Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sijoittamisesta jotain tietävät: onko hyvä?

Vierailija
28.02.2015 |

Olen saanut nyt työn ja alen ajatellut alkaa säästämään n. 400€ kuukaudessa. Minulla on velaton asunto, mutta muuta varallisuutta ei merkittävästi ole. Olen lukenut pari sijoituskirjaa ja niiden ja netistä lukemani perusteella olen päättänyt alkaa passiiviseksi rahastosijoittajaksi. Olen vielä nuori (alle 30v) ja kun minulla on tuo velaton asunto, niin riskinsietokykyni on hyvä, niin aikomukseni on pitää osakepaino toistaiseksi sadassa. Rahastoyhtiöksi olen valinnut Seligsonin (Onko hyvä?), koska mielestäni se on edullinen ja olen saanut suosituksia. Nordnetissä olisi pohjoismaihin ilmaisia superrahastoja, mutta olen yksinkertaisuuden vuoksi laittamassa kaikkia Seligsoniin.

Seligsonissa olen suunnitellut tälläistä allokaatiota mihin hajautan nuo 400€ kuukausittain.

Pohjoi-amerikka 20%

Eurooppa 20%

Kehittyvät 20%

Aasia 10%

Phoenix 10% (suhteellisen kallis 1,1% hallinnointipalkkiollaan, kuitenkin mielestä täydentää hajautusta)

Global brands 10% (Kalliimpi kuin p-amerikka indeksi vrt. 0,6% ja 0,43% hallinnointipalkkio, mutta mielestäni täydentää sopivasti muuten niin teollisuuspainotteista p-amerikkaa)

Russian Prosperity 10% (hallinnointi 1,2%, mutta halvimpia tapoja sijoittaa Venäjälle, jossa näen valtavasti potentiaalia, vaikka riskit suuret)

Elikkä maantieteellisesti hajautus olisi:

Eurooppa 27,5%

P-Amerikka 29,17%

Tyynenmeren alue 11,96%

Kehittyvät 31,37%

Top 5 maat olisivat:

Yhdysvallat
27,14
Venäjä
9,23
Iso-Britannia
6,49
Japani
5,94
Sveitsi
4,64

Ja toimialoittain jakauma olisi:

Teollisuus 28,38%

Teknologia 14,85%

Kulutustavarat 28,38%

Terveys 7,85%

Rahoitus 20,54%

Allokaationi hallinnointimaksu on vuodessa 0,68 % kun se vaikka S-pankin rahastossa oli 1,8 %. Lähinnä mietityttää onko kehittyvien maiden osuus liian suuri ja kannattaisiko phoenix vaihtaa vaikka P-Amerkka indeksiin, jolloin säästäisi kuluissa mutta jakauma ei mielestäni niin hyvä. 

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun on aivan turha nyt laskea edestakaisin niitä kuluja. Kuluja on kaikkialla. Jos niitä maksuja nyt jäät miettimään, käy niin että pidät rahat tilillä ja se on huonoin vaihtoehto. Tärkeintä on sulla vain nyt alkaa sijoittamaan. (Mulla muuten menee 8 € jokaisesta osaketoimeksiannosta. )

Vierailija
2/66 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata liikaa teoretisoida noilla laskelmilla. Hyödyllisemmin käytät aikasi, jos opiskelet vähän tilinpäätösanalyysia ja opettelet osakepoimintaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni sijoittaminen on melko turhaa, ellei sitten ole jotain satojen tuhansien pääomaa. Jollain muutaman kymppitonnin sijoituksella ei vuodessa paljon voita. Verot ja rahastonhoitokulut vielä päälle, niin riskittömyyttä vaativalle ihmiselle ei tuo juuri mitään etua. Osakkeilla voi tietysti saada enemmän, mutta verot niistäkin on maksettava. Jostain parinkymmenen tonnin sijoituksesta ei paljon kostu. Tunnen monia taloustieteilijöitä. Osa puoltaa sujoittamista, mutta osa pitää sitä aivan turhanpäiväisenä tavalliselle ihmiselle.

Vierailija
4/66 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hölmöjä neuvoja. Suomalainen osakemarkkina on jumalattoman syklinen, joten tänne sijoittamisessa on valtava riski ja liian pieni hajautus. 

Indeksirahstojen ja etf:ien kautta pääset liikkeelle hajautetulla salkulla. Kulut ovat isommat kuin suorissa osakesijoituksissa, mutta kyllä tuotto on kaikkein ratkaisevin elementti sijoittamisessa. 

Vierailija
5/66 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 00:20"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 08:36"]

Rahaston kuin rahaston kulut syövät leijonanosan tuotoistasi joten kuten #16 mainitsikin, säästä vaikka tuollaisia yhden-kahden tonnin mällejä ja sijoita ne aina suoraan yhteen osakkeeseen per mälli. Muutamalla satasella ei osakkeita kannata ostaa kerralla, koska silloin hankintakulut ovat todella suuret suhteessa sijoittamaasi rahamäärään. Osakkeiden valinta ei ole niin monimutkaista kuin ihmiset kuvittelevat, valitset vain eri toimialoilta vaikka 5-10 SUURTA yritystä, jotka maksavat vuodesta toiseen hyvää osinkoa (esimerkkeinä vaikkapa Fortum, Elisa, UPM, Sampo jne.). Tällöin riskit ovat äärimmäisen minimaaliset eli käytännössä niitä ei ole lainkaan ja päästään keskimääräisesti 5-10% vuotuiseen tuottoon . Ja vielä tietenkin tuo ajallinen hajauttaminen on tärkeää, että vaikka muutaman kuukauden välein sijoittaa, jolloin yleisten suhdanteiden vaikutus minimoituu. Kannattaa käydä kauppalehden foorumilla, sieltä saat varmasti ainakin parempia vinkkejä kuin täältä :-). Ymmärrän, että rahastoihin sijoittaminen tuntuu asioista tietämättömälle niin helpolta ratkaisulta, mutta pienellä asioista selvää ottamisella saavutat sijoituksillesi huomattavasti paremman tuoton ja olisi sääli nähdä rahojesi lipuvan salkunhoitajan taskuun. Etenkin jos sijoitat kymmenien vuosien aikajänteellä, saatetaan puhua jopa kymmenistä-sadoista tuhanista euroista, mieti sitä!

[/quote]

Ai vittu mikä dorka omaan melkein-tietoonsa läkähtynyt oman elämänsä nero setä siellä taatailee... voi vittu. Ensinnäkin älä luennoi silloin, kun olet tyhmemepi kuin systeemi johon yrität tuupata "tietoasi". Toisekseen annat virheellistä tietoa vastaajalla. Seligsson ei perustu rahastoihin vaan indeksirahastoihin. Mietipä setä, mikä keskeinen ero niillä on. Ja jospa ottaisit vielä samalla vaivalla selvää Selgissonin kulurakenteesta, jolla ei ole mitään tekemistä pankkien ja muiden nyhtäjien riistopalkkioiden kanssa.

Lisäksi osakehuumassasi voisit muistaa sen, että suomen pörssi on todella suppea lätäkkö. Indeksirahaston kautta pääsee erinomaiseen hajautukseen globaalilla markkinalla, pienellä kulurakenteella ja hajautuksella, jossa voi laittaa vaikka kympin kerrallaa talteen. Mitä hyötyä aloittelijalle odotella puoli vuotta kerrallaan ja laittaa tonni Fortumiin? Ja sekö muka ei ole sitä, jota kaikki jo tekevät.

Ainoa huono puoli ap:n ideassa on, että hänen hajautuksensa on aivan liian hajauttava. Ei niitä ihan kaikki seligsonin rahastoja tarvitse ottaa, ne itsessään jo sisältävät hajautuksen. joku roti siinäkin

[/quote]

Siellä taas joku vastavalmistunut rahoituksen "huippuammattilainen" antaa neuvoja ja yrittää hankkia itselleen lisää myyntiä kun ei se peruspalkka ollutkaan niin hyvä. Ja mitä väliä vaikka Suomi on maailman mittakaavalla pieni markkina, kun monet suomalaiset yritykset maksavat joka vuosi todella hyvää osinkoa. Et sinä maitoakaan jenkeistä tilaa, vaikka suomessa on vain muutamaa eri merkkiä kaupan hyllyllä. Ei indeksisijoittaminen toki huono vaihtoehto ole aloittelijalle, mutta ei välttämättä se paraskaan http://www.morningstar.fi/fi/news/83289/indeksi-intoilu-mennyt-liiallisuuksiin.aspx

Vierailija
6/66 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaston kuin rahaston kulut syövät leijonanosan tuotoistasi joten kuten #16 mainitsikin, säästä vaikka tuollaisia yhden-kahden tonnin mällejä ja sijoita ne aina suoraan yhteen osakkeeseen per mälli. Muutamalla satasella ei osakkeita kannata ostaa kerralla, koska silloin hankintakulut ovat todella suuret suhteessa sijoittamaasi rahamäärään. Osakkeiden valinta ei ole niin monimutkaista kuin ihmiset kuvittelevat, valitset vain eri toimialoilta vaikka 5-10 SUURTA yritystä, jotka maksavat vuodesta toiseen hyvää osinkoa (esimerkkeinä vaikkapa Fortum, Elisa, UPM, Sampo jne.). Tällöin riskit ovat äärimmäisen minimaaliset eli käytännössä niitä ei ole lainkaan ja päästään keskimääräisesti 5-10% vuotuiseen tuottoon . Ja vielä tietenkin tuo ajallinen hajauttaminen on tärkeää, että vaikka muutaman kuukauden välein sijoittaa, jolloin yleisten suhdanteiden vaikutus minimoituu. Kannattaa käydä kauppalehden foorumilla, sieltä saat varmasti ainakin parempia vinkkejä kuin täältä :-). Ymmärrän, että rahastoihin sijoittaminen tuntuu asioista tietämättömälle niin helpolta ratkaisulta, mutta pienellä asioista selvää ottamisella saavutat sijoituksillesi huomattavasti paremman tuoton ja olisi sääli nähdä rahojesi lipuvan salkunhoitajan taskuun. Etenkin jos sijoitat kymmenien vuosien aikajänteellä, saatetaan puhua jopa kymmenistä-sadoista tuhanista euroista, mieti sitä!

[/quote]

Ai vittu mikä dorka omaan melkein-tietoonsa läkähtynyt oman elämänsä nero setä siellä taatailee... voi vittu. Ensinnäkin älä luennoi silloin, kun olet tyhmemepi kuin systeemi johon yrität tuupata "tietoasi". Toisekseen annat virheellistä tietoa vastaajalla. Seligsson ei perustu rahastoihin vaan indeksirahastoihin. Mietipä setä, mikä keskeinen ero niillä on. Ja jospa ottaisit vielä samalla vaivalla selvää Selgissonin kulurakenteesta, jolla ei ole mitään tekemistä pankkien ja muiden nyhtäjien riistopalkkioiden kanssa.

Lisäksi osakehuumassasi voisit muistaa sen, että suomen pörssi on todella suppea lätäkkö. Indeksirahaston kautta pääsee erinomaiseen hajautukseen globaalilla markkinalla, pienellä kulurakenteella ja hajautuksella, jossa voi laittaa vaikka kympin kerrallaa talteen. Mitä hyötyä aloittelijalle odotella puoli vuotta kerrallaan ja laittaa tonni Fortumiin? Ja sekö muka ei ole sitä, jota kaikki jo tekevät.

Ainoa huono puoli ap:n ideassa on, että hänen hajautuksensa on aivan liian hajauttava. Ei niitä ihan kaikki seligsonin rahastoja tarvitse ottaa, ne itsessään jo sisältävät hajautuksen. joku roti siinäkin

[/quote]

Lässyn lässy. Tutkimusten mukaan aktiivinen salkunhoito ei pärjää sattumanvaraiselle pitkäaikaiselle sijoittamiselle. Noissa rahastoissa pärjää vain se joka sitä rahastoa hoitaa. Sijoittaja saa paremman tuoton suorista osakeostoista, mutta 400€/kk ei ole oikea tapa, vaan mielummin vaikka 4800€/vuosi.

Vierailija
7/66 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 01:03"]

Jahas, laskin itsekin jotain päin mäntyä ja unohdin vähentää hallinnointipalkkion. Ei näitä laskelmia kannata kyllä ihan 40 vuotta eteenpäin tehdä jo senkin vuoksi, että maailma muuttuu ja sijoitussuunnitelmaa pitää kuitenkin hioa matkan varrella. Tärkeintä on aloittaa ja pitää kulut pieninä. Osakesäästäjä pääsee pienillä kuluilla, mutta kärsii sitten hajautuksessa. Kompromisseja tässä joutuu tekemään. 

Mutta tervetuloa Ap mielenkiintoisen harrastuksen pariin!

[/quote]

Osakesäästäjänä säästät ne hallinointikulut, ei ne toisen hallinnoimat rahastot tai salkut tuota yhtään sen enmpää kuin markkinat keskimäärin.

Vierailija
8/66 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 01:21"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 01:11"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 00:24"]

Älä sijoita rahastoihin suurinta osaa pääomasta. Voit hallinnoida itse kotimaan osakesijoituksia. Saat lähes 100% itsellesi arvonnousun ja muutaman prosentin osinkoa joka vuosi. Vain korkean riskin rahastoissa on mahdollisuuksia samaan tuottoon, mutta niissä on se riski. Eli itse sijoittaisin suomalaisiin ja ruotsalaisiin osakkeisiin suoraan 90% sijoitettavasta varallisuudesta. Lopulla 10%:lla ostaisin jotain riskipitoisempaa rahastoa kehittyviltä markkinoilta.

[/quote]

taas melkein oikein. Indeksirahastossa on sekin etu, että osinkoja ei jaeta kesken pelin. Osakkeissa kun näin käy, niin niistä menee joka kerta verot. Indeksirahaston tuotosta maksat vasta kun pistät sijoituksen lihoiksi. Jos et sijoita osakkeisiin suhteellisen tasaisesti ja paljon, indeksi on tässäkin mielessä ylivoimainen.

[/quote]

Tämä on totta ja tätä olen pitänyt yhtenä indeksirahastojen suurimpana etuna hajautuksen ja pienten merkintäpalkkioiden kanssa. Olen nyt kuitenkin aika jyrkästi kallellaan suoriin osakesijoituksiin noiden hallinnollisten kulujen takia. Olisiko sinulla jotain laskelmaa esittää tuosta osinkojen verotuksen vaikutuksesta osakkeiden tuottoon.

AP

[/quote]

Jopas taas pyörin kuin tuuliiviiri. Toisaalta ei tässä ole mennyt edes pankkipäiviä, joten ei siellä huolissaan tarvitse olla jahkailuni aiheuttamasta tulonmenetyksestä. Olen sitäpaitsi valmis! Nyt olen taas päättänyt vaihtaa sittenkin Seligsonin indeksirahastoihin. Se oli sinun viestisi ansiota. Pohdin nimittäin markkinoiden keskimääräistä osinkotuottoa ja osingon uudelleensijoittamisen haittaa/etua osakkeilla ja rahastoilla. Pääsin tulokseen, osakkeilla syntyy, rahastojen epäreilun osinkojen uudelleensijoittamisen aiheuttama, noin prosentin hallinnointikuluja vastaava korkoa korolle ilmiötä rajottava verohaitta. Tietenkin osinkoja voisi vältellä sijoittamalla kasvuyhtiöihin, mutta minusta tuo strategia ei sovi neljänkymmenen vuoden osta ja pidä -salkkuun.

Toki on hyvin todennäköistä, että minä,  markkinat, ja etenkin verotus muuttuu, mutta on kiva olla varma siitä, että sijoittaa tämän hetken kannattavimmalla tavalla.

Täsä vielä plussat ja miinukset. (Kulut laskettu 40 vuoden sijoitussuunnitelmalla ja 1 500€ kuukausisijoituksella.)

Suorat osakkeet.

-Omistaa osakkeita. Yhtiökokoukset yms...

-Osakkeiden välityspalkkioiden aiheuttamat tulonmenetykset 63 745€.

-Osakkeisiin kerättävän könttäsumman keskimääräinen tulonmenetys 23 557€*

-Osinkojen verotuksesta koituva tulonmenetys 1 511 767€

-Eli yhteensä kulut on 1 599 069€**

*Siis se teoreettinen kulunmenetys, mikä aiheutuu siitä että pidän sijoittamatonta rahaa kerätessäni tarpeeksi isoa sijoitettavaa summaa. Otin sijoitettavaksi summaksi 1 500€, joten keskimäärin minulla on 750€  rahaa odottamassa seuraavaa sijoitusta ja täten se on poissa tuotosta. Laskettu siis tuo saman 750 tuotto korkoa korolle 40 vuoden aikana.

**Tuotto osakkeille ja rahastoille on samat joten kulut ratkaisevat.

Rahasto

-Hajautus ja helpompi allokaation seranta.

-Rahastojen hallintapalkkioista johtuvat tulonmenetykset 734 326€

-Tuo siis ainut kulu, joten rahaston kulut yhteensä on 734 326€.

Yhteenveto:

Minulle on tärkeätä rahastojen mahdollistama hajautus ja helppo allokaatio. Minulle kaikkein tärkeintä on kuitenkin kulut ja menetetyt tuotot ja näiden laskelmieni perusteella mailman ollessa samanlainen 40 vuoden kuluttua kuin nyt, rahastot olisivat 864 743€ pienemmät menetetyiltä tuotoiltaan kuin suorat osakesijoitukset.

Ryhdyn siis Seligsonin indeksisijoittajaksi. Olen myös aikaisempaa tarkempi hallinnointikulujen suhteen joten jätän aktiivisen Phoenix-rahaston pois. Tuleva allokaationi on siis tämä:

Eurooppa 25%

P-Amerikka 25%

Kehittyvät 20%

Aasia 10%

Global Brands 10%

Russian Prosperity 10%

Saa onnitella!

Vierailija
9/66 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopas taas pyörin kuin tuuliiviiri. Toisaalta ei tässä ole mennyt edes pankkipäiviä, joten ei siellä huolissaan tarvitse olla jahkailuni aiheuttamasta tulonmenetyksestä. Olen sitäpaitsi valmis! Nyt olen taas päättänyt vaihtaa sittenkin Seligsonin indeksirahastoihin. Se oli sinun viestisi ansiota. Pohdin nimittäin markkinoiden keskimääräistä osinkotuottoa ja osingon uudelleensijoittamisen haittaa/etua osakkeilla ja rahastoilla. Pääsin tulokseen, osakkeilla syntyy, rahastojen epäreilun osinkojen uudelleensijoittamisen aiheuttama, noin prosentin hallinnointikuluja vastaava korkoa korolle ilmiötä rajottava verohaitta. Tietenkin osinkoja voisi vältellä sijoittamalla kasvuyhtiöihin, mutta minusta tuo strategia ei sovi neljänkymmenen vuoden osta ja pidä -salkkuun.

Toki on hyvin todennäköistä, että minä,  markkinat, ja etenkin verotus muuttuu, mutta on kiva olla varma siitä, että sijoittaa tämän hetken kannattavimmalla tavalla.

Täsä vielä plussat ja miinukset. (Kulut laskettu 40 vuoden sijoitussuunnitelmalla ja 1 500€ kuukausisijoituksella.)

Suorat osakkeet.

*Siis se teoreettinen kulunmenetys, mikä aiheutuu siitä että pidän sijoittamatonta rahaa kerätessäni tarpeeksi isoa sijoitettavaa summaa. Otin sijoitettavaksi summaksi 1 500€, joten keskimäärin minulla on 750€  rahaa odottamassa seuraavaa sijoitusta ja täten se on poissa tuotosta. Laskettu siis tuo saman 750 tuotto korkoa korolle 40 vuoden aikana.

Rahasto

Yhteenveto:

Minulle on tärkeätä rahastojen mahdollistama hajautus ja helppo allokaatio. Minulle kaikkein tärkeintä on kuitenkin kulut ja menetetyt tuotot ja näiden laskelmieni perusteella mailman ollessa samanlainen 40 vuoden kuluttua kuin nyt, rahastot olisivat 864 743€ pienemmät menetetyiltä tuotoiltaan kuin suorat osakesijoitukset.

Ryhdyn siis Seligsonin indeksisijoittajaksi. Olen myös aikaisempaa tarkempi hallinnointikulujen suhteen joten jätän aktiivisen Phoenix-rahaston pois. Tuleva allokaationi on siis tämä:

Eurooppa 25%

P-Amerikka 25%

Kehittyvät 20%

Aasia 10%

Global Brands 10%

Russian Prosperity 10%

Saa onnitella!

AP

Vierailija
10/66 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sijoita rahastoihin suurinta osaa pääomasta. Voit hallinnoida itse kotimaan osakesijoituksia. Saat lähes 100% itsellesi arvonnousun ja muutaman prosentin osinkoa joka vuosi. Vain korkean riskin rahastoissa on mahdollisuuksia samaan tuottoon, mutta niissä on se riski. Eli itse sijoittaisin suomalaisiin ja ruotsalaisiin osakkeisiin suoraan 90% sijoitettavasta varallisuudesta. Lopulla 10%:lla ostaisin jotain riskipitoisempaa rahastoa kehittyviltä markkinoilta.

[/quote]

taas melkein oikein. Indeksirahastossa on sekin etu, että osinkoja ei jaeta kesken pelin. Osakkeissa kun näin käy, niin niistä menee joka kerta verot. Indeksirahaston tuotosta maksat vasta kun pistät sijoituksen lihoiksi. Jos et sijoita osakkeisiin suhteellisen tasaisesti ja paljon, indeksi on tässäkin mielessä ylivoimainen.

[/quote]

Tämä on totta ja tätä olen pitänyt yhtenä indeksirahastojen suurimpana etuna hajautuksen ja pienten merkintäpalkkioiden kanssa. Olen nyt kuitenkin aika jyrkästi kallellaan suoriin osakesijoituksiin noiden hallinnollisten kulujen takia. Olisiko sinulla jotain laskelmaa esittää tuosta osinkojen verotuksen vaikutuksesta osakkeiden tuottoon.

AP

[/quote]

siis mitä ihmettä. Et taida tajuta mistä puhut ja mitä ihmettä jankutat niistä kuukausikuluista koko ajan .D. Seligssonille ei mene kuluja kun ostat rahastoa. Se kulu, josta nyt niin käsiäsi vääntelet ei näy missään. Sitä ei veloteta tililtäsi. Se ikään kuin menee siellä taustalla ilman että huomaat edes sen olemassaoloa ja se on markkinoiden pienin. Mitä sen pitäisi olla, että olisit tyytyväinen. Pitäisikö seligssonin maksaa sinulle siitä hyvästä, että annat rahasi heidän rahstoihinsa. Sen sijaan osakkeita ostaessasi maksat samalla välityspalkkion, joka on konkreettinen kuluerä ja sitä isompi suhteessa, mitä vähemmän sinulla on kerralla varaa ostaa. Lisäksi osingoista menee vero.

Vierailija
11/66 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 12:30"]

Siellä taas joku vastavalmistunut rahoituksen "huippuammattilainen" antaa neuvoja ja yrittää hankkia itselleen lisää myyntiä kun ei se peruspalkka ollutkaan niin hyvä. Ja mitä väliä vaikka Suomi on maailman mittakaavalla pieni markkina, kun monet suomalaiset yritykset maksavat joka vuosi todella hyvää osinkoa. Et sinä maitoakaan jenkeistä tilaa, vaikka suomessa on vain muutamaa eri merkkiä kaupan hyllyllä. Ei indeksisijoittaminen toki huono vaihtoehto ole aloittelijalle, mutta ei välttämättä se paraskaan http://www.morningstar.fi/fi/news/83289/indeksi-intoilu-mennyt-liiallisuuksiin.aspx

[/quote]

sarvienkalistelua, tämä virkistää sunnuntaipäivää. Seligsson on ehdottomasti parasta, mitä aloittelija, huom. aloitelija voi rahoillaan tehdä. On iso kynnys alkaa ostaa osakkeita. Silloin joutuu väkisinkin aloittamaan korkealta ja kovaa, ts. pistää ison rahan yksittäiseen hakuammuntaosakkeeseen. TUnnelma voi hyytyä jo alkumetreillä, jos sijoitus on yhtäkkiä pakkasella. Sen sijaan indeksissä samaa rahaa voi jakaa vaikka niin, että laittaa vaikka kuun joka päivä kympin esim. Top brändsiin. SItten käy joka päivä katselemassa, miten ne pikkukympit siellä käyttäytyy. Toinen on mennyt alas, toinen kymppi tuottaa jo pari senttiä. Näin pysyy tolkku, tulee vähän onnistumisen innostusta, ei mene paniikkiin jne. SIjottaminen on psykologiaa monin tavoin. Kannattaa aloittaa rauhallisesti, jotta ei mene tosiaan maitohapoille heti. Se, että aloittaa jollain, ei tarkoita, että lopettaisi myös sillä. Mutta porttiteorian mukaan, edetään miedommista vahvempiin aineisiin. En näe päättelyketjussani aukkoja. Sen sijaan sinulla näen. Kun esität tosi kovaa osakesijoittajaa, et huomioi tämän yksittäisen keissin yksilöllisiä parametreja lainkaan. MInun neuvoni ap:lle on viisaampi kuin sinun, olkoonkin, että estitin ensimmäisen kommenttini aika karussa muodossa.

Vierailija
12/66 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 13:02"]

[/quote]

[/quote]

AP

[/quote]

siis mitä ihmettä. Et taida tajuta mistä puhut ja mitä ihmettä jankutat niistä kuukausikuluista koko ajan .D. Seligssonille ei mene kuluja kun ostat rahastoa. Se kulu, josta nyt niin käsiäsi vääntelet ei näy missään. Sitä ei veloteta tililtäsi. Se ikään kuin menee siellä taustalla ilman että huomaat edes sen olemassaoloa ja se on markkinoiden pienin. Mitä sen pitäisi olla, että olisit tyytyväinen. Pitäisikö seligssonin maksaa sinulle siitä hyvästä, että annat rahasi heidän rahstoihinsa. Sen sijaan osakkeita ostaessasi maksat samalla välityspalkkion, joka on konkreettinen kuluerä ja sitä isompi suhteessa, mitä vähemmän sinulla on kerralla varaa ostaa. Lisäksi osingoista menee vero.

[/quote]

ARRGHHHHHH! Olet vain liian tyhmä tajuamaan. Ei siinä mitään...  Suosittelen lukemaan kakkossivun uudelleen. Ja lyhyesti vielä. Vaikka en näkisi kulua niin se siellä on. Ja lasken tälle kululle kerrannaisvaikutuksena korkoa korollle menetetyt tuotot ja ne ovat todelliset kulut.

Ota excel tai leiki tällä työkalulla.

AP 

Vierailija
13/66 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 12:34"]

[/quote]

[/quote]

Lässyn lässy. Tutkimusten mukaan aktiivinen salkunhoito ei pärjää sattumanvaraiselle pitkäaikaiselle sijoittamiselle. Noissa rahastoissa pärjää vain se joka sitä rahastoa hoitaa. Sijoittaja saa paremman tuoton suorista osakeostoista, mutta 400€/kk ei ole oikea tapa, vaan mielummin vaikka 4800€/vuosi.

[/quote]

:D etkö vieläkään hokaa, että indeksirahasto on aivan eri asia kuin rahasto? Se perustuu indeksin seuraamiseen (jota tutkimusten mukaan on erittäin vaikea ylittää, lähes mahdoton pitkässä juoksussa), sekä huom. nyt tarkkana, erittäin matalaan kulurakenteeseen. Ota selvää asioista.

Vierailija
14/66 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 13:11"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 13:02"]

[/quote]

[/quote]

AP

[/quote]

[/quote]

ARRGHHHHHH! Olet vain liian tyhmä tajuamaan. Ei siinä mitään...  Suosittelen lukemaan kakkossivun uudelleen. Ja lyhyesti vielä. Vaikka en näkisi kulua niin se siellä on. Ja lasken tälle kululle kerrannaisvaikutuksena korkoa korollle menetetyt tuotot ja ne ovat todelliset kulut.

AP 

[/quote]

leiki sinä itselläsi. Jos et osaa ilmaista hätääsi yhtään yksinkertaisemmin, niin on ihan oma mokasi, jos nyyhkettäsi ei ymmärretä. VAstuu on sinulla. Mutta jes, asenteesi on niin kohdallaan, että suosittelen sinulle ilman muuta osakekauppoja. Osta suomalaisia osakkeita pankin kautta, ja osta niitä tosiaan neljälläsadan euron edestä joka kuukausi. Muista vielä hajauttaa niin, että ostat joka kerta eri osaketta. Näin sinulla on tehokas viidenkymmenen osakkeen hajautus ja kulurakanteesi on ehdottoman pieni. Ei muuta kuin ostamaan!

Vierailija
15/66 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 13:17"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 13:11"]

AP 

[/quote]

leiki sinä itselläsi. Jos et osaa ilmaista hätääsi yhtään yksinkertaisemmin, niin on ihan oma mokasi, jos nyyhkettäsi ei ymmärretä. VAstuu on sinulla. Mutta jes, asenteesi on niin kohdallaan, että suosittelen sinulle ilman muuta osakekauppoja. Osta suomalaisia osakkeita pankin kautta, ja osta niitä tosiaan neljälläsadan euron edestä joka kuukausi. Muista vielä hajauttaa niin, että ostat joka kerta eri osaketta. Näin sinulla on tehokas viidenkymmenen osakkeen hajautus ja kulurakanteesi on ehdottoman pieni. Ei muuta kuin ostamaan!

[/quote]

Olen jo tehnyt päätöksen. Et tainnut huomata 12.54 lähettämääni viesti. Tässä se vielä uudestaan:

Suorat osakkeet.

Rahasto

Yhteenveto:

Eurooppa 25%

P-Amerikka 25%

Kehittyvät 20%

Aasia 10%

Global Brands 10%

Russian Prosperity 10%

Saa onnitella!

AP

Vierailija
16/66 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin, mutta en jaksanut lukea. vinkki: noita megaposteja kandee kirjoittaa itselleen ikään kuin asian itselleen oivalluttamisen ilosta, se on hyödyllistä, mutta huom. älä ikinä kuvittele, että kukaan muu niitä jaksaa lukea. Onnea silti hyvästä valinnasta. Siitä se lähtee1

Vierailija
17/66 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 13:33"]

Huomasin, mutta en jaksanut lukea. vinkki: noita megaposteja kandee kirjoittaa itselleen ikään kuin asian itselleen oivalluttamisen ilosta, se on hyödyllistä, mutta huom. älä ikinä kuvittele, että kukaan muu niitä jaksaa lukea. Onnea silti hyvästä valinnasta. Siitä se lähtee1

[/quote]

Ymmärrän kyllä sanomasi, mutta mielestäni postaus oli informatiivinen, kuten tämä koko ketju. Tässä ketjussa on hyvin ruodittu rahaston ja suorien osakeostojen plussia ja miinuksia. Tämä ketju olisi varmasti hyvää luettavaa jokaiselle sijoittamista aloittavalle ja monille jo sijoittaville. On tässä silti huomattavasti vähemmän tekstiä ja tehokkaammin ydinkysymykset, kuin jossain sijoituskirjassa.

AP

Vierailija
18/66 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnitelmasi on ihan hyvä, itse hajautan vähän toisenlaisilla osuuksilla enkä sijoittaisi phoenixiin (kulut) tai venäjään. Venäjä on riskisijoitus ja prosentit sulla aika kovat. Tämä minun mielipide, pidä pääsi jos haluat! Voin olla väärässä.

Passiivisilla indeksirahastot ovat hyvä valinta, kulut ja riski sopivalla hajautuksella jäävät pieniksi, mutta tuotto on silti hyvä. Osa tykkää riskillä sijoittaa suoriin osakkeisiin pienellä hajautuksella, mutta itse en sitä pitkällä sijoitushorisontilla suosittelisi. Sijoittamisen kun ei tarvitse tarkoittaa, että pelataan upporikasta tai rutiköyhää.

Pahin virhe, minkä voisit tehdä on sijoittaa suorilla osakkeilla pariin suomalaiseen firmaan.

Vierailija
19/66 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs se Nordnetin superrahasto? Onko kellään siitä mitään sanottavaa, esim. Seligssonin kanssa jos vertaa?

T. Asiasta myös kiinnostunut

Vierailija
20/66 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

osakkeissa on usein myös arvo-osuustilin kk-maksu.... Nordnetillä se säilytys on nyt ilmainen, mutta tuskin pysyy ilmaisena seuraavaa 40 vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän