HS: lahjakas oppilas vaatii tasoryhmiä
Kommentit (6)
”Koko koulupäivän sisällön pystyisi opiskelemaan itse tunnissa kotona. Tekisi mieli lintsata, niin pystyisin oppimaan ja keskittymään paremmin. Se on aivan hirveää.”
"...tasapäistävän koulun lopputuloksena niin sanotut hyvät oppilaat eivät vain menetä motivaatiotaan opiskeluun, vaan heitä myös kiusataan herkästi eli haukutaan nörteiksi. Ja ne, joilla opiskelu on vaikeaa, kokevat huonommuutta niiden rinnalla, jotka tuntuvat saavan hyviä numeroita lähes tekemättä mitään. Kun opeteltavat asiat ovat liian vaikeita, nämä oppilaat alkavat pelleillä ja sekoilla luokassa, mikä taas tekee opiskelusta liki mahdotonta muille."
”Ilmeisesti tasa-arvoa on, että laitetaan kaikki samaan huoneeseen. Sitten siellä kiroillaan, juostaan ulos luokasta kavereita moikkaamaan, sekoillaan kännykällä ja sanotaan opettajalle tai toisille, että tapa ittes. Todella huonolle käytökselle ei ole mitään seurauksia, opettajat eivät edes heitä pois luokasta”
”On lapsellista ja tyhmää ajatella, että me kaikki oppilaat olisimme samanlaisia. Kysymykseni poliitikoille on, että kenelle tämä on tasa-arvoa?”
"Pisa-tutkimukset osoittavat peruskoulun epäonnistuvan lahjakkaimpien oppilaiden koulutuksessa: suomalaisten paras neljännes on lähempänä huippumaiden toiseksi parasta kvartaalia kuin parasta. Muun muassa professorit Timo Tossavainen ja Kirsi Tirri ovat arvostelleet lahjakkaiden yksin jättämistä. Oppilaiden valmiuksissa on eroja ja Tossavaisen mielestä se pitäisi hyväksyä. Hän ja iso joukko matemaatikoita vaati jo vuonna 2019 tasokurssien palauttamista matematiikan opetukseen. Tirri puolestaan on huomauttanut, että tasa-arvoisen opetuksen tulisi tarkoittaa myös lahjakkaiden huomioimista. Kotikoulun lisääntyminen Suomessa liittyy Tirrin mukaan osittain siihen, että lahjakkaiden oppilaiden vanhemmat ajattelevat lastensa oppivan paremmin kotona kuin koulussa."
"Tasoryhmät nousevat aika ajoin esiin vastauksena heikentyneisiin oppimistuloksiin. Suomen peruskoulussa oli vuoteen 1985 asti tasokurssit matematiikassa, ruotsissa ja englannissa. Kursseista luovuttiin, sillä ne koettiin leimaavaksi, eikä jako aina perustunut todelliseen osaamiseen. Työväenluokan pojat olivat alimmilla tasokursseilla yliedustettuina. Nyt varsinaisia tasoryhmiä ei ole, mutta toisaalta esimerkiksi painotusluokilla on niiden piirteitä. Tasoryhmittelyn voi toteuttaa monella tapaa. Tutkimusten mukaan saman ikäluokan sisäisen tasoryhmittelyn keskimääräinen vaikutus osaamiseen on olematon. Sen sijaan opintojen nopeuttamisella näyttää olevan eniten myönteisiä vaikutuksia oppimiseen."
"Yliopisto-lehdessä viime vuonna julkaistussa artikkelissa yliopistonlehtori Olli-Pekka Malinen ja kasvatustieteen professori Kristiina Brunila painottavat, että tasoryhmät ovat ennen kaikkea arvokysymys. Halutaanko maksimoida lahjakkaiden osaaminen vai halutaanko koko ikäluokan oppivan yhdessä? Yleinen argumentti tasoryhmiä vastaan on, että niiden jaottelu huonoihin ja hyviin muodostuu pysyväksi ja leimaavaksi."
”Ei ole niin, että vain jakamalla oppilaat ryhmiin tason mukaan osalle syntyy identiteetti, että he olisivat huonoja. Kyllä sama tapahtuu myös tasapäistävässä luokassa, jossa osa oppilaista näkee, miten he saavat suurella työllä seiskan ja toiset kympin tuskin tekemättä mitään. Se vasta epämotivoivaa onkin. Poliitikot näkevät nämä asiat Pisa-tulosten laskuna. Minä näen ne joka päivä, kun menen kouluun. Nämä ovat isoja asioita, jotka vaikuttavat ihmisten tulevaisuuteen, eivät vain minun.”
Tasoryhmät kiellettiin vuonna 1984, eikä kieltoa ole kumottu. Jokaisella on oikeus samaan opetukseen. Ihmisellä on oikeus edetä opinnoissaan muita nopeammin, se on eri asia kuin opetuksen evääminen menneisiin suorituksiin vedoten.
Olen samaa mieltä, itse olen sieltä tyhmemmästä päästä.
Mielestäni ne ketkä osaavat ja pärjäävät, pitäisi saada nopeutettua opintojaan jotta resurssia jäisi meille heikommille.
Mallia urheilusta, tuskin barkovista, selänteestä tai grezkystä olisi tullut sitä mitä heistä tuli, jos treeneissä olisi keskitytty hassuttamaan itseään huomattavasti heikompia.
T. Tavallinen tyhmä
Koko "oikeus" perusopetukseen on vitsi... Kyseessä on lapsuuden ja nuoruuden tuhlaaminen kiristysmentaliteetilla.
Onko ollut puhetta siitä, että osa kansalaisista vapautettaisiin oppimisvelvollisuudesta (peruskoulu) ?
Hyväksikäyttö voisi siten kohdistua paremmin niihin, jotka alistuvat tai miellyttävät täydellisemmin.
Kohti parempaa koululaitosta. Hallitus on tehnyt hyviä päätöksiä, kännykkäkiellolla on ollut iso vaikutus oppimiseen ja koulurauhaan. Nyt se inkluusio roskiin, siitä kärsivät kaikki, heikkolahjaiset, lahjakkaat ja opettajat. Tasokurssit on kaikille paras.