Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjoita murteellasi, toiset arvaa kotiseutusi

Vierailija
18.11.2021 |

Mulle tuli tällane mielee. Mut muistakaa kirjottaa vähä enemmä tekstii, et siit pystyy päätteleen teiän kotiseutuu paremmi. Ymmärsitteks te? Ymmärsik sä kans? No, ite mä ny puhu tällasta aika yleiskieltä, mut sen ny varmaa ainaki näkee, oonks mä idästä vai lännest.

Kommentit (945)

Vierailija
821/945 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savolaenen kirjoitti:

poistha jolophhi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaekenlaesia ketjuja sitä on. Tännään on ollu aekoo saepäevänä selata nettiä ja tehä toes arvosia asijoeta. Suatattako työ arvata mistee oun?

Riäkkylästä, kute Feliks Pakarinen

En ou Riäkkylästä. Oun käännä siellä ja ajoen sen ison salamen ylj aatolaatalla. Taetaa olla aenut sisävessiin suaristolaatta iliman vaijeria. Rekkojae mahtu usseita kyitiin.

Kyllä se vielä lossin nimellä kulukoo Arvinsalamessa.

Vierailija
822/945 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae puarista se pilikkumi

Ei kukaan tiennyt, Ylistarosta pilikkumi= kulho

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
823/945 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eppu-, toppu- ja kolkkiluokalla kävelin kouluun. Sen jälkeen pyöräilin. Yläasteelle kuljin linkillä.

jotain riksulaisessa yksiössä asuvan  yksinhuoltajan murretta

Äh. Tän tietää kyllä kaikki, jotka samasta paikasta kotoisin. Itse en kyllä tiennyt nuorempana että se muitten korvaan kuulostaa niin oudolta 😁

Aina parempi tuo kuin jatkuvan fingelskan työntäminen joka paikkaan. Fiksutkin ihmiset taantuvat imbesillin asteelle mukahienoine sanaviristyksineen.

Vierailija
824/945 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

gyukgyu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kundit Herulista tsiigas himmelii. Yks heitti, lähetääks borkalle Reiskalle? Jonella on gemmi afgaa sukanvarressa ja viiskybää fikassa. Voidaan poistaa muutamat börstat matkalta.

Eli: Herttoniemen sällit katseliva taivasta: Muuan tuumas: (en tiedä mitä). Jounilla on jonkin verran jotain varastossa ja viiskymppinen taskussa. Loppua en ymmärrä

Heruli on Hermanni. Borkka on kahvia. Afga on 70- tai 80-luvulla Helsinkiin salakuljetettua afganistanilaista hasista. Ja kaljaankin löytyy rahaa.

Vierailija
825/945 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän astiat pitää tietysti viruttaa pesun jäläkeen. Ikävää kun tulee pimiä jo niin aikasin.

On se kyllä ikävee syyvä tai juuva viruneista astioista. Miten viruneella kahvelillakkaan pystynnöö syömään? Hetkohtahan ne virruu metrisiks, pijäppä niitä koprissas. Tahikka kahvikuppi, kun pitäs vettee puolentoista dessii, vettääkin pian jo puol litroo.

Vierailija
826/945 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ENÄÄ kirjoitti:

Opettele kieliopppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eilen kaatu tsufet byysille ku yritin fongata skuruu. Hiffaatteks mistä oon?

Kalliosta

...paitsi ei kukaan enään sano skuru.

"Enään" 

Voi viddu ettei tästä päästä eroon. Se on ENÄÄ. 

öö

Jusr näin, Se eii olen Enään vaan:

Enää

Enää

Enää

Enää

Enää

Enää

Enää

Enää

Enää

Enää

Joko meni perille?

Ee kun se on ennee, ainahhii meillä päin. Ei tarvihe miettii, tullooko ännä perrään vai ei. Siitäpähän nuo hienostelijat suavat oppii, mitenkä se virallisesti kirjotettaan, kuulostaahan se murresanaks pöljältä jos kirjotettas enneen.

Vierailija
827/945 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kirjotan tänne ellei sala. Muutoin lählen Lahlen suuntaan äilen asioille. Pitää hakee sahlit ennen viikonvaihletta.

Rokuan kuntokeskuksessa olin joku vuosi jollain maatalosutuottajille järjestetyllä virkistyslomalla ja siellä muudan nainen puhui että käy hielonnassa ja menee hielojalle ja voi kun sai hyvää hielontaa. Aika ärsyltä kuullosti se mutta tais sitten olla hämäläinen perujaan se

Toi ällällä lässyttäminen on hämäläistä murretta mutta ei täällä kyllä ärrän paikalle ällää laiteta.

Olisko ollut R-vikainen emäntä?

Lahen seutu eli Päijät-Häme?

Vierailija
828/945 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tuun käymäs tänään sielä.

Vierailija
829/945 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie en tiiä meenks mie kauppaan ku en tiiä jaksans mie. Pitäs ehkä ku myrskyki on tulos ja sit jos ei mee ni voi olla että tulee nälkä ja sit ottaa päähän jos ei oo jääkaapis mitää.

Pitää vaa kattoo jos menee pimeel ettei tu teinimutanttei vastaa ku ne on ruvennu ryöstelee toisiaa ja miksei koht tällasii vaihevuosi- ikäsii mummoikii.

Tääkii päivä on aika tylsä mut pitääkii kattoo vaik Salattui elämii ja vaik jotai suomurhii Friilt.

Kyl on tylsää täs kaupungis tääl ei oo mitää keskel viikkoo, tulispa lottovoitto ni pääsis pois täält fakki- idiottilast !

Viikonloppuun on hyvä bändi paikallises mut en tiiä viittiiks mennä ku aina ne samat naamat siäl.

Vierailija
830/945 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sunkka kukka tänä ehton moso söis? Jaa, toi Loso entine päsmäriki o viäl henkis!

Vierailija
831/945 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loimaan Taisto ja Thaimaan loisto kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

wrf kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mää oon aina ollu sitä mieltä, että en ossaa mittään. Luisteluki oli koulussa vaikiaa.

Kotonaki äiti aina sano, että vie roskat mennessäs.

Monesti äiti sano senki kuin on holotna.

Isä valitti ku ruoka on tuimaa ja lisäs suolaa. Ei kuulemma ollu sama asia ku ois keitettäessä pantu. Maituaki juotiin syyessä.

Yhdellä youtube-videolla venäläisnainen kuvasi avannon laidalla hytisevää ukkoa ja puheessa vilahti joku holotnalta kuulostava sana eli päättelin sen tarkoittavan kylmää  eli olet varmaan pohjois karjalasta tai Savonlinann paikkeilta

Holotna tulee juurikin sieltä, äitini isältä. Tuo muu on ihan muualta, sekoitin tarkoituksella holotnan tuohon.

Tällä alueella on muitakin, jotka tietää holotnan merkityksen. Eli mistä olen tuon muun sanomani perusteella.

Jostain Ii- Ylikiiminki-Utajärvi-Haapavesi-Oulainen-Raahe-hailuoto-Ii-kuvion sisältä?

Holotna sana tulee nimenomaan Venäjältä.

Se on venäjäksi holodnyi.

No se holotna nyt vaan on siirtyny sodan aikana muuallekin kuin Venäjälle. Sehän käsiteltiin jo!

Mistä tuo tekstin muu murre tulee?

jotain lakeuden murretta, Muhos-Lumijoki-akselilta

Ei kerta kaikkiaan. Eikö kukkaan tiiä Oulun murretta iliman polliisia 😂

Vierailija
832/945 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

wrf kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mää oon aina ollu sitä mieltä, että en ossaa mittään. Luisteluki oli koulussa vaikiaa.

Isä valitti ku ruoka on tuimaa ja lisäs suolaa. Ei kuulemma ollu sama asia ku ois keitettäessä pantu. Maituaki juotiin syyessä.

Yhdellä youtube-videolla venäläisnainen kuvasi avannon laidalla hytisevää ukkoa ja puheessa vilahti joku holotnalta kuulostava sana eli päättelin sen tarkoittavan kylmää  eli olet varmaan pohjois karjalasta tai Savonlinann paikkeilta

Holotna tulee juurikin sieltä, äitini isältä. Tuo muu on ihan muualta, sekoitin tarkoituksella holotnan tuohon.

Tällä alueella on muitakin, jotka tietää holotnan merkityksen. Eli mistä olen tuon muun sanomani perusteella.

Jostain Ii- Ylikiiminki-Utajärvi-Haapavesi-Oulainen-Raahe-hailuoto-Ii-kuvion sisältä?

No se holotna nyt vaan on siirtyny sodan aikana muuallekin kuin Venäjälle. Sehän käsiteltiin jo!

No Oulun alueellahan  mää oon itekki asunu jo 40 vuotta mutta sitähän voi puhua ja kiriottaa useemmallaki lailla

Vierailija
833/945 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristus kun porottaa kroppaa että on aiva fletares olo

se on

Vierailija
834/945 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsennaatsä daiju et bamlaan sniidusti!?

Tämä siis Stadista! T. Stadin friidu

Vierailija
835/945 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

wrf kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No Oulun alueellahan  mää oon itekki asunu jo 40 vuotta mutta sitähän voi puhua ja kiriottaa useemmallaki lailla

On eri asia asua Oulun alueella, kuin syntyä palijasjalakaseksi oululaiseksi. Jos tarkkaan luet nii tuo kuulemma ei ole Oulun murretta.

Vierailija
836/945 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai pitäs tiällä ruveta kirjuttelemaan ihan pitempiä tarinoita. Jos nyt yrittäsin jottain keksii, van ensin pitäs ruveta raivoomaan, nimittäin tuo ruokapöötä. Taijannii pyyttee, jos joku alakas tiskoomaan jootessaan.

Mitteepä tässä muuta, kun kohta alakaa uutiset. Pittäähi ruveta töllötintä vahtoomaan, niin näkköö, mittee on mualimalla tapahtunna. Ja keltee ne ministerit seuraavaks on elantoo kiristämässä.

Hyvvee illan jatkoo kaikille, jotka jakso tämän sepustuksen lukkee!

Vierailija
837/945 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pannaanpa ratio päälle kö alakaa tulla roski ilima. Just kerkiää käyä saunasa ja syyä ennen sitä. Sitte me mennään kahtoon onko mehtäsä puita kaatunu vai pysyykö ne pystösä.

Vierailija
838/945 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myö/ me  mennään huomenna linkillä kaupunkiin 

Linkki kulkee ainakin Jyvääskylässä 😁

Vierailija
839/945 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kirjotan tänne ellei sala. Muutoin lählen Lahlen suuntaan äilen asioille. Pitää hakee sahlit ennen viikonvaihletta.

Jostain päin Kymenlaaksoa veikkaisin. Ainakin "Jaalas on jalo elämä, kalavelet kahlen puolen" eli D korvataan L:llä.

Vierailija
840/945 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän astiat pitää tietysti viruttaa pesun jäläkeen. Ikävää kun tulee pimiä jo niin aikasin.

Oisko Oulun seutu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan