Kirjoita murteellasi, toiset arvaa kotiseutusi
Mulle tuli tällane mielee. Mut muistakaa kirjottaa vähä enemmä tekstii, et siit pystyy päätteleen teiän kotiseutuu paremmi. Ymmärsitteks te? Ymmärsik sä kans? No, ite mä ny puhu tällasta aika yleiskieltä, mut sen ny varmaa ainaki näkee, oonks mä idästä vai lännest.
Kommentit (945)
Vierailija kirjoitti:
Mä en tiiä onko mulla ees murretta. Mutta puheessa kuuluu.
Tää on jo vaikea. 😁
Van minä en kehtoa tämmössiin ruveta mittään kirjottelemmaan, ihan on höpöhommoa tuommoset arvvuuttelut. Mulla on paljo parempoahi tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kielioppia ei ehkä murreketjusa kannattais kovin tarkkaan vahata.
Huomasin, että joku oli hermostunu, ku väärin oli kirijotettu sana 'enää'.
No, meilä päin tullee sanottua että
'ennään'.
Se siittä asiasta, ehkä tostaki vielä päässään yli, jos ei muute nii ajan kansa.
Saattaako muuala vettä? Täälä tullee sajetta ku kaatamala. Kohta o jo luntaki luvasa.Meilläe päen se on aena "ennää". Seästä puhhuen, tännään ei oo satanu pisaroakaan. Valakonen syysaorinko paestanu puijen takkaa.
Laetatko penssoa tankkiin ja leippeä suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Van minä en kehtoa tämmössiin ruveta mittään kirjottelemmaan, ihan on höpöhommoa tuommoset arvvuuttelut. Mulla on paljo parempoahi tekemistä.
Sä oot Oulusta.
Kävin mehtässä poimmii puolukoita. Sitte hain päälärillä maitua, tein kaakkauta söin leippää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä oot Oulusta.
Empähän ou. Oulussa ne puhhuu jotenni siihen suunttaan, jotta ookkonää juonu maitua. Ja kulukkoot onnikalla.
Vierailija kirjoitti:
Mie halluun sannoo jottain, mie eppäilen, että joku arvaa. Tiiättekö työ, missä mie voisin assuu?
Taijat Joinsuun seuvulla assuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä oot Oulusta.
Empähän ou. Oulussa ne puhhuu jotenni siihen suunttaan, jotta ookkonää juonu maitua. Ja kulukkoot onnikalla.
Taivalkoskea ja Posiota epäilen
En mää tiiiä, onko mun murteessa mitäään erityistä. No pikku vihje tais jo tulla. En asu enää synnyinseudullani, mutta murre on ja pysyy. Välillä lipsautan jotain asuinpaikkakuntani murteella kyllä. Mut tällä tavalla mää yleeensä puhun.
Vierailija kirjoitti:
Vantaa, tarkemmin nyky-Vantaan puhekieli.
En mie uso, että työ tietäsitte, mistä. Myö puhutaan aina tälleen tiällä.
Hoi hoii, mennäänks osteleee!!??
Mä diggaan just vodaa ja börstaa. Tsennaan frendin vielä, tulee tsaikalle ja blosseille. Fiudella tsörataan iisisti tutun dorkan luo, ei jaksa dallaa tai tsygailla.
Sit himaan leegaan ja goisimaan. Huomenna sit skarppina duuniin.
Vierailija kirjoitti:
Mä diggaan just vodaa ja börstaa. Tsennaan frendin vielä, tulee tsaikalle ja blosseille. Fiudella tsörataan iisisti tutun dorkan luo, ei jaksa dallaa tai tsygailla.
Sit himaan leegaan ja goisimaan. Huomenna sit skarppina duuniin.
Venäjältä?
Mitä se hyövyttää ruveta tuohon? Ei meijän piä olla niinku muut, tässä kartanolla ollaan niinku ennenki
Vierailija kirjoitti:
ENÄÄ kirjoitti:
Opettele kieliopppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen kaatu tsufet byysille ku yritin fongata skuruu. Hiffaatteks mistä oon?
Kalliosta
...paitsi ei kukaan enään sano skuru.
"Enään"
Voi viddu ettei tästä päästä eroon. Se on ENÄÄ.
öö
Jusr näin, Se eii olen Enään vaan:
Enää
Iisalmi?Enää
Enää
Enää
Enää
Enää
Enää
Enää
Enää
Enää
Joko meni perille?
Ee kun se on ennee, ainahhii meillä päin. Ei tarvihe miettii, tullooko ännä perrään vai ei. Siitäpähän nuo hienostelijat suavat oppii, mitenkä se virallisesti kirjotettaan, kuulostaahan se murresanaks pöljältä jos kirjotettas enneen.
Meiä mummu teki sallatti repetast ja moretterist. Ja riispuuron kans fäskynäsoppa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae puarista se pilikkumi
Ei kukaan tiennyt, Ylistarosta pilikkumi= kulho
Pilikkumi on tuttu mutta ei puari
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vantaa, tarkemmin nyky-Vantaan puhekieli.
Oho, mä oon Pietarsaaresta kotoisin. Mutta sukua löytyy Helsingistä ja Ruotsista 👍