Miten suhtautuisit? Uuden kumppanin ikävät kommentit lapsesta.
Lapselleni on puhjennut ulkopuolisista syistä paniikkihäiriö (kyseessä teini-ikäinen) ja kohtauksia tulee n. 1-1,5 kertaa/kk. Yleensä kohtaukset tulee yöaikaan, koska tuolloin muun perheen hiljentyessä varmaankin hiljaisuus/pysähtyminen laukaisee ajatuksia ja kohtauksen.
Apua on haettu ja asia on ammattilaisten tiedossa ja toimessa, mutta sillä tavalla alkutekijöissä, että lääkityksiä ei ole kokeiltu, mutta tullaan kokeilemaan nyt alkaneen terapian rinnalle.
Lapsi herättää minut yöllä ja on näinä muutamana kertana ollut hyvin poissa tolaltaan ja vaatinut minua tilaamaan ambulanssin. Olemme päässeet asiasta puhumalla läpi, lukuunottamatta yhtä kertaa kun lapseni tilasi ambulanssin itselleen (fyysisiin tuntemuksiin mitä paniikkikohtaus tekee, kuten hengenahdistus) ennen kuin herätti minut.
Tämä on yksi syy miksi aloitetaan ennaltaehkäisevän lääkityksen kokeilu, koska tietenkään tilanne ei voi jatkua näin ja vie minultakin aivan liikaa voimia. Tarvitsen korkeintaan tukea, en arvostelua sillä nuo kohtaukset ei liity mitenkään kotioloihin tai minuun ja kaikkien tahojen mielestä olen toiminut täysin oikein tähän asti. Myöskään lapsi ei tarvitse arvostelua osakseen vaan apua ja tukea eikä paniikkihäiriö ole minkäänlaista mielenvikaisuutta ja itse kunnioitan ihmismieltä sen verran paljon, että missään tapauksessa en lähtisi moittivaan sävyyn puhumaan kenestäkään, jolla on mielenterveyden kanssa ongelmia. Mieli on haavoittuva ja koskaan ei tiedä jos omalle kohdalle tapahtuisi jotakin sellaista mikä sen rikkoisi ja tarvitsisi apua. Ihan takuulla ihminen ei tuolloinkaan kaipaa halveksuntaa tai arvostelua vaan turvallisuutta, tukea ja apua. Jokaisella tulisi siihen olla oikeus ja erityisesti lapsen kohdalla on aikuisten vastuu, että tuo kaikki toteutuu. Myös lähimmäiset tarvitsevat tukea toimiakseen oikein ja pysyäkseen itse kunnossa.
Mutta kuten jo mainitsin niin paniikkihäiriö on melko tavallinen vaiva eikä tee ihmisestä millään tapaa mielisairasta vaan lapsen järki toimii ja hän on älykäskin. Kaiken lisäksi hän on toisia kohtaan hyvin ajattelevainen ja mukava. Myös tälle minun uudelle kumppanille.
Uusi mies jännitti alkuun, että miten lapset hänet hyväksyy ja saikin hyväksynnän tunteen yllättävän pian.
Olen ollut huomaavinani, että valitettavasti hän ei ole tuota hyväksyntää osoittanut lapsilleni.
Enkä voinut olla loukkaantumatta hänen viimeisimmästä sanomisestaan.
Viimekertaisen paniikkikohtauksen jälkeen sain häneltä viestin missä luki tällaista:
Nuo tilanteet on *piip* ahdistavia eikä ole mistään kotoisin, että niihin herää koko talo joka yö. On kylmä fakta, että *lapseni nimi* on mielisairaalakamaa eikä näin voi jatkua. Pitääkö se huumata iltaisin? Sellaisia nappeja, että hohhoijaa.. tosin ei nekään ongelmaa poista vaan sen pitää tajuta ihan itse.
En voi mitään, mutta itse en pysty tuollaisen kommentin jälkeen jatkamaan seurustelua. En saa mitään tukea, en apua häneltä (en henkisissä enkä fyysisissä asioissa). Eikä liioin lapseni. Kerroin hänen loukanneen pahasti, mutta hän ei näe tarvetta pyytää anteeksi eikä minun tulisi ottaa niin sanatarkasti asioita.
Hyväksyisitkö itse tuollaista kielenkäyttöä kumppaniltasi liittyen lapseesi ja ylipäänsä keneltäkään?
Toki tähän vaikuttaa sekin seikka miten kylmä, epäempaattinen ja ajattelematon hän on ollut muutoinkin viimeajat. Hän ei ole joutunut valvomaan ja heräämäänkin tuollaiseen vain kerran. Lopuksi kehui itseään kuinka hän on ollut niin älykäs nuorena.
Tiedän, että en hyväksy tuota. Tiedän mitä tunnen, mutta hän yrittää tehdä loukkaantumisestani turhan ja siksi todella kaipaan vahvistusta sille, että loukkaantumiseeni on täysi oikeus ja syy. Eli jos olet itse sitä mieltä tekstin perusteella myös niin olisi hyvä kuulla se ja on parempi kysyä asiaa tuntemattomilta kun sukulaisillakin ja ystävillä on tunneside meihin ja vastaus ei siksi ole ehkä niin puolueeton.
Kommentit (89)
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 12:57"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 11:15"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 10:49"]
Onpa sellainen hälytysmerkki, että kannattaa heivata tuommoinen keskenkasvuinen ääliö. Vaikeuksia tulee elämässä jokaiselle. Jos jätkän asenne on tuo, niin tukea ei ole odotettavissa tulevissakaan vastoinkäymisissä.
[/quote]
Sit vielä ihmetellään, kun ihmiset eroavat niin kevein perustein.
[/quote]
Ei ole "kevyt" peruste, jos haukkuu lasta mielisairaaksi.
[/quote]
On se jos toinen sanoo vain totuuden jota muut perheen läheiset eivät uskalla tehdä. Ja syyn miksi eivät näkee helposti täälläkin, paskaa tulee niskaan totuudenpuhujille.
Lääkitys kohdalleen, äidille ja lapselle. Siitä se lähtee.
Ap, mies pelkää ja on turhautunut. Puhu hänen kanssaan vielä. Jotkut ihmiset saattavat sanoa asioita joita eivät tarkoita, purkavat ikävästi omia pelkojaan. Parempi että hän purkaa turhautumista sinuun eikä lapseen.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 12:50"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 12:32"][quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 12:23"] Nyt on vapautunut olo kun sain ilmoitettua hänelle, että en halua seurustella enään. Olin jo saanut toki läheisiltä vastaavia kommentteja kun täällä, mutta oli hyvä huomata, että vastaavasti ajattelisi moni muukin. Kiitokset vielä. ap [/quote] Hienoa. Nyt vaan annat älykkään lapsesi kärsiä rauhassa melko tavallisesta vaivastaan, jolla ei siis ole mitään tekemistä mielen ongelmien kanssa. Sinulle on vissiin turha puhua järkeä, ja vaikeista asioista puhuttaessa laitat neliraajajarrutuksen päälle ja ammut viestintuojan. Olisikohan asenteellasinja pojan vaivoilla jotain yhteistä...? [/quote] Taidat olla kyseisen ukon kaveri
[/quote]
Täällä on käyneet pian kaikki jotka ap:n tuntee, onpahan esiviikolla puheenaihetta kahvipöytiin... :D .
Ap: aloitusviesti on lisäksi vääristelty, mies ei ole koskaan kirjoittanut hänelle tuollaista viestiä. T. asiasta tietävä. Viestit tallennettu toisaalle jos tämä ketju satuu "katoamaan" jostain kumman syystä.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 14:00"]
Ap, mies pelkää ja on turhautunut. Puhu hänen kanssaan vielä. Jotkut ihmiset saattavat sanoa asioita joita eivät tarkoita, purkavat ikävästi omia pelkojaan. Parempi että hän purkaa turhautumista sinuun eikä lapseen.
[/quote]
Onkohan ap:lla nyt voimvaroja alkaa terapoida jotain turhautunutta ja pelokasta aikuista miestä. Eikö ole parempi, että ap keskittyy oman perheen asioihin, joissa niissäkin on ihan riittävästi tekemistä tällä hetkellä. Ja mistä voit tietää, miten mies on lasta kohdellut, eihän ap:kään voi kaikkea sanottua tietää.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 14:05"]
Ap: aloitusviesti on lisäksi vääristelty, mies ei ole koskaan kirjoittanut hänelle tuollaista viestiä. T. asiasta tietävä. Viestit tallennettu toisaalle jos tämä ketju satuu "katoamaan" jostain kumman syystä.
[/quote]
Ota nyt ihmeessä ne aamulääkkeet jo.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 11:41"]
Asunto on minun ja mies ja minä ollaan ns. seurusteluasteella vielä kuitenkin eli ei asuta yhdessä. Asia ei siksi luulisi häntä kamalasti rassanneen kun ei ole mihinkään joutunut osallistumaan.
Ihan pojan kanssa yhdessä kävimme noilla vastaanotoilla, että saatiin terapia aloitetuksi ja nyt käy niissä yksin päiväaikaan. Mies on töissä, omissa menoissaan ja harrastuksissaan. Kun näemme niin olemme nykyään nähneet niin, että hän tulee luoksemme illalla ja on ollut yötä.
On ollut tietoinen lapsen ongelmsta ennen kuin heräsi kohtauksen vuoksi. En ole yhtään asiaa kaunistellut.
Aloituksessani en kertonut, että itselläni on fyysisiä sairauksia ja olen välillä niiden vuoksi siinä kunnossa, että mm. kaupassa käyminen on vaikeaa. Olen silti käynyt ja hoitanut ihan omat asiani yksin. Se mikä on tuntunut oudolta niin mies ei ole missään vaiheessa apuansa tarjonut mihinkään, vaikka on kelvannut ottaa kyllä vastaan juttuja (kuten valmis ruoka ja oleilu täällä osallistumatta mihinkään). Minä olen luonteeltani sellainen, että otan ja ainakin yritän ottaa toisen huomioon ensimmäisenä ja hänen toiminta on siksi hyvin outoa. En halua nyt kuulostaa marttyyrilta, mutta kyllä minä ainakin yritin ottaa hänen lapsensa vastaan hyvin ja tulin hänen lapsen kanssa hyvin juttuun. Näin vaivaa sen eteen, että hänelle ja meille kaikille ne olisi mukavia viikonloppuja. Tuolloinkaan mies ei osallistunut edes oman lapsensa hoitoon kunnolla. En maininnut asiasta lapse aikana ja hyvin hienovaraisesti sen jälkeen. Sain vastaukseksi tiuskaisun ettei hän ole meedio vaan mun pitää osata pyytää aina joku asia minkä hän voisi tehdä.
Minusta taas jos toinen ei pysty kävelemään kun keppejen kanssa niin silloin apua ei pidä joutua pyytämään vaan se tiskarin tyhjennys tmv. tapahtuu luonnostaan.
Mutta mitenpäin vaan tätä mietin niin en todellakaan tuhlaa aikaani ja energiaani häneen enempää. Lapsi harmittaa. oma, nuorempi lapseni ja miehen lapsi tulivat erittäin hyvin toimeen. Voin sanoa, että jopa tulee varmasti ikävä häntä. Miestä ei.
Tuonkin energian vapautuminen itselle ja omien käyttöön on tarpeen. Olen käyttänyt hirmuisesti energiaani siihen, että miehellä olisi ollut hyvä olla. Ja jos se jo alussa menee näin epätasaisesti niin en usko tilanteen ainakaan paranevan vuosien myötä.
Suuri kiitos kaikille ja valoisaa viikonloppua! =)
ap
[/quote]
Sori, musta sun ongelma on se, että ihan itse teet asioita miehen hyväksi keskustelematta siitä miehen kanssa. Ja odotat että mies lukee ajatuksiasi ja on empaattinen. Tuolla menolla ajat itsesi piippuun. Asia on täsmälleen noin kuin mies sanoi, hän ei voi tietää mitä haluat, jos et itse puhu omista tarpeistasi ja toiveistasi, uhraudut kuin marttyyri miehen hyväksi ja sanattomasti oletat, että hän tajuaa asiat samalla tavoin. Ei noin.
Ja myös, vaikka miehellä on lapsi ja hän on vanhempi, hänen pitäisi myös pyyteettömästi rakastaa sinun lastasi.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 14:14"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 14:05"]
[/quote]
Ota nyt ihmeessä ne aamulääkkeet jo.
[/quote]
Uskoisin että ap:n perheessä tuo neuvo onkin paikallaan, kenties jopa illallakin :D .
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 12:55"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 12:46"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 11:41"][quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 10:55"] Te kaikki perheessä tarvitsette tukea, ja sellaisen hyväksyvän ilmapiirin, että on rakastettu ja riittävän hyvä, vaikka ei olisi täydellinen. Vaikka olisi sairastunut, ja vaikka ei olisi täydellinen äiti tai täydellinen lapsi. Miesystäväsi ei selvästikään ole tajunnut, että tällaisissa tilanteissa mennään eteenpin yhdessä, toisia tukien, ei syyllistäen ja leimaten, koska tilanne vie muutenkin voimia. En tiedä pystyisinkö minäkään jatkamaan seurustelua. [/quote] Mieshän vaan on tajunnut ettei mielisairaanhoito kuulu hänen toimenkuvaansa. Tuskinpa miestä tarvitsee juurikaan hätistellä, jokainen normijärjellä varustettu mies nostaisi kytkintä ja vikkelään tuossa tilanteessa. [/quote] Paniikkihäiriö ei ole mielisairaus. Se on ongelma. Veljelläni on paniikkihäiriö (kulkee suvussa) mutta hän on voinut elää ihan nornaalia elämää. Yleistämisesi loukkaa kaikkia paniikkihäiriöstä kärsiviä. Eivät he itse päätä, milloin kohtaus tulee. Jos ap:n poika näkisi viestisi hän taatusti loukkaantuisi. Terveisiä ap:lle, että olen hänen ja hänen poikansa puolella.
[/quote]
Eivät päätä, koska heillä on mieli siltä osin sairas. Mitä ihmeen loukkaavaa siinä on? Itse olen pahassa flunssassa paraikaa, enkä loukkaannu, vaikka sain ongelmaloman sijasta sairauslomaa.
[/quote]
Paniikkihäiriö ei ole sama asia kuin mielisairaus, vaan se on tietynlainen psyykkisen ylilatauksen purkautumistapa. Itse olen saanut elämäni aikana muutaman paniikkikohtauksen, ja syynä on aina ollut henkisesti äärimmäisen raskas ajanjakso tai muu vastaava ns "ulkopuolinen" tekijä.
Väite että paniikkikohtaukset = mielisairaus on vähän sama kuin jos sanoisi että jokaisella joka aivastaa on pakko olla flunssa.
Pakko kommentoida, että olet mahtava äiti.
Aloin itse saamaan paniikkikohtauksia noin 13- vuotiaana, ja ne kestivät pari vuotta. Nykyään olen juuri 18- vuotta täyttämässä, ja kohtaukset ovat jääneet kokonaan pois.
Minua ei kotona tuettu kun sain kohtauksia, vaan huudettiin että esitän kohtaukset, ja olen sairas.
Olisin kaivannut samanlaista tukemista tuolloin, että joku on vieressä kun kohtaus tulee. Valitettavasti se meni siihen, että kotona pidättelin huonoa oloani, ja se purkautui sitten kaikkialla muualla; koulussa, ulkona kaverien kanssa, jolloin en enää uskaltanut mennä kouluun, ja koko kesän vietin yksin koska en uskaltanut lähteä kaupungille. Pari kertaa on pitänyt soittaa ambulanssi, juuri niihin fyysisii oireisiin.
Onneksi jätit sen sian, ja onneksi olet noin mahtava äiti lapsellesi. Toivon teille kummallekkin kaikkea hyvää. :)
Huh, kamala kommentti mieheltä. Täytyy sanoa, että vaikutat aivan huippu äidiltä ja olet mielestäni ollut upeasti tukena lapsellesi ja tärkeintä, ottanut hänet tosissaan. Olen nyt 21-vuotias ja omista paniikkikohtauksistani on aikaa nyt pari vuotta. Äitini ansiosta pääsin asiasta yli näinkin hyvin ja nopeasti. Tsemppiä, tilanne paranee varmasti!
Minulla oli vähän samanlainen isäpuoli joskus aikoinaan, mutta äiti myötäili häntä. Olin vaikeassa esiteini-iässä ja kipuilin oikeaa isän ja eheän perheen puutetta. Olin myös koulukiusattu yms.
Aloin kutsumaan isäpuolen lapsia veljikseni. Virhe. Kuulin joskus yöllä kun isäpuoleni sanoi äidilleni, että oon ihan päästäni vialla ja mut pitäisi laittaa lastenkotiin. Hän myöskin sanoi että hänen nuorin poikansakin voittaisi minut ihan 10-0, olen säälittävä ja löysä luuseri. :( Olin siis n. 10-vuotias.
On hyvä että lapsi saa hoitoa ennenkuin tilanne kroonistuu. Paniikkihäiriö voi olla todella elämää lamaannuttava sairaus jos se muuttuu krooniseksi ja laaja-alaiseksi. Kyse ei ole mielisairaudesta, vaan se kuuluu ahdistuneisuusneuroiseihin. Aivoissa tavallaan kiehuu yli, jäähdytysjärjestelmä ei pelaa. Tärkeintä on ennaltaehkäistä kohtauksia, muuten niiden pelkokin jo alkaa rajoittamaan elämää. Terapia ja jonkinlainen serotoniinilääkitys toimii hyvin, rauhoittavia ei kannata alkaa syömään.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 13:49"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 12:57"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 11:15"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 10:49"]
Onpa sellainen hälytysmerkki, että kannattaa heivata tuommoinen keskenkasvuinen ääliö. Vaikeuksia tulee elämässä jokaiselle. Jos jätkän asenne on tuo, niin tukea ei ole odotettavissa tulevissakaan vastoinkäymisissä.
[/quote]
Sit vielä ihmetellään, kun ihmiset eroavat niin kevein perustein.
[/quote]
Ei ole "kevyt" peruste, jos haukkuu lasta mielisairaaksi.
[/quote]
On se jos toinen sanoo vain totuuden jota muut perheen läheiset eivät uskalla tehdä. Ja syyn miksi eivät näkee helposti täälläkin, paskaa tulee niskaan totuudenpuhujille.
[/quote]
Onko tämä mies psykiatri tms. mielenterveyden ammattilainen? Poikahan on käynyt lääkärissä ja häntä ei ole otettu sairaalahoitoon, ei saanut edes lääkitystä. Ei siten taida olla kovin "mielisairas" kuten sinä yrität jankuttaa. Miten helvetissä joku tavisäijä voi tehdä lapselle psykiatrisen diagnoosin tosta vaan? Ja sä vakuutat että tämä on totuus. Vitut ole, se on vaan yhden ihmisen mielipide. Ei mitään muuta, vain mielipide ja harvinaisen typerä sellainen. Minäkin voin kertoa susta totuuksia ja sellaisiahan ne on, koska kaikki sun vastalauseet on vain paskaa totuudenpuhujan niskaan. Eikös vaan? Mikäs diagnoosi me sulle keksittäisiin?
Olet ap hyvä äiti ja itseäsi arvostava nainen. Suuri lämmin halaus sinulle! Ihanaa kun olet toiminut noin hyvin lapsesi kanssa, ottanut kohtaukset tosissaan ja heivasit tuommoisen miehen pois.
Paperi pussi on hyvä. Siinä keskittyy siihen hengittämiseen.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 11:41"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 10:55"]
Te kaikki perheessä tarvitsette tukea, ja sellaisen hyväksyvän ilmapiirin, että on rakastettu ja riittävän hyvä, vaikka ei olisi täydellinen. Vaikka olisi sairastunut, ja vaikka ei olisi täydellinen äiti tai täydellinen lapsi. Miesystäväsi ei selvästikään ole tajunnut, että tällaisissa tilanteissa mennään eteenpin yhdessä, toisia tukien, ei syyllistäen ja leimaten, koska tilanne vie muutenkin voimia. En tiedä pystyisinkö minäkään jatkamaan seurustelua.
[/quote]
Mieshän vaan on tajunnut ettei mielisairaanhoito kuulu hänen toimenkuvaansa. Tuskinpa miestä tarvitsee juurikaan hätistellä, jokainen normijärjellä varustettu mies nostaisi kytkintä ja vikkelään tuossa tilanteessa.
[/quote]
On uskomatonta, että vielä vuonna 2015 mielen sairauksiin ja mielenterveyden ongelmiin suhtaudutaan niin stigmatisoivasti ja pelokkaasti! Sairauksia on sekä fyysisiä että henkisiä, ja aivan kuin fyysisiäkin vaivoja on lukemattomia, on myös mielenterveyden ongelmia valtavan laaja kirjo. Kaikki mielenterveysongelmat eivät tee niistä kärsivästä henkilöstä millään lailla vaarallista ympäristölleen, mutta siitä huolimatta täälläkin puhutaan mielisairaista ja mielenvikaisista niinkin tavanomaisen ja lievän sairauden kuin paniikkihäiriön yhteydessä. Käsittämätöntä! Eihän tässä ap:n lapsen tilassakaan ole mitään sen ihmeellisempää kuin jossakin fyysisessä vaivassa: sitä kuntoutetaan sekä lääkkeettömästi että kohta myös lääkkeellisesti. Erittäin todennäköisesti lapsi pääsee vaivastaan kokonaan eroon, kun hoito on saatu kunnolla vauhtiin.
Lisäksi ihmettelen ahdasmielisyyttä ja suvaitsemattomuutta. Miksi ihmeessä kaikkien ihmisten pitäisi olla aina terveitä, reippaita ja jaksavaisia? Jokainen normijärjellä varustettu (kuten aiempi kommentoija asian ilmaisee) ymmärtää, että ihminen ei ole mikään muuttumattomasti toimiva robotti, vaan inhimillinen olento, joka reagoi eri tavoin itselle sattuneisiin asioihin. Jos paniikkihäiriö on hyvin hoidossa, en ymmärrä, miksi satunnaisesta, hyvin harvoin ilmaantuvasta kohtauksestakaan tarvitsisi niin hirveästi säikähtää. Pikemminkin paniikkikohtauksiin taipuvaisuuden voi hyväksyä toisen ihmisen tavalliseksi ominaisuudeksi. Ei tarvitse olla täysin ja absoluuttisesti terve ollakseen hyvä ja normaali. Aivan eri asia sitten on, jos paniikkihäiriö ei ole ollenkaan hallinnassa. Silloin oikeaa hoitomuotoa ja lääkitystä pitääkin aktiivisesti pyrkiä etsimään.
Kiertoon vaan. Miesystäväsi haluaa rusinat pullasta, ei muuta. Maailmassa on paljon fiksumpiakin miehiä. Ilmoita sille että "tää oli tässä, kiitos ja näkemiin. En halua enää tavata sinua." Ehkä miesystäväsi olemassaolo vaan pahentaa teinin paniikkikohtauksia - siis tuollaisen miehen. Lapset vaistoavat jos heistä ei välitetä.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 12:52"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 12:30"]
Hyvä, että mies on nyt poissa kuvioista, se voi jo osaltaan auttaa asiassa.
Sitten muutamia perusjuttuja, joita ei välttämättä terveydenhuollossa jakseta ja muisteta painottaa:
- kofeiini ja nikotiini + muut piristeet pois, ne aiheuttavat tai vahvistavat noita kohtauksia, huom. kofeiinia on myös suklaassa
- paniikkikohtauksia voi aiheuttaa myös kilpirauhasen liikatoiminta
- panikki liittyy nuorella usein vanhempien menettämiseen, mikä on pojan isäsuhde ja onko se pysynyt vakiona viimeiset vuodet? Onko sinun sairautesi uusi juttu? Myös oman täysi-ikäisyyden lähestyminen voi ahdistaa, jos on sellainen olo, ettei omien vanhempien voimavaroihin voi luottaa. Tällöin paniikki voi korjaantua ihan vaan ajan kanssa, kun tilanne on eletty yli.
- onko teillä verenpainemittaria ja paperipussia. Kun kohtaus tulee, ottakaa mittarilla syke ja verenpaine. Poika näkee, että joo, sydän hakkaa, mutta saa ikään kuin faktaa, että elimistö ei ole romahtamassa ja vähän muuta ajateltavaa. Hyperventilaatiossa hengittelee sitten pussi naamalla. Jos ei hyperventiloi, pidättää uloshengityksiä (pakottaa elimistöä rauhoittumaan).
Tsemppiä!
[/quote]
Kiitokset vinkeistä! Tuo verenpainemittarin hankkiminen kuulostaa, että se voisikin lapsen kohdalla auttaa. Paperipusseja ei olla käytetty ja voisi kokeilla.
Kofeiinista poika on luopunut itse juuri tuon vuoksi ja tupakkaa hän ei polta. Onneksi.
Nimenomaan nuo sairastumiset ovat tämän laukaisseet. Liian paljon ja liian nopeasti. Lisäksi tuo, että jos kokee fyysisiä oireita, nousee paniikki ajatuksesta, että kyseessä voisi olla jokin uusi sairaus mitä ei olla huomattu, kuten aiemmin kävi. Pakenee asioita someen, mutta toisaalta pitää sitä kautta yhteyttä ihan oikean elämän kavereihinsa.
Nyt onkin järjestetty asiat siten, että lapsi tulee saamaan muuta ajateltavaa eli ns. lomaa normaalikuvioista (ei silti lomaa koulusta) jolloin voi alkaa nähdä asioita eri tavalla itsekin ja etäisyyttä saamalla nähdä oma ongelmansa kauempaa/toisin. Toki tämä tapahtuu läheisen ihmisen kanssa ja hoitosuhde samalla jatkuu. Näin saan hetken aikaa itsekin hengähtää. Nyt käytämme sitä edeltävän ajan yhdessä ja keskustelemalla niin paljon kun lapsi haluaa ja kokee tarpeen/mukavaksi. Nyt minustakin tuntuu siltä, että voin aivan rauhassa keskittyä meidän hyvinvointiin kun ei tarvitse stressata toisen ihmisen suhtautumista. He, jotka meidät tuntevat hyvin ja he, jotka hoitoprosessiin osallistuvat, heidän suhtautumisensa onkin erilaista ja ehkä juuri siksi. He tietävät enemmän ja läheiset pidemmältäkin ajalta. Heidän tiedän olevan tukena. :)
Eli hoitosuunnitelma on nyt hyvä ja uskon, että sillä pääsemme hyvään alkuun. :)
[/quote]
Olen itse ollut tuo 'lapsi' ja tuota on turha liikaa medikalisoida. Tuo on vähän kuin surureaktio kuoleman yhteydessä. Jokainen kokee sen tavallaan ja aika auttaa. Eri asia olisi, jos mitään elämän perusteita järisyttäviä asioita ei olisi ollut. Ymmärrät sen varmaan itsekin, että teinillä voi olla tosi turvaton olo. Hänen pitää saada perusturvatunne palautumaan ja sitten tuo paniikkikin hellittää otteensa. Ja just tuo fyysisten kipujen tunteminen on niin tuttua myös ja niiden aiheuttama lisähuoli.
Varmista vielä, ettei juo yhtään energiajuomia ja yrittäkää pitää unirytmi terveellisenä.
P.S. Olen elänyt suurimman osan elämääni ihan hyvää elämää. Nuo paniikit ovat tullet muutamana jaksona ja pilanneet elämästä vain jokusia vuosia.