Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjoita murteellasi, toiset arvaa kotiseutusi

Vierailija
18.11.2021 |

Mulle tuli tällane mielee. Mut muistakaa kirjottaa vähä enemmä tekstii, et siit pystyy päätteleen teiän kotiseutuu paremmi. Ymmärsitteks te? Ymmärsik sä kans? No, ite mä ny puhu tällasta aika yleiskieltä, mut sen ny varmaa ainaki näkee, oonks mä idästä vai lännest.

Kommentit (945)

Vierailija
781/945 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen kaatu tsufet byysille ku yritin fongata skuruu. Hiffaatteks mistä oon?

Kalliosta

Vierailija
782/945 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalliosta

...paitsi ei kukaan enään sano skuru.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/945 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Snygin blumman mä kartsalla hittasin,

galsas blosikses staijasi.

Sitä stebujen välis mä tsiigasin,

se mun boltsiini kolahti.

Vierailija
784/945 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

wrf kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mää oon aina ollu sitä mieltä, että en ossaa mittään. Luisteluki oli koulussa vaikiaa.

Kotonaki äiti aina sano, että vie roskat mennessäs.

Monesti äiti sano senki kuin on holotna.

Isä valitti ku ruoka on tuimaa ja lisäs suolaa. Ei kuulemma ollu sama asia ku ois keitettäessä pantu. Maituaki juotiin syyessä.

Yhdellä youtube-videolla venäläisnainen kuvasi avannon laidalla hytisevää ukkoa ja puheessa vilahti joku holotnalta kuulostava sana eli päättelin sen tarkoittavan kylmää  eli olet varmaan pohjois karjalasta tai Savonlinann paikkeilta

Holotna tulee juurikin sieltä, äitini isältä. Tuo muu on ihan muualta, sekoitin tarkoituksella holotnan tuohon.

Tällä alueella on muitakin, jotka tietää holotnan merkityksen. Eli mistä olen tuon muun sanomani perusteella.

Vierailija
785/945 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

wrf kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mää oon aina ollu sitä mieltä, että en ossaa mittään. Luisteluki oli koulussa vaikiaa.

Isä valitti ku ruoka on tuimaa ja lisäs suolaa. Ei kuulemma ollu sama asia ku ois keitettäessä pantu. Maituaki juotiin syyessä.

Yhdellä youtube-videolla venäläisnainen kuvasi avannon laidalla hytisevää ukkoa ja puheessa vilahti joku holotnalta kuulostava sana eli päättelin sen tarkoittavan kylmää  eli olet varmaan pohjois karjalasta tai Savonlinann paikkeilta

Holotna tulee juurikin sieltä, äitini isältä. Tuo muu on ihan muualta, sekoitin tarkoituksella holotnan tuohon.

Tällä alueella on muitakin, jotka tietää holotnan merkityksen. Eli mistä olen tuon muun sanomani perusteella.

Jostain Ii- Ylikiiminki-Utajärvi-Haapavesi-Oulainen-Raahe-hailuoto-Ii-kuvion sisältä?

Vierailija
786/945 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kirjotan tänne ellei sala. Muutoin lählen Lahlen suuntaan äilen asioille. Pitää hakee sahlit ennen viikonvaihletta.

Rokuan kuntokeskuksessa olin joku vuosi jollain maatalosutuottajille järjestetyllä virkistyslomalla ja siellä muudan nainen puhui että käy hielonnassa ja menee hielojalle ja voi kun sai hyvää hielontaa. Aika ärsyltä kuullosti se mutta tais sitten olla hämäläinen perujaan se

Vierailija
787/945 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kypyttääkö? KYPYTTÄÄKÖ? Ookko parkisa?

Vierailija
788/945 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä oon niin pölijä että putosin lapsena piuvasta kun piuvasin liian nopiaa. Ihan vasiten teheny ilikeyttä , ku sänkkäsin lappapuuroa.

( Olipa vaikeaa, kun en ole asunut ko paikkakunnalla moniin vuosikymmeniin)

Jostain päin Savoa?

Kemijärvi eteläpuoli

Vierailija
789/945 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loimaan Taisto ja Thaimaan loisto kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

wrf kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain Ii- Ylikiiminki-Utajärvi-Haapavesi-Oulainen-Raahe-hailuoto-Ii-kuvion sisältä?

Holotna sana tulee nimenomaan Venäjältä.

Se on venäjäksi holodnyi.

Vierailija
790/945 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mää täs tauol vähä yritäj jottain präntät ylös. Kuumaki tuli töis mut ei onneks sentää niinku suvel. Kyl mää tykkään ko syksy tuli. Vähä pimiä on kyl.

Mut nyt tarttis saara kaffet.

Onko jotain satakuntalaista välimurretta, puhutaanko vyöhykkeellä kussa töksivät launaismurteet ovat vaihtumassa hämäläismurteiksi ja ehkä pohjoispäässä aluetta, eli Kankaanpään, Honkajoen,  Karvian ja Parkanon seudulla?

Vierailija
791/945 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalliosta

"Enään" 

Voi viddu ettei tästä päästä eroon. Se on ENÄÄ. 

Vierailija
792/945 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele kieliopppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalliosta

"Enään" 

...mutta jos kultaseni tässä käytetäänkin nyt murresanoja tai jossain päin Suomea käytettävää puhekieltä. Jossain sanotaan esim. Emää enään sano tollee jos se sua nii pal korpee.

Mutta olet todella oikeassa. Sana "enää" kirjoitetaan ilman n-kirjainta. Taidat olla vallan ylioppilas?

Vierailija
793/945 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalliosta

"Enään" 

öö

Jusr näin, Se eii olen Enään vaan:

Enää

Enää

Enää

Enää

Enää

Enää

Enää

Enää

Enää

Enää

Joko meni perille?

Vierailija
794/945 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kirjotan tänne ellei sala. Muutoin lählen Lahlen suuntaan äilen asioille. Pitää hakee sahlit ennen viikonvaihletta.

Rokuan kuntokeskuksessa olin joku vuosi jollain maatalosutuottajille järjestetyllä virkistyslomalla ja siellä muudan nainen puhui että käy hielonnassa ja menee hielojalle ja voi kun sai hyvää hielontaa. Aika ärsyltä kuullosti se mutta tais sitten olla hämäläinen perujaan se

Toi ällällä lässyttäminen on hämäläistä murretta mutta ei täällä kyllä ärrän paikalle ällää laiteta.

Olisko ollut R-vikainen emäntä?

Vierailija
795/945 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ENÄÄ kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalliosta

"Enään" 

öö

Enää

Enää

Enää

Enää

Enää

Enää

Enää

Enää

Enää

Enää

Joko meni perille?

"Jusr näin, Se eii olen Enään vaan"

Sieltähän varsinainen kielioppi-poliisi heräsi..hah hah.

Vierailija
796/945 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No täytyyhän tätä ny kokeilla, kun en oo koskaan nähny omaa puhettani kirjotettuna. Mä en oo "oikein mistään kotosin", kun oon muutellu niin paljo. Siks oliki tosi jännä, kun yks uus tuttavuus heti kysy, että oonko kotosin paikkakunnalta x. Juttuhan oli nii, et mä en ollu sillä paikkakunnalla koskaan asunu, mut mun suku tulee sieltä. Varmaan äitin kautta intonaatio tarttunu munki puheesee. Mä oo huomannu, et ku viettää pitempään aikaa yhellä paikkakunnalla, sen paikkakunnan puheesta tarttuu aika helposti jotai mukaa. Jos haluutte, voitte arvuutella mitä paikkakuntia tässä "sekarotusessa koirassa" on sisällä. Kirjotetusta tekstistä jää kyllä puuttumaa aika paljon murteen nyansseja. -Alina-

Vierailija
797/945 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää onki hauskane ketju. Näil mein seuruil o vähä niinku yks murre kohrannu toise ja siit o tul joku sekakiäl. Kaks vahva murrealuet ku kohtaa, ni ei siit mittä kaunist voi syntty.

Vierailija
798/945 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie meen käymään kartsal. Ostan ehkä jonkun takin, mut se ei saa olla liian nafti.

Vierailija
799/945 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ENÄÄ kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalliosta

"Enään" 

öö

Enää

Enää

Enää

Enää

Enää

Enää

Enää

Enää

Enää

Enää

Joko meni perille?

Juu, en enään ikinä täällä kirjota enää.

Vierailija
800/945 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kundit Herulista tsiigas himmelii. Yks heitti, lähetääks borkalle Reiskalle? Jonella on gemmi afgaa sukanvarressa ja viiskybää fikassa. Voidaan poistaa muutamat börstat matkalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme