Aiotko katsoa A2 Kehitysvammais-illan?
Kommentit (181)
168 jatkaa...
Ymmärrän, että tässä haluttiin luoda juuri sellainen tasa-arvo, että kehitysvammainen aikuinen ei ole lapsi ja he voivat keskustella kuten aikuiset. Eihän se tietenkään ole totta, sillä jos ne tähän kykenisi, ei heillä olisi älylyllistä kehitysvammaa. Heille kuuluu tietenkin ymmärryksen mukaan itsemäärämisoikeutta ja oikeus osoittaa mielipiteitä. Kuitenkin, valehtelematta illan paras mielipide tuli sen synnytyksessä vammautuneen tytön isältä. Eli terveeltä aikuiselta. Kehitysvammainen aikuinen ihminen on jollain tavalla aina lapsen tasolla, vaikkeivat he sitä haluaisikaan itse ajateltavan. Jos ei, niin olisihan minulla ollut terveenä ihmisenä oikeus suuttua kommenteista meitä kohtaan. Tai loukkaantua abortti-asian yksipuolisesta käsittelystä. Tai kyseenalaistaa juurikin laitoksettomuus ja kaikkien kehitysvaamisen yksin asumaan laittaminen... tms. mitä en tietenkään tee, sillä toimin ajatusten kanssa samalla tasolla kun kuvitteellisessa päiväkoti-illassa, jos joku lapsi vaikka sanoisi, että hoitaja on kakkapää kun pakottaa pakkasella ulos, lähtisin pohtimaan mitä voitaisiin sitten tehdä, että pakkasella sisälle jääneet ei hyppisi seinille. Keskustelu olisi tarvinnut, jämäkämmän otteen ja asiatuntijuutta. Koko illan odotin sitä, mutten sitä saanut, mielestäni näin yksipuolinen ohjelma ei kata edes ajankojtaisohjelman tai keskusteluohjelman kriteerejä.
En katsonut, ja arvasin ihan oikein että siellä on joku trendi-kehari vittua huutamassa, eli tämä "laulaja". Mutta sehän on kivaa ja raikasta kun kehari möykkää valtakunnanverkossa.
Tietoa kehitysvammaisuudesta ja sen syistä on saatavilla jokaiselle joka sitä haluaa löytää, mutta on ihmisiä jotka eivät koskaan pääse kohtaamaan tai eivät halua kohdata kehitysvammaisia ihmisiä. Tämä ohjelma pyrki ilmeisesti paikkaamaan tuota kohtaamisen vajetta ja sitä kautta lisäämään ymmärrystä siitä, että kehitysvammaisia on erilaisia kuten meitä muitakin ihmisiä.
Sitten tuosta vittu-sanan sanomisesta suorassa lähetyksessä. Usein kehitysvammaisten vammaisuuteen kuuluu se että heillä on vähemmän estoja. Se on ominaisuus, jota ei voi kasvatuksella tai opetuksella paljoakaan muuttaa. Silloin tunneilmaukset ovat avoimempia niin hyvässä kuin pahassa. Jos ihminen on äreä, se korostuu. Jos ihminen on aurinkoinen halaajatyyppi, se korostuu. Tämän vuoksi jonkun vittua televisiossa hokevan kehitysvammaisen moralisointi on täysin turhaa. Tuo ihminen ei varmasti tule muuttumaan telkkarilähetystä varten erilaiseksi kuin on muuten arjessaan. Lisäksi hän näytti olevan hyvin stressaantunut illan puheenaiheesta, siitä kertoi myös kehonkieli, eestaas huojuminen, hymytön olemus.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 08:48"]
Nyky yhteiskunnalla ei ole varaa hoitaa vammaisia,kuulostaa pahalta mut on parempi ettei vaikeasti vammaisia synny tähän yhteiskuntaan,vaan ne abortoidaan.
[/quote]
Sitä nyt vaan ei voi toteuttaa, koska suurinta osaa vaikeista vammoista ei todeta ennen syntymää.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 08:48"]
Nyky yhteiskunnalla ei ole varaa hoitaa vammaisia,kuulostaa pahalta mut on parempi ettei vaikeasti vammaisia synny tähän yhteiskuntaan,vaan ne abortoidaan.
[/quote]
Jos, et tiennyt, ihmisen arvo Ei ole rahalla mitattavissa. Kehitysvammaisella on ihan samat oikeudet saada hoitoa, vaikka se maksaisi. Raha ei merkitse siinä mitään.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 08:48"]Nyky yhteiskunnalla ei ole varaa hoitaa vammaisia,kuulostaa pahalta mut on parempi ettei vaikeasti vammaisia synny tähän yhteiskuntaan,vaan ne abortoidaan.
[/quote]
Ei myöskään vanhuksia tai mt-potilaita. Mitäs heille ehdotat? Tai pitkäaikaistyöttömät? Nappi otsaan? Tampio.
Minun puolesta laitokset voisi lopettaa ja tyhjän hyysäämisen. Kaikki voisi sijoittaa asumaan normaaleihin kerrostaloihin asumaan ja päättämään omista asioistaan. Jokainen on oman onnensa seppä. Jos ei pärjää itsenäisesti ja tukitoimilla, niin sitten ei. Näinhän on tehty mielenterveyspotilaidenkin kanssa. Mielisairaalat olivat helvetistä seuraavia ja kaikki vaadittiin purettaviksi.No nyt ei ole enää sairaalapaikkoja ja itsemurhatilastot ovat lisääntyneet, lisäksi mielenterveyspotilaat ovat todella huonossa kunnossa. Jopa näitä, jotka harhoissaan tappavat jonkun vastaantulijan, koska eivät pääse sairaalahoitoon.
Ihan saman voisi tehdä kehitysvammaisille. Kalliit laitospaikat pois ja kotihoitoon ja itsenäiseen asumiseen. Jos ei pärjää, niin sitten ei pärjää.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 09:46"]
Kritiikkiä saa esittää, mutta sitä pitää myös kestää.
[/quote]
lapsellinen haukkuminen = kritiikkiä :D av-mamma-logics
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:14"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 09:46"]
[/quote]
lapsellinen haukkuminen = kritiikkiä :D av-mamma-logics
[/quote]
Nimenomaan, huudellaan vaan jatkossakin toisten täysin asiallisiin kommentteihin lässyn läätä =).
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 00:17"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 23:58"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 23:46"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 23:44"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 23:41"]
Minulla itselläni on vamma/häiriö ja vissiin minäkin olen sitten ollut vanhemmilleni taakka ja rasite tämän takia. Ilmeisesti minullakaan ei ole oikeutta olla olemassa!?
[/quote]
Miksi ymmärrätte tahallanne väärin ja vääristelette sanoja? Jos nyt suoria ollaan (tekään kun ette turhaan tunnu kaunistelevan) niin kyllä, todennäköisesti hoitosi on ollut jossain määrin vaativampaa kuin täysin terveen lapsen hoitaminen. En ole missään vaiheessa sanonut ettei jollakin olisi oikeutta olla olemassa.
[/quote]
Miksi olet noin äärettömän peppukipeä tästä asiasta?
[/quote]
Samaa meinasin juuri kysyä näiltä kehitysvammaisia silmittömästi puolustelevilta. Peppukipeyden sijaan on mielestäni hyvä tuoda esille, että asioilla on kaksi puolta - sekä Ylen ohjelma että tämä AV:n harjoittama negatiivistien viestien sensurointi on mielestäni yksipuolisuudessaan melko merkityksetöntä. Ketä se palvelee, jos minkäänlaista kritiikkiä ei saa esittää?
Mutta toisaalta, osa keskustelijoista omaa ilmeisesti itsekin jonkin sortin vamman, mikä ymmärrettävästi lisää puolueellisuutta.
[/quote]
Asian vierestä vähän, mutta tuli peppukipeydestä mieleen: minua huvitti studioillassa yhden positiiviseksi ainakin tarkoitetun, vaikkakin melko epäselvästi kirjoitetun viestin lähettäjän nimimerkki "RAnalgrinder". Mahtaako tyypin huoltaja tietää, mitä herra julkisuudessa antaa itsestään kuvan kanssa julki?
[/quote]
Se oli ylilaudan porukkaa
Mua vituttaa kun ei saa mitään selvää noista vastauksista eikä vastaajat ymmärrä kysymyksiä. Idea on hyvä mutta tää toteutus ei :/
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 21:24"]
Mua vituttaa kun ei saa mitään selvää noista vastauksista eikä vastaajat ymmärrä kysymyksiä. Idea on hyvä mutta tää toteutus ei :/
[/quote]
Puhevammaisten tulkkia saisi tosiaan käyttää enemmän.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 20:47"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 20:39"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 20:30"]
Vammaisten oikeudet ovat Suomessa liiankin hyvät. Vammaisten takia jokaiseen uuteen kerrostalovessaan täytyy varata kääntösäde pyörätuolille.
[/quote]
Mietipä, jos joku läheisesi olisi vammainen. Sanoisitko edelleen, että heidän oikeutensa ovat liian hyvät? Helppohan se on sanoa, kun ei kosketa itseä.
[/quote]
On ihan järjetöntä, että kerrostaloihin rakennetaan satoja hukkaneliöitä vain siltä varalta, että koko rakennuksen elinkaaren aikana joku pyörätuolin käyttäjä saattaisi haluat muuttaa sinne! Tämä on hulluutta ihan riippumatta siitä, ovatko läheiseni vammaisia vai eivät.
[/quote]
Olen täysin eri mieltä. Ns. perusterve ihminenkin voi joutua pyörätuoliin yks-kaks, jos esim. kaatuu ja jalka napsahtaa pahasti poikki. Näin kävi sukulaiselleni taannoin ja kyllä häntä harmitti, että kylpyhuoneensa oli kynnyksellinen suht pieni koppero, mahdoton pyörätuolilla liikkua. Itselläni on uusien säädösten mukainen tosi iso kylppäri, ei ole nyt pyörätuolille tarvetta, mutta muutenkin tykkään että on paljon neliöitä mm. pyykin kuivaamiseen.
Kulahan tähän toisi vastakkaista mielipidettä? Entäs kun on ihmisiä jolle mitkään tukitoimet eivät riitä omassa kodissa asumiseen, heitäkin on kuitenkin vaikka miten hymisteltäisiin.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 21:25"]
[/quote]
[/quote]
Ihmettelen miten sellaiset tulkit saavat itsekään selvää, vai vetävätkö vaan vastaukset hatusta?
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 21:27"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 20:47"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 20:39"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 20:30"]
Vammaisten oikeudet ovat Suomessa liiankin hyvät. Vammaisten takia jokaiseen uuteen kerrostalovessaan täytyy varata kääntösäde pyörätuolille.
[/quote]
Mietipä, jos joku läheisesi olisi vammainen. Sanoisitko edelleen, että heidän oikeutensa ovat liian hyvät? Helppohan se on sanoa, kun ei kosketa itseä.
[/quote]
On ihan järjetöntä, että kerrostaloihin rakennetaan satoja hukkaneliöitä vain siltä varalta, että koko rakennuksen elinkaaren aikana joku pyörätuolin käyttäjä saattaisi haluat muuttaa sinne! Tämä on hulluutta ihan riippumatta siitä, ovatko läheiseni vammaisia vai eivät.
[/quote]
Olen täysin eri mieltä. Ns. perusterve ihminenkin voi joutua pyörätuoliin yks-kaks, jos esim. kaatuu ja jalka napsahtaa pahasti poikki. Näin kävi sukulaiselleni taannoin ja kyllä häntä harmitti, että kylpyhuoneensa oli kynnyksellinen suht pieni koppero, mahdoton pyörätuolilla liikkua. Itselläni on uusien säädösten mukainen tosi iso kylppäri, ei ole nyt pyörätuolille tarvetta, mutta muutenkin tykkään että on paljon neliöitä mm. pyykin kuivaamiseen.
[/quote]
Mun äiti sai aikoinaan sairaskohtauksen kylässä vessassa eikä voinut itse liikkua. Minä olen terve ja liikkuvainen mutta en osta asuntoa, jossa on liian pieni kylpyhuone - asunnon etsintä on käynnissä parhaillaan siis.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 21:19"]
Kamalaa kielenkäyttöä tolla nimipäivien äijällä :/ hyi
[/quote]
Niinpä, ei ehkä parhaita Suomen edustajia Euroviisuihin, en voi välttyä myötähäpeältä.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 21:28"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 21:25"]
[/quote]
[/quote]
Ihmettelen miten sellaiset tulkit saavat itsekään selvää, vai vetävätkö vaan vastaukset hatusta?
[/quote]
He tuntevat asiakkaansa ja tämän kommunikointitavan; muodostui se sitten eleistä, ilmeistä, äännähdyksistä, epäselvästä puheesta, viittomista, kuvasymboleista, puhesyntetisaattorista, kirjoittamisesta tai kosketuksista. Ilman muuta tarvitaan paljon kahdenkeskistä yhteistyötä, että se yhteisymmärrys todella löytyy. 3xKV
Mua jäi ihmetyttämään, miksi ei saisi muka enää käyttää termiä "kehitysvammainen". Vai pitäiskö alkaa jatkossa yksilöimään, onko down vai mikä. Mutta sitten varmaan alkaisi vaihe, jolloin downin syndroomasta tulisi epäkorrekti termi. Tottakai Sami on ensisijaisesti (symppis)Sami, oli kognitiivinen kapasiteetti mikä tahansa, mutta jos mietitään erityisiä tuen muotoja niin silloin voi olla hänen oman oikeusturvan kannalta tarkentaa, että SAmilla on kehitysvamma. Esim. jos haluaa saada tukiasunnoon.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 23:58"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 23:46"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 23:44"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 23:41"]
Minulla itselläni on vamma/häiriö ja vissiin minäkin olen sitten ollut vanhemmilleni taakka ja rasite tämän takia. Ilmeisesti minullakaan ei ole oikeutta olla olemassa!?
[/quote]
Miksi ymmärrätte tahallanne väärin ja vääristelette sanoja? Jos nyt suoria ollaan (tekään kun ette turhaan tunnu kaunistelevan) niin kyllä, todennäköisesti hoitosi on ollut jossain määrin vaativampaa kuin täysin terveen lapsen hoitaminen. En ole missään vaiheessa sanonut ettei jollakin olisi oikeutta olla olemassa.
[/quote]
Miksi olet noin äärettömän peppukipeä tästä asiasta?
[/quote]
Samaa meinasin juuri kysyä näiltä kehitysvammaisia silmittömästi puolustelevilta. Peppukipeyden sijaan on mielestäni hyvä tuoda esille, että asioilla on kaksi puolta - sekä Ylen ohjelma että tämä AV:n harjoittama negatiivistien viestien sensurointi on mielestäni yksipuolisuudessaan melko merkityksetöntä. Ketä se palvelee, jos minkäänlaista kritiikkiä ei saa esittää?
Mutta toisaalta, osa keskustelijoista omaa ilmeisesti itsekin jonkin sortin vamman, mikä ymmärrettävästi lisää puolueellisuutta.
[/quote]