Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni 15v kaveri polttaa pilveä :c

Vierailija
26.02.2015 |

Lapseni  (14v) kertoi eilen, että hänen 3 kaveria oli eilen yhtäkkiä ottanut pussin maria esille yhden kaverin kotona. Tyttäreni lähti "vessaan" ja pyysi yhtä tuttuaan soittamaan, että ei tarvinnut todistaa tapahtumaa, sai olla toisessa huoneessa puhelimessa. 

Tunnen yhden pössyttelijän vanhemmat, mutta en halua sekaantua ja ilmoittaa. Syy siihen on se, että siten oma lapseni saa kaikkea kuraa niskaansa. Toki itse olisin onnellinen, jos minun lapsi narautettaisiin minulle, mutten halua omalleni kouluun ongelmia, vasikan rooli ei ole kiva. Harmittaa, mutta samalla olen todella ylpeä siitä, että oma lapseni poistui tilanteesta ja osasi kieltäytyä. Hän oli tosi yllättynyt, mutta toki tietää, että koulussa liikkuu kaikkea muutakin.

Mitä itse tekisit vastaavassa tilanteessa?

Kommentit (217)

Vierailija
81/217 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tämänkin palstan morasoiville mammoille hieman mietittävää. Maailma ei toimi niin simppelisti kuin äärimmäisen naiivissa ja yksinkertaisessa kukkahattuideologiassa oletetaan.

Jos nuorille ei suostu ostamaan esim. kaljaa, niin miten nuoret kiertävät ongelman? Laittavat turbohiivalla pikaviinit käyntiin tiistaina ja juovat perjantaina. Kumpi onkaan pahempi vaihtoehto?

Vierailija
82/217 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän laillistamistoimia mutta tässä on nyt kyse 14-15v päihteidenkäytöstä. Normaali ikä aloittaa salaa kokeiluja, mutta jos koulussa tosiaan on pääsy kovempiinkin aineisiin, tietty porukka päätyy niidenkin pariin. Lapsen kannattaa ottaa etäisyyttä tähän porukkaan.

Toinen asia on sitten aikuisten puuttuminen - mitä kautta se kannattaa tehdä. Ehkä kannattaisi tutustua niihin vanhempiin ja jutella sitten, jos ovat juttutuulella vaikeista asioista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/217 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 08:00"]

Ymmärrän laillistamistoimia mutta tässä on nyt kyse 14-15v päihteidenkäytöstä. Normaali ikä aloittaa salaa kokeiluja, mutta jos koulussa tosiaan on pääsy kovempiinkin aineisiin, tietty porukka päätyy niidenkin pariin.

[/quote]

Huumeiden laittomuushan on suurin syy miksi alaikäiset pääsevät niihin helposti käsiksi. Ihmiset, jotka kauppaavat huumeita eivät kysy papereita.

Homma on toiminut näin koko kieltolain ajan: laittomia huumeita nuoret saavat helposti, mutta kaljan ja viinan hankkiminen on sitten hankalampaa.

Vierailija
84/217 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 16:24"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 16:19"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 16:08"]

Moniko menee kantelemaan, kun näkee jonkun teinin kännissä kaupungilla?

Ihan sama tilanne.

[/quote]

Alapeukuttajat. Kuulisin mielelläni perustelunne. 

Minäkin ihmettelen, miksi meillä hyväksytään se, että alaikäiset juovat ja juominen on tutkimusten mukaan muuttunut entistä kovemmin humalahakuisemmaksi.

[/quote]

Ai sinäKIN....

Kuule, siksi alapeukutimme kommenttiasi, että kuvittelet, että ihmiset eivät puuttuisi asiaan, jos näkevät kännisiä teinejä. Kyllä puuttuvat, jos vain tuntevat sen teinin vanhemmat.

Ja vaikka en pidäkään alaikäisten kännäämistä millään tasolla hyväksyttävänä asiana, en silti ihan vedä yhtäläisyysmerkkejä huumeiden ja kännäämisen välille. Puuttuisin molempiin, mutta silti ovat eri asia.

[/quote]

Molemmat tuhoavat teinien vielä kehittyvät aivot.

Vierailija
85/217 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 16:17"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 16:03"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 15:57"] [quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 15:54"] Lapsesi teki tilanteessa hyvin, mutta hänen kannattaisi nyt ottaa vaivihkaa vähän etäisyyttä noihin kavereihin, ettei jossain toisessa tilanteessa lähdekin luisumaan. Noiden muiden lasten äitinä haluaisin kyllä tietää, mitä lapseni oikein puuhailee ja olisin kiitollinen tiedosta, mutta sellaisiakin vanhempia on, jotka suuttuvat viestintuojalle. Vaikea tilanne, jos et tunne vanhempia, niin et tiedä, kuinka tulevat suhtautumaan. [/quote]   Juu, itse se jo sanoi, ettei enää halua noita kaverikseen. Olen niin ylpeä!! ap. [/quote] Jos noin on, miksi olet tuollainen paskahousu, etkä kerro pössyttelijän vanhemmille? SEN vuoksi - että raukkamaisesti pakenet vastuuta - minäkin tulkitsen kakkosen tavoin, että pössyttely on sinusta ok tai evvk. Juttele pössyttelijän äidin kanssa, ja pyydä, ettei hän kerro lapselleen, vaan pitää vaan "tupatarkastuksen" ja tutkii lapsensa repun ja taskut. Kyllä ne sieltä löytyvät, välineet. ohis [/quote] "Välineet" on yleensä ihan sätkäkamat. Piikkejäkö luulit sieltö löytyvän?

[/quote]

En, vaan nimenomaan sätkäkamat. Sellaisia ei ole kenelläkään teinillä repussaan muuten vaan. Teinit eivät tupakkaa kääri itse, ja jos käärivät, siihenkin on puututtava.

[/quote]

Sätkän kääriminen on siis alaikäiselle jotenkin huomattavasti vaikeampaa kuin täysi-ikäiselle?

Vierailija
86/217 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 16:03"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 15:57"] [quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 15:54"] Lapsesi teki tilanteessa hyvin, mutta hänen kannattaisi nyt ottaa vaivihkaa vähän etäisyyttä noihin kavereihin, ettei jossain toisessa tilanteessa lähdekin luisumaan. Noiden muiden lasten äitinä haluaisin kyllä tietää, mitä lapseni oikein puuhailee ja olisin kiitollinen tiedosta, mutta sellaisiakin vanhempia on, jotka suuttuvat viestintuojalle. Vaikea tilanne, jos et tunne vanhempia, niin et tiedä, kuinka tulevat suhtautumaan. [/quote]   Juu, itse se jo sanoi, ettei enää halua noita kaverikseen. Olen niin ylpeä!! ap. [/quote] Jos noin on, miksi olet tuollainen paskahousu, etkä kerro pössyttelijän vanhemmille? SEN vuoksi - että raukkamaisesti pakenet vastuuta - minäkin tulkitsen kakkosen tavoin, että pössyttely on sinusta ok tai evvk. Juttele pössyttelijän äidin kanssa, ja pyydä, ettei hän kerro lapselleen, vaan pitää vaan "tupatarkastuksen" ja tutkii lapsensa repun ja taskut. Kyllä ne sieltä löytyvät, välineet. ohis [/quote] "Välineet" on yleensä ihan sätkäkamat. Piikkejäkö luulit sieltö löytyvän?

[/quote]

En, vaan nimenomaan sätkäkamat. Sellaisia ei ole kenelläkään teinillä repussaan muuten vaan. Teinit eivät tupakkaa kääri itse, ja jos käärivät, siihenkin on puututtava.

[/quote]

Suurin osa minun tuntemista teineistä kyllä nimenomaan käärii tupakat itse, koska se on halvempaa. Mutta hatsikamoja on esim. pitkät paperit, grinderit, bongit, minigripit jne.

[/quote]

No ei täällä stadissa ainakaan kääritä itse, ja nuoriso-ohjaajana olen nähnyt aika monenmoista... Lisäksi siihen tupakointiin on syytä 15-vuotiaan kohdalla myös puuttua aivan yhtä rivakasti. Bongilla ei oikeastaan kukaan tuonikäinen polta, aikuiset kyllä.

Ja mitä sä siinä päteä nyt yrität, kun kerran itsekin tiedät, mistä "välineistä" on kyse. Kuvitteletko noin laajemminkin aina, että muut ovat sinua tyhmempiä ja tietämättömämpiä? Ja sinun on syytä heitä "valistaa"? Aika epämiellyttävä piirre, tiedätkös.

Vierailija
87/217 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkitusti pilven polttelu nuorena nostaa riskiä skitsofrenian puhkeamiseen.

Vierailija
88/217 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa palstalla paljon toisten asioihin puuttuvia mammoja. Tupakointi, viina ja huumeet. Tottakai jokainen mamma menee ja tekee parhaansa, että käyttäjät jää kiinni vanhemmillleen. No, itse en usko monenkaan kertovan, mutta tokihan niin voi sanoa tekevänsä. 

Vierailija
89/217 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 16:23"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 16:21"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 16:16"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 16:14"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 16:06"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 16:03"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 15:57"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 15:54"]

Lapsesi teki tilanteessa hyvin, mutta hänen kannattaisi nyt ottaa vaivihkaa vähän etäisyyttä noihin kavereihin, ettei jossain toisessa tilanteessa lähdekin luisumaan. Noiden muiden lasten äitinä haluaisin kyllä tietää, mitä lapseni oikein puuhailee ja olisin kiitollinen tiedosta, mutta sellaisiakin vanhempia on, jotka suuttuvat viestintuojalle. Vaikea tilanne, jos et tunne vanhempia, niin et tiedä, kuinka tulevat suhtautumaan.

[/quote]

Juu, itse se jo sanoi, ettei enää halua noita kaverikseen. Olen niin ylpeä!!

ap.

[/quote]

Jos noin on, miksi olet tuollainen paskahousu, etkä kerro pössyttelijän vanhemmille?

SEN vuoksi - että raukkamaisesti pakenet vastuuta - minäkin tulkitsen kakkosen tavoin, että pössyttely on sinusta ok tai evvk.

Juttele pössyttelijän äidin kanssa, ja pyydä, ettei hän kerro lapselleen, vaan pitää vaan "tupatarkastuksen" ja tutkii lapsensa repun ja taskut. Kyllä ne sieltä löytyvät, välineet.

ohis

[/quote]

Voin olla sinun mielestä mitä vaan, mutta uskon, etten varmasti ole ainoa, joka antaa asian vaan olla. Täällä on helppo sanoa ja antaa ohjeita, mutta kun omalle kohdalle sattuu, en usko monenkaan menevän vasikoimaan.

ap.

[/quote]

Niinkö luulet. Haluat tuudittautua omaan kuplaasi ja petät itseäsi.

Minä esim. rikoin lapseni parhaan ystävän luottamuksen ja soitin hänen äidilleen, kun oli puhunut lapselleni itsemurhahaaveistaan. Minusta se on vaan nyt niin, että meillä vanhemmilla ON VASTUU. Jos saamme kuulla teinien töpeksinnöistä ja vaarallisista asioista, se on meistä kiinni.

Tuon lapseni äiti oli toki järkyttynyt tiedosta, mutta hyvin kiitollinen, koska saattoi puuttua asiaan. Ei kertonut lapselleen, mistä oli saanut tietää. Jos olisi kertonut, siinä olisi mennyt teinien välit poikki, vaikka oma lapseni tietysti kertoi minulle vain, koska oli todella ahdistunut kaverinsa itsemurhapuheista ja masennuksesta, ja ymmärsi, ettei itse pysty auttamaan kaveriaan tarpeeksi.

Jos lapsesi kaveri vahingoittaa itseään tuolla, se on viime peleissä AP SINUN VASTUUSI. Mieti sitä. Ja ota yhteyttä lapsesi kaverin vanhempiin, koska se on moraalisesti ainoa oikea tapa toimia.

[/quote]

Olen vaan niin vastuuton, ettei häiritse minun yöuniani ollenkaan.

ap.

[/quote]

Ok, no miksi halusit tämän aloituksen tehdä? Taidat olla surkea provo.

[/quote]

Johan kerroin, Herattaakseni keskustelua aiheestaja ja tapaus ei ole provo.

ap.

[/quote]

Nää sä mitään halua keskustella, vaan ärsyttää.

Vierailija
90/217 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama tilanne.

[/quote]

Minäkin ihmettelen, miksi meillä hyväksytään se, että alaikäiset juovat ja juominen on tutkimusten mukaan muuttunut entistä kovemmin humalahakuisemmaksi.

[/quote]

Ai sinäKIN....

Kuule, siksi alapeukutimme kommenttiasi, että kuvittelet, että ihmiset eivät puuttuisi asiaan, jos näkevät kännisiä teinejä. Kyllä puuttuvat, jos vain tuntevat sen teinin vanhemmat.

Ja vaikka en pidäkään alaikäisten kännäämistä millään tasolla hyväksyttävänä asiana, en silti ihan vedä yhtäläisyysmerkkejä huumeiden ja kännäämisen välille. Puuttuisin molempiin, mutta silti ovat eri asia.

[/quote]

Kännääminen on huumeiden käyttämistä ihan siinä missä pirin tai kokkelin käyttäminen. Viinan laillisuus ei muuta asiaa miksikään.

Ei kannabiskaan ole hyväksi kehittyville aivoille, mutta on se vähän helvetisti parempi vaihtoehto kuin kaljan ja viinan kiskominen.

Vierailija
91/217 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vapaan kannabiksen puolella, vaikka itse en käytä(tulee migreeni jo pelkästä hajusta). Mutta sitä pitäisi myydä vain yli 21-vuotiaille. Kannabis on huonoksi kehittyville aivoille. Siksi samantien soitto vanhemmille ja kertoo kuinka haitallista se on lapselle, niinkuin kaikki päihteet.

Vierailija
92/217 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän päihteet lapsille kuulu. Ap:n on pakko kertoa noiden lasten vanhemmille että vanhemmat voivat ottaa pussit pois pennuilta ja tehdä marille mitä sille kuuluukin tehdä. Tehdä se mitä jokainen kuuliainen kansalainen tekisi.

Vierailija
93/217 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 16:29"]

Ihan sama tilanne.

[/quote]

[/quote]

Ai sinäKIN....

[/quote]

Kännääminen on huumeiden käyttämistä ihan siinä missä pirin tai kokkelin käyttäminen. Viinan laillisuus ei muuta asiaa miksikään.

Ei kannabiskaan ole hyväksi kehittyville aivoille, mutta on se vähän helvetisti parempi vaihtoehto kuin kaljan ja viinan kiskominen.

[/quote]

Höpsis. Eroja kännäämiseen ei ole noin fyysisten vaikutusten osalta juurikaan. Minkä lisäksi kamasta menee pönttö sekaisin ja altistuu samalla lailla onnettomuuksille ja hyväksikäytölle.

MUTTA lisäksi se kama hankitaan laittomasti, ei pöllitä vanhempien viinakaapista. Siinä altistuu vielä kertaluokkaa vakavammille asioille.

Vierailija
94/217 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 16:31"]

Eihän päihteet lapsille kuulu. Ap:n on pakko kertoa noiden lasten vanhemmille että vanhemmat voivat ottaa pussit pois pennuilta ja tehdä marille mitä sille kuuluukin tehdä. Tehdä se mitä jokainen kuuliainen kansalainen tekisi.

[/quote]

Ai uhraisin oman lapseni toisten lasten puolesta?? No en todellakaan, jokainen tehköön oman valintansa, mutta minun oma lapseni on minulla ykkössijalla. Enhän voi tietää, oliko tuo noille teineille ihan eka ja ainoa marinpolttelu? Jos se niin oli, tietysti lapseni jää kiinni vasikoimisesta. 

ap.

Vierailija
95/217 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori nyt vaan, mutta kyllä tästä huomaa että edustatte tietynlaista sosiaaliryhmää. Kukaan vastuullinen vanhempi ei tuollaisessa tilanteessa miettisi, että mitä jos lapsesta tehdään vasikka. Välit kavereihin katkaistaisiin heti, asiasta ilmoitettaisiin koululle ja lasu-ilmoitukset tuosta porukasta. Jos noin avoimesti "yllättäen" vedetään kannabista porukalla, niin tuskinpa lapsesi on ainoa, joka tuosta tavasta tietää, joten voit tehdä lasu-ilmoitukset huoletta.

Vierailija
96/217 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama tilanne.

[/quote]

[/quote]

Ai sinäKIN....

[/quote]

[/quote]

Sun on nyt täysin turha yrittää vääntää tästä keskustelua kannabiksen laillistamisesta. Ihan sama ja evvk, mitä mieltä joku pössyttelijä on kannabiksen haitattomuudesta!

Pointti tässä on, että aivan samoin kuin kaljoitteluun, vastuullinen vanhempi puuttuu lapsensa pössyttelyyn ja tupakointiin.

Eikä kuvittele, että jos itse on paskahousu pelkuri, eikä uskalla narauttaa huumeisiin sortunutta vanhemmilleen, "ei sillä ole väliä, koska ei kukaan muukaan varmaan käräyttäisi.." KYLLÄ KÄRÄYTTÄÄ, JOS TUNTEE VASTUUNSA.

No, ap ei tunne, mutta puhun nyt meistä muista. Jos ap on tosi, en kauheasti hänenä onnittelisi itseäni fiksusta lapsesta. Kun hän osoittaa lapselleen, ettei asialla ole väliä, hänen oma pikku palleroisensa kokeilee jossain vaiheessa kamaa itsekin.

Vierailija
97/217 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulus yks oppilas kans polttaa jotain,..se haisee omituiselle.

Meillä saa tupakasta jälkkää, mut tosta hajusta se tyyppi ei oo saanut jälkkää tai mitään.

Vierailija
98/217 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 16:28"]

[/quote]

[/quote]

Suurin osa minun tuntemista teineistä kyllä nimenomaan käärii tupakat itse, koska se on halvempaa. Mutta hatsikamoja on esim. pitkät paperit, grinderit, bongit, minigripit jne.

[/quote]

No ei täällä stadissa ainakaan kääritä itse, ja nuoriso-ohjaajana olen nähnyt aika monenmoista... Lisäksi siihen tupakointiin on syytä 15-vuotiaan kohdalla myös puuttua aivan yhtä rivakasti. Bongilla ei oikeastaan kukaan tuonikäinen polta, aikuiset kyllä.

Ja mitä sä siinä päteä nyt yrität, kun kerran itsekin tiedät, mistä "välineistä" on kyse. Kuvitteletko noin laajemminkin aina, että muut ovat sinua tyhmempiä ja tietämättömämpiä? Ja sinun on syytä heitä "valistaa"? Aika epämiellyttävä piirre, tiedätkös.

[/quote]

Oho, tulipas vihainen vastaanotto. Olen itsekin Helsingistä ja kyllä nuo teinit ketä tunnen, tosiaan suurimmaksi osaksi itse käärii. Eivät tosin ihan 15v ole, vaan enemmän +16v.

En tarkoittanut olla mitenkään ylimielinen tai pitää muita tyhmempänä, vaan halusin tarkentaa, että kannabiksen käyttökamoja ovat mm. noi mitä luettelin. Koska itse mainitsit pelkästään sätkäpaperit ja halusin tuoda ilmi, että on muitakin. Pieniä muovisia bongeja löytyy näiltä tuntemiltani alaikäisiltä, joten kyllä mielestäni oli ihan aiheellista mainita.

Mielestäni sinun vastauksesi kielii paljon epämiellyttävämmästä asenteesta kuin minun viestini :(.

(PS. Minä en siis ollut tuo, joka noista "piikkikamoista" alunperin sulle piikitteli, jos niin luulit.)

Vierailija
99/217 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 16:35"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 16:31"]

[/quote]

Ai uhraisin oman lapseni toisten lasten puolesta?? No en todellakaan, jokainen tehköön oman valintansa, mutta minun oma lapseni on minulla ykkössijalla. Enhän voi tietää, oliko tuo noille teineille ihan eka ja ainoa marinpolttelu? Jos se niin oli, tietysti lapseni jää kiinni vasikoimisesta. 

ap.

[/quote]

Ei sulle ole oma lapsesi tärkein, koska altistat nyt hänetkin käytölle. Sinulle on oma mukavuutesi tärkein, ole rehellinen.

Vierailija
100/217 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 16:32"]

Ihan sama tilanne.

[/quote]

[/quote]

Ai sinäKIN....

[/quote]

[/quote]

Höpsis. Eroja kännäämiseen ei ole noin fyysisten vaikutusten osalta juurikaan. Minkä lisäksi kamasta menee pönttö sekaisin ja altistuu samalla lailla onnettomuuksille ja hyväksikäytölle.

MUTTA lisäksi se kama hankitaan laittomasti, ei pöllitä vanhempien viinakaapista. Siinä altistuu vielä kertaluokkaa vakavammille asioille.

[/quote]

Mammat vielä poliiseina ja lainvalvojina?

Ei kuulu lainvalvonta mammoille. Isompiakin rikollisia on ja Suomessa laki suojaa niitä. Naurettavaa vedota johonkin "vakavaan asiaan" kun ne oikeat rikolliset jää Suomessa tuomiotta ja saavat vielä korvauksia rikoksistaan..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi