Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko sinä/perheesi "salaa" köyhä?

Vierailija
30.11.2021 |

Minä ja mieheni ollaan molemmat yliopiston maistereita ja ihan hyvässä työssä. Palkka vain surkea, alle 3000e molemmilla, eikä tule paljoa nousemaan. Työ siis ns.naisten alaa molemmilla.

Meillä on pieni, mutta kiva uudiskohde, missä asutaan kahden lapsen kanssa. Lapsills yhdet hintavat harrastukset, jotka ovat itse valinneet. Auto on muutanan tonnin rytky, sillä kuljemme kaikki matkat pyörillä koko perhe.
Kotimme on sisustettu meidän silmäämme nätiksi. Löytyy kestäviä ja laadukkaita pintoja ja huonekaluja. Tavaraa on vähän, mutta kaikki tarkkaan harkittuja. Vaatteet ostamme lapsille uutena, mutta ne siirtyvät isolta pienemmälle. Tarpeettomat myyn heti eteenpäin.

Elämämme näyttää päällisin puolin olevan ihan hyvää ja keskiluokkaista. Silti tuntuu että kaikki rahat menevät asunnon lyhentämiseen, pakollisiin laskuihin (ei mihinkään velkoihin yms omiin hölmöyksiin) ja lasten pakollisiin hankintoihin ja harrastuksiin. Noh, ruokaankin menee kauheasti rahaa vaikka kaiken teemmekin itse. Joka kuukausi tilit ihan nollilla. Kukaan ei sitä arvaisi meistä, enkä koskaan sitä kehtaa kenellekkään sanoa. Monet kahvila/ravintolatapaamiset ystävien kanssa olen joutunut perua kun ei köyhällä ole varaa sellaisiin luksuksiin.

Onko muita samanlaisia?

Kommentit (446)

Vierailija
201/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös lasten hankkiminen on valinta. Kaikilla ei ole varaa tai sitten odottaa liian pitkään, otollinen aika menee ohi niin kuin itselläni kävi pienyrittäjänä puurtaessa. No, nyt on hyvä puoliso, velaton ok-talo hyvällä alueella ja isoin rahahuoli se, mihin seuraavaksi sijoittaisin ja kenelle teen testamentin. Kaikella on hintansa ja oma aikansa. Jollei ole varaa asua uudessa talossa, voisiko sieltä muuttaa halvempaan asuntoon? Ja kannattaa tosiaan iloita niistä lapsista, jos niitä on. Ne ei ole mikään pakollinen

hankinta eikä kulissien osa.

Vierailija
202/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

6000e tuloilla kehtaa väittää olevan köyhä. Aika loukkaus oikeasti köyhää kohtaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulin, että otsikon "salaa köyhä" tarkoitti sitä, että ap on oikeasti rikas, mutta ei kehtaa tuoda sitä ilmi, vaan esittää vanhemmilleen köyhempää kuin on. 

Vierailija
204/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ette ole köyhiä, mutta tilanne on tiukka. Budjetti, hintavertailut, kilpailutus. Säästää ruoassa, vaatteissa (kirppareilla myös hyvälaatuisia), kaikessa mahdollisessa. Ostaa vain välttämätön ja lähes edullisinta, mitä löytyy (paitsi hyvät kävelykengät).  Se vaatii vähän totuttelua. Joululahjoista jättää osa hankkimatta tai ostaa tammialesta. Tarvitsetteko välttämättä autoa? Vakuutukset, korjaukset ja polttoaine maksavat. Tosin tavaroiden kuljettaminen ilman autoa hankaloituisi. Jos muu ei riitä, niin muuttaa edullisempaan asuntoon (samalle alueelle, jos lapset koulussa).

Kahville olisi silti tärkeää päästä välillä.

Salailu kuluttaa voimia. Eikö siitä voisi pikku hiljaa luopua kaikkein lähimpien kesken? Tosin jos teette muutoksia elämäänne, tilanne paranee.

Keskiluokkaista kitinää aloittajalta.

Näin yksin asuvana ja oikeasti pieni palkkaisena (brutto n. 2000 eur/kk) lähinnä huvittaa nämä itkut köyhyydestä perheissä joissa 2 aikuista käy töissä ja molemmat tienaavat +2500 eur/kk.

Aloittaja perheineen ei ole köyhä millään mittarilla. Toki ovat ajaneet taloutensa ahtaalle hankkimalla ylikalliin asunnon talouden tuloihin suhteutettuna. Tuosta tilanteesta kuitenkin pääsee eroon ihan koska tahansa jos vain omaa halua löytyy.

Vierailija
205/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä luulin, että otsikon "salaa köyhä" tarkoitti sitä, että ap on oikeasti rikas, mutta ei kehtaa tuoda sitä ilmi, vaan esittää vanhemmilleen köyhempää kuin on. 

Noin minäkin ymmärsin, että esitetään köyhempää mitä onkaan. 

Vierailija
206/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku tuossa ei nyt täsmää tosiaan.

Miten paljon on kauheasti rahaa, joka menee ruokaan? Entä lasten kalliit harrastukset?

Siis mikä ei täsmää? Meillä lähes Ap:n kaltainen tilanne. Ei rahaa mihinkään uudiskohteeseen. Ei olla salaa köyhiä vaan ihan aidosti sitä mitä ollaan.

Vierailija
207/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseaiheutettu "köyhyys" kun kaiken pitää olla hienosti, uusi kämppä, sisustus ja lapsilla kalliit harrastukset.

Ei teillä oikeasti ole mistään puute, köyhyyttä on se kun ei voi harrastaa, ei ole rahaa ostaa uusia kenkiä rikkinäisten tilalle. 

Köyhyyttä on se kun ei ole jääkaappia vaan maitopurkki tuuletusikkunan välissä, niinkuin mulla opiskeluaikaan oli (asuntola jossa jääkaapista ruoat pöllittiin jatkuvasti)

Vierailija
208/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette ole mun mielestä "köyhiä".

Pidän itseäni salaa köyhänä, kun tienaan 2000e bruttona, lyhennän ulosottovelkaa ja maksan kuntoutustuella olevan avopuolison fysioterapiat ja lääkkeet. Salaa köyhä, koska ulosotosta en huutele kenellekään ja sairaudet ei näy päälle päin.

V*tuttaa, kun eräs kaveri kerää sääliä, kun on niiiin köyhä lasten menojen takia. Kuitenkin on se upouusi auto, omakotitalo ja varaa ostaa esim. 200e talvitakki tai 150e kuulokkeet tuosta noin vaan.

Vierailija
209/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 7lasta samoilla tuloilla ja oon aina aatellut, että tullaan ihan hyvin toimeen. Talosta on lainaa, se on ainut velka. Auto on uudehko, muksuilla harrastukset ja vaatteetkin päällä. Säästöjä ei ole kun sen verta ettei tyhjän päälle jää jos kävisi jotain ikävää. Joka kuukausi pistetään jemmaan muutama satanen joilla matkustellaan(nyt korona-aikana vähemmän liikuttu ja ostettu pihaan poreallas yms matkarahoilla)

Vierailija
210/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vanha talo jota pitäisi rempata. Tulot ei huimaa päätä. Kotona kaikki on sekalaista tavaraa, osa ostettu osa saatu. Ehkä vähän häpeän, kun koti ei ole sellainen vaalea unelma. Toisaalta lapset saavat harrastaa mieluista lajia. Itse ostan vaatteita tms vähän. Tyyliin säästän ja ostan laadukkaan yöpaidan, jota käytän 14 v. Yksi takki ollut käytössä 17 v. Lapsille tietenkin vaatteet tarpeeseen ja kierrätän, kun ovat samaa sukupuolta. Vaatteita on myös saatu tutuilta. Monilla varmaan on uudempaa ja hienompaa. Mulle riittää, kun lapsilla on hyvin.

Vierailija
211/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan "salaa" rikkaita. Eletään tavallista arkea, vaikka olisi varaa parempaankin. Mutta mitäpä sitä suotta hienostelemaan.

Vierailija
212/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeasti sinulla on hieno asunto, kalliit harrastukset, ja ostatte ruokaa katsomatta hintaa. Sitten valitat kun on köyhää, kun tilille ei jää ylimääräistä noiden jälkeen. Check your privileges

Vierailija
213/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[

Aloittaja perheineen ei ole köyhä millään mittarilla. Toki ovat ajaneet taloutensa ahtaalle hankkimalla ylikalliin asunnon talouden tuloihin suhteutettuna. Tuosta tilanteesta kuitenkin pääsee eroon ihan koska tahansa jos vain omaa halua löytyy.

Mitä tarkoitat? Usein pk-seudulla on halvempaa maksaa asunnon lainanlyhennystä kuin vuokraa (jos ei sitten asu jossain slummissa ja sossu maksaa vuokran, mutta ne tapaukset ovat erikseen). Aika kauas maaseudulle pitäisi muuttaa, että vuokralla asuminen tulisi halvemmaksi kuin omistusasunto. Lisäksi asumisen taso laskisi, työmatkat pitenisivät jne. Ja tuo "liian kallis asunto tuloihin nähden" on ihan höpöhöpöä, jos kaikki on lähtökohtaisesti kallista. 

Vierailija
214/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon valinta on ihan ykkös asia. Pitää ostaa asunto, jossa hoito vastike on mahdollisimman pieni 3,50-4,00 euroa/m2. Ja taloyhtiö hyvässä kunnossa, omalla tontilla. Uudiskohteet ovat todella kalliita. Teillä on muuten kaikki hoidettu mallikkaasti.

Vierailija
215/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[

Mitä tarkoitat? Usein pk-seudulla on halvempaa maksaa asunnon lainanlyhennystä kuin vuokraa (jos ei sitten asu jossain slummissa ja sossu maksaa vuokran, mutta ne tapaukset ovat erikseen). Aika kauas maaseudulle pitäisi muuttaa, että vuokralla asuminen tulisi halvemmaksi kuin omistusasunto. Lisäksi asumisen taso laskisi, työmatkat pitenisivät jne. Ja tuo "liian kallis asunto tuloihin nähden" on ihan höpöhöpöä, jos kaikki on lähtökohtaisesti kallista. 

Itse asun vuokralla asunnossa joka maksaisi omana puoli miljoonaa, ei varaa kun ei saa lainaa

Vierailija
216/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ymmärrä mihin ihmisten rahat menevät, meillä nettotulot 5500e kk, on 2 lasta, 2 autoa ja omakotitalo. Lapset harrastavat ja joka kuukausi jää yli tonni säästöön ihan pihistelemättä. Matkusteluun säästyy rahaa jne.

Vierailija
217/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän me sitten ollan kun nelihenkisen perheen nettotulot on 2000e.

Vierailija
218/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ymmärrä mihin ihmisten rahat menevät, meillä nettotulot 5500e kk, on 2 lasta, 2 autoa ja omakotitalo. Lapset harrastavat ja joka kuukausi jää yli tonni säästöön ihan pihistelemättä. Matkusteluun säästyy rahaa jne.

Et asu Helsingissä. Netto enemmän kuin teillä, kaksi lasta eikä rahaa mihinkään. Käydään kyllä uimassa, harrastetaan, käydään leffoissa, teattereissa, hoplopissa, jne. Pidän näitä ihan normaaliin arkeen kuuluvina asioina. Mitään ei jää käteen.

Vierailija
219/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tajunnut ihmisiä, jotka esittävät rikkaampaa, kuin ovat. :D

Keskituloisella tuttavapariskunnalla katkaistiin syksyllä sähköt, kun ei ollut rahaa maksaa sähkölaskua. Talonsa hinta arviolta n. 350000-380000€. 

Olen usein ihmetellyt, että miten perusihmisillä on varaa moiseen, varsinkin kun pihassa on pari uudehkoa autoa ja kaksi teiniä harrastaa kohtuullisen kalliita harrastuksia (ratsastusta (oma hevonen) ja taitoluistelua) ja vaatteet ja puhelimet yms.on aina kalliimmasta päästä uusimpia malleja. Tiettävästi mitään isoja perintöjä tms. ei ole käytössä.

Perheen rouva oli siskoltaan pyytänyt lainaksi lähes 2000€, että saivat sähkötja muutaman muun laskun maksuun. Joku päivä kyseisen perheen mies tuli kaupassa vastaan jaminut huomatessaan JUOKSI karkuun toiseen suuntaan. :D En vaan tajua tuollaista. Tuntuu kiusalliselta ajatella, että pitäisi ottaa yhteyttä ja kutsua kylään, vaikka olisi "meidän vuoro". 

Vierailija
220/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaa rikas poikamies.

Kuljen vanhoissa vaatteissa, en omista mitään kallista joka näkyisi päälle päin.