Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni 15v kaveri polttaa pilveä :c

Vierailija
26.02.2015 |

Lapseni  (14v) kertoi eilen, että hänen 3 kaveria oli eilen yhtäkkiä ottanut pussin maria esille yhden kaverin kotona. Tyttäreni lähti "vessaan" ja pyysi yhtä tuttuaan soittamaan, että ei tarvinnut todistaa tapahtumaa, sai olla toisessa huoneessa puhelimessa. 

Tunnen yhden pössyttelijän vanhemmat, mutta en halua sekaantua ja ilmoittaa. Syy siihen on se, että siten oma lapseni saa kaikkea kuraa niskaansa. Toki itse olisin onnellinen, jos minun lapsi narautettaisiin minulle, mutten halua omalleni kouluun ongelmia, vasikan rooli ei ole kiva. Harmittaa, mutta samalla olen todella ylpeä siitä, että oma lapseni poistui tilanteesta ja osasi kieltäytyä. Hän oli tosi yllättynyt, mutta toki tietää, että koulussa liikkuu kaikkea muutakin.

Mitä itse tekisit vastaavassa tilanteessa?

Kommentit (217)

Vierailija
201/217 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hyvin yleinen ongelma: vanhemmat eivät halua nähdä lapsessaan vikaa tai ongelmia. Silloin tosiaan viestintuoja ammutaan. Lähtökohtaisesti halutaan olla sitä mieltä, että eihän minun lapseni, oli kyse lähes mistä tahansa negatiivisesta.

Melko merkillinen asenne tuo, että mieluummin laitetaan pää pensaaseen. Eikä se kyllä mitenkään auta sitä lasta/nuorta.

Vaatii oikeastaan tietoisen päätöksen olla objektiivinen lapsensa suhteen.

Vierailija
202/217 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 18:08"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 18:02"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 17:53"] [quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 16:54"] Oletko sä AP täällä nyt väittelemässä oman kantasi erinomaisuudesta vai ottamassa ohjeita vastaan, miten tilanteessa tulisi toimia? Ehkä yleistän, mutta huumeet tuossa iässä kielii tiettyyn sosiaaliluokkaan kuulumisesta. Tavallisten perheiden lapset eivät saa tuollaisia vaikutteita mistään, joten pilven polttaminen ei ole vaihtoehto. Alkoholi ja tupakka taas sitten saattavat ollakin koska niitä on saatavilla ja käyttämisestä saa mallia :)  Mikäli et tee tälle asialle jotakin, saa lapsesi käsityksen että laiton toiminta on ok. Siitähän pilven polttamisessa on kyse, huumausaineen käyttörikoksesta. [/quote] Älä nyt viitti. Ihanko tosissasi olet sitä mieltä, ettei parempiosaisten lapset käytä päihteitä :D Meneppä huviksesi joskus seuraamaan korvaushoitopaikkojen eteen. Kummasti sinne eksyy niitä siististi pukeutuvia, normaalin näköisiä ihmisiä. Köyhiä tietysti enemmän, mutta ei varallisuus ja sosiaaliluokka ole mikään tae päihteettömyydelle ja ongelmien saamiseen. Tilannetta ei helpota se, että käydään paremman väen kouluja. Sieltäkin löytyy aina porukkaa, jotka haluavat pönttönsä sekaisin. Paha olo ja addiktoituminen ovat asioita, jotka löytyvät ihmisestä, oli lompakon sisältö mikä tahansa. Ja se on ihan sama saatko kännit Pirkka oluesta vai kuohuviinistä. [/quote]

Kyllähän narkkari osaa siistit vaatteet pukea päällensä ja jos niitä ei ole niin ne varastetaan ja sen jälkeen ne myydään ja taas varastetaan uudet jne. Narkkarithan ovat kuta kuinkin 100% myös varkaita ja kaupan päälle roppakaupalla muitakin rikoksia, ryöstöjä, murtoja jne jne.

Itse tunnen todella paljon narkkareita ja kyllä ne 95% on niistä pohjasakka kodeista lähtöisin olleet.  [/quote] Tässä on taas tälläinen viesti, missä joutuu veikkailemaan että onko kirjoittaja tosissaan vai onko huumoriviesti. Jos on ensinmainittu, niin otan otan syvästi osaa.

[/quote]

Kun on 25 vuotta asioita seurannut niin luulen tietäväni mistä puhun (olen siis 43 vuotias). Olen itsekin ollut samassa suossa mukana ja rikokset ovat joka päiväisiä. Mitä kovempia aineita pelissä sitä törkeämpiä ovat rikoksetkin ja samoin narkkareiden välinpitämättömyys toisiin ihmisiin kasvaa.
Näen näitä narkkarikavereitani vieläkin vaikken itse käytä. Yksikään ei muuten ole jäänyt pelkkään kannabikseen. On ollut tasan 3 vaihtoehtoa ja ne ovat tässä:
1) Lopettaa käyttö.
2) Kuolema
3) Käyttää huumeita joko päivittäin tai hieman harvemmin. Yksikään käyttäjä ei ole rikoksilta säästynyt, niitä tehdään joko itse tai joudutaan sellaisen kohteeksi. Vankilassakin on monet olleet ja useaan otteeseen mikä tarkoittaa jo useita erilaisia rikoksia koska suomessa ei ihan pienistä nokkimaan joudu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/217 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 18:24"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 17:05"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 17:03"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 17:01"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 16:58"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 16:54"] Oletko sä AP täällä nyt väittelemässä oman kantasi erinomaisuudesta vai ottamassa ohjeita vastaan, miten tilanteessa tulisi toimia? Ehkä yleistän, mutta huumeet tuossa iässä kielii tiettyyn sosiaaliluokkaan kuulumisesta. Tavallisten perheiden lapset eivät saa tuollaisia vaikutteita mistään, joten pilven polttaminen ei ole vaihtoehto. Alkoholi ja tupakka taas sitten saattavat ollakin koska niitä on saatavilla ja käyttämisestä saa mallia :)  Mikäli et tee tälle asialle jotakin, saa lapsesi käsityksen että laiton toiminta on ok. Siitähän pilven polttamisessa on kyse, huumausaineen käyttörikoksesta. [/quote]   Ihan sama vaikka aiheuttaisin millaisia tunteita avauksella tai vastauksellani. Jos ei kiinnosta, mene pois. Tuo sosiaaliluokka asia on kyllä aika naurettava. Yleensä alemmissa sosiaaliluokissa ei ole lapsilla edes varaa hommata huumeita, eli tarkoitatko nyt että vain korkeimmissa sos.luokissa on tätä ongelmaa? Mites koulussa, onko siellä sallittua, että samalla luokalla on eri sosiaaliluokkien lapsi ja ne tutustuu ja kaveeraa? En nyt oikeen tajua...mutta sinä osaat varmaan sen selittää. ap. [/quote] Kannabiksen käyttö on halvempaa, kuin esim. kaljan kittaaminen.

[/quote]

Ohhh.. paljonko maksaa 6 kaljaa tai yksi sätkä maria?

[/quote]

Gramma maksaa 15-20 euroa ja siitä polttelee vähintään 5 jointtia. Illaksi riittää 1-2 jointtia.

[/quote]

Miten taiot yhdestä grammasta viisi savuketta?

Eihän siitä saa kuin korkeintaan yhden puolikkaan.

[/quote]

On tainnut toleranssi kasvaa. Olisiko aika siirtyä kovempiin aineisiin. 

Vierailija
204/217 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 18:20"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 18:14"]

Ok, ap siis haluaa asiasta vaan herätellä keskustelua, mutta ei halua tehdä asian eteen mitään, jotta oma ei leimaudu? Hän kuitenkin tuntee yhden vanhemmat. Vastuutonta jättää näin...

Onneksi meillä vanhemmat uskaltavat soitella toisilleen, selvitellään asioita, ilman että "juoruaja" jää kiinni.

Kannattaa opetella.

[/quote]

Miten opetan vielä niitä muita vanhempia kohtaamaan tuollaisen asian? Olen jo joskus aiemmin saanut tuntea nahoissani, kun olen "puuttunut toisten asioihin". Tilanne oli paljon vakavampi, mutta vanhemmat lynkkasivat minut....heidän lapsesta kyse.

ap.

[/quote]

Ok, et tunnekaan vaan tiedät, mutta silti kokeilisin, tosin jos huumeet eivät ole ne pahimmat, ihmettelen että lapsesi vielä saa hengata näiden kanssa... Pientä provoa ilmassa, elämä on.

Vierailija
205/217 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 18:32"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 16:58"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 16:54"] Oletko sä AP täällä nyt väittelemässä oman kantasi erinomaisuudesta vai ottamassa ohjeita vastaan, miten tilanteessa tulisi toimia? Ehkä yleistän, mutta huumeet tuossa iässä kielii tiettyyn sosiaaliluokkaan kuulumisesta. Tavallisten perheiden lapset eivät saa tuollaisia vaikutteita mistään, joten pilven polttaminen ei ole vaihtoehto. Alkoholi ja tupakka taas sitten saattavat ollakin koska niitä on saatavilla ja käyttämisestä saa mallia :)  Mikäli et tee tälle asialle jotakin, saa lapsesi käsityksen että laiton toiminta on ok. Siitähän pilven polttamisessa on kyse, huumausaineen käyttörikoksesta. [/quote]   Ihan sama vaikka aiheuttaisin millaisia tunteita avauksella tai vastauksellani. Jos ei kiinnosta, mene pois. Tuo sosiaaliluokka asia on kyllä aika naurettava. Yleensä alemmissa sosiaaliluokissa ei ole lapsilla edes varaa hommata huumeita, eli tarkoitatko nyt että vain korkeimmissa sos.luokissa on tätä ongelmaa? Mites koulussa, onko siellä sallittua, että samalla luokalla on eri sosiaaliluokkien lapsi ja ne tutustuu ja kaveeraa? En nyt oikeen tajua...mutta sinä osaat varmaan sen selittää. ap. [/quote] Kannabiksen käyttö on halvempaa, kuin esim. kaljan kittaaminen.

[/quote]

[/quote]

Gramma maksaa 15-20 euroa ja siitä polttelee vähintään 5 jointtia. Illaksi riittää 1-2 jointtia.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Saako yhdestä gramasta tupakanpuruja yhden tupakan vai kuinka monta? Miten grammasta kannabista saa valmistettua viisi savuketta??? Onko tuo tuote jotenkin laajenevaa ja turpoaa kuin pullahiiva vai miten minun insinöörin aivoni eivät käsitä nyt yhtään.

Vierailija
206/217 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän narkkari osaa siistit vaatteet pukea päällensä ja jos niitä ei ole niin ne varastetaan ja sen jälkeen ne myydään ja taas varastetaan uudet jne. Narkkarithan ovat kuta kuinkin 100% myös varkaita ja kaupan päälle roppakaupalla muitakin rikoksia, ryöstöjä, murtoja jne jne.

Itse tunnen todella paljon narkkareita ja kyllä ne 95% on niistä pohjasakka kodeista lähtöisin olleet.  [/quote] Tässä on taas tälläinen viesti, missä joutuu veikkailemaan että onko kirjoittaja tosissaan vai onko huumoriviesti. Jos on ensinmainittu, niin otan otan syvästi osaa.

[/quote]

Kun on 25 vuotta asioita seurannut niin luulen tietäväni mistä puhun (olen siis 43 vuotias). Olen itsekin ollut samassa suossa mukana ja rikokset ovat joka päiväisiä. Mitä kovempia aineita pelissä sitä törkeämpiä ovat rikoksetkin ja samoin narkkareiden välinpitämättömyys toisiin ihmisiin kasvaa.
Näen näitä narkkarikavereitani vieläkin vaikken itse käytä. Yksikään ei muuten ole jäänyt pelkkään kannabikseen. On ollut tasan 3 vaihtoehtoa ja ne ovat tässä:
1) Lopettaa käyttö.
2) Kuolema
3) Käyttää huumeita joko päivittäin tai hieman harvemmin. Yksikään käyttäjä ei ole rikoksilta säästynyt, niitä tehdään joko itse tai joudutaan sellaisen kohteeksi. Vankilassakin on monet olleet ja useaan otteeseen mikä tarkoittaa jo useita erilaisia rikoksia koska suomessa ei ihan pienistä nokkimaan joudu. 

[/quote]

Sinä puhut nyt ns. kovista huumeista ja mahdollisesti myös sekakäytöstä, joka lienee se pahin vaihtoehto.

Kannabiksen käyttäjiä ei voi nimittää narkkareiksi. Osaa heistä kyllä riippuvaisiksi, mutta riippuvuus on tutkimusten mukaan luonteeltaan psyykkistä, eli kannabis ei aiheuta fyysistä riippuvuutta.

Ohessa THL:n eli Suomen valtion näkemys tähän riippuvuusasiaan:

Päihteiden riippuvuus -vertailu

Päihteitä voidaan luokitella sen mukaan miten voimakkaasti ne aiheuttavat riippuvuutta eli mikä on kunkin päihteen addiktiopotentiaali. Tässä taulukossa asteikko ulottuu 1:stä 6:een. 1 = matalin, 6 = korkein arvo.

Päihteiden vertailu riippuvuutta aiheuttavien ominaisuuksien perusteella
Päihde
Addiktio-
potentiaali

Vieroitus-
oireet

Sieto
Vahvistus
Päihdyttävyys
Nikotiini
6
4
5
3
2
Heroiini
5
5
6
5
5
Kokaiiini
4
3
3
6
4
Alkoholi
3
6
4
4
6
Kofeiini
2
2
2
1
1
Kannabis
1
1
1
2
3

Addiktiopotentiaalia määriteltäessä arvioidaan:

Kuinka vaikea käyttäjän on lopettaa?
Miten yleistä on retkahdus eli päihteen käytön aloittaminen uudellen raitistumisen jälkeen.
Riippuvuuteen päätyvien käyttäjien osuus kaikista käyttäjistä.
Käyttäjien oma arvio aineen tarpeestaan.
Sellaisten käyttäjien osuus, jotka jatkavat, vaikka ovat kokeneet käytön haittoja.

Vierotusoireiden voimakkuudella mitataan niiden ankaruutta ja yleisyyttä.

Sieto tarkoittaa paljonko käyttöä pitää lisätä, jotta aineen kasvanut himo tyydyttyisi; mille tasolle käyttö mahdollisesti vakiintuu.

Vahvistus tarkoittaa mekanismia, jolla päihde synnyttää tarpeen ottaa sitä yhä uudelleen ja  sekä asettamaan sen  muiden aineiden edelle.

Päihdyttävyys liittyy riippuvuuteen ja aineen käytöstä koituviin vahinkoihin, vaikka sitä ei pidetäkään riippuvuuden itsenäisenä mittarina.

Linkki myös Jussi Perälän tohtorinväitöskirjaan, jossa hän käsittelee myös humeiden myynti liittyvää rikollisuutta:

https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/80086/6b8bad57-d618-45d4-b663-7cd64bd4ca80.pdf?sequence=1

Vierailija
207/217 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 18:31"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 18:08"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 18:02"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 17:53"] [quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 16:54"] Oletko sä AP täällä nyt väittelemässä oman kantasi erinomaisuudesta vai ottamassa ohjeita vastaan, miten tilanteessa tulisi toimia? Ehkä yleistän, mutta huumeet tuossa iässä kielii tiettyyn sosiaaliluokkaan kuulumisesta. Tavallisten perheiden lapset eivät saa tuollaisia vaikutteita mistään, joten pilven polttaminen ei ole vaihtoehto. Alkoholi ja tupakka taas sitten saattavat ollakin koska niitä on saatavilla ja käyttämisestä saa mallia :)  Mikäli et tee tälle asialle jotakin, saa lapsesi käsityksen että laiton toiminta on ok. Siitähän pilven polttamisessa on kyse, huumausaineen käyttörikoksesta. [/quote] Älä nyt viitti. Ihanko tosissasi olet sitä mieltä, ettei parempiosaisten lapset käytä päihteitä :D Meneppä huviksesi joskus seuraamaan korvaushoitopaikkojen eteen. Kummasti sinne eksyy niitä siististi pukeutuvia, normaalin näköisiä ihmisiä. Köyhiä tietysti enemmän, mutta ei varallisuus ja sosiaaliluokka ole mikään tae päihteettömyydelle ja ongelmien saamiseen. Tilannetta ei helpota se, että käydään paremman väen kouluja. Sieltäkin löytyy aina porukkaa, jotka haluavat pönttönsä sekaisin. Paha olo ja addiktoituminen ovat asioita, jotka löytyvät ihmisestä, oli lompakon sisältö mikä tahansa. Ja se on ihan sama saatko kännit Pirkka oluesta vai kuohuviinistä. [/quote]

[/quote]

1) Lopettaa käyttö.
2) Kuolema

[/quote]

Entäs, kun minä tunnen muutaman, jotka käyvät normaalisti työelämässä ja polttelevat kannabista sillon tällön? Eivät ole koskaan kokeilleen muita laittomia päihteitä, eikä heillä ole mitään haluakaan kokeilla. Ainoa rikollinen toiminta, jota he harrastavat on kannabiksen ostaminen.

Tunnen myös kaksi bentsokoukkuun jäänyttä ihmistä. Hekin ovat työelämässä, mutta he eivät saa apua, koska kunnollisia todisteita ongelmakäytöstä ei ole. Ihan kamalaa, että ihmisen pitäisi tuossa vaiheessa koittaa selviytyä ihan itse, tai sitten romahtaa niin pahasti, että joutuvat yhteiskunnan pohjasakkaan välittömästi. Apua saisi, mutta pahojen virheiden korjaamiseen menee todennäköisesti koko loppuelämä.

Mieheni on tällä hetkellä korvaushoidossa ja siellä hän on tutustunut ylempään sosiaaliluokkaan. Tuskin niitä hiuspidennyksiä, manikyyreja ja hienoja autoja on varastettu, vaikka vaatteet olisikin. Edes yleistä olemusta ei varasteta ja mieheni on huomannut, että jo se oma tapa kantaa itseään on erilainen, vaikka narkkari onkin.

Omasta suvusta tunnen myös pari alkoholistia, joiden työelämä on loppunut alkoholin takia. Heille tarjottiin kaikki apu työpaikalta, mutta he retkahtivat silti pahasti, joten heidät irtisanottiin. Tässä nyt odotellaan hidasta kuolemaa heidän kohdalla.

Ja tähän päälle tunnen vielä monia absolutisteja, alkoholin kohtuukäyttäjiä, perjantaipullon korkkaajia ja pahimpia sekanarkkeja, joille ei ole mitään väliä, vedetäänkö tänään pää sekaisin lakasta, viinasta, bentoista, kukasta vai amfetamiinista. Nämä viimeiset vetävät parhaimmillaan kaikkea sekaisin. Sinun kolmen sääntösi muuten pätee vain tähän viimeiseen ihmisryhmään ja tämä ihmisryhmä on todella todella todella pieni ja marginaalinen koko Suomen väestöön verrattuna.

Ehkä siellä sinun kaupungissasi ei asu kovinkaan heterogeenistä ihmismassaa, jos olet törmännyt vain yhteen laatuun?

Vierailija
208/217 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 18:27"]

Tämä on hyvin yleinen ongelma: vanhemmat eivät halua nähdä lapsessaan vikaa tai ongelmia. Silloin tosiaan viestintuoja ammutaan. Lähtökohtaisesti halutaan olla sitä mieltä, että eihän minun lapseni, oli kyse lähes mistä tahansa negatiivisesta.

Melko merkillinen asenne tuo, että mieluummin laitetaan pää pensaaseen. Eikä se kyllä mitenkään auta sitä lasta/nuorta.

Vaatii oikeastaan tietoisen päätöksen olla objektiivinen lapsensa suhteen.

[/quote]

Miten tämä voi olla merkillistä? Kun nyt luen näitä saamiani ohjeita ja vastauksia, minut on jo nytkin lynkattu ja haukuttu huono-oisiseksi ja huonoksi kasvattajaksi. en ole vielä puuttuneut teidän kenenkään henk. koht asiaan, mutta jo olen kaiken pahan alku ja juuri. ei paljoa kannata.

ap.

Vierailija
209/217 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 18:45"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 18:32"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Saako yhdestä gramasta tupakanpuruja yhden tupakan vai kuinka monta? Miten grammasta kannabista saa valmistettua viisi savuketta??? Onko tuo tuote jotenkin laajenevaa ja turpoaa kuin pullahiiva vai miten minun insinöörin aivoni eivät käsitä nyt yhtään.

[/quote]

Joku voisi punnita tavallisen malboron painon.

Vierailija
210/217 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 16:09"]

Minäkään en nyt ymmärrä, kenen etua ap muka ajattelee. Hän jättää asian nyt sikseen, ja pössyttely jatkuu lapsensa kaveripiirissä. Ennen pitkää lapsi kokeilee kumminkin itsekin.

Sen sijaan jos ottaisi yhteyttä pössyttelijän vanhempiin ja kertoisi ja pyytäisi, etteivät ilmiantaisi häntä... voivat halutessaan tutkia lapsensa tavarat, ja löytävät kyllä sytkärin ja sätkätarvikkeet, mahdollisesti marinkin.

Pahin, mitä voi sattua on, että ko. pössyttelijä katkoo välinsä ap:n lapseen, mutta kun ap:n lapsi itse on jo sanonut, ettei halua olla tekemisissä ko. tyypin kanssa, niin mitään vahinkoahan ei tapahdu. Voi olla, että pössyttelijä kertoo koulussa, että ap:n lapsi on vasikoinut, mutta jokainen järkevä lapsi ymmärtää, että hän vasikoi siksi, että haluaa auttaa pössyttelijää ja on vastuullinen.

Joka tapauksessa ap:n lapsella on enää vuosi ko. yläkoulua jäljellä, joten ei siinä mitään kamalaa tappiota tapahdu, jos huumeisiin sortuneita "kavereita" jää sivuun.

[/quote]

no ei kyllä ajatella et olipa kiva ja vastuuntuntone ku meni mutsille kertoo. olin vasta pari vuot sit tota ikäluokkaa ja jos joku vasikoi esim. bileistä tai siit et joku juo/polttaa nii ei todellakaa katottu hyvällä. se juttu levii tosi nopeesti ja seuraavaks puol kouluu saa tietää kuka on vasikka ja kenelle ei kannata kertoo mitää. iha oikeesti, ei ton ikäset ajattele et onpa kiva ku kaveri on huolissaa. ja vasikoista ei tunnetusti tykätä

Vierailija
211/217 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta teillä soi ovikello ja naapurin rva seisoo evella. Kertoo sinulle, että oma virheetön, urheilija ja hikipinko kultamussukkasi on poltellut pilveä...mitä teet? Ihan oikeesti? Kiität kovasti, että tuli kertomaan ja palkitset pullakahvilla? Et usko ja paiskaat oven kiinni?

Vierailija
212/217 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinuna soittaisin kuitenkin edes kouluun ja kertoisin tilanteesta. Rehtorilla on salassapitovelvollisuus, joten kukaan ei saa tietää, että sinä tai lapsesi on osallisena asian suhteen.

Vierailija
213/217 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 19:13"]

Ap, sinuna soittaisin kuitenkin edes kouluun ja kertoisin tilanteesta. Rehtorilla on salassapitovelvollisuus, joten kukaan ei saa tietää, että sinä tai lapsesi on osallisena asian suhteen.

[/quote]

No entä jos se oli eka kerta? Silloin siitä ei voi muut tietää kuin nuo 4 jotka oli siellä talolla.

ap.

Vierailija
214/217 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäkö tekisin vastaavassa tilanteessa? No ilmoitus poliisille ja sosiaaliviranomaisille tietysti! Huumausaineissa kun tunnetaan huumausaineen käyttörikos, joka on siis nimensä mukaisesti rikos. Ilmoitus tietenkin myös sosiaaliviranomaisille, koska kyse on alle 18-vuotiaista eli siis lapsista.

Vierailija
215/217 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 19:15"]

Mitäkö tekisin vastaavassa tilanteessa? No ilmoitus poliisille ja sosiaaliviranomaisille tietysti! Huumausaineissa kun tunnetaan huumausaineen käyttörikos, joka on siis nimensä mukaisesti rikos. Ilmoitus tietenkin myös sosiaaliviranomaisille, koska kyse on alle 18-vuotiaista eli siis lapsista.

[/quote]

Soitatko poliisille kun näät jonkun kusevan porttikongiin? Sekin on rikos.

Vierailija
216/217 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 19:17"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 19:15"]

[/quote]

Soitatko poliisille kun näät jonkun kusevan porttikongiin? Sekin on rikos.

[/quote]

Esimerkkejä rikesakon rahamääristä[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Rikesakkorikkomuksista annetun lain (756/2010) mukaan muun muassa seuraavista rikkomuksista voidaan määrätä rikesakkoa:[4]

Liikennevalojen osoittaman merkin noudattamatta jättäminen jalankulkijana: 10 euroa
Liikennevalojen osoittaman merkin noudattamatta jättäminen polkupyörällä: 20 euroa
Tieliikennelain tai sen nojalla annetun renkaiden ja nastojen käyttämistä taikka auton ja perävaunun kytkemistä koskevan säännöksen rikkominen: 35 euroa
Turvavyön käyttämättä jättäminen ajon aikana: 35 euroa
Tyypiltään hyväksytyn kypärän käyttämättä jättäminen moottoripyörällämopolla tai moottorikelkalla ajettaessa: 35 euroa
Enintään 15 km/h ylinopeus moottorikäyttöisellä ajoneuvolla nopeusrajoituksen ollessa enintään 60 km/h: 85 euroa
15–20 km/h ylinopeus moottorikäyttöisellä ajoneuvolla nopeusrajoituksen ollessa enintään 60 km/h: 115 euroa
enintään 15 km/h ylinopeus moottorikäyttöisellä ajoneuvolla nopeusrajoituksen ollessa yli 60 km/h: 70 euroa
15–20 km/h ylinopeus moottorikäyttöisellä ajoneuvolla nopeusrajoituksen ollessa yli 60 km/h: 100 euroa
Matkapuhelimen käyttäminen ajon aikana siten, että puhelinta pidetään kädessä: 50 euroa
Kalastaminen tai ravustaminen suorittamatta kalastuksenhoitomaksua: 50 euroa
Järjestyslain vastaisesti päihdyttävän aineen nauttiminen yleisellä paikalla taajamassa, rajavartiolaissa tarkoitetulla rajanylityspaikalla tai julkisessa liikenteessä olevassa kulkuneuvossa: 20 euroa
Ulostaminen tai virtsaaminen julkisella paikalla: 20 euroa
Yleisen järjestyksen häiritseminen tai turvallisuuden vaarantaminen yleisellä paikalla metelöimällä ja muulla vastaavalla tavalla: 35 euroa
Töhrimiseen soveltuvan aineen hallussapito julkisella paikalla: 20 euroa
Koiran kytkemättä jättäminen taajamassa; koiran päästäminen uimarannalle, toriaikana torille tai lasten leikkipaikalle taikka koiran ulosteiden jättäminen ympäristöön hoidetulla alueella taajamassa: 20 euroa
Seksuaalipalvelujen ostaminen tai maksullinen tarjoaminen julkisella paikalla: 50 euroa
Roskaamiskiellon vähäinen rikkominen: 50 euroa

Vierailija
217/217 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannabis on tosi jees :-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi