Aiotko katsoa A2 Kehitysvammais-illan?
Kommentit (181)
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 20:23"]
Niin tiedät mistä huomenna puhutaan.
[/quote]En.
Tottakai jokaisella on oikeus tulla kohdatuksi omana persoonanaan, mutta fakta vaan on se, että kehitysvammaiset tarvitsevat elämässään tukea eri tavoin kuin suurin osa ihmisistä. Ihmettelen myös sitä miksi laitosasuminen julistettiin pannaan niin totaalisesti. Onko oikeasti avopuolella sellaiset resurssit, että kaikki kehitysvammaiset voisivat viiden vuoden päästä asua kotona? Jäisivätkö osa kotona asuvista kehitysvammaisista heitteille samoin kuin jotkut kotiin pakotetut vanhukset, jos laitospaikkoja ei enää ole? Esim. edesmennyt mummoni kituutti kotona kiireisen avohoidon varassa viimeiset vuotensa, kun ei saanut laitospaikkaa vaikka olisi halunnut ja tarvinut sitä. Käykö tulevaisuudessa näin myös vaikeimmin kehitysvammaisille? Jotenkaan en tykkää siitä, että laitosasuminen ja oma koti laitetaan näin vastakkaisiksi. Ei elämä ole mustavalkoista, joku voi tarvita sitä laitospaikkaa.
Karista tulee vähän mieleen Andy Mccoy
JARI ON MUN POIKAYSTÄVÄ ja kallu teeveessä :D
Yritetäänkö tällä saada nyt myötätuntoa vammaisille? Työpaikkoja, rahaa? Abortoimattomia vammaisia lapsia maailmaan?
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 22:25"]JARI ON MUN POIKAYSTÄVÄ ja kallu teeveessä :D
[/quote]
"LUNTTU!!!" :DDD
Aina tulee olemaan sellaisia, jotka tarvitsevat paljon tukea eivätkä selviä edes tuettuna itsenäisesti. Miksi näitä ns. laitospaikkoja ei tehdä viihtyisimmiksi ja kodinomaisemmiksi?
mä oon aika pihalla mitä noi puhuu. ihan metsistä noi jutut.
aihe on kiinnostava, mutta toteutus on liian hankala eikä saa edes selvää vammaisten puheesta nytkään tuon pinkkimekkoisen puheesta ei oikein ymmärrä
Itseäni jäi ohjelmassa ärsyttämään negatiivisuus kehitysvammaseulontoihin raskausaikana. Itse kaksi lasta saaneena halusin ehdottomasti seulat käydä läpi. En olisi lastani abortoinut, mutta halusin ehdottomasti aikaa valmistautua ottamaan selvää tulevista muutoksista. Sillä kyllähän kehitysvammainen lapsi on vaikeampi kuin terve ja vaatii kodiltakin enemmän. Sain kaksi tervettä lasta enkä olisi halunnut kehitysvammaistalasta. Mutta jos olisin sellaisen saanut ei se olisi ollut maailmanloppu.
Tuolla ohjelmassa on kyllä hyvin eritasoisia kehitysvammaisia. Osalta sujuu arkielämä varmasti melko sujuvasti, osalla taas voi olla enemmän vaikeuksia.
- ..mitä tarkoittaa, kun perheeseen syntyy shokkivauva (kysyy kehitysvammainen nainen)
- Nyt-ei-ymmärrä (vastaa TV2:n naistoimittaja puhuen "yodaa")
Harmittaa, että näin tärkeään iltaan on valittu valittu toimittajia, joille kehitysvammaisuus on... vieras asia. Tämän myötä kiitän Marjo Nevalaa, joka kirjoitti perheestämme valoisan artikkelin Kotilieden numeroon 20/ 2007 sekä Helena Itkosta lastemme tarinasta Inhimillisessä tekijässä 9/2008.
3xKV
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 22:12"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 22:06"]
Ärsyttää kun "toinen mielipide" puuttuu. Tuon laitosasumisen puolesta ei puhu kukaan. Mitä jos kehitysvammainen ei pärjää muualla, on väkivaltainen (itselle, muille asukkaille, hoitajille) eikä asialle voi tehdä mitään jos asuu asumispalvelussa. Tuo on (valitettavan) yleistä, että kehitysvammaiset muuttavat laitoksesta hoitokotiin, josta muutaman viikon päästä takaisin koska hoitokodin toimet ei riitä.
Olen ollut töissä sekä laitoksessa, että hoitokodissa, ja asukkaalle ei eroa välttämättä ole lähes lainkaan. Onko parempi 20 paikkainen hoitokoti kaupungin keskustassa, josta kehitysvammainen ei voi lähteä yksin ulos kun eksyisi/jäisi auton alle/ei uskaltaisi ja hoitokodin rahoituksella yleensä hoitajia vähemmän asukasta kohti, ettei ulkoiluttajaakaan aina ole. Verrattuna sitten hoitolaitokseen, jossa asuu 16 asukkaan yksikössä, kodinomaisesti, omassa huoneessa, syrjässä kyllä, mutta ulos voi lähteä kun haluaa.
Olen siis pienien, ei laitosmaisten hoitokotien puolesta. Mutta hoitolaitos on hyvä palvelu siinä rinnalla.
[/quote]
Sori nyt en ihan ymmärtäny. Mikä näiden asumismuotojen ero oikeasti on?
[/quote]
Niiden ero on lähinnä rahoituksessa ja palvelun tuottajassa. Laitokset sairaanhoitopiirien tuottamia ja hoitokodit esim. säätiön/kunnan/yrityksen, rahoitus hoitokodissa tulee kelalta (asutaan vuokralla ja ostetaan palvelut ja tavarat ja näihin haetaan kaikkiin eri tuki kelalta). Laitoksessa on siis kaikki palvelut samassa paikassa: lääkäri, fysioterapia, työtoiminta.. Hoitokodista käydään ihan terveyskeskuksessa lääkärissä. Suuri ero on nuo pakkotoimenpiteiden käyttö. Laitoksessa voi asukkaan oman turvallisuuden vuoksi saada oikeuden rajoittaa liikkeitä (tarvittaessa ja näitä pyritään jatkuvasti poistamaan ja lopettamaan), esim. jos raivostuu ja satuttaa itseään niin sitomaan kädet ettei pääse vahingoittamaan itseään.
Symppis pariskunta :D en vaan kestä ton pyörätuolijäbän ilmeilyä taustalla.
Tuolla miehellä, jolla on tyttö sylissä, on järkeviä kommentteja. Ei vammaisen lapsen vanhempana varmasti pelkkää juhlaa ole.
Jos rv 12 saa tietää lapsen olevan pahasti vammainen, ei mielestäni ketään voi syyllistää abortista.
Jaa-a, enpä tiedä oikein mitä sanoa. Tätä lähetystä on ollut vaikea seurata, kun välillä ei ymmärrä puheesta mitään, sitten ei kuule, sitten tulee äänet kovalla. Itse aihe on kyllä tärkeä, mutta harmillisen vähän on nyt sellaisia, jotka itse osaisivat kunnolla ilmaista asiansa. Onneksi sentään muutama.
Hauskahan tämä on ollut kuin mikä, mutta sekin vähän harmittaa. Nauranko heille vai heidän kanssaan?
Joka tapaukessa, mun naapuriin olisivat tervetulleita (paitsi se Kari, joka vetää joka päivä kännit). Vaan ei niille taida kelvata tää lähiö, kun Kalasatamaankin pääsee. Olen kade :)
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 22:42"]Symppis pariskunta :D en vaan kestä ton pyörätuolijäbän ilmeilyä taustalla.
[/quote]
Onneksi ymmärsi vaihtaa kuvakulmaa.
En ehtinyt tv:stä , sen saattaa kuitenkin pystyä katsomaan yle areenasta jälkikäteen luulisin?! Varmasti katsomisen arvoinen ja ajatuksia herättävä !
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 22:40"]
- ..mitä tarkoittaa, kun perheeseen syntyy shokkivauva (kysyy kehitysvammainen nainen)
- Nyt-ei-ymmärrä (vastaa TV2:n naistoimittaja puhuen "yodaa")
Harmittaa, että näin tärkeään iltaan on valittu valittu toimittajia, joille kehitysvammaisuus on... vieras asia. Tämän myötä kiitän Marjo Nevalaa, joka kirjoitti perheestämme valoisan artikkelin Kotilieden numeroon 20/ 2007 sekä Helena Itkosta lastemme tarinasta Inhimillisessä tekijässä 9/2008.
3xKV
[/quote]
Hei mitä tarkoittaa "puhuen yodaa"? Ja olihan tässä kehitysvammaisiakin toimittajina! Kiva idea ajankohtaiselta kakkoselta!
syntyypä vähän down lapsia Tanskassa