovanhempien tullessa kylään, mutta siinä se. Ei yhteistä aikaa puolison kanssa tai muutakaan apua. Mietin, onko tavallistakin.
Kommentit (639)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Lastenhoito ja lastenkasvatus kuuluu lapsen äidille ja isälle - ei isovanhemmille. On surullista, että osa vanhemmista haluaa siirtää vastuuta lapsistaan isovanhemmille. Ottakaa se vanhemmuus haltuun!
Vierailija kirjoitti:
Meillä omat vanhempani ovat kuolleet ja appivanhemmat asuvat kaukana emmekä saa heiltä mitään apua.
- Jotkut isovanhemmat auttaa mielellään. Monet eivät auta mielellään eivätkä vastentahtoisesti.
- Millaista apua saatte isovanhemmilta vauvan kanssa? Saamme apua 0 tuntia vuodessa. Hoidan omat lapset ihan mielelläni itse. Olen imettänyt lapsentahtisesti ja pitkään enkä halua olla erossa vauvasta.
- Auttaako isovanhemmat vauvan kanssa/tekevätkö teillä kotitöitä/järjestävätkö vapaa-aikaa teille vanhemmille? Oletteko tyytyväisiä apuun?
---> Eivät auta vauvan, leikki-ikäisen tai kouluikäisten lasten kanssa mitenkään. Isovanhemmmat eivät tee meidän kotitöitä, vaan teemme itse kaikki kotityöt. Isovanhemmat eivät järjestä meille vapaa-aikaa. Mannerheimin Lastensuojeluliitosta saa lastenhoitajan kotiin.
Olen tyytyväinen tilanteeseen. Minusta lastenhoito ja kotityöt eivät kuulu isovanhemmille mitenkään. Vastuu lapsista on lapsen äidillä ja isällä.
Luin ensimmäisen kerran ketjua ja hämmästyin todella. Miksi alapeukut tuohonkin kommenttiin? Totuus kirpaisee joitakin, mutta miksi odotetaan että isovanhempien pitää ottaa osaa lastenhoitoon? Se ei ole itsestäänselvyys monestakaan syystä ja se pitää tajuta jo silloin kun alkaa lapsia hankkimaan.
Lue otsikko. Kysyttiin auttavatko. Ei se tarkoita että pitää kasvattaa tai hoitaa. Vaan auttaa. Kuten ihmisen ylipäätään pitäisi lähimmäistä auttaa.
Kristiina xx kirjoitti:
Onko teidän mielestä normaalia se, jos vauvan vanhemmat kieltävät lähisukulaisia tulemasta kylään muutamaan viikkoon vauvan syntymästä?
Kun minun siskopuoli syntyi, olin minä 8-vuotias ja veljeni 15-vuotias, eikö isämme antanut meidän kyläillä heidän kotonaan moneen viikkoon vauvan syntymästä, kun kuulemma hänen mielestään ”yleensä ei ole tapana, että vieraat ihmiset tulevat katsomaan näin pientä vauvaa”. Tai sitten isäni mielestä vauvan veli ja sisko ovat niin kaukaisia sukulaisia, että on outoa jos he tulevat pian syntymän jälkeen katsomaan pikkusiskoaan.
Tietenkin on. Mitä ihmettä sinä ihmettelet?
Ja te olitte sisaruspuolia, ette sisaruksia. Koululaisia, joilla siis myös riski kiikuttaa mukana ties mitä pötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä ei autettu mitenkään. Heille riitti että lähetettiin pari kuvaa vauvasta, jotta pääsivät leijumaan isovanhemmuudesta tutuilleen. Lapset nyt 5 ja 2 v, ei olla juurikaan tekemisissä, eivät käy synttäreillä yms.
Meillä täysin sama. Elossaolevat isovanhemmat näkevät lapsemme ehkä 2 kertaa vuodessa ja ekat viisi minuuttia otetaan kuvia hulluna, jotta voivat näyttää, miten "osallistuvat" lapsenlasten elämään. Sen jälkeen haluavat vaan puhua aikuisten juttuja eikä lasten jutut kiinnosta. Nyt vetoavat koronaan, vaikka huseeraavat muualla kylässä minkä ehtivät, mutta eivät käyneet synttäreille aiemminkaan, aina on ollut jotain hirvipeijaisia tai 10 vuotta sitten muualle muuttanut naapuri kutsunut juuri samaan aikaan kylään kuin olisi lapsen synttärit, niin tottahan toki sinne täytyy mennä, kun "ei olla Eilaa nähty aikoihin". Lapset saavat itse vanhempina päättää, ovatko näiden kanssa tekemisissä.
Ennen tuo oli ihan normaalia isovanhemmuutta. Vasta nykyaikana on alettu vaatia isovanhemmilta tauotonta lastenhoitoa ja hyysäystä.
Ennen mummot ei edes olleet töissä ka lapset saattoi olla koko kesän mummolassa.
Noinkin, mutta tuossa ei ole koko totuus. Tätini lapset läheisestä kaupungista tulivat mummolleni kesäksi hoitoon, koska tätini ja miehensä olivat töissä ja perheessä oli seitsemän lasta. Siksipä osa lapsista lähetettiin mummon luokse, etteivät olisi joutuneet olemaan keskenään kotonaan.
En itsekään jättäisi alle kouluikäisiä alakoululaisten hoiviin koko päiväksi.
No kuule ihan samasta syystähän moni nykyvanhempi sitä apua tarvitsisi. Ettei lapset joudu olemaan yksin kotona lomilla tai sairaina.
Sillä erotuksella, että nykyään suositellaan, että vasta 12-vuotiaan saa jättää kotiin yksin eli vaikeuskerroin on monin verroin suurempi kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
"Auttoivat" niin paljon ja useasti että perhehän siinä sekoilussa hajosi.
Kun joskus olen itse isovanhempi on yksi sääntä ylitse muiden.1. Autan jos ja kun PYYDETÄÄN!
Ai perhe hajosi, koska isovanhemmat "auttoivat". Muutenko parisuhde oli kunnossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Lastenhoito ja lastenkasvatus kuuluu lapsen äidille ja isälle - ei isovanhemmille. On surullista, että osa vanhemmista haluaa siirtää vastuuta lapsistaan isovanhemmille. Ottakaa se vanhemmuus haltuun!
Vierailija kirjoitti:
Meillä omat vanhempani ovat kuolleet ja appivanhemmat asuvat kaukana emmekä saa heiltä mitään apua.
- Jotkut isovanhemmat auttaa mielellään. Monet eivät auta mielellään eivätkä vastentahtoisesti.
- Millaista apua saatte isovanhemmilta vauvan kanssa? Saamme apua 0 tuntia vuodessa. Hoidan omat lapset ihan mielelläni itse. Olen imettänyt lapsentahtisesti ja pitkään enkä halua olla erossa vauvasta.
- Auttaako isovanhemmat vauvan kanssa/tekevätkö teillä kotitöitä/järjestävätkö vapaa-aikaa teille vanhemmille? Oletteko tyytyväisiä apuun?
---> Eivät auta vauvan, leikki-ikäisen tai kouluikäisten lasten kanssa mitenkään. Isovanhemmmat eivät tee meidän kotitöitä, vaan teemme itse kaikki kotityöt. Isovanhemmat eivät järjestä meille vapaa-aikaa. Mannerheimin Lastensuojeluliitosta saa lastenhoitajan kotiin.
Olen tyytyväinen tilanteeseen. Minusta lastenhoito ja kotityöt eivät kuulu isovanhemmille mitenkään. Vastuu lapsista on lapsen äidillä ja isällä.
Luin ensimmäisen kerran ketjua ja hämmästyin todella. Miksi alapeukut tuohonkin kommenttiin? Totuus kirpaisee joitakin, mutta miksi odotetaan että isovanhempien pitää ottaa osaa lastenhoitoon? Se ei ole itsestäänselvyys monestakaan syystä ja se pitää tajuta jo silloin kun alkaa lapsia hankkimaan.
Lue otsikko. Kysyttiin auttavatko. Ei se tarkoita että pitää kasvattaa tai hoitaa. Vaan auttaa. Kuten ihmisen ylipäätään pitäisi lähimmäistä auttaa.
Tuo on jo pilkun halkomista. Hoitaminen on juurikin auttamista. Jos joskus ottaa hoitoon muutamaksi tunniksi tai peräti yökylään tai tulee paikan päälle vahtimaan lapsia. Vai tarkoitetaanko auttamisella rahallista auttamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on jo pilkun halkomista. Hoitaminen on juurikin auttamista. Jos joskus ottaa hoitoon muutamaksi tunniksi tai peräti yökylään tai tulee paikan päälle vahtimaan lapsia. Vai tarkoitetaanko auttamisella rahallista auttamista?
Ei ole.
Sinä väität että vanhemmat teettäisi isovanhemmilla omia hommia, kasvattamista ja hoitamista.
Sen sijaan että tajuaisit että ketju puhuu AUTTAMISESTA. Siis siitä että tulee apuun, kun joku tarvitsee apua. Se on aivan eri asia.
Ja ei, ei tarkoiteta rahallista auttamista sen enempää kuin ylipäätään puhutaan auttamisesta. Voi se joku muu sukulainenkin olla, joka rahaa tarvitsee. Me esimerkiksi olemme makselleet moneen kertaan sekä minun äitini velkoja että appivanhempien hölmöilyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Auttoivat" niin paljon ja useasti että perhehän siinä sekoilussa hajosi.
Kun joskus olen itse isovanhempi on yksi sääntä ylitse muiden.1. Autan jos ja kun PYYDETÄÄN!
Ai perhe hajosi, koska isovanhemmat "auttoivat". Muutenko parisuhde oli kunnossa?
Niin. Koska on sellaisia isovanhempia joiden "auttaminen" on häiriköintiä. Meilläkin oli sellainen, joka ei pysynyt pois kuin vasta kolmannella lähestymiskiellolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistivat vauva-aikana synttäri- ja joululahjoilla. Asutaan samalla paikkakunnalla eli 30km ja vierailivat kylässä kerran pari kuukaudessa ja saman verran
käytiin heillä.Meillä isovanhemmat iäkkäitä n. 70v eikä tullut edes mieleen vauva- tai taaperoaikana pyytää tai ottaa vastaaan hoitoapua, vaikka mielellään olisivat antaneet, koska emme olisi uskaltaneet antaa lasta enää tuossa iässä, kun heidän reagointikykynsä ja voimavarat ovat alentuneet jo ikänsä puolesta.
Sen olen huomannut jo töissä, kun arvioidaan heidän auton ajokykyä liikenteessä.Siis pidätkö 70 vuotiaita liian iäkkäinä vauvan hoitamiseen? Eikö riipu kuitenkin hlön kunnosta. Ja mitä tarkoitat auton ajokyvyllä? Paljonhan yli 70 v on vielä liikenteessä.
Olen 71 v ja olen hoitanut paljon tyttäreni vauvaa, joka vasta 6 kk.
Elämänkokemuksen myötä useimmilla tuon ikäisillä vauvanhoitokokemus aivan omaa luokkaansa, tietotaidossa ja muutenkin.
Fakta kuitenkin on, että ikääntyessä lisääntyy myös riskit saada mm. erilaisia kohtauksia/tapaturmia, kaikilla ei esim siitä omasta lihaskunnosta ole pidetty huolta ja väsyy helpommin kuin vaikkapa viiskymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä ei autettu mitenkään. Heille riitti että lähetettiin pari kuvaa vauvasta, jotta pääsivät leijumaan isovanhemmuudesta tutuilleen. Lapset nyt 5 ja 2 v, ei olla juurikaan tekemisissä, eivät käy synttäreillä yms.
Meillä täysin sama. Elossaolevat isovanhemmat näkevät lapsemme ehkä 2 kertaa vuodessa ja ekat viisi minuuttia otetaan kuvia hulluna, jotta voivat näyttää, miten "osallistuvat" lapsenlasten elämään. Sen jälkeen haluavat vaan puhua aikuisten juttuja eikä lasten jutut kiinnosta. Nyt vetoavat koronaan, vaikka huseeraavat muualla kylässä minkä ehtivät, mutta eivät käyneet synttäreille aiemminkaan, aina on ollut jotain hirvipeijaisia tai 10 vuotta sitten muualle muuttanut naapuri kutsunut juuri samaan aikaan kylään kuin olisi lapsen synttärit, niin tottahan toki sinne täytyy mennä, kun "ei olla Eilaa nähty aikoihin". Lapset saavat itse vanhempina päättää, ovatko näiden kanssa tekemisissä.
Ennen tuo oli ihan normaalia isovanhemmuutta. Vasta nykyaikana on alettu vaatia isovanhemmilta tauotonta lastenhoitoa ja hyysäystä.
Ennen mummot ei edes olleet töissä ka lapset saattoi olla koko kesän mummolassa.
Noinkin, mutta tuossa ei ole koko totuus. Tätini lapset läheisestä kaupungista tulivat mummolleni kesäksi hoitoon, koska tätini ja miehensä olivat töissä ja perheessä oli seitsemän lasta. Siksipä osa lapsista lähetettiin mummon luokse, etteivät olisi joutuneet olemaan keskenään kotonaan.
No kuule ihan samasta syystähän moni nykyvanhempi sitä apua tarvitsisi. Ettei lapset joudu olemaan yksin kotona lomilla tai sairaina.
Sillä erotuksella, että nykyään suositellaan, että vasta 12-vuotiaan saa jättää kotiin yksin eli vaikeuskerroin on monin verroin suurempi kuin ennen.
Mutta perheet ovat paljon pienempiä ja päivähoito on järjestetty alle kouluikäisille + alakouluikäisille on kuntien järjestämiä kesäleirejä. Kyllä tuonkin tätini perheen lapset olivat välillä "kesäsiirtoloissa", mikä itselleni oli maalaislapsena vierasta mutta myöskin kiehtovaa.
Nykyään vanhempi voi olla myöskin aivan lakisääteisesti kotona sairasta lasta hoitamassa, niin ei ollut vielä -60-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta perheet ovat paljon pienempiä ja päivähoito on järjestetty alle kouluikäisille + alakouluikäisille on kuntien järjestämiä kesäleirejä. Kyllä tuonkin tätini perheen lapset olivat välillä "kesäsiirtoloissa", mikä itselleni oli maalaislapsena vierasta mutta myöskin kiehtovaa.
Nykyään vanhempi voi olla myöskin aivan lakisääteisesti kotona sairasta lasta hoitamassa, niin ei ollut vielä -60-luvulla.
Mitä se auttaa että perheet on pienempiä?
Niitä kesäleirejä on kesäkuussa ennen juhannusta ja yksi viikko elokuussa. Se ei mitenkään kata koko kesää.
Sitäpaitsi nyt on jo kaksi kesää menty niin, että niitäkään ei ole ollut.
Ja se hoito-oikeus loppuu 10 ikävuoteen ja sitähän on vain kolme päivää per sairaus. Eli ei todellakaan kata kaikkea sairastamista, eikä yli 10-vuotiasta voi esimerkiksi astmakohtauksen tai migreenikohtauksen tms jälkeen yksinään kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Sinä väität että vanhemmat teettäisi isovanhemmilla omia hommia, kasvattamista ja hoitamista.
Sen sijaan että tajuaisit että ketju puhuu AUTTAMISESTA. Siis siitä että tulee apuun, kun joku tarvitsee apua. Se on aivan eri asia.
Ja ei, ei tarkoiteta rahallista auttamista sen enempää kuin ylipäätään puhutaan auttamisesta. Voi se joku muu sukulainenkin olla, joka rahaa tarvitsee. Me esimerkiksi olemme makselleet moneen kertaan sekä minun äitini velkoja että appivanhempien hölmöilyjä.
Toisaalla on juuri aloitus joka kuuluu: Kun isä ja äiti on on ravintolassa rentoutumassa kuka hoitaa lasta?
Sun mukaan tuokin pitäisi olla niin että.. kuka auttaa lasta?
Et tajua itsekään mitä haet tai tarkoitat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Toisaalla on juuri aloitus joka kuuluu: Kun isä ja äiti on on ravintolassa rentoutumassa kuka hoitaa lasta?
Sun mukaan tuokin pitäisi olla niin että.. kuka auttaa lasta?
Et tajua itsekään mitä haet tai tarkoitat.
Öyhöti öyhöti. Miten tuokin tähän nyt mitenkään liittyy?
Eihän kyse ole lapsen auttamisesta, vaan vanhempien auttamisesta. Tollo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistivat vauva-aikana synttäri- ja joululahjoilla. Asutaan samalla paikkakunnalla eli 30km ja vierailivat kylässä kerran pari kuukaudessa ja saman verran
käytiin heillä.Meillä isovanhemmat iäkkäitä n. 70v eikä tullut edes mieleen vauva- tai taaperoaikana pyytää tai ottaa vastaaan hoitoapua, vaikka mielellään olisivat antaneet, koska emme olisi uskaltaneet antaa lasta enää tuossa iässä, kun heidän reagointikykynsä ja voimavarat ovat alentuneet jo ikänsä puolesta.
Sen olen huomannut jo töissä, kun arvioidaan heidän auton ajokykyä liikenteessä.Siis pidätkö 70 vuotiaita liian iäkkäinä vauvan hoitamiseen? Eikö riipu kuitenkin hlön kunnosta. Ja mitä tarkoitat auton ajokyvyllä? Paljonhan yli 70 v on vielä liikenteessä.
Olen 71 v ja olen hoitanut paljon tyttäreni vauvaa, joka vasta 6 kk.
Elämänkokemuksen myötä useimmilla tuon ikäisillä vauvanhoitokokemus aivan omaa luokkaansa, tietotaidossa ja muutenkin.
Fakta kuitenkin on, että ikääntyessä lisääntyy myös riskit saada mm. erilaisia kohtauksia/tapaturmia, kaikilla ei esim siitä omasta lihaskunnosta ole pidetty huolta ja väsyy helpommin kuin vaikkapa viiskymppisenä.
No meitä on kaksi +70 v hoitamassa pientä lapsenlastamme. Epätodennäköistä lienee, että me molemmat saamme kohtauksen samaan aikaan?
Tulivat auttamaan, kun olin yksin lasten kanssa puolison ulkomaille suuntautuvien työmatkojen takia. Auttoivat remonteissa. Antoivat vähän enemmän rahaa lahjana, kun olin hoitovapailla. Yhtä lasta hoitivat äitiysloman jälkeen 8 kk, ettei ihan vauvaa tarvinnut päivähoitoon laittaa (maksoin hoitovapaarahat heille). Kiitollinen olen heille ja yrittänyt sitten omalta osaltani auttaa heitä heidän vanhuutensa päivinä.
Mun vanhemmat hoitivat paljon veljeni kolmea tytärtä. Minä myös tätinä. Lisäksi auttoivat rahallisesti kunnes lapset täysi-ikäisiä. Ostivat ruokaa ja heille oli avattu tili lähikauppaan, jonka vanhempani sitten kerran kuukaudessa maksoivat. Maksoivat laskuja ja osallistuivat/ostivat kokonaan kalliimpia tavaroita. Minä myös ostin kalliimpia lahjoja syntymäpäiviä/jouluna tai ostin muuten vain etteivät tuntisi oloansa ulkopuolisiksi,kun kavereilla on. Kaikista raskainta oli olla jatkuvassa liekassa, koska he tarvitsivat jatkuvasti apua kaikessa. Soittivat niin pitkään että vastattiin renkutusta/tulivat samantien kylään. Heistä ihmisillä ei omaa elämätä. Lasten takia autettiin. Onneksi kaikki nyt aikuisia. Veljeni vaimolla todettiin myöhemmin persoonallisuushäiriö.
Eivät auttaneet yhtään mitenkään.
Eihän isovanhempien mikään pakko ole lapsenlapsia hoitaa, mutta minusta on tosi surullista, jos ei kiinnostusta auttaa omia lapsia ja tutustua lapsenlapsiin ole oikein ollenkaan. Omat vanhempani ovat auttaneet meitä tosi paljon ja se selvästi tuottaa heille itselleen iloa. Lapset käyvät heillä kerran viikossa ja jos joudutaan vaikka flunssan takia perumaan vierailu niin se aina harmittaa isovanhempia vielä enemmän kuin meitä vanhempia tai lapsia. Isovanhemmat myös mielellään ostelevat lapsille juttuja, välillä minusta vähän liikaakin. Meillä ei olisi tarvetta taloudelliseen tukeen ja olen sen monta kertaa vanhemmilleni sanonut, mutta nykyään annan heidän suosiolla ostaa lapsille pyörät, sukset ym. koska se kerran tuottaa heille iloa ja pahoittavat mielensä jos kiellän ostamasta.
Appivanhempien kanssa suhde on vähemmän läheinen eivätkä oikeastaan koskaan oma-aloitteisesti pyydä lapsia tai meitä perheenä käymään. Toisaalta miehen sisaruksen perheessä on isoja ongelmia ja anopilla menee varmaan tosi paljon aikaa ja energiaa heidän auttamiseen. Ei ehkä enää jaksa panostaa muihin lapsenlapsiin ja varmaan tietää myös että pärjäämme hyvin ja saamme minun vanhemmilta tukea. Joskus toki on harmittanut ettei lapsille muodostu isän puolen isovanhempiin kovin vahvaa suhdetta. Uskon kuitenkin että jos meillä joskus olisi akuuttia tarvetta tuelle niin kyllä hekin olisivat kiinnostuneita auttamaan ja pitävät myös meidän lapsia tärkeinä. Vastaavasti mekin sitten tarvittaessa autamme kummankin puolen isovanhempia.
Isovanhemmat olivat lasten syntyessä juuri jääneet eläkkeelle. Saimme apua jos sitä pyysi. Muutaman kerran ottivat yökylään, mutta aina marmatuksen kanssa. Olimme kolmekymppisiä kun lapset syntyivät. Nyt ollaan 40+ ja lapset n. 10. Edelleenkään lapsia ei voi jättää yksin yöksi vielä kotiin eli emme ole päässeet mihinkään. Viimeiset kaksi vuotta korona-aikaa..
Olen kyllä vähän katkera ettei isovanhemmista ollut enempää apua. Nyt alkaa kääntymään niinpäin, että nuo yli 70-vuotiaat tarvitsevat meiltä jo apua kaikenlaisiin tietokonejuttuihin ja huonekalujen kasaamisiin ja nostelemisiin.. samoin kuin pihan hoitoon. Yhdellä isovanhemmista on myös alzheimer. Toisaalta, eipä kai meidänkään heitä mikään pakko auttaa ole...
Onko teidän mielestä normaalia se, jos vauvan vanhemmat kieltävät lähisukulaisia tulemasta kylään muutamaan viikkoon vauvan syntymästä?
Kun minun siskopuoli syntyi, olin minä 8-vuotias ja veljeni 15-vuotias, eikö isämme antanut meidän kyläillä heidän kotonaan moneen viikkoon vauvan syntymästä, kun kuulemma hänen mielestään ”yleensä ei ole tapana, että vieraat ihmiset tulevat katsomaan näin pientä vauvaa”. Tai sitten isäni mielestä vauvan veli ja sisko ovat niin kaukaisia sukulaisia, että on outoa jos he tulevat pian syntymän jälkeen katsomaan pikkusiskoaan.