Lapseni 15v kaveri polttaa pilveä :c
Lapseni (14v) kertoi eilen, että hänen 3 kaveria oli eilen yhtäkkiä ottanut pussin maria esille yhden kaverin kotona. Tyttäreni lähti "vessaan" ja pyysi yhtä tuttuaan soittamaan, että ei tarvinnut todistaa tapahtumaa, sai olla toisessa huoneessa puhelimessa.
Tunnen yhden pössyttelijän vanhemmat, mutta en halua sekaantua ja ilmoittaa. Syy siihen on se, että siten oma lapseni saa kaikkea kuraa niskaansa. Toki itse olisin onnellinen, jos minun lapsi narautettaisiin minulle, mutten halua omalleni kouluun ongelmia, vasikan rooli ei ole kiva. Harmittaa, mutta samalla olen todella ylpeä siitä, että oma lapseni poistui tilanteesta ja osasi kieltäytyä. Hän oli tosi yllättynyt, mutta toki tietää, että koulussa liikkuu kaikkea muutakin.
Mitä itse tekisit vastaavassa tilanteessa?
Kommentit (217)
Meillä kyllä vastaavassa tilanteessa soitellaan, tosin ei ole huumeita ollut, mutta lapset eivät röllimisistään jää kiinni, ainoastaan muilla vanhemmilla on mahdollisuus seurata tilannetta.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 15:36"]
Sinusta on ihan ok että lapset käyttävät päihteitä?
[/quote]
Missä niin sanoin?
ap.
Aivan normaalia. Minäkin pössyttelen päivittäin. 420
Mikset ilmoita nimettömästi esim. kirjeellä?
Lapsesi teki tilanteessa hyvin, mutta hänen kannattaisi nyt ottaa vaivihkaa vähän etäisyyttä noihin kavereihin, ettei jossain toisessa tilanteessa lähdekin luisumaan. Noiden muiden lasten äitinä haluaisin kyllä tietää, mitä lapseni oikein puuhailee ja olisin kiitollinen tiedosta, mutta sellaisiakin vanhempia on, jotka suuttuvat viestintuojalle. Vaikea tilanne, jos et tunne vanhempia, niin et tiedä, kuinka tulevat suhtautumaan.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 15:42"]
[/quote]
No arvaa, eivät sitten kaverit tajua kuka narautti?
ap.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 15:54"]
Lapsesi teki tilanteessa hyvin, mutta hänen kannattaisi nyt ottaa vaivihkaa vähän etäisyyttä noihin kavereihin, ettei jossain toisessa tilanteessa lähdekin luisumaan. Noiden muiden lasten äitinä haluaisin kyllä tietää, mitä lapseni oikein puuhailee ja olisin kiitollinen tiedosta, mutta sellaisiakin vanhempia on, jotka suuttuvat viestintuojalle. Vaikea tilanne, jos et tunne vanhempia, niin et tiedä, kuinka tulevat suhtautumaan.
[/quote]
Juu, itse se jo sanoi, ettei enää halua noita kaverikseen. Olen niin ylpeä!!
ap.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 15:55"]
Nimetön lastensuojeluilmoitus.
[/quote]
Ihan turhaa sotkea koko perheen asioita lastensuojeluilmoituksella, kun asian voisi ihan hyvin hoitaa vielä perheen sisällä.
Jos olisit itse tuossa tilanteessa, niin ihan varmasti toivoisit, että joku ilmoittaa suoraan sinulle eikä lasulle! Pitää aina toimia muita kohtaan niinkuin toivoisi, että muut toimisi sinua kohtaan samassa tilanteessa.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 15:59"]
[/quote]
Ihan turhaa sotkea koko perheen asioita lastensuojeluilmoituksella, kun asian voisi ihan hyvin hoitaa vielä perheen sisällä.
Jos olisit itse tuossa tilanteessa, niin ihan varmasti toivoisit, että joku ilmoittaa suoraan sinulle eikä lasulle! Pitää aina toimia muita kohtaan niinkuin toivoisi, että muut toimisi sinua kohtaan samassa tilanteessa.
[/quote]
Toki noin, mutta en halua omalle lapselleni ongelmia. Nyt se asia vaan ei kuulu minulle, sillä oma lapseni on etusijalla. Varmaan kaikki muut ilmoittaisivat, eivätkä ajattelisi oman lapsensa parasta, mutta minä en niin tee. Olen ihan varma, että marin haju on noissa lapsissa. Jos kotona kiinnostaa puuttua asiaan, se on ihan niiden oma asia. Jos taas hajua ei huomaa, se kertoo jostakin muusta.
ap.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 15:56"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 15:42"]
[/quote]
No arvaa, eivät sitten kaverit tajua kuka narautti?
ap.
[/quote]
Ei tarvitse kertoa mistä ja miten tai edes mitä tiedät. Kirjoita vaikka, että saanut oman lapsesi kiinni kannabiksen polttelusta ja kyseinen lapsi on kertonut muitakin heidän koulustaan jotka hänen tietääkseen polttavat (koska tietenkin lapsi on sanonut syyksi "kyllä kaikki muutkin" ja sitten vanhempi on vaatinut kertomaan, että ketkä muka). Sinä haluat kertoa asiasta näiden tietoon tulleiden vanhemmille mutta et halua tehdä sitä nimellä, ettei lapselle tule vasikan mainetta ja aleta esim. kiusata koulussa. Älä sano, että tiedät heiän polttavan varmasti vaan että olet saanut tällaista vihiä ja toivot, että asiat selvitetään kyseisten lasten kanssa.
Tee tämä kirje vaikka 3-4 viikon päästä niin se ei yhdisty niin suoraan juuri tähän kertomaasi tilanteeseen.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 15:57"]
[/quote]
ap.
[/quote]
Jos noin on, miksi olet tuollainen paskahousu, etkä kerro pössyttelijän vanhemmille?
SEN vuoksi - että raukkamaisesti pakenet vastuuta - minäkin tulkitsen kakkosen tavoin, että pössyttely on sinusta ok tai evvk.
Juttele pössyttelijän äidin kanssa, ja pyydä, ettei hän kerro lapselleen, vaan pitää vaan "tupatarkastuksen" ja tutkii lapsensa repun ja taskut. Kyllä ne sieltä löytyvät, välineet.
ohis
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 16:03"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 15:57"]
[/quote]
ap.
[/quote]
Jos noin on, miksi olet tuollainen paskahousu, etkä kerro pössyttelijän vanhemmille?
SEN vuoksi - että raukkamaisesti pakenet vastuuta - minäkin tulkitsen kakkosen tavoin, että pössyttely on sinusta ok tai evvk.
Juttele pössyttelijän äidin kanssa, ja pyydä, ettei hän kerro lapselleen, vaan pitää vaan "tupatarkastuksen" ja tutkii lapsensa repun ja taskut. Kyllä ne sieltä löytyvät, välineet.
ohis
[/quote]
Voin olla sinun mielestä mitä vaan, mutta uskon, etten varmasti ole ainoa, joka antaa asian vaan olla. Täällä on helppo sanoa ja antaa ohjeita, mutta kun omalle kohdalle sattuu, en usko monenkaan menevän vasikoimaan.
ap.
Moniko menee kantelemaan, kun näkee jonkun teinin kännissä kaupungilla?
Ihan sama tilanne.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 16:03"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 15:57"]
[/quote]
ap.
[/quote]
ohis
[/quote]
"Välineet" on yleensä ihan sätkäkamat. Piikkejäkö luulit sieltö löytyvän?
Soita koulun rehtorille ja selitä. Reksi voi sitte tarttua puolueettomana asiaan ja kertoa vanhemmille ja näin ne teinitkään ei voi olla varmoja miten tieto on vuotanut. Lisäks koululla voidaan puuttua asiaan valistaen ym..
Minäkään en nyt ymmärrä, kenen etua ap muka ajattelee. Hän jättää asian nyt sikseen, ja pössyttely jatkuu lapsensa kaveripiirissä. Ennen pitkää lapsi kokeilee kumminkin itsekin.
Sen sijaan jos ottaisi yhteyttä pössyttelijän vanhempiin ja kertoisi ja pyytäisi, etteivät ilmiantaisi häntä... voivat halutessaan tutkia lapsensa tavarat, ja löytävät kyllä sytkärin ja sätkätarvikkeet, mahdollisesti marinkin.
Pahin, mitä voi sattua on, että ko. pössyttelijä katkoo välinsä ap:n lapseen, mutta kun ap:n lapsi itse on jo sanonut, ettei halua olla tekemisissä ko. tyypin kanssa, niin mitään vahinkoahan ei tapahdu. Voi olla, että pössyttelijä kertoo koulussa, että ap:n lapsi on vasikoinut, mutta jokainen järkevä lapsi ymmärtää, että hän vasikoi siksi, että haluaa auttaa pössyttelijää ja on vastuullinen.
Joka tapauksessa ap:n lapsella on enää vuosi ko. yläkoulua jäljellä, joten ei siinä mitään kamalaa tappiota tapahdu, jos huumeisiin sortuneita "kavereita" jää sivuun.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 16:02"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 15:59"]
[/quote]
[/quote]
Toki noin, mutta en halua omalle lapselleni ongelmia. Nyt se asia vaan ei kuulu minulle, sillä oma lapseni on etusijalla. Varmaan kaikki muut ilmoittaisivat, eivätkä ajattelisi oman lapsensa parasta, mutta minä en niin tee. Olen ihan varma, että marin haju on noissa lapsissa. Jos kotona kiinnostaa puuttua asiaan, se on ihan niiden oma asia. Jos taas hajua ei huomaa, se kertoo jostakin muusta.
ap.
[/quote]
Ei sitä hajua tai edes käyttöä huomaa kylä kovin helposti, jos ei osaa epäillä tai ei tiedä millaista hajua/käytöstä pitäisi osata etsiä. Ja ei vaatteet kyllä haise jos esim. ulkona polttaa.
Mutta tuosta huomaamisesta, minä olen ollut monta kertaa töissäkin pilvessä eikä kukaan ole huomannut. Lääkärissäkin kerran. Ja minun omat vanhempani tietävät, että käytän kannabista mutta eivät silti koskaan tajua vaikka olisin heidän seurassaan pilvessä.
Kun ei se pilvi oikeasti ole niin paha huume kuin annetaan olettaa, sen vaikutuksen alaisena voi toimia ja olla täysin normaalistikin. Mutta en silti sano etteikö tähän asiaan pitäisi puuttua, koska tottakai on ongelmallista jos alaikäiset koululaiset alkavat poltella salaa. Homma riistäytyy helposti käsistä kun ei tiedetä mitä ollaan tekemässä, oli kyse mistä päihteestä vaan. Eli ehdottomasti kannattaa puuttua asiallisella tavalla.
Sinusta on ihan ok että lapset käyttävät päihteitä?