Miksi liikunnan opettajat pihtailevat arvosanan 10 kanssa?
Kommentit (246)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään aineita ei pitäisi numeroin arvostella. Kaikista aineista numerot pois.
Kyllä numeroarvostelu on paikallaan niissä aineissa, joissa itse voi vaikuttaa arvosanaan ahkeruudella. Käytännössä lukuaineet ovat tällaisia. Sen sijaan musiikki, kuvaamataito ja liikunta ovat aineita, joiden arvosanaan ei voi juurikaan itse vaikuttaa eli se pitäisi olla vain hyväksytty/hylätty-asteikolla.
Joo, joku on vain syntynyt soittamaan, laulamaan, piirtämään, juoksemaan ja pelaamaan jalkapalloa. Asiaan ei voi vaikuttaa harjoittelulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä numeroarvostelu on paikallaan niissä aineissa, joissa itse voi vaikuttaa arvosanaan ahkeruudella. Käytännössä lukuaineet ovat tällaisia. Sen sijaan musiikki, kuvaamataito ja liikunta ovat aineita, joiden arvosanaan ei voi juurikaan itse vaikuttaa eli se pitäisi olla vain hyväksytty/hylätty-asteikolla.
Kyllä musiikki, kuvaamataito ja liikunta ovat myös aineita, joissa ahkeruudella pärjää. Usein vain sitä taiteenlajia pitäisi harrastaa aika paljon koulun ulkopuolella, jotta olisi niin taitava että voisi opsin mukaisesti jakaa osaamistaan myös toisille.
Vierailija kirjoitti:
Me kyllä saatiin hyvä liikunnan numero yläasteella ihan vain siksi jos osallistuttiin ja yritettiin. Ehkä se vaikutti asiaan että porukassa oli mukana sellaisia, jotka ei suostuneet tekemään mitään
Minä sain kerran syyslukukaudella seiskan, vaikka en käynyt yhdelläkään tunnilla. Ihan hyvä oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun käyt katsomassa nykyisiä kriteerejä, huomaat olevasi väärässä. Kuvis ja musiikki ovat aineita joissa omalla työskentelyllä vaikutat arvosanaasi ihan suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten samaa mieltä, mutta minusta olisi hyvä olla mahdollisuus valita joko numeroarvostelu tai hyväksytty/hylätty.
Miksi? Mitä sillä musiikin tai liikunnan numerolla missään ikinä tekee? Lukioon haettaessakin vaikuttaa vain lukuaineiden keskiarvo.
Varsinkin liikunta on aine, jonka numero voi merkittävästi kohottaa ihmisen itsetuntoa. Musiikki ja kuvis menevät usein niille perinteisille huolellisille ja tunnollisille, mutta liikunnassa voi menestyä sellainenkin, jolta eivät lukuaineet yhtään suju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, joku on vain syntynyt soittamaan, laulamaan, piirtämään, juoksemaan ja pelaamaan jalkapalloa. Asiaan ei voi vaikuttaa harjoittelulla.
Äly hoi älä jätä! Toki harjoittelulla voi vähän vaikuttaa, mutta jos et ole yhtään musikaalinen, et opi laulamaan nuotilleen vaikka harjoittelisit 24/7. Eikä sinusta tule edes Veikkausliiga-tason jalkapalloilijaa, jos sinulla ei ole yhtään lajitaidollisia taipumuksia luonnostaan. Lukuaineissa luontaiset taipumukset vaikuttavat huomattavasti vähemmän, koska normaalit oppimisvalmiudet omaava pystyy kyllä takomaan tiedon päähänsä, vaikkei lahjoja olisikaan.
Mitkähän mahtaa olla nykyisin kriteerit?Meillä kaveri sai aikanaan 10 pelkällä asenteella,tulokset 7-8 luokkaa. Itse pelasin korista ja kävin yu-kisoja.Sain 8 kun minulla oli kuulemma huono asenne koululiikuntaan,vaikka muuten olisi tullut se 10.
Taitoaineissa numeroita ei tulisi antaa kuin pyynnöstä, jos sitä johonkin tarvitsee. Numeroarviointi vie niistä ilon. En ymmärrä tuotakaan, että harrastukset ei vaikuta numeroon. Kyllähän harrastava nuori on taitava myös koulussa. Samoin jos lasket itseksesi matikkaa kotona, kyllähän se näkyy koulussa. Miksei aktiviisuudesta voi palkita. Eihän kaikki uskalla eikä kykene luonteensa puolesta olemaan mitään leadereita liikuntatunneilla. Kaikkien asema luokan hierarkioissa ei ole myöskään sellainen, että tuommoinen onnistuisi. Todella oudolta kuulostaa arviointi nykyisin. Kyllähän taidot ja motivaatio pitäisi ratkaista. Tyttöjä ja poikia ei tulisi myöskään verrata keskenään, jos samoilla tunneilla ovat. On esimerkiksi hieman eri asia olla 185 cm poika liikuntatunnilla kuin 160 cm tyttö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten samaa mieltä, mutta minusta olisi hyvä olla mahdollisuus valita joko numeroarvostelu tai hyväksytty/hylätty.
Miksi? Mitä sillä musiikin tai liikunnan numerolla missään ikinä tekee? Lukioon haettaessakin vaikuttaa vain lukuaineiden keskiarvo.
Varsinkin liikunta on aine, jonka numero voi merkittävästi kohottaa ihmisen itsetuntoa. Musiikki ja kuvis menevät usein niille perinteisille huolellisille ja tunnollisille, mutta liikunnassa voi menestyä sellainenkin, jolta eivät lukuaineet yhtään suju.
Juuei mene. Huolellinen ja tunnollinen kun ei tarkoita samaa kuin taitava piirtämään tai musikaalinen.
t. lukuaineiden ka. 10, taideaineissa aina 7
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on varattu jalkapalloilijoille sekä jääkiekkoilijoille.
Veikkaanpa, että kilpatason voimistelija saa myös kympin. Ainakin ennen sai.
Tämä oli 1980-luvulla eli yli 30 vuotta sitten. Aika paljon on maailma muuttunut niistä ajoista muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arviointiperusteet ovat muuttuneet. Koulun ulkopuolinen liikunta ei saa vaikuttaa mitenkään, eik myöskään sellaiset urheilusuoritukset kuin kuntotestit, cooperit yms.
Liikunnasta saa kympin jos keskittyy tsemppaamaan ja tukemaan toisia oppilaita, on jatkuvasti "apuopena" liidaamassa muita, saa laiskat liikunnanvihaaja luokkakaverinsa stempattua liikuntaan (mihin virallinen ope ei pysty), näyttää esimerkkiä ahkerasta ja innokkaasta liikunnasta oppitunneilla, mutta ei koskaan yritä olla parempi muita ja jotenkin loistaa taidoillaan. Moni huippu-urheilija saa kasin ja on siitä hyvin katkera...
Minulla oli kaksi juniorien Suomen-mestaruutta kestävyyslajissa, mutta jumppanumerona 7. Opettaja vastasi naureskellen, että kun sinä et noista pallopeleistä ja tanssimisesta tykkää.
https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/Perusopetuksen%20p%C3%…
Liikunnasta saa ysin kun:
Oppilas valitsee tarkoituksenmukaisia havaintoja ratkaisunteon perustaksi, pystyy perustelemaan ratkaisunsa ja sopeuttaa liikkumistaan niiden mukaan.
Oppilas käyttää, yhdistää ja soveltaa välineenkäsittelytaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa.
Oppilas tunnistaa omia vahvuuksiaan ja heikkouksiaan ja tunnistamisen perusteella osaa ylläpitää ja kehittää fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan
Oppilas osaa uida sujuvasti kahdella uintitavalla sekä pelastautua ja pelastaa vedestä eri tavoilla
Oppilas työskentelee kaikkien kanssa ja edistää ryhmän toimintaa ja oppimista.
Oppilas työskentelee vastuullisesti ja itsenäisesti.
jne.
Pistäkää ne lapsenne työskentelemään paremmin, niin kiitettävä ei ole mitenkään mahdotonta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun käyt katsomassa nykyisiä kriteerejä, huomaat olevasi väärässä. Kuvis ja musiikki ovat aineita joissa omalla työskentelyllä vaikutat arvosanaasi ihan suoraan.
Eikö nykyisin siis enää arvioida oppiaineeseen kuuluvia taitoja? Vai miten meinaat, että täysin epämusikaalinen ihminen voi vaikuttaa siihen osaako laulaa vai ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äly hoi älä jätä! Toki harjoittelulla voi vähän vaikuttaa, mutta jos et ole yhtään musikaalinen, et opi laulamaan nuotilleen vaikka harjoittelisit 24/7. Eikä sinusta tule edes Veikkausliiga-tason jalkapalloilijaa, jos sinulla ei ole yhtään lajitaidollisia taipumuksia luonnostaan. Lukuaineissa luontaiset taipumukset vaikuttavat huomattavasti vähemmän, koska normaalit oppimisvalmiudet omaava pystyy kyllä takomaan tiedon päähänsä, vaikkei lahjoja olisikaan.
Kyllä musikaalisuuskin on harjoittelulaji. Tosin se harjoittelu alkaa toisilla jo äidin kohdussa, tai viimeistään vauvana tuutulaulua kuunnellessa. Jos ei kuule länsimaista musiikkia, ei sitä myöskään opi laulamaan puhtaasti.
-eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opithan laulamaan se ei mekaanisena suorituksena vaadi musikaalisuutta. Vaikka kymppi liikunnasta onkin vaikea saada, niin ei siihen liigatason jalkapalloilijaa vaadita. Mutta selityksiähän aina riittää.
Vierailija kirjoitti:
Liikunnasta saa ysin kun:
Oppilas valitsee tarkoituksenmukaisia havaintoja ratkaisunteon perustaksi, pystyy perustelemaan ratkaisunsa ja sopeuttaa liikkumistaan niiden mukaan.
Oppilas käyttää, yhdistää ja soveltaa välineenkäsittelytaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa.
Oppilas tunnistaa omia vahvuuksiaan ja heikkouksiaan ja tunnistamisen perusteella osaa ylläpitää ja kehittää fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan
Oppilas osaa uida sujuvasti kahdella uintitavalla sekä pelastautua ja pelastaa vedestä eri tavoilla
Oppilas työskentelee kaikkien kanssa ja edistää ryhmän toimintaa ja oppimista.
Oppilas työskentelee vastuullisesti ja itsenäisesti.
jne.
Pistäkää ne lapsenne työskentelemään paremmin, niin kiitettävä ei ole mitenkään mahdotonta!
Eihän nuo asiat kerro mitään liikunnan osaamisesta. Ryhmätyötaidoista ennemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arviointiperusteet ovat muuttuneet. Koulun ulkopuolinen liikunta ei saa vaikuttaa mitenkään, eik myöskään sellaiset urheilusuoritukset kuin kuntotestit, cooperit yms.
Liikunnasta saa kympin jos keskittyy tsemppaamaan ja tukemaan toisia oppilaita, on jatkuvasti "apuopena" liidaamassa muita, saa laiskat liikunnanvihaaja luokkakaverinsa stempattua liikuntaan (mihin virallinen ope ei pysty), näyttää esimerkkiä ahkerasta ja innokkaasta liikunnasta oppitunneilla, mutta ei koskaan yritä olla parempi muita ja jotenkin loistaa taidoillaan. Moni huippu-urheilija saa kasin ja on siitä hyvin katkera...
Täysin älytön systeemi! Käytännössä siis mahdotonta saada kymppi, jos et ole luonteeltasi aina suunapäänä oleva "johtajatyyppi". Mitä se edes kertoo liikunnallisista taidoista, että osaat nuolla opettajan pyllyä?
Se on se taitavuuden vaatimus, joka ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Ei urheilullisetkaan saa 10, jos naama ei miellytä.
Opettajat eivät saa soveltaa näitä kriteerejä yhtään. Kriteerit löytyvät kaikkiin aineisiin täältä:
Voit suoraan käydä katsomassa mitä pitää osata viitosen, seiskaan, kahdeksikkoon ja ysiin. Yläkoulun arvosanat annetaan näiden kriteerien pohjalta. Näitä on noudatettava. Vapaa-ajan harrastukset eivät vaikuta arvosanaan mitenkään. Eivätkä SM-mitalit.