Kirjoita murteellasi, toiset arvaa kotiseutusi
Mulle tuli tällane mielee. Mut muistakaa kirjottaa vähä enemmä tekstii, et siit pystyy päätteleen teiän kotiseutuu paremmi. Ymmärsitteks te? Ymmärsik sä kans? No, ite mä ny puhu tällasta aika yleiskieltä, mut sen ny varmaa ainaki näkee, oonks mä idästä vai lännest.
Kommentit (945)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se meni mun hiiaan.
Mikä on hia?
Hia = hiha
Hia=hiha= hija. Tuo hiha on liian vaikea lausua.
Mix stara ja pro skrivais bleehat bolzil jotai tääl, ei rispektii saitille 😎
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mie voisin kyllä kirjottaa murtheelakin, mutta tet luuletta, että mie haluan korostaa vain tämän murthen yhen kirjaimen paikkaa. Sitei kuitenkhan ihan joka paikhan laiteta. Tääläki se laitetan eri paikkaan eri alueilta. Jossakin son kirvhet ja jossakin kirhveet. Son tämäki murre liukumassa yleiskielen suuntaan. Nuoremmat käyttää vain mietä ja sietä. Se erottaa meän muthen toisen mie-alueen murteesta, kun täällei käytetä myötä ja työtä. Niinku huomaatte, en itekkään osaa oman kotiseuun murretta ihan puhtaana.
Ootko lappalaine ku tunget hoon joka paikkaan?
En ole vaan lappilainen. Lappalainen on saamelaisten oman tulkinnan mukaan halveksiva nimitys saamelaisista.
Se on heidän tulkintansa. Etelässä kutsumme pohjoisen ihmisiä lappalaisiksi. Välillä joku rovaniemeläinen tulee saarnaamaan, kuinka noin ei saa sanoa. Mutta niin meille on opetettu, eikä sillä tarkoiteta pahaa. :) Ei kannata uhriutua yhden kirjaimen vuoksi. Onko sillä väliä kun sanassa on a eikä i? Jos se on tärkeää, niin voihan sitä yrittää pitää mielessä, että siellä suunnalla käyttää paikallisille mieluisampaa sanaa. Puhekielessä tuskin tulee muistettua, vaan jatkossakin käytän minulle neutraalia "lappalaista". :)
Ei tässä kukaan mieltänsä pahoittanut. Lappi on maakunta ja siellä asuva on lappilainen. Lappalainen on saamelainen. Eihän omasta mielestä stadilaisiakaan kutsuta somaleiksi, tuttavallisemmin sompuiksi tai rantaruotsalaisiksi, vaikka heitä on suhteessa siellä enemmän kuin Lapissa saamelaisia eli lappalaisia, josta nimityksestä saamelaiset eivät itse pidä.
Lappalainen ei ole =saamelainen. Saamelaiset toki asuu usein Lapissa, mutta ylälapissa.
Mä en ainakaan jaksa yhtään skriivailla jotain slangii tänne, emmä ees enää osaa mitään oikeet slangii. Kakaranaki se oli enemmän sellaista tsoukkii et huudeltiin luokassa et pist dörtsi boseen, kuulostaa nykyään 6-kybäsen suusta ihan daijulta.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ainakaan jaksa yhtään skriivailla jotain slangii tänne, emmä ees enää osaa mitään oikeet slangii. Kakaranaki se oli enemmän sellaista tsoukkii et huudeltiin luokassa et pist dörtsi boseen, kuulostaa nykyään 6-kybäsen suusta ihan daijulta.
Ihan sama täällä. Muistan skidinä kun faija, joka oli sörkän kundeja viiskyt luvulta, dokas vanhojen kartsan kaiffareittensa kanssa, ja kun ne innostu nuoruuden jutuistaan, ni niiden slangi oli iha hepreaa mulle, et en tajunnu paljon mitää mitä ne jutteli. Niin se slangi kehittyy. Ja sama toisinpäi, emmä kunnolla hiffaa mun lasten lasten käyttämiä sanojakaa.
No minä oon niin pölijä että putosin lapsena piuvasta kun piuvasin liian nopiaa. Ihan vasiten teheny ilikeyttä , ku sänkkäsin lappapuuroa.
( Olipa vaikeaa, kun en ole asunut ko paikkakunnalla moniin vuosikymmeniin)
Mun oma voipi olla ehk vaikee, kun saattaa olla kahta eri murretta sekottun. Tyä jotka tiiätte niin arvaatte kyl.
Kerholaiset nauro kun sanoin et haluun syyä mansikoit ja että voi laittaa niien reput mun selän taakke. Siinä nyt jotain, miten itte väännän sanoi.
Hölliik se, hölliik se? Äijä, kerro hölliikse se?
Mie en oikei jaksais kirjottaa ku o räkätauti. Se tuli sen jälkee, ku menin meikeläisille kävellen, ku sillo oli tosi kylmä ja tuulikii iha hitoksee.
Hi brooo sun manit kuuluu mulle jou.
Vanaha alotus, mutta kirijotettaan jotaki tähän. Justiinsa juon täsä kaakauta ja syön karijalan piirakoita. Kyllä on mahottoman hyvvää!
Se on ihan huntalo ja sillä on ruma nääveli.
No pittää kait se itellähi kirjottaa ku ei oo vielä yhtään justiisa oikian kuulosta tullu vastaan. Naapurit vissiin saattaa erottaa mistä minon kotosin, muista en niin tiijä. Saattaapi olla että oon jo paljo unneuttanu ku niin kaovan oon muualla asunu.
Saeraana oon tässä ollu kotona nytte, eipä tuota oo paljo tullu mittää' tehtyö, olla öllötelly vaen tässä. Hikkeä puskee ja nokka vuotaa nii että. En oo ees ulukona kehannu käyvä ku niiv väsyttää. Mitähän tuota siellähi turhan takkie ihteäsä palelluttaa, taejan vaen keittää kahavit ja vettäytyö takasi' peiton alle.
No on kyl holotna tännää, kovvoo hommoo näissä pakkasis ulkoilla, meikä prihatsupa käypi nyt maguammaa..
Mää mukkasim rotvallir reunaa ja pipa lens
Viitsiks pistää ton fönärin boseen, ku tääl on niin frysis.
Mä meen bärtsille luudaa ku faija stikkaa bulin kaijarin sköneen.