Paljonhan voin evätä takuuvuokraa vuokralaisen seinähyllyistä?
Vuokralainen on siis ilmeisesti kiinnittänyt seinähyllyjä yhdelle seinälle. Melkein koko seinän pituudella on yhteensä 12 reikää kuvassa näkyvällä tavalla.
http://i62.tinypic.com/1t24qw.jpg
En ole kieltänyt taulujen ripustamista, eikä minua satunnaiset taulukoukut/reiät haittaa, mutta minusta tuo on aika paha... Todella ruman näköinen koko seinä. Vuokralaisen takuuvuokra on n. 400€, paljon te pidättäisitte?
Kommentit (136)
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:11"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:06"]Koko takuuvuokran voit pitää. Normaaleihin asumisen jälkiin eivät kuulu tuollaiset reiät, joita ei voi peittää siististi vaan täytyy "siivota" koko seinä. Normaaleja asumisen jälkiä syntyy paljon pienemmistä ruuveista! Vuokralaiselle voi sanoa, että viedään asia oikeuteen, jos ei maksaminen sovi. [/quote] Kannattaa tehdä niin. Sittenpähän vuokranantaja kuulee että noi reiät kuuluu normaaliin asumiseen ja joutuu vielä maksamaan oikeuskuluja.
[/quote]
Vuosi sitten sain Ikea Lack-hyllyjen jäljiltä käräjäoikeuden päätöksellä vähän yli 600 e. Katsoivat, että kyseessä ei ole normaalit asumisen jäljet.
Takuuvuokran pidätys menee sen perusteella, paljonko vahinkojen korjaamiseen kuluu rahaa eikä mielivaltaisesti...
Tapauksessasi sinun olisi pitänyt kieltää reikien teko.
Vuokratakuusta et voi pidättää euroakaan jos vuokrat on maksettu. Voit yrittää sopia vuokralaisen kanssa asian ja toimia sen sopimuksen mukaisesti, mutta vuokratakuun joudut palauttamaan täysimääräisenä. Vuokrahinnassa tulisi olla sen verran "katetta" että saat pintaremontin tehtyä ja nehän saat vähentää verotuksessa kai?
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:09"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:05"]
No kittiä vaan ja reiät umpeen. Ei maalikaan montaa kymppiä maksa. Riippuu seinän koosta, mutta sen voi laskea neliöiden mukaan. Maalipurkissa lukee riittoisuus. En veloittaisi vuokralaista jos ei etukäteen ole sovittu ettei saa laittaa hyllyjä. Tosin en kyllä ymmärrä vuokralaistakaan joka ei kysy lupaa.
[/quote]
No oletuksena on varmaan ollut että saa laittaa kun ei ole erikseen kielletty. Johan sitä saisi joka hemmetin asiasta soitella ja kysyä.
Kyllä nyt on ap:n oma moka ja siitä ei voi vuokralaista laskuttaa.
[/quote]No joku järki tuossakin pitäisi olla eikä vaan olettaa, että toisen omistaman asunnon seinille voi tehdä mitä lystää. Kai sen nyt vähän edes päässä raksuttaa mistä jää rumaa jälkeä. Ja asioista ei tarvitse jatkuvasti soitella, vaan sopia heti kun kirjoittaa vuokrasopimuksen.
Meillä on sopimuksessa sääntö millaisilla propuilla, ruuveilla, kannattimilla saa kiinnittää. Esim EI kantaviin seiniin saa laittaa vain sellaisia tosi pieniä nauloja t kannattimia, reikiä ei saa porata lainkaan eikä laittaa mitää proppyuja. Kantaviin seiniin pitää laittaa propuilla mutta EI saa käyttää niitä ilman poraa ruuvattavia kipsilevyankkureita jotka pilaa seinän. Jos toimii ohjeiden mukaan ei peritä mitään.
Jos taas laittaa esim ei kantaviin seiniin proppuja tai kantavaan ton kipsilevyankkurin niin seinät on korjattava itse "uuden veroisiksi" ja jos ei korjaa niin kulut peritään takuuvuokrasta. SELKEÄÄ! Mielestäni asia on OK, kun siitä on ilm etukäteen eli turha purnata jos ei vuokraehdoissa lue.
Tällänen kappale löyty sivulta vuokranantajat.fi :
"ESIMERKKEJÄ TAVANOMAISESTA KULUMISESTA:
Hyllyjen ja muiden tavanomaisten huonekalujen kokoamisen ja asentamisen (esimerkiksi seinään kiinnittäminen) edellyttämät jäljet. Kiinnittäminen saattaa olla tarpeen etenkin turvallisuussyistä.
Vuokralainen ei ole velvollinen paikkaamaan, maalaamaan tai muutoin peittämään näin aiheutuneita reikiä tai muita jälkiä. Vuokralaisen on kuitenkin kiinnityksiä tehdessään otettava huomioon erilaiset seinämateriaalit, jotta kiinnitykset olisivat siistejä ja turvallisia."
Minun vuokralainen oli repinyt yhdeltä seinältä tapetin pois ja maalannut sen (lupaa kysymättä), rikkonut seleverhojen mekanismin, tehnyt partettilattiaan yhden ison kolon!
En ottanut näistä mitään tai velvoittanut korvaamaan. Katsoin ne asumiseen ja elämiseen kuuluviksi asioiksi
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo kitti eroaa hienotasoitteesta? Kuinka paksulti sitä voi käyttää?
Olen paikkaillut reikiä vaan tasoitteella ja joissain paikoissa akryylimassalla, mutta kittiä en ole käyttänyt. Voiko sen päälle vaan maalata suoraan?
Entäs seinälevyden rakoja? Voiko kitata vai onko pakko vetää nauha + tasoite?
Voi maalata tai jättää maalaamatta, näin ole vuokranantajana toiminut.
Eikä vuokranantajana tulisi mieleenkään pidättää vakuudesta, sillä tuo lasketaan lain mukaan normaaliin kulumiseen. Nykyään monet hyllyt jo turvallisuus syistä on kiinnitettävä seinään.
Ja yleensä, kun vuokralaiset vaihtuvat, eikö huoneistoon tehdä pintaremontti? Jolloin reiät saadaan piiloon.
On aivan s**tanan nolo ja typerä ketju. Menkää oikeasti nyt hevonv*tt**n lässyttämästä. Kymmenen sivua pitää pikkuruisista reijistä ulista, älistä ja kohkata. Huomaa ettei teillä ole minkään näköistä elämänkokemusta ja elämänne on täysin turhaa ja säälittävää räpeltämistä, kun tuollaisesta asiasta saa väännettyä ongelman.
Ne proput voi haudata sinne seinään ihan vaikka sillä kitillä. Sitten tupottelee pisaran vaikka itse täsmälleen sopivaksi sävyttämää akryyli tai öljyväriä päälle (sellaisia pikku purtiloita millä maalataan tauluja)
KUKAAN EI HUOMAA MITÄÄN!
Ja mitä hittoa edes tuollaisesta ankeasta halvasta ja vastenmielisen näköisestä valkoisesta seinästä edes ilkeät motkottaa. Eri asia jos olisi kauniit tapetit tai muuten edes nähty vaivaa pintamateriaaleissa.
No hyvänen aika, eikö nyt jokainen osaa tuollaiset reiät paikata itse 😂 Rahaa siihen ei kulu juuri mitään.
Ja vakuutta ei voi tuosta pidättää yhtään, pidetään normaalina kulumisen jälkinä. Ja nuo, joiden mielestä voi pidättää koko vakuuden...olisko paikallaan tutustua lakiin 😉 Vakuuttahan ei pysty mutulla pidättämään sen verran kun siltä tuntuu.
Opiskellessani ja asuessani vuokralla laitoin seinään juurikin nuo Ikean lack hyllyt. Niistä jäi kyllä isot reiät seinään. Muuttaessani asunnosta pois valmistuttuani, paklasimme isäni avustuksella reiät piiloon. Ei vaadittu takaisin takuuvuokraa tai muutakaan korvausta. Kannattaa keskustella vuokralaisen kanssa ja yrittää sopia että hän peittäisi nuo reiät itse. Jatkossa kannattaa tosiaan mainita vuokrasopimuksessa erikseen, että seiniin ei saa laittaa hyllyjä vastaavalla kiinnitysmetodilla.
En pidättäisi mitään. Kymmenen minuutin homma korjata. Mutta ens kerralla sano älkää kiinnitelkö mitään seinille.
Vierailija kirjoitti:
Noiden tilkitseminenhän maksaa ehkä about. 5€? :D Ei sun nyt tartte koko seinää repiä alas muutaman reiän takia.
Näyttääkö nätiltä ne kitit seinässä. 250€ maalarin tekemänä. (kittaus, välimaalaus ja valmiiksi maalaus) Kallista teettää vain yksi seinä kun vaatii kuitenkin kolme käyntiä. T. maalari
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 15:42"]
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 14:00"]
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 11:59"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:56"]
Noiden tilkitseminenhän maksaa ehkä about. 5€? :D Ei sun nyt tartte koko seinää repiä alas muutaman reiän takia.
Kuule maksaa pikkasen enemmän. Tasotus + maalaus. Homman menee lisäksi aikaa vähintään 1/2 päivää, kun laskee ajan joka menee remppakaupassa käyntiin. Paljonko lasket työllesi hintaa? 20€/h? Ammattimies ottaa 50€/h + matkat. Toki vuokrasoppariin olisi pitänyt laittaa teksti "seiniin ei saa tehdä muutoksia". Et oo koskaan tainnu rempata mitään, koska jos omistat siistin seinän ja joku sen pilaa, niin kyllä kyrsii. Seuraava vuokralainen kun aattelee että "ompa huono seinä, tää asunto pitää siis saada melko halvalla.".
Pakkelin ja lastan voi ostaa Prismasta ruokaostoksilla käydessä ja maalinkin jos haluaa, jos niitä ei itsellä ole ennestään, eikä väkisin halua tehdä tikusta asiaa. Minä en ainakaan tekisi muuta kuin pyhkäisisin siististi reijät täyteen. Valkoinen hieman jo kulunut seinä, ei se siitä sitten enää paista silmään.
Et taida omistaa sijoitusasuntoa? Meillä on vuokralla isompi asunto, jossa seiniä kymmeniä. Jos vaikka puoleen näistä seinistä vuokralainen tekee tuhojaan, ei kyse ole enää pikku korjauksesta, vaan pintarempasta. Kysypä huviksesi remppafirmasta, mitä vaikka 10 seinän remppaaminen maksaa. Niinpä, siinä saa tonnit kyytiä. Kaikilla kun ei ole aikaa remppailla iltapuhteinaan itse. Tai ei ole osaamista tai edes halua. Huvittavaa kun tuosta asunnosta vuokralaisehdokkaat soittelee, niin ekana kysytään, voiko tulla kattoon. Oon iha että hold your horses, kysympä ekana pari kysymystä. Ketkä muuttaa... Onko molemmilla aikuisilla vakityöt.... Entäs luottotiedot..... Yleensä viimeistään tässä vaiheessa mun kiinnostus lopahtaa.
No mä remppasin itse viime viikolla 4 valkoista seinää, rei'ille tasoitus ja valkoista maalia päälle.
Hintaa tuli n. 40e.
Eli kymmenen seinää olisi tällä logiikalla 100e. :)
Te diy-naiset teette niin surkeaa jälkeä että harakatkin nauraa. Ehkä itsellesi se on ok, mutta ei sijoitusasunnossa T. Ammattimaalari
Vuokralainen on maksava asiakas, vuokranantaja asiakaspalvelija, ei jumalasta seuraava. Normaalit asumisen jäljet voi vuokranantaja itse paklata.
T. Vuokranantaja
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:55"]
Kyllä noi on normaaleja asumisen jälkiä, niistä kuulu takuuvuokraa pidättää. Eri asia jos olisitte sopineet että seinille ei saa mitään kiinnittää.
[/quote]
Normaalit elämisen jäljet pystyy peittämään seinästä ilman uusintamaalausta tai tapetointia. Nuo eivät sellaisia jälkiä ole.