Ostin lahjaksi matkat -- mies veti kilarit
Ostin Norwegianin alesta miehelleni ja minulle lennot Pariisin, kun 39 eurolla sai suuntaansa. Ex-poikaystäväni (ranskalainen) asuu Pariisissa ja vaihdoin hänen kanssaan Facebookissa muutaman viestin (pyysin ravintolasuosituksia ja kyselin vähän tilanteesta kaupungissa, kun siellä oli ne kauheat terroristi-iskut.
Minulla oli sitten Facebook auki ja exältäni tuli viesti, sellainen puhekupla joka aukeaa siihen ikkunan alaosaan. Mieheni sattui huomaamaan viestin ja veti hirveät pinnat, että kuulemma suunnittelen lemmenlomaa exäni kanssa. Jouduin sitten paljastamaan, että olin ihan meille kahdelle lomamatkan hankkinut, mutta se ei enää auttanut. Mies kieltäytyi lähtemästä ja oli ihan raivona. Hän ei kuulemma siihen kaupunkiin jalallakaan astu.
Nyt mulla on ongelma, kun en ottanut mitään peruutusvakuutusta tai sellaista. Yksin en voi lähteä, sillä siitä vasta tulisi ihan hirveä haloo. Harmittaa kun menevät liput hukkaan. Hotellia en sentään ehtinyt varata.
Auttokaa mua. Kuinka saan selitettyä miehelleni, että Pariisi on suurkaupunki, eikä se, että exäni siellä asustelee vaikuta mitenkään meidän lomaan. Mä en ollut edes tajunnut, että mieheni on noin mustis exästäni. En ole paljoa hänestä puhunut, ja aikaakin on mennyt yli kymmenen vuotta siitä kun yhdessä olimme opiskellessani Pariisissa.
Kommentit (170)
Tyttöystäväni asui parikymppisenä Australiassa. Kävimme jokunen vuosi siellä kahdestaan, ja tapasin hänen paikallisen exänsä. Kundi oli aivan mahtava tyyppi, ja päädyimme illalliselle (jonka hän tarjosi) sekä dokaamaan (jonka minä tarjosin). Nyt suunnittelemme yhteistä laskettelumatkaa Kanadaan (kundi on ammattilaskija).
Mä en käsitä ihmisiä, joiden mielestä kaikki yhteydet menneisyyteen pitäisi aina väkisin leikata uuden suhteen alkaessa.
Ensikerralla tajuat kysyä etukäteen. Niin sitä lapsi oppii.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 16:19"]
Mun mies olisi just tuollainen kuin ap:n mies, jos olis toi tilanne päällä. Tosin mulla ei ole yhtään exää, mieheni on ensirakkauteni. Olen 20 vuoden yhteiselon aikana huomannut että mies on tosi naurettavista mustasukkainen. Paljon naurettavammista kuin ap:n mies. Tuo käytös olisi meillä ihan normaalia siis... Täällä jotkut eivät ole ilmeisesti ikinä kokeneet kenenkään mustasukkaisuutta, kun niin kovin sanoin ihmettelevät. Tällaisia miehiä vaan on. Ja kyllä munat löytyy ja itseluottamustakin, huolenpitoa ja herkkyyttä, lujuutta ja intohimoa. Mutta toisen menettämisen pelko vaan on niin iso että se tulee ilmi mustiksena käytöksenä. Ottaa se mua välillä aivoon, mutta keskustelemalla on aina eteen päin päästy. Ymmärrän ap:n miestä, vaikka taidan täällä siinä vähemmistössä ollakin. Sinuna en lähtisi reissuun jollei hän itse tule mukaan. Se voi muuten maksaa sulle tuon koko suhteen. Sun pitää punnita. Mikä sulle on todella tärkeää: Nykyinen mies vai yksi halpamatka.
[/quote]
Kaikista pelottavinta kirjoituksessasi on se, että puolustelet sairaaloisen mustasukkaista miestäsi ja suositttelet muitakin alentumaan miestensä edessä ("nykyinen mies vai yksi halpamatka"). Olet häpeäksi naissukukunnalle. Oletan muuten, että miehesi myös pahoinpitelee sinua ("nykyinen mies vai yksi musta silmä")...
Kuulostaa todellakin juntilta, ei miltään miehiseltä jutulta. Miehiset miehet eivät ole mustasukkaisia 10 vuotta vanhasta suhteesta.
Miehesi siis terrorisoi sun sosiaalista elämää jatkuvasti olemalla mustauskkainen puheluista eikä suostu tapaamaaan sun Ystäviä? Ei kuulosta kovinkaan normaalilta, mutta on saanut sut hyppimään pillinsä mukaan ja nyt on päättänyt raivopäissään pilata sun kivan yllätyksen käyttäytymällä idioottimaisesti ja kieltäytymällä upeasta matkasta sen takia, että sun ex asuu siellä.
Mietippä nyt ap kaksi kertaa kuinka tyhmä sä olet, kun suostut vielä tyhmemmän miehesi lapsellisiin oikkuihin.
Sinuna en todellakaan suostuttelisi miestä, enkä ainakaan hemmottelisi millään seksihepeneillä vaan sanoisin, että jos hän ei tule mukaan, niin jääköön kotiin.
Tuollaista käytöstä ei todellakaan saa palkita, vaan laitat kovan kovaa vasten. Lupaat ettette mene tapaamaan sun pariisilaista ex:ää, se saa riittää sun miehelle, kun menette sinne. Noin mustasukkainen tapaus ei todellakaan päästä sua sinne yksin, kun vain pysyt kannassasi.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 14:32"]
Jos minun vaimoni lähtisi yksin Pariisiin exäänsä moikkaamaan, niin saisi jäädä sinne. Takaisin en huolisi.
- Mies, 39
[/quote]
Entä jos vaimosi lähtisi yksin Pariisiin?
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 15:58"]
Mieheni ei myöskään suostu tanssimaan koskaan kanssani. Ei siis edes jos ollaan jonkun häissä. Tämä käsittääkseni siksi, että olen seurustellut kahden tanssiopettajan kanssa (tämä ranskis ja sitten kuubalainen).
AP
[/quote]
Kansalaisuuksista viis, mutta onhan se melko paha paikka jos joutuu vertaamaan itseään ammattilaiseen. Harvoin pärjäät moisessa vertailussa.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 15:16"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 15:12"]
On tilanteita, jolloin parisuhteessa pitää todistella, halusi tai ei...
[/quote]
Anteeksi kuinka? Minkä vuoksi APn pitäisi antaa miehensä lukea omia yksityisviestejään, jos ei kerran mitään väärää ole tehnyt? Se, että jos APn ex-miesystävä on pariisilainen on mielestäni aika helkkarin hyvä syy tiedustella ravintolasuosituksia. Paremmin se ne paikat varmaan tuntee kuin Vauva.fi
[/quote]
Kyllä täälläkin pyörii pariisilaisia...
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 16:46"]
[/quote]
Anteeksi kuinka? Minkä vuoksi APn pitäisi antaa miehensä lukea omia yksityisviestejään, jos ei kerran mitään väärää ole tehnyt? Se, että jos APn ex-miesystävä on pariisilainen on mielestäni aika helkkarin hyvä syy tiedustella ravintolasuosituksia. Paremmin se ne paikat varmaan tuntee kuin Vauva.fi
[/quote]
Kyllä täälläkin pyörii pariisilaisia...
[/quote]
Eli mielestäsi oikeampi tapa olisi kysellä asiasta joltain tuntemattomalta vauvafilaiselta pariisilaiselta kuin tutultaan? Jaa...
Mieheni ei myöskään suostu tanssimaan koskaan kanssani. Ei siis edes jos ollaan jonkun häissä. Tämä käsittääkseni siksi, että olen seurustellut kahden tanssiopettajan kanssa (tämä ranskis ja sitten kuubalainen).
AP
[/quote]
Jos on noin mustasukkainen mies, miten ihmeessä keksit kysyä exältä jotain hänen lahjaansa? Mustasukkaisuus tuon kuvauksen valossa ampuu yli, mutta lahjassa on kuitenkin hyvä miettiä saajan tunteita.
Pariisista pääsee todella helposti melkein minne vaan. Se TGV:n hinta säästyy, kun majoituksen hinta tippuu saman verran, jos menee jonnekin, joka ei ole aivan turistirysä. Le Havre ja vaikka Calais on rannalla nättejä paikkoja, ja nähtävää mm. 2. maailmansodan historiankin kannalta, Le Mansista löytyy monenlaista, mm. kuuluisa rata, jossa on aina jotain menossa. Jos maa häiritsee, silloin esim. Belgia ei ole junalla kaukana, hinnaltaan kuitenkin Brysseli on yleensä Pariisiakin kalliimpi.
Moikka 83! Ihan ok kun kommentoit. Me voimme tosiaan olla eri mieltä asioista. Kovin pelottavana en kommenttiani kuitenkaan näe enkä suostu ottamaan haukkujasi, että olen häpeäksi naissukukunnalle. Hymyilyttää lähinnä. Missä kohtaa kirjoitin että alistun? Missä kohtaa kirjoitin joutuvani pahoinpidellyksi? En ole ikinä joutunut. Miestäni en vaihda, saattais piillä riski että en yhtä hyvää löytäisi! Katsokaas, mustasukkaisuus on piirre joka asuu meissä kaikissa hieman. Huomaathan, että myöskään ap ei kertonut joutuvansa sairaalloisen vainoharhaisen hakkaajamiehensä uhriksi. Sellaisista reppanoista ei olekaan nyt kysymys. Vain tavallisista hyvistä ja tuntevista miehistä, joita olisi ihan turha hylätä vain siksi että he haluavat pitää naisensa omanaan. Keskustelemalla eteen päin, kuten sanoin. Hämmästyttää tämä naisten järjetön vouhkaus mitä tässäkin ketjussa nyt on. Kuka onkaan häpeäksi nyt ja mille? Miksi nykyisin suhteet ovat niin kertakäyttökamaa? Miettikääpä.
Kuulostaa todella sairaalta kuviolta. Älä palkitse mustasukkaista käytöstä.
No, ens kerralla sä kenties kysyt omalta mieheltäsi mihin se sun kanssa haluais mennä...mieluummin kuin sun exältä.
ei toi nyt ole iso hinta ajattelemattomuudesta.
olis ollut ehkä aiheellista jutella eka oman nyksän kanssa eikä eksän kanssa....
ton nyksän tunteet vois niinku ottaa huomioon. Nyt ainakin tiedät tunteensa. Mutta hänkin oppii. Juttele. Se on nyt kuuma peruna..mutta aikanaan oppii, kun luottaa sinuun. Ja voithan jutella, että oikeesti ei oo mitään.
ja onhan se imartelevaa, että on mustis. Mutta miks niitten eksien kanssa pitää kaveerata?
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 16:51"]
AP
[/quote]
Jos on noin mustasukkainen mies, miten ihmeessä keksit kysyä exältä jotain hänen lahjaansa? Mustasukkaisuus tuon kuvauksen valossa ampuu yli, mutta lahjassa on kuitenkin hyvä miettiä saajan tunteita.
Pariisista pääsee todella helposti melkein minne vaan. Se TGV:n hinta säästyy, kun majoituksen hinta tippuu saman verran, jos menee jonnekin, joka ei ole aivan turistirysä. Le Havre ja vaikka Calais on rannalla nättejä paikkoja, ja nähtävää mm. 2. maailmansodan historiankin kannalta, Le Mansista löytyy monenlaista, mm. kuuluisa rata, jossa on aina jotain menossa. Jos maa häiritsee, silloin esim. Belgia ei ole junalla kaukana, hinnaltaan kuitenkin Brysseli on yleensä Pariisiakin kalliimpi.
[/quote]
No, minä ainakin kysyin nykyisen mieheni exältä vinkkejä ekana jouluna lahjaa varten. Kyllähän ihminen, joka tuntee asianomaisen hyvin, voi antaa hyviä vinkkejä. Aivan samoin kuin paikallinen osaa varmaan neuvoa, oli exä tai ei.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 17:09"]
No, ens kerralla sä kenties kysyt omalta mieheltäsi mihin se sun kanssa haluais mennä...mieluummin kuin sun exältä.
ei toi nyt ole iso hinta ajattelemattomuudesta.
olis ollut ehkä aiheellista jutella eka oman nyksän kanssa eikä eksän kanssa....
ton nyksän tunteet vois niinku ottaa huomioon. Nyt ainakin tiedät tunteensa. Mutta hänkin oppii. Juttele. Se on nyt kuuma peruna..mutta aikanaan oppii, kun luottaa sinuun. Ja voithan jutella, että oikeesti ei oo mitään.
ja onhan se imartelevaa, että on mustis. Mutta miks niitten eksien kanssa pitää kaveerata?
[/quote]
Toi nyt on ihan typerää. Kyllähän sitä voi ostaa lahjaksi yllätysmatkan. Mikäs yllätys se sellainen olisi, jos siitä kyselisi etukäteen? Enkä mä näe mitään ongelmaa siinä, että kysyy paikalliselta tutultaan (aivan sama onko sitä tullut nusauteltua 10 vuotta sitten vai ei) menovinkkejä, varsinkin jos kyseessä on asiantuntija. Mun exä on kokki, ja mä kysyn siltä usein neuvoja Helsingin ravintoloista, kun ei tule niin usein ulkona enää syötyä. Jos mun mies kieltäytyisi menemästä vaikka Muruun mun kanssa syömään, koska mun ex on sitä kehunut, pitäisin sitä idioottina.
Yx vain
Mieheltäni tuli hetki sitten sähköpostia. On vielä vihainen ja sitä mieltä, että mun viestinvaihtoni on asiatonta. Laitan tähän nyt tämän meidän viestittelyn alle, niin voitte itse sanoa mielipiteenne. Asiatonta vai ei. M=minä, X=entinen miesystäväni
M: Hi there. It's been a long time. How's life in Paris these days? The whole Charlie Hebdo thing was horrible.
X: Hello, beautiful. The whole city is confused. Lots of cops everywhere. How are you doing? When are you coming to Paris?
M: Actually, I'm coming in February and need some tips. You always know the best places to go out. Do you have any good suggestions?
X: Let me think...
X: Are you flying solo?
M: No, with my man. So mostly restaurants and bars. He's not a much of a dancer.
X: :) Ok, no boites then.
M: Yes, no boites. And nothing too expensive.
X: I can make a few phone calls and see if I can get a table for you guys in this really nice new place in 4eme. I know the chef.
M: Sounds nice. No stress. Thanks.
X: No problem. Bisous.
Mä tajuun tota miestä täysin. Ei kyllä muakaan huvittais lähteä johki kaupunkiin ja siellä paikkoihin, johon miehen exä olis neuvonut. Sit jossain vaiheessa varmaan yllättäen törmättäis jossain tähän exään. Mokasit ap.
Pariisi on sen verran iso kaupunki, että siellä ei vahingossa törmää keneenkään. Tuskin se paikallinen exä missään Eifelin torinin juurella päivystää. Sitä paitsi, mitä pahaa siinä olisi, jos olisivatkin törmänneet. Saatko sinä puolisoltasi nyrkistä, jos tulee entinen Siwassa vastaan?
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 15:32"]
[/quote]
[/quote]
Itselläni voisi myös mennä periaatteen puolelle, eli en päästäisi lukemaan viestejäni, vaikka niiden näyttäminen laukausisi tilanteen.
[/quote]
Ette huomioi ohmisen tunteita laisinkaan! Sitten tapahtuu näin: Toinen loukkaantuu syystä tai syyttä ja on mustasukkainen, koska hänessa käynnistyy esim lapsuusajan hylkäämiskokemus => (tahattomasti) loukkaajan ei huomioi tätä, vaan pitää kiinni oikeuksistaan yksityisyytensä => loukkaantuneen menneisyyden haamut kasvavat ja hän menettää jälleen pienen palan luottamuksestaan => seuraavan kerran tilanne toistuu => jälleen pieni pala luottamuksesta murenee => etc
lopulta suhde kaatuu siihen, että sitä rasittaa monta pientä asiaa, joita ei ole huomioitu silloin, kun niiden aika olisi ollut ja on liian myöhäistä paikata. Se ei ole kenekään " vika" vaan ihan psykologiaa. Ei ihme, että ihmiset eroavat niin paljon.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 17:24"]
Mieheltäni tuli hetki sitten sähköpostia. On vielä vihainen ja sitä mieltä, että mun viestinvaihtoni on asiatonta. Laitan tähän nyt tämän meidän viestittelyn alle, niin voitte itse sanoa mielipiteenne. Asiatonta vai ei. M=minä, X=entinen miesystäväni
M: Hi there. It's been a long time. How's life in Paris these days? The whole Charlie Hebdo thing was horrible.
X: Hello, beautiful. The whole city is confused. Lots of cops everywhere. How are you doing? When are you coming to Paris?
M: Actually, I'm coming in February and need some tips. You always know the best places to go out. Do you have any good suggestions?
X: Let me think...
X: Are you flying solo?
M: No, with my man. So mostly restaurants and bars. He's not a much of a dancer.
X: :) Ok, no boites then.
M: Yes, no boites. And nothing too expensive.
X: I can make a few phone calls and see if I can get a table for you guys in this really nice new place in 4eme. I know the chef.
M: Sounds nice. No stress. Thanks.
X: No problem. Bisous.
[/quote]
Mä keksin kyllä muutaman kohdan, josta sun mies on varmaan kiskaissut herneen nenäänsä. Esimerkiksi se, että toi ukko flirttaa sun kanssa aika avoimesti, eikä ehkä ole ihan kohteliasta haukkua nykyisen miehen tanssitaitoja exälle. Näin alkajaisiksi. Aika moni mies muuten tykkää kyttyrää, jos sun exä hoitelee teille jotain spesiaalipöytävarauksia Pariisista soittelemalla kokeille. Varsinkin jos oma miehesi on vähemmän maailmanmies. Aloita vaikka noista miettiminen...
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 13:54"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 13:46"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 13:40"] [quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 14:48"]Miten aikuiset ihmiset voivat liikkua missään, jos pitää vältellä niitä paikkoja missä on oltu tai asuttu ex:n kanssa? Suurin osa joutuisi muuttamaan eri kaupunkiin. Minkälainen ihminen kieltäytyy lähtemästä maahan, missä puoliso on ollut ex:n kanssa? Sanoisin, että yksinkertainen, huonokäytöksinen idiootti, jolla ei ole itsetuntoa. [/quote] Ei niitä muistoja exien kanssa kuulu kertoa uudelle rakkaalleen. Silloin ne eivät voi edes häiritä [/quote] Eli paras keino on valehdella, että ei ole ikinä Pariisissa käynytkään, vaikka olisi viettänyt siellä vuosia? [/quote] Ei, vaan ei olisi tarvinnut kertoa että on seurustellut siellä. Ei tulisi mieleenkään kertoa existäni miehelleni, saatika siitä missä olen hänen kanssaan käynyt ja mitä tehnyt. En itse halua tietää miehen existä eikä mies mun. Jos ollaan suhteessa niin on kunnioitettava toisen tunteita. Joillekkin tuollaiset asiat ovat vaikeita.
[/quote]
Jos haluaa elää valheessa, niin tuo on varmaan ok tapa toimia. Itseäni kiinnostaa kyllä puolisoni elämä siinä määrin, että tiedän esim. maat, joissa hän on käynyt. Ei tarvitse hieroa likaisia ykistyiskohtia toisen naamaan ("ja tuossa hotellissa vietin Jean-Lucin kanssa kolme päivää nussien kuin puput"), mutta ei siinä ole mitään pahaa jos kertoo esim. olleensa kuukauden Intiassa entisen poikaystävän kanssa.
Aika omituinen suhteen täytyy olla, jos menneisyydestään ei saa puhua mitään. Juuri pari iltaa sitten keskustelin puolisoni kanssa parikymppisenä tekemästäni matkasta samaan paikkaan, johon olemme Juhannuksena menossa. Edellisellä reissulla olin siis exäni kanssa.