Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älkää ihmiset hyvät menkö itsepalvelukassoille!

Vierailija
19.01.2015 |

Miksi kukaan käyttäisi itsepalvelukassoja? Itse saat itseäsi palvella samaan hintaan. Et saa tästä edes alennusta tuotteen hinnassa. Jos odotat jotain hintojen alenemista tällä tapaa, niin ei tule, kasvatat vain kauppiaan katetta kun tarvitaan vähemmän työntekijöitä. 

Jos kauppias yrittää kusettaa, että työntekijät voivat siirtyä muihin tehtäviin ja/tai palvelemaan paremmin myymälän puolelle tms. niin se on paskapuhetta, hetkeksi ehkä voi käydä näin, mutta pitkällä aikavälillä kenkää tulee. Yksi työntekijä voi huolehtia samaan aikaan monesta itsepalvelukassasta, kun asiakkaat hoitavat palvelunsa itse.

Valitse kassa, jossa sinua palvelee ihminen, niin useammalla on työpaikka!

Kommentit (198)

Vierailija
121/198 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 09:33"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 09:26"]

Kiinnostaa ihan vitusti. Ei ole kova työ itselleni piipata parit ostokset ja työntää kortti lukijaan. Itse asiassa ennemmin valitsen ip-kassan kuin tavallisen.

[/quote]

Miksi ihmeessä teen työn, joka kuuluu kaupalle? Palvelu.

[/quote]

Palvelu?! Se nykyajan palvelua on vaan niin pirun jäykkää ja nyreetä, että ei kiitos! Ei kiinosta olla kenenkään tärkeyden tunteen välikappaleena vääntämässä sitä pakkohymyä naamalle.

Vierailija
122/198 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 10:04"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 09:56"]

Tietysti kalliimmat kustannukset näkyy aina hinnassa ja pitkässä juoksussa itsepalvelukassojen säästöt siirtyy hintoihin. Jos ei siirry, niin minäkin perustan itsepalvelumyymälän ja rikastun.

Valitsen AINA itsepalvelukassan, jos sellainen on tarjolla ja ellei ole jotain eirityistä syytä valita palvelukassaa. Naurettavaa että ruokaostoksilla käydessä hitain ja työläin vaihe on se että pitää jonottaa kassalle saadakseen purkaa kaikki ostokset hihnalle ihan vain siksi että niistä saadaan piipattua hinnat.

Se mikä vie aikaa ja on työlästä, on myös kallista.

Tuotteiden piippailu on robotin hommaa, ei siihen ihmistä tarvita. Odotan innolla sellaista kauppa, jossa voin pakata tuotteet suoraan omaan kassiin ja lopuksi vaan mennään lukuportista läpi ja maksetaan ostokset. Koko se kassahärdelli maksamista lukuunottamatta jää pois. Vielä parempi tietysti jos tapahtumaakaan ei tarvi maksaa, vaan laite tunnistaa minut ja velottaa suoraa tiliäni tai lähettää e-laskun jonka hyväksyn myöhemmin.

Veikkaan että marketeissa ei ole kassahenkilöstöä enää 10 vuoden kuluttua.

[/quote]

 

Tälläisiä on jo. Briteissä on ainakin Tescossa sellainen systeemi, että skannaat ostokset samalla kun laitat ne kärryyn ja sitten lopuksi ostokset skannataan koneelle ja maksetaan. Todella kätevää ja säästää aikaa, voi suoraan pakata ostokset kasseihin. Toki täällä on käytössä myös tavalliset itsepalvelukassat sekä normaalit palvelukassat, kaikkia näkyy käytettävän ihan yhtä paljon. Itsepalvelukassat on käteviä kun ostettavaa ei ole paljon.

[/quote]

Ehkä ainoa jarru lopulliseen läpilyöntiin on ihmisten epärehellisyys. Olisi vielä hienompaa kun kauppaan pääsisi vain jos on luottotiedot kunnossa, eikä ole jäänyt koskaan kiinni varkaudesta. Meille rehellisille voisi olla omat kaupat, joissa tuotteet olisivat halvempia, koska ei olisi näpistelystä aiheutuvia kuluja, eikä tarvittaisi vartiointia jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/198 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 10:04"]

Itse en tykkää käydä Subwayssa, koska siellä pitää koko ajan seurustella sen myyjän kanssa. Eikö sinne voitaisi tehdä näyttöpääte, josta saa tökkiä haluamansa vaihtoehdot ja myyjä osaa sen mukaan tehdä oikean patongin, eikä tarvi koko ajan puhua asiakkaan kanssa.

[/quote]

 

Teknologia, ettei suomalaisten tarvitse puhua toisilleen.

Vierailija
124/198 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 10:07"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 10:03"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 09:39"]

Kaikista ei valitettavasti ole insinööreiksi ja kehittämään innovatiivisia vientituotteita. Kaikilla ei ole mahdollisuutta saavuttaa korkeaa koulutustasoa. Nämä ihmiset joutuvat kortistoon, kun hommat loppuu. 

[/quote]

Ystävämme Kokoomus huolehtii että työelämästä syrjäytyneet ei paljon maksa, kaikki edut ja palvelut pois työttömiltä.

Ja oikeastihan monet matalapalkka-alat kasvavat kaiken aikaa, kuten esimerkiksi vartiointi. Yhä useampi kassa siirtyy monitorin taakse vahtimaan itsepalvelukassoja. Äkikseltään tuntuu että se vartiointityö on mielekkäämpää kuin kassatyö.

[/quote]

Jos yksi monitoroija vahtii 10 kassaa, niin mihin ne 9 muuta laitetaan? Ai niiin työttömiksi meidän kaikkien kontolle. Mielekästä tosiaan.

[/quote]

Ajatte kuinka paljon hintoja voidaan alentaa kun työvoimakustannukset alenee noin radikaalisti. Toki samalla voidaan vielä parantaa palvelua, eli 10 kassan sijaan onkin 40 itsepalvelukassaa, joita riittää valvomaan neljä monitiroijaa.

Olen niin robottikassan kannattaja

Vierailija
125/198 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyky-Suomessa opiskeleminen ilman "helppoja" työpaikkoja, eli paikkoja joihin pääsee ilman lukiota korkeampaa koulutusta on lähes mahdotonta kun tukia kiristetään joka suunnasta. Miten ajattelitte että tulevien sukupolvien suomalaiset voivat kouluttautua korkealle jos ei ole varaa elää opiskeluvuosia läpi? Eikö ole hyvä että nuoret työllistyvät juuri esimerkiksi tällaisiin kaupanalan ammatteihin rahoittaakseen opintonsa, sen sijaan että eläisivät toimeentulotuen varassa kun opintotuki katkaistaan viiden vuoden jälkeen?

Vierailija
126/198 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 10:07"]

Palvelu?! Se nykyajan palvelua on vaan niin pirun jäykkää ja nyreetä, että ei kiitos! Ei kiinosta olla kenenkään tärkeyden tunteen välikappaleena vääntämässä sitä pakkohymyä naamalle.

[/quote]

Ei se ole enää nykyaikaa mennä sinne kassalle ja tekopirteenä hymyillä, tervehtiä ja kiittää siitä, että joku teki työnsä ja maksaa vielä siitä. Niin ja pilata oma päivänsä, jos sillä kassalla sattuu olemaan huonopäivä, että se ei sitä hymyä ja tervehdystä saa aikaiseksi edes väkisin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
127/198 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 10:12"]

Ajatte kuinka paljon hintoja voidaan alentaa kun työvoimakustannukset alenee noin radikaalisti. Toki samalla voidaan vielä parantaa palvelua, eli 10 kassan sijaan onkin 40 itsepalvelukassaa, joita riittää valvomaan neljä monitiroijaa.

Olen niin robottikassan kannattaja

[/quote]

Ja ajatelkaas miten paljon tuo lisää joustoa kauppiaan kannalta. Jos nyt flunssakauden aikana joain päivänä kolmasosa kassoista ilmoittaa olevansa saikulla, niin kauppias on kusessa ja asiakkaat kiukkuisia pitkissä jonoissa. Sen sijaan jos vaikka kaikki monitoroijat ovat jonain päivänä kipeänä, niin se ei näy kassoilla mitenkään muuten kuin että sinä päivänä ei kärynnyt yhtään myymälävarasta kassalla.

Vierailija
128/198 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 10:12"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 10:07"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 10:03"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 09:39"]

Kaikista ei valitettavasti ole insinööreiksi ja kehittämään innovatiivisia vientituotteita. Kaikilla ei ole mahdollisuutta saavuttaa korkeaa koulutustasoa. Nämä ihmiset joutuvat kortistoon, kun hommat loppuu. 

[/quote]

Ystävämme Kokoomus huolehtii että työelämästä syrjäytyneet ei paljon maksa, kaikki edut ja palvelut pois työttömiltä.

Ja oikeastihan monet matalapalkka-alat kasvavat kaiken aikaa, kuten esimerkiksi vartiointi. Yhä useampi kassa siirtyy monitorin taakse vahtimaan itsepalvelukassoja. Äkikseltään tuntuu että se vartiointityö on mielekkäämpää kuin kassatyö.

[/quote]

Jos yksi monitoroija vahtii 10 kassaa, niin mihin ne 9 muuta laitetaan? Ai niiin työttömiksi meidän kaikkien kontolle. Mielekästä tosiaan.

[/quote]

Ajatte kuinka paljon hintoja voidaan alentaa kun työvoimakustannukset alenee noin radikaalisti. Toki samalla voidaan vielä parantaa palvelua, eli 10 kassan sijaan onkin 40 itsepalvelukassaa, joita riittää valvomaan neljä monitiroijaa.

Olen niin robottikassan kannattaja

[/quote]

 

Uskotko tosiaan, että alentuneet palkkakulut siirtyisivät tuotteiden hintoihin? No höps, kauppias käärii itselleen vaan entistä paremmat rahat itselleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
129/198 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 10:09"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 10:04"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 09:56"]

Tietysti kalliimmat kustannukset näkyy aina hinnassa ja pitkässä juoksussa itsepalvelukassojen säästöt siirtyy hintoihin. Jos ei siirry, niin minäkin perustan itsepalvelumyymälän ja rikastun.

Valitsen AINA itsepalvelukassan, jos sellainen on tarjolla ja ellei ole jotain eirityistä syytä valita palvelukassaa. Naurettavaa että ruokaostoksilla käydessä hitain ja työläin vaihe on se että pitää jonottaa kassalle saadakseen purkaa kaikki ostokset hihnalle ihan vain siksi että niistä saadaan piipattua hinnat.

Se mikä vie aikaa ja on työlästä, on myös kallista.

Tuotteiden piippailu on robotin hommaa, ei siihen ihmistä tarvita. Odotan innolla sellaista kauppa, jossa voin pakata tuotteet suoraan omaan kassiin ja lopuksi vaan mennään lukuportista läpi ja maksetaan ostokset. Koko se kassahärdelli maksamista lukuunottamatta jää pois. Vielä parempi tietysti jos tapahtumaakaan ei tarvi maksaa, vaan laite tunnistaa minut ja velottaa suoraa tiliäni tai lähettää e-laskun jonka hyväksyn myöhemmin.

Veikkaan että marketeissa ei ole kassahenkilöstöä enää 10 vuoden kuluttua.

[/quote]

 

Tälläisiä on jo. Briteissä on ainakin Tescossa sellainen systeemi, että skannaat ostokset samalla kun laitat ne kärryyn ja sitten lopuksi ostokset skannataan koneelle ja maksetaan. Todella kätevää ja säästää aikaa, voi suoraan pakata ostokset kasseihin. Toki täällä on käytössä myös tavalliset itsepalvelukassat sekä normaalit palvelukassat, kaikkia näkyy käytettävän ihan yhtä paljon. Itsepalvelukassat on käteviä kun ostettavaa ei ole paljon.

[/quote]

Ehkä ainoa jarru lopulliseen läpilyöntiin on ihmisten epärehellisyys. Olisi vielä hienompaa kun kauppaan pääsisi vain jos on luottotiedot kunnossa, eikä ole jäänyt koskaan kiinni varkaudesta. Meille rehellisille voisi olla omat kaupat, joissa tuotteet olisivat halvempia, koska ei olisi näpistelystä aiheutuvia kuluja, eikä tarvittaisi vartiointia jne.

[/quote]

 

Totta, tosin noissa tehdään sellaisia pistokokeita, eli siinä kun menet maksamaan, kone valitsee sattumanvaraisesti asiakkaan, jonka ostokset tarkistetaan. Eli kassahenkilö tulee luoksesi, skannaa 10 tuotetta ostoksistasi ja katsoo että ne täsmää niihin joista olet maksamassa. Ihan helppo systeemi. 

Vierailija
130/198 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 12:47"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 09:56"]

 

Tuotteiden piippailu on robotin hommaa, ei siihen ihmistä tarvita. 

[/quote]

Eli asiakkaat on robotteja? Kyllä siihen vielä nykytekniikalla tarvitaan se ihminen, jotta tuote piippautuu.

[/quote]

Ei tarvita. Googlaa "RFID"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
131/198 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 09:56"]

Tietysti kalliimmat kustannukset näkyy aina hinnassa ja pitkässä juoksussa itsepalvelukassojen säästöt siirtyy hintoihin. Jos ei siirry, niin minäkin perustan itsepalvelumyymälän ja rikastun.

Valitsen AINA itsepalvelukassan, jos sellainen on tarjolla ja ellei ole jotain eirityistä syytä valita palvelukassaa. Naurettavaa että ruokaostoksilla käydessä hitain ja työläin vaihe on se että pitää jonottaa kassalle saadakseen purkaa kaikki ostokset hihnalle ihan vain siksi että niistä saadaan piipattua hinnat.

Se mikä vie aikaa ja on työlästä, on myös kallista.

Tuotteiden piippailu on robotin hommaa, ei siihen ihmistä tarvita. Odotan innolla sellaista kauppa, jossa voin pakata tuotteet suoraan omaan kassiin ja lopuksi vaan mennään lukuportista läpi ja maksetaan ostokset. Koko se kassahärdelli maksamista lukuunottamatta jää pois. Vielä parempi tietysti jos tapahtumaakaan ei tarvi maksaa, vaan laite tunnistaa minut ja velottaa suoraa tiliäni tai lähettää e-laskun jonka hyväksyn myöhemmin.

Veikkaan että marketeissa ei ole kassahenkilöstöä enää 10 vuoden kuluttua.

[/quote]

No melkein aina kun käyn itsepalvelukassalla, tarvii kuitenkin sitä myyjää, koska jotain häikkää tulee kun piippaa tuotteita. Musta itsepalvelukassa on epäkäytännöllinen, kun on paljon ostoksia. Siinä todella palvelee vain itseään. Jos taas on 1-4 ostosta niin se voi olla ihan kätevä.

Ja koska Suomessa on ikärajatuotteet, kassahenkilöitä on kyllä vielä 10 vuodenkin päästä.

Vierailija
132/198 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkosuomalainen täällä kiinnostuneena kyselee, että missä näitä itsepalvelukassoja nykyään on, ihan jossain Prismoissakin vai?? Muutettiin ulkomaille 4v. sitten ja paluuta tänä vuonna tekemässä. Tuntuu, että ollaan palaamassa ihan erilaiseen Suomeen mitä se oli lähtiessä, YT:t heittäneet porukkaa pihalle huolella, lamaa, käsittämättömiä poliitikkoja, ITSEPALVELUKASSOJA?! Uskoltaakohan tässä enää takas tullakkaan. Ainakin paluushokki tulee olemaan suurempi kuin kulttuurishokki ulkomaille muuttaessa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
133/198 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeistään RFID:n yleistyminen kuluttajatuotteisiin viivakoodin tilalle, on se asia joka poistaa täysin kassahenkilön tarpeellisuuden. Ostoskoria tai kassia ei tarvi sen jälkeen enää edes avata kassalla, vaan riittää että se viedään lukuportista läpi.

Vierailija
134/198 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 08:48"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 15:25"]

Höpö höpö. Ensinnäkin se, että raha päätyy väärälle tilille on hyvin harvoin pankin virhe ja useimmiten sen maksajan virhe. Toisakseen sen takia ei ketään syytetä petoksesta, että tilille tulee virheen takia rahaa vaan virhe korjatataan heti kun sen joku pankille tiedoksi saattaa. 

Sen sijaan jos ne rahat käyttää, niin silloin voi tulla ääritapauksessa rikossyytekin kyseeseen. Esimerkiksi takavuosina joku firma oli epähuomiossa tilittänyt kuukausittain kymmeniä tuhansia markkoja jonkun Maukka Perusjätkän tilille joka oli sitten pistänyt ne haisemaan niin tuomio tuli lopulta törkeästä kavalluksesta (ei siis petoksesta). Pikkusummien kanssa voi olla, että pankki sitten vaan kylmästi vetää tilin miinukselle ja ne rahat oikeaan osoitteeseen kun virheen huomataan tapahtuneen. Isompien summien kohdalla maksaja tai maksun oikea kohde voi vaatia oikeuden päätöstä perusteettoman edun palautuksesta ja rahat peritään tarvittaessa ulosoton kautta takaisin kuluineen. Se rikossyyte tulee lähinnä kyseeseen sitten, jos se rahojen tuhlaaminen on selvästi ollut tuottamuksellista eli ei ole voinut tapahtua vahingossa.

"Joka anastaa hallussaan olevia varoja tai muuta irtainta omaisuutta, on tuomittava kavalluksestasakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi kuudeksi kuukaudeksi.

Kavalluksesta tuomitaan myös se, joka anastaa löytämiään tai erehdyksen kautta haltuunsa saamiaan varoja tai muuta irtainta omaisuutta."

 

[/quote]

Kyllä se on nykyisin ihan normaalia että jos toisen vihreen vuoksi tilillesi tulee rahaa ja jos et itse ilmita siitä saati jos käytät rahat, niin sinua syytetään kavallukseta.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200712187000662_uu.shtml

"Helsinkiläismiehen tuomittiin kavalluksesta, kun hän ei palauttanut tililleen vahingossa siirrettyjä rahoja."

Ihan hyvinhän tätä voi soveltaa myös kassan tekemään virheeseen, joka oli mainittu edempänä. Jos kassa vahingossa jättää jotain piippaamatta ja viet ne menneseesäsi, niin sehän on silloin kavallus.

[/quote]

Niin, tuossahan oli selvästi tuottamuksellisuudesta ja isosta rahasta kyse eli syyte oli ihan paikallaan. Noita tapauksia on kuitenkin aika vähän, sitä tarkoitin ääritapauksilla. Joku pikkusumma, vaikka sen huomaamattaan käyttäisikin, sovitaan lähes poikkeuksetta vain osapuolien kesken eikä niillä rasiteta oikeusjärjestelmää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
135/198 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
136/198 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 10:10"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 10:04"]

Itse en tykkää käydä Subwayssa, koska siellä pitää koko ajan seurustella sen myyjän kanssa. Eikö sinne voitaisi tehdä näyttöpääte, josta saa tökkiä haluamansa vaihtoehdot ja myyjä osaa sen mukaan tehdä oikean patongin, eikä tarvi koko ajan puhua asiakkaan kanssa.

[/quote]

 

Teknologia, ettei suomalaisten tarvitse puhua toisilleen.

[/quote]

Ei se huono olisi, että olisi aitoteknologia korvaisi nämä lähes nelikymppisen pissikset.

Vierailija
137/198 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta palvelua ikinä oli paikallisen Citymarketin itsepalvelukokeilu, jossa asiakas sai käteensä viivakoodilukijan jolla luki jokaisen ostamansa tavaran sitä mukaa kun keräili niitä hyllystä, ja sai saman tien pakata ostokset kasseihin valmiiksi. Ei inhottavaa jonotusta kassoilla ja tavaroiden lataamista edestakaisin kärryyn - hihnalle - kassiin. Isommilla ostosmäärillä niin ihana ja toimiva! Harmi työpaikkojen puolesta, mutta itselleni niin paras ja arkea helpottava juttu. Käyttäisin aina jos voisin. Valitettavasti homma oli kokeilu, joka päätettiin lopettaa kokeilujakson jälkeen :(

Vierailija
138/198 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 09:43"]Samaa mieltä. Ei se ole sama kun ei saa palvelua. (Ja näin kaupan kassana on tietysti omakin lehmä ojassa). Varsinkin Hesburgerin eräässä Helsingin keskustan pisteessä todella alkoi suorastaan tympiä kun sinne on tullut linjasto mistä koneelta tilatut ruuat otetaan ja rahastuskin käy automaateista, maksat käteisellä tai kortilla. Työntekijöillä ei enää paljoa virkaa ole. Totesin, että mielummin käyn sitten vaikka vähän tyyriimmissäkin paikoissa tulevaisuudessa (ja toistaiseksi hesburgeriin mennessä muissa pisteissä) kun saa sitä palvelua. Ravintolassa syödessä se palvelu on kuitenkin iso osa sitä juttua mistä siinä maksan.
[/quote]
No toisaalta, nämä pikaruokapaikat ovat puhtaasti tarkoitettu nopeaan energiaryöpyn hakemiseen. Ravintolat ovat sitten asia erikseen.

Vierailija
139/198 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein odotan, milloin lähikauppaan tulee itsepalvelukassa. Vielä parempi olisi kunnon verkkoruokakauppa, jonka tuotteet tulisi keskusvarastolta. Jäisi se kauppiaskin työttömäksi, eikä enää vetäisi välistä. Automatisaatio alentaa hintoja pitkällä aikavälillä, ruokaan ei ole käytetty koskaan näin pientä osaa tuloista.

Vierailija
140/198 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 10:24"]

Ulkosuomalainen täällä kiinnostuneena kyselee, että missä näitä itsepalvelukassoja nykyään on, ihan jossain Prismoissakin vai?? Muutettiin ulkomaille 4v. sitten ja paluuta tänä vuonna tekemässä. Tuntuu, että ollaan palaamassa ihan erilaiseen Suomeen mitä se oli lähtiessä, YT:t heittäneet porukkaa pihalle huolella, lamaa, käsittämättömiä poliitikkoja, ITSEPALVELUKASSOJA?! Uskoltaakohan tässä enää takas tullakkaan. Ainakin paluushokki tulee olemaan suurempi kuin kulttuurishokki ulkomaille muuttaessa :)

[/quote]

Parissa S-marketissa on täällä Helsingissä. Tunnelin S-marketissa ja Vallilassa. Mutta tosiaan koska Suomessa on ikärajatuotteita niin tavallisia kassoja tarvitaan, koska niillä myydään Veikkausta ja tupakkaa. Jos ostaa alkoholia niin myyjän pitää tulla itsepalvelukassalla katsomaan riittääkö ikä. Välillä tuntuu noissa, että myyjää tarvii koko ajan setvimään jotain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi