Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teillä isovanhemmat auttoivat vauva-aikana?

Vierailija
03.12.2021 |

En kaipaa tähän vastauksia "hoida itse lapses, jos oot sellaisen hankkinu." Perheitä on monenlaisia ja jotkut isovanhemmat auttaa mielellään. Kiinnostaa, millaista apua saatte isovanhemmilta vauvan kanssa? Auttaako isovanhemmat vauvan kanssa/tekevätkö teillä kotitöitä/järjestävätkö vapaa-aikaa teille vanhemmille? Oletteko tyytyväisiä apuun?

Itse siis mietin, kun meillä on vain yhdet isovanhemmat. Isovanhemmat tulevat käymään, isoäiti hoivaa vauvaa ja isoisä avaa telkkarin ja istuu katsomaan sitä. Heille pitää laittaa ruoka/kahvit valmiiksi. Pääsen käymään kaupassa yksin isovanhempien tullessa kylään, mutta siinä se. Ei yhteistä aikaa puolison kanssa tai muutakaan apua. Mietin, onko tavallistakin.

Kommentit (639)

Vierailija
221/639 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun sänkysi ei ole täälllä tokaisi mamma pojalemme joka pyysi jäädä serkkujen kanssa yökylään mammalaan. Välejä ei ole koska eivät synttäreille edes tule. Anna mennä mikä menee <3

Vierailija
222/639 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Lastenhoito ja lastenkasvatus kuuluu lapsen äidille ja isälle - ei isovanhemmille. On surullista, että osa vanhemmista haluaa siirtää vastuuta lapsistaan isovanhemmille. Ottakaa se vanhemmuus haltuun!

Vierailija kirjoitti:

Meillä omat vanhempani ovat kuolleet ja appivanhemmat asuvat kaukana emmekä saa heiltä mitään apua.

-  Jotkut isovanhemmat auttaa mielellään. Monet eivät auta mielellään eivätkä vastentahtoisesti.

- Millaista apua saatte isovanhemmilta vauvan kanssa? Saamme apua 0 tuntia vuodessa. Hoidan omat lapset ihan mielelläni itse. Olen imettänyt lapsentahtisesti ja pitkään enkä halua olla erossa vauvasta.

- Auttaako isovanhemmat vauvan kanssa/tekevätkö teillä kotitöitä/järjestävätkö vapaa-aikaa teille vanhemmille? Oletteko tyytyväisiä apuun?

---> Eivät auta vauvan, leikki-ikäisen tai kouluikäisten lasten kanssa mitenkään. Isovanhemmmat eivät tee meidän kotitöitä, vaan teemme itse kaikki kotityöt. Isovanhemmat eivät järjestä meille vapaa-aikaa. Mannerheimin Lastensuojeluliitosta saa lastenhoitajan kotiin.

Olen tyytyväinen tilanteeseen. Minusta lastenhoito ja kotityöt eivät kuulu isovanhemmille mitenkään. Vastuu lapsista on lapsen äidillä ja isällä.

Eikö se avun pyytäminen sitä tarvittaessa ole nimenomaan sitä tilanteen (ja vanhemmuuden) haltuunottoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/639 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairas mamma kirjoitti:

Sinun sänkysi ei ole täälllä tokaisi mamma pojalemme joka pyysi jäädä serkkujen kanssa yökylään mammalaan. Välejä ei ole koska eivät synttäreille edes tule. Anna mennä mikä menee <3

Olipas julmasti sanottu pojalle

Vierailija
224/639 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on aika vaikeita juttuja koska huonojen kokemusten pohjalla on melkein poikkeuksetta joku vanha kauna jostain ehkäpä jopa vuosikymmenien takaisesta asiasta. Onneksi meillä isovanhemmat ovat auttaneet aika lailla, tosin he olivat jo eläkkeellä ja itsekin pidimme jonkinlaisen rotin siinä miten usein pyysimme apua. Anopille piti tosin joissakin asioissa osoittaa kaapinpaikka kun kukaan muu ei ollut sitä halunnut tehdä (ison talon ainoa lapsi, mies tullut heille kotivävyksi ja joutunut joustamaan oikeastaan aina kaikessa). Mutta kyllä tuokin onnistui vaikka ei ollut aina mukavaa.

Vierailija
225/639 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät mitenkään

Vierailija
226/639 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei juuri mitään apua saanut vaikka kovasti sille ois ollut tarvetta. Omin päin sai pärjätä. Mutta toista sisarusta kyllä autettiin minkä kerettiin. Paskaa..

Vierailija
227/639 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsuudenperheessä on vahva auttamisen kulttuuri, isovanhemmat auttavat lastenhoidossa ja muutenkin tarpeen mukaan, nuorempi polvi auttaa isovanhempia lumitoissä, siivouksessa ja kuskailee lääkäriin ja asioille ja me sisarukset ollaan aina autettu toisiamme puolin ja toisin. Mielestäni ihan normaalia että puhalletaan yhteen hiileen. Tästä seurauksena isovanhemmilla on lämpimät ja läheiset välit lastenlapsiin ja sisarusten lapsilla täteihin, enoihin/setiiin ja serkkuihin. 

Kuulostaa karmealta että yksin pitäisi pärjätä, kenenkään. 

Vierailija
228/639 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä on aika vaikeita juttuja koska huonojen kokemusten pohjalla on melkein poikkeuksetta joku vanha kauna jostain ehkäpä jopa vuosikymmenien takaisesta asiasta. Onneksi meillä isovanhemmat ovat auttaneet aika lailla, tosin he olivat jo eläkkeellä ja itsekin pidimme jonkinlaisen rotin siinä miten usein pyysimme apua. Anopille piti tosin joissakin asioissa osoittaa kaapinpaikka kun kukaan muu ei ollut sitä halunnut tehdä (ison talon ainoa lapsi, mies tullut heille kotivävyksi ja joutunut joustamaan oikeastaan aina kaikessa). Mutta kyllä tuokin onnistui vaikka ei ollut aina mukavaa.

Ei siinä mitään kaunaa tarvitse olla. Luonnevika riittää.

T Narsistin ei-kultalapsi

Vierailija
229/639 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät auttaneet mitenkään.

Vierailija
230/639 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lapset on hoidettu ihan itse vauvasta asti, vaikka olin 18-vuotias kun sain esikoisen. Olen nyt 30. Kun vanhemmat tulevat kylään, ehkä siis kerran kahdessa vuodessa välimatkan takia, niin kyllä he ihan vieraana ovat eivätkä lapsia hoitamassa. Appivanhemmat on jo niin vanhoja että vaikka asuvat lähempänä niin eivät ole koskaan lapsia myöskään hoitaneet.

Toisaalta emme ole koskaan kokeneet tarvettakaan, haluamme itse hoitaa lapsemme. Jos töiden lisäksi vielä jättäisi lapsia muuten vaan johonkin hoitoon, niin eihän niitä edes näkisi koskaan! Enkä edes tee täyttä työaikaa...

Vierailija
231/639 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät auttaneet millään tavalla, tosin en kyllä pyytänytkään kun tiesin, ettei resursseja oikein ole. Äidillä oli jo tuolloin alkava Alzheimerin tauti ja toiset isovanhemmat asuivat kaukana.

Vierailija
232/639 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonot ja surkeat vanhemmat ovat yleensä myös huonoja ja surkeita isoäitejä ja isoisiä. Isovanhemmuus ei tee kenestäkään hyvää ja parempaa ihmistä. Omia lapsiaan laiminlyöneet, lyöneet ja kaltoinkohdelleet vanhemmat yrittävät korjata virheitään lastenlasten kanssa. Ikävä kyllä - se juna meni jo!

Nämä narsistiset ja rajattomat isovanhemmat harrastavat raivokasta puuttumista aikuisten lastensa asioihin. Isovanhemmat aiheuttavat usein riitoja parisuhteessa ja käyttäytyvät ikävästi. Ikävät isovanhemmat harrastavat lastenlasten omimista, puhelinterrorismia, utelua, määräilyä, komentelua, parisuhteeseen ja perhe-elämään sekaantumista, yllätyskyläilyjä, tupatarkastuksia ja kotirauhan rikkomista. Jotkut isovanhemmat haluavat ns. kuoria lastenlapsista vain kermat päältä ja noukkia rusinat pullasta.

Vierailija kirjoitti:

BMW kirjoitti:

Täällä moni  ilmaisee niin, ettei isovanhemmat osaa hoitaa lasta. Kunka  he ovat osanneet teidät / puolisonne hoitaa aikanaan ? Henkiin olette jääneet ja ilmeisesti ihan terveinäkin 

Kyllä mun Miehessä arvet näkyvät edelleen, kun on lapsena laiminlyöty. Ikää yli 40 hänellä.

Anoppi on sitä mieltä, että autoon ei tarvita lapselle istuinta, allergioita ei ole kuin mielikuvituksessa, lapsen voi jättää arvaamattomasti käyttäytyvän koiran kanssa kahdestaan jne. Ei yksikään täysjärkinen jätä tuollaiselle lastaan hoitoon edes hätätilanteessa.

Vierailija
233/639 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajallisesti ei juurikaan, osallistuivat isompiin hankintoihin ja antoivat (antavat edelleen) säännöllisesti rahaa lapsen osakesalkkuun. Nyt isompana (lapsi 5 v) ottavat kylään joskus myös yöksi, mutta vauva-aikana ei ollenkaan, jolloin hengähdystauolle olisi ollut suurin tarve. Asuvat 300 km päässä, toiset isovanhemmat 700 km päässä.

Ihan yksin on siis pärjätty ja mitään arjen apua ei ole koskaan saatu keneltäkään. Ihan ok ja selvittiin, mutta tosiaan lapsiakin on vain se yksi.

Vierailija
234/639 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tää juttu on että toista sisarusta autetaan ja toista ei? Käsittämätöntä.

Vierailija
235/639 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin on, mun miehen perhe toimii näin.... tuskallista seurata sivusta kuin suosiminen on niin räikeää.

Vierailija
236/639 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonot ja surkeat vanhemmat ovat yleensä myös huonoja ja surkeita isoäitejä ja isoisiä. Isovanhemmuus ei tee kenestäkään hyvää ja parempaa ihmistä. Omia lapsiaan laiminlyöneet, lyöneet ja kaltoinkohdelleet vanhemmat yrittävät korjata virheitään lastenlasten kanssa. Ikävä kyllä - se juna meni jo!

Nämä narsistiset ja rajattomat isovanhemmat harrastavat raivokasta puuttumista aikuisten lastensa asioihin. Isovanhemmat aiheuttavat usein riitoja parisuhteessa ja käyttäytyvät ikävästi. Ikävät isovanhemmat harrastavat lastenlasten omimista, puhelinterrorismia, utelua, määräilyä, komentelua, parisuhteeseen ja perhe-elämään sekaantumista, yllätyskyläilyjä, tupatarkastuksia ja kotirauhan rikkomista. Jotkut isovanhemmat haluavat ns. kuoria lastenlapsista vain kermat päältä ja noukkia rusinat pullasta.

Vierailija kirjoitti:

BMW kirjoitti:

Täällä moni  ilmaisee niin, ettei isovanhemmat osaa hoitaa lasta. Kunka  he ovat osanneet teidät / puolisonne hoitaa aikanaan ? Henkiin olette jääneet ja ilmeisesti ihan terveinäkin 

Kyllä mun Miehessä arvet näkyvät edelleen, kun on lapsena laiminlyöty. Ikää yli 40 hänellä.

Anoppi on sitä mieltä, että autoon ei tarvita lapselle istuinta, allergioita ei ole kuin mielikuvituksessa, lapsen voi jättää arvaamattomasti käyttäytyvän koiran kanssa kahdestaan jne. Ei yksikään täysjärkinen jätä tuollaiselle lastaan hoitoon edes hätätilanteessa.

Oi kyllä! Meillä lisänä jatkuva virta tavaraa, lapsille ja sisustusjuttuja. Ja kyllä kytättiin, että varsinkin ne kirpparilta löydetyt ruskeat lasimöhkäleet tulivat aitiopaikalle. Anoppi kävi ihan omin lupinensa siirtämässä mun tavaroita sivummalle, että nämä taidelasilöydöt ovat hienosti esillä.

Mä olen ollut anopille epämieluisa jo ennen kuin näki mua. Mieheni on ei-kultapoika, vaan se juoksutettava. Mieheni jatkuva mitätöinti äitinsä toimesta on kauheaa kuunneltavaa. Varsinkin isyyden jatkuva moittiminen ja osaamisen vähättely (mieluusti yleisön edessä) on todella loukkaavaa. Esim anopille oli ihme, että poikansa osaa vaihtaa vaipan. Tai mies on käynyt vauvauinnissa. Pärjää pari yötä lasten kanssa ilman apua, kun mä oon työreissussa. Ylipäätään, että ymmärtää syöttää lapset, harjata hampaat ja muut normaalit rutiinit, kun mä en ole neuvomassa. Anopille on myös kummallista, että mun mies "pääsee" esim firman pikkujouluihin ilman kolmatta maailmansotaa.

Vierailija
237/639 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syitä on monia, esim narsismi aiheuttaa tätä.

Vierailija
238/639 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä olisi ilman heitä selvinnyt jäätyäni esikoisen ja kaksosten kanssa yksinhuoltajaksi.

Auttoivat kaikin tavoin, taloudellisesti, olemalla mukana perheen arjessa ja tukena tosi monessa. Ikuisesti kiitollinen heille.

Vierailija
239/639 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsismia.

Minä jouduin ottamaan opintolainaa jo lukioon. Siskoni sai sen tietenkin kotoa.

Hänen firmaansa on sijoitettu kymmeniä tuhansia. Minä olen maksanut kaiken itse jo 14-vuotiaasta. Jopa lapsilisäni ja orvoneläkkeeni vietiin ”perheen elatukseen”. Siskolla ne oli ”taskurahoja”.

Äitini käy edelleen siivoamassa ja täyttämässä siskolla jääkaappia. Hän on 40, lapseton ja töissä marketin kassana kotinsa vieressä.

Minua ei auteta missään. Kun toimen lapsi joutui sairaalaan ja pyysin ottamaan isomman siksi yökylään, äiti suostui pitkin hampain ja jauhoi sen jälkeen kaikille miten aina passuutan itseäni.

Tätä tämmöistå loputtomiin.

Vierailija
240/639 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät auttaneet. Varsinkaan puolison vanhempia ei vauva-ajan avunanto paljon kiinnostanut, mutta nyt kun lapset ovat isompia, pyytävät kyllä isovanhemmat palveluksia ja apuja lapsilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi