Pankki hukannut myyjän asunto-osakekirjan
Olen ostamassa asuntoa, mutta nyt viimetingassa sain tietää, että pankkissa ollut asunto-osakekirja on kadoksissa. Sieltä luvattiin antaa sitoumus osakirjan kuolettamiseksi ja uuden hankkimisejsi, jos osakekirjaa ei löydy kuukauden sisällä.
Mitä mieltä olette, riittääkö tällainen sitoumus? Tekisittekö kauppoja tuolla lupauksella. Eihän tuollainen sitoumus varmaan edes kelpaisi toiselle pankille lainan vakuudeksi. Jos pankki on ollut huolimaton arvopaperin säilyttämisessä (heiltä ei löydy edes kopiota osakekirjasta,), miten voin luottaa siihen, ettei osakekirja ole päätynyt pankin ulkopuolelle, jolloin kuka ties olisi voitu myydä kolmannelle taholle.
Mennäkkö kaupoille tässä tilanteessa?
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Ja jos S-pankki on oikeasti hukannut osakekirjat, niin ison mokan ovat tehneet.
Tarvitseeko olla lopullisesti, ehkä välikäsi on vain tilapäisesti käyttänyt ja tilanne normalisoituu siihen mennessä kunnes vanha on kuoletettu ja saatu tilalle uusi.
Vierailija kirjoitti:
Pankki ei hukkaa osakekirjoja noin niinkuin lähtökohtaisesti. Myyjäkö väittää näin tapahtuneen?
Välittäjä minulle ilmoitti, minkä jälkeen S-Pankki oli yhteydessä. Myyjän kanssa en ole ollut henkilökohtaisesti tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se kuuluu, jos olin tekemässä asunnosta kauppoja.
Meinaat, että pankki ilmoittaa vain ostajalle, mutta ei myyjälle?
Kyllä kato, kun kuka tahansa voi ilmoittaa pankille olevansa ostaja ja pankki toimittaa osakekirjat heti. Paitsi valeostajille kerrotaan, että "ne on menneet valitettavasti hukkaan".
Vierailija kirjoitti:
Voi tehdä kaupat. Kauppa ei oikeustoimena ole sidottu mihinkään kadoksissa olevaan paperinpalaan.
Mistä se kauppa tehdään, jos ei ole edes osakekirjaa ja kuinka monta osaketta se sisältää?
Osakekirjan kuolettaminen kestää vähintäin 6kk ja se voi olla myös toisen velan vakuutena, jolloin osakirjan on toisen hallussa ja kauppa on arvoton.
Onneksi kohta on nämäkin paperit AINOASTAAN sähköisessä muodossa.
(oikeasti tämä ei ole hyvä asia)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se kuuluu, jos olin tekemässä asunnosta kauppoja.
Meinaat, että pankki ilmoittaa vain ostajalle, mutta ei myyjälle?
Kyllä kato, kun kuka tahansa voi ilmoittaa pankille olevansa ostaja ja pankki toimittaa osakekirjat heti. Paitsi valeostajille kerrotaan, että "ne on menneet valitettavasti hukkaan".
Reps 😄😂. Kait mä sit olen valeostaja. Ehkä ilmaannun kuitenkin kaupantekoon mukanani säkillinen monopolin leikkirahaa. Josko sillä irtois myyjän tuoma osakekopio.
Kyllä taloyhtiön tiedoista löytyy se osakkeiden määrä, joten se on ihan julkista tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Olimme muutama vuosi taaksepäin vastaavassa tilanteessa. Meillä oli tarkoitus aloittaa tyhjäksi jääneen asunnon myynti. Kadonneen asiakirjan kohtalo luonnollisesti jopa pelotti kun sellaista en ollut koskaan kuullut tapahtuneen. Pankissa perusteltiin asiaa, konttoreiden lakkauttamisella ja papereiden varastointia toiseen paikkaan. Kyllä siinä taisi mennä yli kk. mutta onneksi löytyi. Sun ap täytyy nyt miettiä asiaa siltäkin kantilta miten vakuudet saa hoidettua jollei sun pankkiasioita hoida sama joka on myyjällä.
Hyvä että teillä löytyi. Voi se hyvin olla, että noista syistä on saattanut mennä hukkaan. Harmittaa kyllä kun tällainen rasitus tästä tuli.
Vierailija kirjoitti:
Se on myyjän pankille tonnin pieti, kun hommaileevat sen osakekirjan. Just vähän aikaa sitten oli isännöitsijän kanssa juttua, kun oli kuolinpesälle tullut ongelma vanhuksen papereiden kanssa. Ajattelin, että pitääkin viedä osakekirjat pankin säilytykseen. Nyt en ole enää yhtä varma....
Ei sitä uutta osakekirjaa voi tehdä tuosta vain.
Osakekirjan kuolettamista pitää hakea käräjäoikeudesta ja se on useamman tonnin, se jälkeen siitä ilmoitetaan julkisesti 6kkajan ja jos joku ei ilmottaudu osakekirjan haltijaksi, voidaan osakekirja kuolettaa ja sen jälkeen tehdään uusi osakekirja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos S-pankki on oikeasti hukannut osakekirjat, niin ison mokan ovat tehneet.
Tarvitseeko olla lopullisesti, ehkä välikäsi on vain tilapäisesti käyttänyt ja tilanne normalisoituu siihen mennessä kunnes vanha on kuoletettu ja saatu tilalle uusi.
Juu ei kauppoja huomenna 🤣
Vierailija kirjoitti:
Kyllä taloyhtiön tiedoista löytyy se osakkeiden määrä, joten se on ihan julkista tietoa.
Niin on, mutta sillä nyt ap. tapauksessa ole mitään merkitystä.
Osakekaupassa tehdään kauppaa osakekirjalla, samalla tavalla kuin kiinteistökaupassa kiintöillä, molemmat pitää olla ihan konkreettisesti käytössä.
Asunto-osakkeen ostaminen ilman osakekirjaa on vähän sama asia kuin ostaisi parinsadan tonnin jalokivikorun, joka tuodaan sitten kuukauden päästä, kunhan se on löydetty. Maksettava kuitenkin heti.
Jos on asianmukainen sitoumus niin mikäs siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on, mutta sillä nyt ap. tapauksessa ole mitään merkitystä.
Osakekaupassa tehdään kauppaa osakekirjalla, samalla tavalla kuin kiinteistökaupassa kiintöillä, molemmat pitää olla ihan konkreettisesti käytössä.
Ei tosiaan tehdä samalla tavalla kiinteistö- ja asunto-osakekauppaa.
Vierailija kirjoitti:
Se on myyjän pankille tonnin pieti, kun hommaileevat sen osakekirjan. Just vähän aikaa sitten oli isännöitsijän kanssa juttua, kun oli kuolinpesälle tullut ongelma vanhuksen papereiden kanssa. Ajattelin, että pitääkin viedä osakekirjat pankin säilytykseen. Nyt en ole enää yhtä varma....
Minäkin luen tätä ketjua epäuskoisena. Oman asuntoni osakekirjat jäivät pankille ja se tuntui jo silloin oudolta, mutta minulle vakuutettiin sen olevan normaalia. Nyt tekee mieli hommata ne takaisin. Aiemman asunnon osakekirjat olin pitänyt itselläni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin luen tätä ketjua epäuskoisena. Oman asuntoni osakekirjat jäivät pankille ja se tuntui jo silloin oudolta, mutta minulle vakuutettiin sen olevan normaalia. Nyt tekee mieli hommata ne takaisin. Aiemman asunnon osakekirjat olin pitänyt itselläni.
Jos ottaa lainaa pankista, osakekirja jää pankille pantiksi. En ole kuullut, että näitä tavantakaa hukkuisi, mutta nyt kävi näin. Kotonakin osakekirja voi hävitä tai tuhoutua, joten mielelläni edelleen säilyttäisin omaani pankissa. Onneksi sähköinen osakerekisteri tulee poistamaan säilytykseen liittyvän ongelman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olimme muutama vuosi taaksepäin vastaavassa tilanteessa. Meillä oli tarkoitus aloittaa tyhjäksi jääneen asunnon myynti. Kadonneen asiakirjan kohtalo luonnollisesti jopa pelotti kun sellaista en ollut koskaan kuullut tapahtuneen. Pankissa perusteltiin asiaa, konttoreiden lakkauttamisella ja papereiden varastointia toiseen paikkaan. Kyllä siinä taisi mennä yli kk. mutta onneksi löytyi. Sun ap täytyy nyt miettiä asiaa siltäkin kantilta miten vakuudet saa hoidettua jollei sun pankkiasioita hoida sama joka on myyjällä.
Hyvä että teillä löytyi. Voi se hyvin olla, että noista syistä on saattanut mennä hukkaan. Harmittaa kyllä kun tällainen rasitus tästä tuli.
Kyllä pankista pitäisi löytyä asiakirja, milloin, kenelle ja missä säilytetään osakekirjaa.
Sekin on mahdollista, pankki luovuttanut osakekirjan esim. toiseen pankkiin, asiakkaan pyynnöstä, toista velkaa vastaan, mutta siitä pitäisi löytyä asiakirja.
Kaupan tekeminen ilman osakekirjaa, on ihan sama kuin ostaisi talon, jota ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ottaa lainaa pankista, osakekirja jää pankille pantiksi. En ole kuullut, että näitä tavantakaa hukkuisi, mutta nyt kävi näin. Kotonakin osakekirja voi hävitä tai tuhoutua, joten mielelläni edelleen säilyttäisin omaani pankissa. Onneksi sähköinen osakerekisteri tulee poistamaan säilytykseen liittyvän ongelman.
Tuon ymmärrän, mutta minulla ei enää ole lainaa tästä asunnosta. Taidanpa ottaa pankkiin yhteyttä huomenna ja kysyä, miten nopeasti voin saada osakekirjan takaisin.
Pankki vastaa kyllä kirjoitti:
Ei kauppoja huomenna. Pankki vastuussa osake- kirjasta kun siellä lainan vakuutena. Pankki vastaa sinä et.
Osakekirjani on pankin säilössä, eikä ole ollut kiinnitettynä mihinkään lainaan missään vaiheessa. Luotan säilyvän paremmin kun omassa lipaston laatikossa.
t. kokonaan eri.