Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Abortti vai vauva - auttakaa :'(

Vierailija
13.01.2015 |

Elämäni vaikein ja kamalin päätös edessä huomenna. Minulle on varattu aika kaavintaan huomisaamuksi. En vain tiedä pystynkö siihen. Olen 28 vuotias nainen, jonka ei pitänyt koskaan hankkia omia lapsia. Parisuhde oli ja on tunnekuollut, yhteistä tulevaisuutta ei ilman lasta olisi enää kestänyt pitkään. Seksiä oli n. kerran kahdessa kuussa. Ja siitä sitten varmoilla päivillä sai tämä lapsonen alkunsa. Olen rv 11, mutta en tunne alkiota kohtaan mitään muuta kuin pelkoa ja ahdistusta. Joudun syömään rauhoittavia ja nukahtamislääkkeitä. Kävin viime perjantaina ultrassa, jossa todettiin kaiken olevan normaalisti, alkion sydän löi hurjaan tahtiin jne. Olen terve, OLIN tasapainoinen järkevä työssäkäyvä ihminen ennen tätä raskausuutista. En pidä vauvoista enkä raskaana olemisesta. Tuntuu, että elämäni päättyisi vauvan syntymään. En siis rakasta miestäni, nykyään lähinnä inhoan ja haluaisin muuttaa pois mikäli en olisi raskaana. Tuntuu vain ihan hirveältä pysäyttää alkion sydän ja tappaa viaton lapsi. Mutta raskauden jatkaminenkin tuntuu kuolemantuomiolta minulle. Olen todella eläinrakas ja pidän lapsista pieninä annoksina, mutta olen aina tuntenut ns. vauvainhoa. Tämä on elämäni hirvein ja vaikein päätös. Haluaisin abortin, mutta entä jos jään katumaan ja syyttelemään itseäni vauvan sydämen pysäyttämisestä. Olen taipuvainen ajattelemaan asioita tunteella enkä järjellä. Miten tästä voi selvitä hyppäämättä kerrostalon katolta?

Kommentit (145)

Vierailija
121/145 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa itsekästä puhetta.

Vierailija
122/145 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa pitää lähestyä järjellä ja käytännönläheisesti. Ei tunteenomaisesti siirtämällä ties mitä ominaisuuksia syntymättömään alkioon. Lapsen syntyminen perheeseen on aina iso muutos entiseen elämään ja kaikkia vaikutuksia on vaikea etukäteen tietää. Sellaisissakin tilanteissa, joissa lasta toivotaan ja odotetaan innolla, eteen saattaa tulla kaikenlaista, mitä ei etukäteen osannut odottaa. Sellaista on elämä.

Tärkeää on se, että äiti voi hyvin. Hänellä on tukea ja apua. Ihanteellista on tietysti se, että lapsella on myös isä, joka osallistuu vanhemmuuteen. Itselläni jotenkin särähti korvaan ap:n ehdoton lausuma, että "isä saa olla kuvioissa siihen asti kunnes lapsi menee tarhaan"( tai jotain sinnepäin.) Se tuli niin sellaisella lapsettoman ihmisen ehdottomuudella, joka perustuu kokemattomuuteen. Kun lapsi syntyy, asioista ei enää päätetä sen perusteella, miltä itsestä kulloinkin tuntuu, vaan nimenomaan huomioiden, mikä on lapsen tarve. Ja lapsen isyys ei ole mikään sellainen instant juttu, joka voidaan laittaa pois päältä on/off painikkeella, kun siltä tuntuu. Tämä nyt vain yhtenä esimerkkinä.

Tietenkään ihmisen ei tarvitse olla heti "valmis". Lapsen saaminen kypsyttää ja kasvattaa vanhemmuuteen vähitellen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/145 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt abortin samankaltaisessa tilanteessa. En ole katunut päätöstäni. Lapsen saaminen on niin vaikeaa ja raskasta, että siihen ryhtyessään on oltava varma! Lisäksi olet loppuikäsi nykyisen miehesi lieassa, jos teet hänen kanssaan lapsen.

Joskus on kerta kaikkiaan pakotettava itsensä ajattelemaan sillä kuuluisalla järjellä.

Vierailija
124/145 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi helvetissä sulle on kerrottu ultrassa noista sydämenlyönneistä ja muusta? Itse olen tehnyt abortin ja silloin en saanut edes nähdä sitä ultraa ja hoitaja vielä kertoi, ettei niin aikaisessa vaiheessa sydän lyö (tämä ei jälkikäteen ollut ihan tottakaan, mutta selvästi näki tilanteeni ja ajatteli parastani). Toimenpiteen jälkeen pyysin kuvaa mukaani, mutta en saanut sitäkään.

Tämä ei tapahtunut Suomessa. Vaan asiantuntevalla aborttiklinikalla ulkomailla, jossa asuin silloin.

-Kahden äiti-

Vierailija
125/145 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

126 lisää vielä, että ystäväni on tehnyt abortin siitä syystä, että rakastaa lapsia ja ei siinä tilanteessa olisi pystynyt tarjoamaan lapselle kunnollista kotia. Itse ajattelin samoin, että rakastan lapsia liikaa, jotta laittaisin sen kärsimään onnettomasta elinympäristöstä. Lapseni ansaitsevat parempaa, mitä sillä hetkellä olisin voinut tarjota.

Vierailija
126/145 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse abortin tehneenä ja 2 lapsen äitinä sanoisin, että tuskin tuo raskaus on ainoa tilaisuutesi tulla äidiksi. Että siihen kannattaa uhrautua vastentahtoisesti. Voi toki ollakin, mutta kyllä minun tuntemat abortin tehneet ovat lapsia saanut kun on ollut parempi hetki vuosien päästä. Tuntuisi minusta ihan järjettömältä jatkaa raskautta, jos ahdistaa eikä halua lasta. Jotkut sanoo, että "Kyllä siihen lapseen silti tottuu ja kiintyy" jep. Mutta aikamoista taistelua se elämä lasten kanssa on vaikka ne olisi miten toivottuja ja haluttuja. Ja kaikki äidit eivät todellakaan rakasta lapsiaan, on paljon heitä joiden äiti oli se välinpitämätön kylmä ämmä, josta ei ollut oikein äidiksi koskaan. Sellaiseksi minäkin olisin tullut, väsyneeksi, katkeraksi ämmäksi.

Vierailija
127/145 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 09:41"]Miksi helvetissä sulle on kerrottu ultrassa noista sydämenlyönneistä ja muusta? Itse olen tehnyt abortin ja silloin en saanut edes nähdä sitä ultraa ja hoitaja vielä kertoi, ettei niin aikaisessa vaiheessa sydän lyö (tämä ei jälkikäteen ollut ihan tottakaan, mutta selvästi näki tilanteeni ja ajatteli parastani). Toimenpiteen jälkeen pyysin kuvaa mukaani, mutta en saanut sitäkään.

Tämä ei tapahtunut Suomessa. Vaan asiantuntevalla aborttiklinikalla ulkomailla, jossa asuin silloin.

-Kahden äiti-
[/quote]kylläpä meillä on naisten polilla ihan screeni seinällä, josta ultrauksen näkee väkisinkin jos on silmät auki. Minä katsoin koko homman, raskauteni oli viikolla 10+5 eikä tullut katumusta. Katsoin siksi, että tiedän mitä teen, enkä vain sulje silmiä ja leiki, ettei mitään minussa ole. Halusin tietää todellakin ja kokeilla muuttuuko mieli, ei muuttunut. Ultran jälkeen nielin pillerin ja menin kahden päivän päästä tyhjennykseen. Katsoin myös vuodon, mikä täytyi laskea metalliastiaan. Ei tunnu pahalta eikä kaduta vieläkään. En ihmettele , että abortit joskus herättää niin ison jälkisurun, jos mennään sillä asenteella , että silmät kiinni ja pää pensaaseen. Ei yhtään käsitellä tekohetkellä asiaa vaan työnnetään kaikki sivuun.

Vierailija
128/145 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mihin päätökseen ap päätyi?

Vierailija
129/145 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 09:41"]Miksi helvetissä sulle on kerrottu ultrassa noista sydämenlyönneistä ja muusta? Itse olen tehnyt abortin ja silloin en saanut edes nähdä sitä ultraa ja hoitaja vielä kertoi, ettei niin aikaisessa vaiheessa sydän lyö (tämä ei jälkikäteen ollut ihan tottakaan, mutta selvästi näki tilanteeni ja ajatteli parastani). Toimenpiteen jälkeen pyysin kuvaa mukaani, mutta en saanut sitäkään.

-Kahden äiti-
[/quote]

Sydän lyö vähintään viikolla 10.

Vierailija
130/145 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen ystäväni sitä mieltä, että nyt jos koskaan sitä Jumalaa tarvitaan. Olkoot muut mitä mieltä haluavat. Olen nuorena uskoon tullut ja kokenut monenlaista ennen ja jälkeen. Todellinen apu, elämän tarkoitus, rohkeus ja uskallus elämän valinnoissa tulee luottamuksesta kaikkivaltiaaseen Jumalaan. Hänen puoleensa saa kääntyä. Hei, rukoilen nyt puolestasi ?

Vierailija
131/145 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oonko ainut jota jäi vaivaamaan, että ap:n ja miehensä välillä on vain huono kaverisuhde, mutta on silti raskaana ja ehkäisymenetelmänä varmat päivät.. siis juu, saa käyttää varmoja päiviä ihan kuka vaan haluaa, mutta kannattaa miettiä sitten, että se parisuhde on sitten sellainen, ettei kumpikaan osapuoli pane pahakseen jos jälkikasvua tulee.

AP:lle: Tee abortti ja jätä se tympeä mies.

Vierailija
132/145 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee abortti. Et vaikuta tasapainoiselta. Jos et saa lasta rakastamasi miehen kanssa niin älä tee lasta kenenkään korvaavan miehen kanssa. Voi olla että geeneistä tulee huono lopputulos. Voi myös olla että tapaat elämäsi miehen ja saat niitä toivottuja lapsia jolloin ensimmäinen epätoivottu kokee kamalaa ulkopuolisuutta ja masentuu. Ja sulla on ne koiratkin.

Vierailija
133/145 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 08:09"]

Lääkkeet ovat neuvolalääkärin määräämiä eli ns. turvallisia. Ei hän olisi niitä määrännyt, jos ne eivät olisi olleet välttämättömiä. - Ap

[/quote]

En tiedä onko joku tätä kommenttia kommentoinut kun olen lukenut vasta ekan sivun alkua, mutta jos tk-lääkäri tietää että menet aborttiin, voi hän määrätä myös sikiötä vahingoittavia lääkkeitä.

Vierailija
134/145 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 17:25"]

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 17:06"]

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 15:38"]

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 10:11"]Tee abortti. Se on vasta katkarapu, ei mikään ihminen. Vaikutat niin ahdistuneelta että lapsikin kärsii raskauden jatkamisesta. Turha uskotella että kaikki oppisivat rakastamaan ei toivottua lasta. Ei se niin aina tapahdu. Lapsen synnyttäminen ei ole mikään sovitustyö. Ja lapsikauppaajat voivat sulkea suunsa. Adoptiossakin kärsii moni - myös se lapsi, joka ihmettelee miksei kelvannut. [/quote] Tällä katkaravulla on sykkivä sydän. Ja ymmärtänet että vauva kasvaa, ensin koko on pienempi mutta kaikki on jo kehittymässä hyvin varhain.

[/quote]

Nimenomaan. Kehittymässä. Hyvin varhain. Vasta.

[/quote]
Silti sillä katkaravulla on jo määritelty tietty ulkonäkö ja luonne jotka ovat ainutlaatuiset.

[/quote]

Paitsi, että sillä katkaravulla ei vielä ole luonnetta, sellainen tarvitsee paljon kehittyneemmän hermoston kuin noilla viikoilla on. Ja juu ulkonäkö päällepäin on ihmismäinen, mutta sisältä hyvin kehittymätön.

Vierailija
135/145 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytä lapsi ja anna adoptioon! Älä murhaa pienokaista joka on taistellut tiensä munasoluusi ja haluaa vain elää ja yrittää.

Vierailija
136/145 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 06:39"]

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 08:09"]

Lääkkeet ovat neuvolalääkärin määräämiä eli ns. turvallisia. Ei hän olisi niitä määrännyt, jos ne eivät olisi olleet välttämättömiä. - Ap

[/quote]

En tiedä onko joku tätä kommenttia kommentoinut kun olen lukenut vasta ekan sivun alkua, mutta jos tk-lääkäri tietää että menet aborttiin, voi hän määrätä myös sikiötä vahingoittavia lääkkeitä.

[/quote]

Ei kukaan lääkäri sellaista tee. Törkeä oletus.

Vierailija
137/145 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen pitäminen vain siksi, ettei kykene aborttiin, on uskomattoman itsekästä ja typerää. Lapsi tulisi synnyttää, koska niin haluaa tehdä ja haluaa antaa lapselle hyvän elämän, ei siksi että ajatus abortista ahdistaa.

Vierailija
138/145 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niitä lapsia ei voi antaa adoptioon? Lapsettomia adoptiovanhemmiksi jonottavia on paljon

Vierailija
139/145 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan OT mutta sellaisia ei olekaan kuin varmat päivät :/ jos et koskaan halunnut lapsia, miksette huolehtineet ehkäisystä muulla tavalla? Luulisi näitä "epäonnisia" tarinoita jokaisen jo tarpeeksi kuulleen... Voimia joka tapauksessa!

Vierailija
140/145 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 08:34"]Älä vaan tee aborttia. Se on todella lopullinen ratkaisu. Mieti asiaa raskausaika, ja jos edelleen tuntuu pahalta ja väärältä, niin anna vauva adoptioon. Lapsi voi saada todella hyvän elämän ja rakastavat vanhemmat tätä kautta. Parempi antaa lapsi pois, kuin päättää sen elämä. Saattaa kyllä olla, että äidin vaistosi heräävät myöhemmässä vaiheessa. Lapsen saaminen ei todellakaan ole maailmanloppu. Pikkulapsiaika menee nopeasti ja yhden lapsen kanssa pärjäät helposti vaikka yksinkin.
[/quote]

KYLLÄ LAPSEN PITÄMINEN ON MYÖS LOPULLISTA! Sitäkin voi katua jälkeenpäin mutta keskeytystä ei tästä pisteestä eteenpäin voi tehdä! Toisen lapsen sitten joskus jos siltä tuntuu...