Pankki hukannut myyjän asunto-osakekirjan
Olen ostamassa asuntoa, mutta nyt viimetingassa sain tietää, että pankkissa ollut asunto-osakekirja on kadoksissa. Sieltä luvattiin antaa sitoumus osakirjan kuolettamiseksi ja uuden hankkimisejsi, jos osakekirjaa ei löydy kuukauden sisällä.
Mitä mieltä olette, riittääkö tällainen sitoumus? Tekisittekö kauppoja tuolla lupauksella. Eihän tuollainen sitoumus varmaan edes kelpaisi toiselle pankille lainan vakuudeksi. Jos pankki on ollut huolimaton arvopaperin säilyttämisessä (heiltä ei löydy edes kopiota osakekirjasta,), miten voin luottaa siihen, ettei osakekirja ole päätynyt pankin ulkopuolelle, jolloin kuka ties olisi voitu myydä kolmannelle taholle.
Mennäkkö kaupoille tässä tilanteessa?
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
S-Pankki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän pankki on ollut kyseessä, jos noin huolimatonta toimintaa tapahtuu?
Paitsi, että S-pankki ei hoida asuntolainoja. Ne on ulkoistettu Tapiolalle.
Netistä kyllä saa sen käsityksen, että S-Pankista saa asuntolainaa. En sitten osaa sanoa, jos Tapiola hoitaa käytännössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S-Pankki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netistä kyllä saa sen käsityksen, että S-Pankista saa asuntolainaa. En sitten osaa sanoa, jos Tapiola hoitaa käytännössä.
Justhan se sulle kerrottiin. Ota selvää, jos et usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S-Pankki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S-Pankin kanssa olen asioinut, en Tapiolan. Minun näkökulmastani S-Pankki on hukannut osakekirjan, ulkoistakoon hommansa kelle hyvänsä.
Ilman osakekirjaa ei kauppoja tietenkään!
Osakekirja voi olla kenen tahansa hallussa, lainan panttina tai muualle myyty. Ja jos näin on, niin menetät rahasi.
Tuo kuulostaa niin hämärältä ja sekavalta tilanteelta, että peräänny. Välittäjä totta kai selittää ja puhuu, haluaa saada kaupat. Mitään vastuuta hän ei sen jälkeen kanna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S-Pankki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S-Pankin kanssa olen asioinut, en Tapiolan. Minun näkökulmastani S-Pankki on hukannut osakekirjan, ulkoistakoon hommansa kelle hyvänsä.
Menikö sulla nyt roolit sekaisin vai mitä? Olitko nyt sen asunnon ostaja vai se myyjä?
Älä osta osakeasuntoa, koska et oikeasti osta edes sen asunnon seiniä. Omistuksesi päättyy tapetin/maalipinnan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S-Pankki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menikö sulla nyt roolit sekaisin vai mitä? Olitko nyt sen asunnon ostaja vai se myyjä?
Mikä kysymys toi nyt oli. Olen ostaja, johon s-pankki on ottanut yhteyttä kadotettuaan myyjän asunto-osakekirjan. Ja kysynykseni kannalta täysin epärelevanttia kuka on ulkoistanut mitäkin. On S-Pankki näköjään ostanut LähiTapiolan omistuksen, mutta pankin sisäinen työnjako ei minua kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Älä osta osakeasuntoa, koska et oikeasti osta edes sen asunnon seiniä. Omistuksesi päättyy tapetin/maalipinnan jälkeen.
Kiitos nyt tästäkin neuvosta.
Mutta joo, lykkään kauppoja, ellen saa vedenpitäviä vakuutuksia. Kiitos asiallisesti vastanneille.
Se on myyjän pankille tonnin pieti, kun hommaileevat sen osakekirjan. Just vähän aikaa sitten oli isännöitsijän kanssa juttua, kun oli kuolinpesälle tullut ongelma vanhuksen papereiden kanssa. Ajattelin, että pitääkin viedä osakekirjat pankin säilytykseen. Nyt en ole enää yhtä varma....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S-Pankki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä kysymys toi nyt oli. Olen ostaja, johon s-pankki on ottanut yhteyttä kadotettuaan myyjän asunto-osakekirjan. Ja kysynykseni kannalta täysin epärelevanttia kuka on ulkoistanut mitäkin. On S-Pankki näköjään ostanut LähiTapiolan omistuksen, mutta pankin sisäinen työnjako ei minua kiinnosta.
Mitä ne pankin hukkaamat osakekirjat sulle mitään kuuluu? Ei niistä ostajalle ilmoiteta, vaan myyjälle.
Tämä on keksitty juttu koko avaus.
Kai se kuuluu, jos olin tekemässä asunnosta kauppoja.
Vierailija kirjoitti:
Meinaat, että pankki ilmoittaa vain ostajalle, mutta ei myyjälle?
Vierailija kirjoitti:
Se on myyjän pankille tonnin pieti, kun hommaileevat sen osakekirjan. Just vähän aikaa sitten oli isännöitsijän kanssa juttua, kun oli kuolinpesälle tullut ongelma vanhuksen papereiden kanssa. Ajattelin, että pitääkin viedä osakekirjat pankin säilytykseen. Nyt en ole enää yhtä varma....
Eiköhän ne paperit yleensä ole turvassa pankissa. S-Pankkiin en tosin veisi tän jälkeen 😄.
Mietin nyt vaan mitä harmia tästä tulee myyjällekin, jos on vilpittömin mielin ja rehellisesti liikkeellä. Varmasti hänenkin mahdollinen asuntokaupansa viivästyy kun ei saa rahoja tästä. Korvaako pankki tästä aiheutuvan vahingon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaat, että pankki ilmoittaa vain ostajalle, mutta ei myyjälle?
Olenko väittänyt, ettei myyjälle ole ilmoitettu??? Voisin kuvitella, että kyllä on.
Ei kauppoja huomenna. Pankki vastuussa osake- kirjasta kun siellä lainan vakuutena. Pankki vastaa sinä et.
Pankki ei hukkaa osakekirjoja noin niinkuin lähtökohtaisesti. Myyjäkö väittää näin tapahtuneen?
Ja jos S-pankki on oikeasti hukannut osakekirjat, niin ison mokan ovat tehneet.
Se on voitu jo pantata eteenpäin.
Älä luota ikinä pankkiin. Niillä on kierot lakimiehet, jotka valkopesevät pankin vastuusta.
Mikään vakuutus ei korvaa sulle noin arvokasta ikinä. Ei edes pankin vastuuvakuutus.
Kyllä! Enemmistön mielipide tukee omaani :). Kyllä mammat tietää.