Älkää ihmiset hyvät menkö itsepalvelukassoille!
Miksi kukaan käyttäisi itsepalvelukassoja? Itse saat itseäsi palvella samaan hintaan. Et saa tästä edes alennusta tuotteen hinnassa. Jos odotat jotain hintojen alenemista tällä tapaa, niin ei tule, kasvatat vain kauppiaan katetta kun tarvitaan vähemmän työntekijöitä.
Jos kauppias yrittää kusettaa, että työntekijät voivat siirtyä muihin tehtäviin ja/tai palvelemaan paremmin myymälän puolelle tms. niin se on paskapuhetta, hetkeksi ehkä voi käydä näin, mutta pitkällä aikavälillä kenkää tulee. Yksi työntekijä voi huolehtia samaan aikaan monesta itsepalvelukassasta, kun asiakkaat hoitavat palvelunsa itse.
Valitse kassa, jossa sinua palvelee ihminen, niin useammalla on työpaikka!
Kommentit (198)
Sama ilmiö näkyy myös kahviloissa, asiakas kerää ja palauttaa itse astiansa. Tämä sopii kilteille suomalaisille.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 10:54"]
Sama ilmiö näkyy myös kahviloissa, asiakas kerää ja palauttaa itse astiansa. Tämä sopii kilteille suomalaisille.
[/quote]
Paskat. Kyllähän Suomessakin palvelua saa, jos on valmis maksamaan. Esim. Pariisissa nuo palvelukahvilat saattavat veloittaa kympin kahvikupista ja vesipullosta. Ennemmin haen itse kahvini ja veteni, maksan siitä vitosen. Saksassa halpaa hintaa palvelupaikoissa taas selittää työntekijöiden surkeat palkat ja matala alv.
Työn tuottavuuden pitää kasvaa. Jota se ei ole kymmeneen vuoteen tehnyt, palkat kuitenkin noussut.
Tää maailma ei voi pyöriä toistemme paitoja pesemällä tai ostoksia kirjaten.
Jonkun on tehtävät ne todelliset teolliset tuottavat työt, joilla saadaan vientituloja.
Ja suomen on huolehdittava että maan kilpailukyky edes säilytettän, tosin pitäisi jo parantaa rutkasti.
Mielestäni on itsekästä ja lyhytnäköistä käyttää itsepalvelukassoja.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 10:13"]
Nyky-Suomessa opiskeleminen ilman "helppoja" työpaikkoja, eli paikkoja joihin pääsee ilman lukiota korkeampaa koulutusta on lähes mahdotonta kun tukia kiristetään joka suunnasta. Miten ajattelitte että tulevien sukupolvien suomalaiset voivat kouluttautua korkealle jos ei ole varaa elää opiskeluvuosia läpi? Eikö ole hyvä että nuoret työllistyvät juuri esimerkiksi tällaisiin kaupanalan ammatteihin rahoittaakseen opintonsa, sen sijaan että eläisivät toimeentulotuen varassa kun opintotuki katkaistaan viiden vuoden jälkeen?
[/quote]
Amen to that!
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 11:12"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 10:13"]
Nyky-Suomessa opiskeleminen ilman "helppoja" työpaikkoja, eli paikkoja joihin pääsee ilman lukiota korkeampaa koulutusta on lähes mahdotonta kun tukia kiristetään joka suunnasta. Miten ajattelitte että tulevien sukupolvien suomalaiset voivat kouluttautua korkealle jos ei ole varaa elää opiskeluvuosia läpi? Eikö ole hyvä että nuoret työllistyvät juuri esimerkiksi tällaisiin kaupanalan ammatteihin rahoittaakseen opintonsa, sen sijaan että eläisivät toimeentulotuen varassa kun opintotuki katkaistaan viiden vuoden jälkeen?
[/quote]
Amen to that!
[/quote]
Kyllä opiskelijan pitää valmistua viidessä vuodessa, tai ainakin siinä ajassa päästä jo työelämänn syrjästä kiinni. Opintolaina on sitä varten että eletään opiskeluaika, eikä notkuta kirjoilla yhteiskunnan tuella vuosikaudet.
Minä en käytä itsepalvelukassoja. En myöskään korjaa kahvilassa astioitani. Katson maksavani siitä palvelusta. Jos minun pitää korjata astiani itse, niin yhtä hyvin voin sitten juoda ne kahvit kotonani. En mahdollista yhdenkään kauppiaan rikastumista työntekijöitä pois potkimalla. Ne matala-palkka-alojen rahat tarvitaan yleiseen kiertoon ja niistä tulee verotuloja koko yhteiskunnalle: arvonlisäveroja kulutuksen kautta ja ansiotuloveroja sekä valtiolle että kunnalle. Jos kauppias pistää ne palkkarahatkin taskuunsa ja hieroo käsiään, kun sinä tyhmä käytät poroporvarin keksintöä nimeltä itsepalvelukassa, niin leikkaat kyllä suoraan pois omista suomalaisista sosiaalituistasi. Kuten päivähoito, ilmainen koulunkäynti ym. Lisää työttömiä ei ole tarpeen tehdä muiden elätettäväksi. Tue suomalaista työtä!
Mielestäni Ikeassa on toimiva itsepalvelukassa. Tavaroita ei tarvitse purkaa hihnalle vaan ne voi piipata suoraan kärrystä. Sen sijaan olen pari kertaa käynyt S-marketin itsepalvelukassalla, mutta siellä asiointi on hankalaa. Laskutilat ovat todella pienet ja epäkäytännölliset. Ip-kassa ei toimi, jos meinaa ostaa muutakin kuin vesipullon. Tosin eivät henkilökassatkaan aina toimi. Usein kassa vain työntää tavarat kasaan, jolloin salaatit ruhjoutuu tai jugurttipurkin kansi menee rikki. Mielestäni ei ole palvelua sekään, että asiakkaan täytyy järjestellä ostoksensa kassan jäljiltä. Kannatan itsepalvelukassoja, JOS niissä on kunnon tasot.
Minä en ole koskaan edes ajatellut että maksan myös jostain palvelusta. Olin Jenkeissä tässä joku aika sitten ja minä rakastuin niihin itsepalvelu kassoihin siellä. Pidän siitä että voin halutessa asioida ilman "ihmiskontaktia" kaupassa, koska se tuppaa välillä stressaamaan. Eli minä tykkään.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 11:20"]
En myöskään korjaa kahvilassa astioitani. Katson maksavani siitä palvelusta. Jos minun pitää korjata astiani itse, niin yhtä hyvin voin sitten juoda ne kahvit kotonani. [/quote]
Kahvilayrittäjä määrittelee, mitä hintaan kuuluu. Jättämällä astiat pöytään vain kiusaat henkilökuntaa, mutta temppusi ei saa yrittäjää työllistämään yhtään uutta työntekijää. Jos haluat palvelua, mene sellaisiin kahviloihin, joissa sitä saa. Ainakin omaan kotikaupunkiini on nyt avattu parikin sellaista paikkaa, joissa panostetaan palveluun (mutta se tietysti näkyy hinnassakin).
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 11:30"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 11:20"]
En myöskään korjaa kahvilassa astioitani. Katson maksavani siitä palvelusta. Jos minun pitää korjata astiani itse, niin yhtä hyvin voin sitten juoda ne kahvit kotonani. [/quote]
Kahvilayrittäjä määrittelee, mitä hintaan kuuluu. Jättämällä astiat pöytään vain kiusaat henkilökuntaa, mutta temppusi ei saa yrittäjää työllistämään yhtään uutta työntekijää. Jos haluat palvelua, mene sellaisiin kahviloihin, joissa sitä saa. Ainakin omaan kotikaupunkiini on nyt avattu parikin sellaista paikkaa, joissa panostetaan palveluun (mutta se tietysti näkyy hinnassakin).
[/quote]
Jep, ja ruuhkassa kiusaat seuraavia asiakkaita myös mutta palvelu ei parane. Ihmeellistä, että joku av-mamma kuvittelee, että hänen toimensa asiassa muuttaa käytäntöjä.
En tykkää kassahenkilöistä. Usein jätän jopa menemättä kauppaan kun tiedän että pitäisi joku norsunama kohdata. Vain tyhmä taistelee kehitystä vastaan ja hiihtää puusuksilla.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 11:12"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 10:13"]
Nyky-Suomessa opiskeleminen ilman "helppoja" työpaikkoja, eli paikkoja joihin pääsee ilman lukiota korkeampaa koulutusta on lähes mahdotonta kun tukia kiristetään joka suunnasta. Miten ajattelitte että tulevien sukupolvien suomalaiset voivat kouluttautua korkealle jos ei ole varaa elää opiskeluvuosia läpi? Eikö ole hyvä että nuoret työllistyvät juuri esimerkiksi tällaisiin kaupanalan ammatteihin rahoittaakseen opintonsa, sen sijaan että eläisivät toimeentulotuen varassa kun opintotuki katkaistaan viiden vuoden jälkeen?
[/quote]
Amen to that!
[/quote]
Hölynpölyä. Ei kaikille opiskelijoille riitä työpaikkoja nykyisinkään. Opiskelija voi esim. mennä töihin kahvilaan, pikaruokalaan, perustaa yrityksen tai myydä itseään (vaikka ihan laillisesti y-tunnuksilla ja ennakkoperintärekisteriin kirjautuneena). On kaikkien etu, että automatisaatio edistyy. Kunnon verkkoruokakaupat keskusvarastoineen ja keräilyrobotteineen olisivat vieläkin parempia, mutta niitä saamme vielä odottaa.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 10:49"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 10:24"]
Ulkosuomalainen täällä kiinnostuneena kyselee, että missä näitä itsepalvelukassoja nykyään on, ihan jossain Prismoissakin vai?? Muutettiin ulkomaille 4v. sitten ja paluuta tänä vuonna tekemässä. Tuntuu, että ollaan palaamassa ihan erilaiseen Suomeen mitä se oli lähtiessä, YT:t heittäneet porukkaa pihalle huolella, lamaa, käsittämättömiä poliitikkoja, ITSEPALVELUKASSOJA?! Uskoltaakohan tässä enää takas tullakkaan. Ainakin paluushokki tulee olemaan suurempi kuin kulttuurishokki ulkomaille muuttaessa :)
[/quote]
Parissa S-marketissa on täällä Helsingissä. Tunnelin S-marketissa ja Vallilassa. Mutta tosiaan koska Suomessa on ikärajatuotteita niin tavallisia kassoja tarvitaan, koska niillä myydään Veikkausta ja tupakkaa. Jos ostaa alkoholia niin myyjän pitää tulla itsepalvelukassalla katsomaan riittääkö ikä. Välillä tuntuu noissa, että myyjää tarvii koko ajan setvimään jotain.
[/quote]
Britanniassa useissa isoissa kaupoissa on erikseen "kioskikassa" veikkaukselle ja tupakalle. Itsepalvelukassamonitoroijat hyväksyvät alkohliostokset (oluesta vodkaan).
Joku sanoi, että suomalaiset ovat niin nöyriä, että antavat vedättää itseään itsepalvelukassoilla. Mutta ne ovat monessa muussa Euroopan maassa jo ihan jokapäiväinen tapa toimia. Suomi kulkee kaupanalalla todella jäljessä kehityksestä. Jopa hintoja alennettiin kilpailun takia vasta nyt.
Käykää nyt edes peruskoulu ja tutustukaa talouden toiminnan yleisimpiin perusteisiin ennen kuin alatte noita skenaarioitanne maalailemaan. Jos itsepalvelukassat yleistyvät, niin pitkällä aikavälillä se näkyy tuotteiden hinnoissa. Tämä siksi, että jos kaupat ensin koittavat vetää turhan korkeita katteita, niin yksittäisellä kaupalla olisi suuri houkutus laskea omat katteensa alemmalle tasolle ja viedä näin kaikki asiakkaat. Tämä pakottaisi muutkin laskemaan hintoja. Ja kyllä, jos itsepalvelukassat yleistyvät, niin kassatyöntekijöitä tarvitaan vähemmän. Mutta vain tampio luulee, että tämä johtaa suoraviivaisesti työttömyyteen. Jos ihmisellä jää 10 euroa enemmän rahaa kauppareissultansa itsepalvelukassojen alennettua hintoja, niin mihin hän sen käyttää? No ostaa enemmän tavaroita ja palveluita. Jos ihmiset käyttävät ylimääräiset rahansa porkkanoihin, niin porkkananviljelijöiden työpaikat lisääntyvät. Tai jos he käyttävät ne kauneushoitoihin, niin kosmetologien työpaikat lisääntyvät.
Tämä on juuri tätä, kun ne koittavat päteä, joiden kapasiteetti ei riitä ennakoimaan kuin yhden askeleen kerrallaan, ja senkin hatarasti. Toki tässä tapauksessa on helppo ymmärtää, jos usko omaan työllistymiseen ei ole luja.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 11:19"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 11:12"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 10:13"]
Nyky-Suomessa opiskeleminen ilman "helppoja" työpaikkoja, eli paikkoja joihin pääsee ilman lukiota korkeampaa koulutusta on lähes mahdotonta kun tukia kiristetään joka suunnasta. Miten ajattelitte että tulevien sukupolvien suomalaiset voivat kouluttautua korkealle jos ei ole varaa elää opiskeluvuosia läpi? Eikö ole hyvä että nuoret työllistyvät juuri esimerkiksi tällaisiin kaupanalan ammatteihin rahoittaakseen opintonsa, sen sijaan että eläisivät toimeentulotuen varassa kun opintotuki katkaistaan viiden vuoden jälkeen?
[/quote]
Amen to that!
[/quote]
Kyllä opiskelijan pitää valmistua viidessä vuodessa, tai ainakin siinä ajassa päästä jo työelämänn syrjästä kiinni. Opintolaina on sitä varten että eletään opiskeluaika, eikä notkuta kirjoilla yhteiskunnan tuella vuosikaudet.
[/quote]
Amen to that! Hyvin muissakin maissa tunnutaan opiskelevan, vaikka tarjolla on vaan laina ja lukukausimaksutkin saattavat olla olemassa.
Itse yrittäjänä en ymmärrä miten joku voi sanoa ettei kiinosta jos joltakin lähtee työpaikka alta saatikka vielä edesauttavat sitä menemällä itsepalvelukassoille.
Ettekö te tajua jos ihminen jää työttömäksi niin hän ei myöskään osta palveluita teiltä ja oman työpaikkannne ostovoima vähenee ja voi kengän kuva olla lähellä sitä omaa persettä seuraavaksi...
Esim. kuka ei varaisi lentolippuja halvimpaan hintaan netistä? Kuka oikeasti haluaisi palata aikaan, jolloin matkat varattiin menemällä paikanpäälle matkatoimistoon? Maksamaan kaksinkertainen hinta samasta matkasta?
Tulkoon automaattikassat. Fiat lux! Vielä, kun verkkokauppakin murtautuisi läpi kunnolla ja lopullisesti Suomen markkinoilla, jotta päästään ylihintaisista kivijalkakaupoista eroon. Tilalle tulee todennäköisesti oikeita PALVELUalan yrityksiä, kuten kauneushoitoloita, kuntosaleja, ravintoloita, kahviloita ym. Verkkokauppa ja automatisaatio nimittäin tehostaa toimintoja ja pienentää kaupan katteita. Se on selvää säästöä kuluttajille, joka taas ohjautuu esim. palvelujen käyttöön. Mieluiten shoppailen saman määrän kuten nykyisin, ja käytän säästyneillä rahoilla vielä hemmottelu- ja ravintolapalveluita. Automatisaatio nostaa elintasoa!
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 11:43"]
Käykää nyt edes peruskoulu ja tutustukaa talouden toiminnan yleisimpiin perusteisiin ennen kuin alatte noita skenaarioitanne maalailemaan. Jos itsepalvelukassat yleistyvät, niin pitkällä aikavälillä se näkyy tuotteiden hinnoissa. Tämä siksi, että jos kaupat ensin koittavat vetää turhan korkeita katteita, niin yksittäisellä kaupalla olisi suuri houkutus laskea omat katteensa alemmalle tasolle ja viedä näin kaikki asiakkaat. Tämä pakottaisi muutkin laskemaan hintoja. Ja kyllä, jos itsepalvelukassat yleistyvät, niin kassatyöntekijöitä tarvitaan vähemmän. Mutta vain tampio luulee, että tämä johtaa suoraviivaisesti työttömyyteen. Jos ihmisellä jää 10 euroa enemmän rahaa kauppareissultansa itsepalvelukassojen alennettua hintoja, niin mihin hän sen käyttää? No ostaa enemmän tavaroita ja palveluita. Jos ihmiset käyttävät ylimääräiset rahansa porkkanoihin, niin porkkananviljelijöiden työpaikat lisääntyvät. Tai jos he käyttävät ne kauneushoitoihin, niin kosmetologien työpaikat lisääntyvät.
Tämä on juuri tätä, kun ne koittavat päteä, joiden kapasiteetti ei riitä ennakoimaan kuin yhden askeleen kerrallaan, ja senkin hatarasti. Toki tässä tapauksessa on helppo ymmärtää, jos usko omaan työllistymiseen ei ole luja.
[/quote]
Jos 5 kassaa saa kenkää tarkoittaa se sitä että heillä ei ole enää varaa ostaa palveluita esim. Kampaajalta. Tämä tarkoittaa sitä että kampaaja ei saa enää tuloja joten hänkin nipistää jostain joka on aina pois joltain muulta yrittäjältä, jos rahaa ei ole enää liikkeellä yhtä paljon kuin ennen niin ei silloin voi ostaa tuotteita!!! Käsitätkö?!
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 10:16"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 10:12"]
Ajatte kuinka paljon hintoja voidaan alentaa kun työvoimakustannukset alenee noin radikaalisti. Toki samalla voidaan vielä parantaa palvelua, eli 10 kassan sijaan onkin 40 itsepalvelukassaa, joita riittää valvomaan neljä monitiroijaa.
Olen niin robottikassan kannattaja
[/quote]
Ja ajatelkaas miten paljon tuo lisää joustoa kauppiaan kannalta. Jos nyt flunssakauden aikana joain päivänä kolmasosa kassoista ilmoittaa olevansa saikulla, niin kauppias on kusessa ja asiakkaat kiukkuisia pitkissä jonoissa. Sen sijaan jos vaikka kaikki monitoroijat ovat jonain päivänä kipeänä, niin se ei näy kassoilla mitenkään muuten kuin että sinä päivänä ei kärynnyt yhtään myymälävarasta kassalla.
[/quote]
No ainakaan sulla ei ole mitään tietoa, kuinka kaupan ala toimii nykyään. Jos joku on kipeänä, käytetään vuokratyövoimaa. Jonot taas johtuvat siitä, että ei ole osattu arvioida kassavirtojen sijoittumista päivään oikein, ei siitä, että joku on kipeänä.