Kirjoita murteellasi, toiset arvaa kotiseutusi
Mulle tuli tällane mielee. Mut muistakaa kirjottaa vähä enemmä tekstii, et siit pystyy päätteleen teiän kotiseutuu paremmi. Ymmärsitteks te? Ymmärsik sä kans? No, ite mä ny puhu tällasta aika yleiskieltä, mut sen ny varmaa ainaki näkee, oonks mä idästä vai lännest.
Kommentit (945)
drtgert kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mää täs tauol vähä yritäj jottain präntät ylös. Kuumaki tuli töis mut ei onneks sentää niinku suvel. Kyl mää tykkään ko syksy tuli. Vähä pimiä on kyl.
Mut nyt tarttis saara kaffet.Onko jotain satakuntalaista välimurretta, puhutaanko vyöhykkeellä kussa töksivät launaismurteet ovat vaihtumassa hämäläismurteiksi ja ehkä pohjoispäässä aluetta, eli Kankaanpään, Honkajoen, Karvian ja Parkanon seudulla?
Aika hyvin arvattu. Lounaismurre on muuttumassa hämäläiseksi eli Turusta koilliseen Loimaan suunnalle.
Vierailija kirjoitti:
En mie uso, että työ tietäsitte, mistä. Myö puhutaan aina tälleen tiällä.
Mie mahan arvatakkii. Mutta missä sie oot, kun mänet mehtään? Ootko sie mehässä vai metässä? Tuo niätsen paljastaa aika paljon assuinaluvees.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Van minä en kehtoa tämmössiin ruveta mittään kirjottelemmaan, ihan on höpöhommoa tuommoset arvvuuttelut. Mulla on paljo parempoahi tekemistä.
Sä oot Oulusta.
Empähän ou. Oulussa ne puhhuu jotenni siihen suunttaan, jotta ookkonää juonu maitua. Ja kulukkoot onnikalla.
Taivalkoskea ja Posiota epäilen
Mehtään mäni tämähi arvvaos. Polttelloo jo.
Arvaatko tämän? Minun häätyy lähteä hakehmaan brorille metisiiniä apoteekista.
Mie ennyt kyl kehtaas tänne kirjuutella, mutta kiinnostaas että saattekohan työ mittää arvailtuu? Etekkää tännää einy innostas tämmönen pöljö hommailu mut pitihä se osallistuu
Van olokkoahan jo hupattamata aekkuiset ihmiset ja lopettakkoa tuo jonnijoutava hössyöminen.
Ei toi ap mitään yleiskieltä ole ollenkaan. Tollaset sanan loppujen poistelut, kuuluu johonkin murteeseen, mitä en tunne eli ehkä joku länsi. Koska sieltä en tunne oikeen ketään. T:helsinkiläinen.
Vihhaan tuulimyllyjä. Niitä on täälä mehtisä niin palijo. Kauhia uluvonta käy aina ku enempi tuulee. Mehtään päin ei ennää vihti kahtua ko sielä ne kauhian korkiat myllyt rumentaa maiseman. Ootan vaan, että tullee hirviä tuuli, joka kaataa kaikki myllyt.
Emmää oikein tiärä, mitä mää tähän kirjottasin, ko ei mulla si tän enempää kuitenka mittään järkevää asiaa oo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Van minä en kehtoa tämmössiin ruveta mittään kirjottelemmaan, ihan on höpöhommoa tuommoset arvvuuttelut. Mulla on paljo parempoahi tekemistä.
Sä oot Oulusta.
Empähän ou. Oulussa ne puhhuu jotenni siihen suunttaan, jotta ookkonää juonu maitua. Ja kulukkoot onnikalla.
Taivalkoskea ja Posiota epäilen
Arvaatko tämän? Minun häätyy lähteä hakehmaan brorille metisiiniä apoteekista.
Pakko varmaan olla jossain Lapissa itärajan tuntumassa, ellei siellä meänkielen puolella. Länsipohjalaista murretta varmaan.
Vierailija kirjoitti:
Van olokkoahan jo hupattamata aekkuiset ihmiset ja lopettakkoa tuo jonnijoutava hössyöminen.
Oliskos itäsavon murretta?
Vierailija kirjoitti:
Vihhaan tuulimyllyjä. Niitä on täälä mehtisä niin palijo. Kauhia uluvonta käy aina ku enempi tuulee. Mehtään päin ei ennää vihti kahtua ko sielä ne kauhian korkiat myllyt rumentaa maiseman. Ootan vaan, että tullee hirviä tuuli, joka kaataa kaikki myllyt.
Keskipohjanmaata?
Vierailija kirjoitti:
Emmää oikein tiärä, mitä mää tähän kirjottasin, ko ei mulla si tän enempää kuitenka mittään järkevää asiaa oo.
Etelä-Pohjanmaalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Pohjanmaalta?
Sanat "ko" ja "mittään" eivät ole tyypillisimpiä siellä suunnalla. Pohjois-Satakunnassa ehkä?
Oon kolkkien ope, ja meen töitten jälkeen linkillä taksarille.
Emmää tiä mitä tän pitäs kirjottaa.
Ei met nyt ruveta millekkään. Pirtti pitää lämmittää ja penikat pehertää tässä niin pitää alakaa syömähän rieskaa ja pottuvoita