Minun kokemukseni sossussa työskenneltyäni;
Olen ollut sekä sossussa että työvoiman palvelukeskuksessa töissä ja mitkään kiristykset ei aktivoi ketään. Ne
vetäytyy syvemmälle ja syvemmälle niihin omiin poteroihinsa. Ei puhettakaan, että tulisi jonkinlainen "minä näytän niille " tai "tästä ei voi nousta kuin ylöspäin"- asenne. Ei ollenkaan, ei minkäänlaista aktivointiumista tapahdu.
Otetaan esimerkki jo nähdyistä kiristyksistä: Suomeen otettiin suoraan Tanskasta hieno rangaistusmalli työttömille 5kk rangaistustyössäoloehto. Eli rahat poikki niin pitkäksi aikaa, että menee vaikka työkokeiluun tai tyhjänpäiväselle kurssille 5kk - taikka töihin. No, eihän tämä onnistunut niinkuin tanskassa.
Suomalainen työtön otti tämän ikuisuusrangaistuksena eikä tehnyt MITÄÄN sen eteen että rangaistus olisi poistunut! Siitä tuli ikuisuuskarenssi.
Sitten kun työkkärissä mokaneille laitetaan leikattu toimeentulotukea , tarkoituksena että "jokohan alkais työt maistuun, kun leikataan 20 - 40 %". Ei ala maistuun, nähty on. Ne vaan kaivautuu niihin omiin ympyröihinsä, kokevat että mikään ei onnistu ja päähän vaan potkitaan.
Eikä aktivoidu mihinkään yhtään sen enempää vaikka leikattais 40 % tukea. Ne vaan vähentää entisestään jostain kulutusta (yleensä ruuasta) ja toivoo, että tulispa joku ihme-haltijakummi ja veis karenssit ja leikkaukset pois.
Kutsen USA:ssa kävi: siellä laki tehtiin samalla asenteella että "jokohan alkais miettimimään tekosiaan" ja määrättiin että oli rikos mikä tahansa niin kolmas tuomio on sitten raskaimman päälle.
Eihän ihmiset alkaneet "miettimään tekosiaan " yhtään enemään. Niistä tuli vaan epätoivoisempia. Ne kolmannet rikokset tapahtui edelleen, mutta koska henkilö tiesi että tää on menoa sitten jos jää kiinni, niin teki vaan pahemipia ja enemmän sitten.
Että kun suunnittelette nyt näitä leikkauksia ja minimielintasoa kaikille ideologeille, persoonallisuuhäiriöisille, laiskoille ja kunnianhimottomille haahuilijoille.
Niin älkää nyt vaan kuvitelko, että mitä tiukemmalle tukiruuvia kiristetään, niin mukamas sitä ahkerammin ja sinnikkäämmin ne köyhät sieltä köyhyydestään alkais pyrkiä pois!
Nimenomaan niin ei tule taphatumaan!
En pidä itseäni mitenkään vasemmistolaisena, enlä edes seuraa politiikka. Nämä ovat vaan ihan fakta havaintoja! Köyhien ja pitkäaikaistyöttömien elämänasenne on tämä.
Kommentit (181)
Suurin osa aktivoituu kyllä, kun saa työpaikan, oikealla työsopimuksella ja reilulla palkalla. Nämä orjuutusharjoittelut ja pupukurssittamiset pahentaa asiaa kaikkien osapuolten kannalta.
Mannaa taivaasta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän se on fakta myös perustulon kanssa. Sitä ajetaan sillä ajatuksella, että silpputyön ja määräaikaisen työn vastaanottaminen helpottuu. Näin ei tule käymään, vaan valtaosa porukasta jää sinne perustulon poteroon ja sinnittelee pelkällä sillä ja edelleen on valtava tarve harkinnanvaraisiin tukiin. Perustulo tulisi heikentämään jo ennestään surkeaa työllisyysastetta.
Perustulo kuulostaa hyvältä idealta lähtökohtaisesti, mutta sen suhteen olisi monta kysymystä ratkaistavana. Saisiko myös miljonääri perustuloa? Entä miljonäärin down-shiftaava puoliso? Mikä olisi sen taso, että yhteiskunnalla olisi siihen varaa? Eläisikö sillä vai pitäisikö sitä edelleen täydentää muilla tuilla?
Näihin kysymyksiin haluaisin vastauksen joltain perustulon kannattajalta.
Saisihan sitä rikkaatkin, mutta verottamalla se otettaisiin pois heiltä,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkitako nuo lusmut sitten pitäisi? Tässä on teille 1.500 euroa kuukaudessa ilmaista rahaa kunnollisilta veronmaksajilta, olkaa hyvä.
Hyvä vaan, että leikataan ja katsotaan oikeasti kuinka vähällä rahalla ihminen pärjää.kuule monet noista lusmuista nostaa jo nyt paljon enemmän kuin 1500e kuussa, lehdessäkin oli se pitkäaikaistyötön perhe 80 neliön rivarissa, 5 vuoden ikäinen auto, kaikilla lapsilla maksulliset harrastukset jne ja tais olla siinä 4 tonnin paikkeilla sosiaalituet kuussa
Aikamoista. En tunne kyllä yhtä ainuttakaan mihinkään 1500e/kk yltävää sossutapausta, ja tunnen kuitenkin aika monta.
Helposti tulee 1500 ja ylikin varsinkin lapsiperheelle.
Kaksi aikuista kaksi lasta niin toimeentuloen perusosat on jo 1400 euron tienoilla. Tuohon päälle vuokra, vesi, sähkö, kotivakuutus, lääkkeet, lääkärit niin yli 2000 euroa tulee erinäisiä tukia kuussa helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkitako nuo lusmut sitten pitäisi? Tässä on teille 1.500 euroa kuukaudessa ilmaista rahaa kunnollisilta veronmaksajilta, olkaa hyvä.
Hyvä vaan, että leikataan ja katsotaan oikeasti kuinka vähällä rahalla ihminen pärjää.kuule monet noista lusmuista nostaa jo nyt paljon enemmän kuin 1500e kuussa, lehdessäkin oli se pitkäaikaistyötön perhe 80 neliön rivarissa, 5 vuoden ikäinen auto, kaikilla lapsilla maksulliset harrastukset jne ja tais olla siinä 4 tonnin paikkeilla sosiaalituet kuussa
Aikamoista. En tunne kyllä yhtä ainuttakaan mihinkään 1500e/kk yltävää sossutapausta, ja tunnen kuitenkin aika monta.
Helposti tulee 1500 ja ylikin varsinkin lapsiperheelle.
Kyllä eniten tukia saa työtä vieroksuva yh pk-seudulla. Helposti kaikki tuet yhteenlaskettuna nousee lähelle 3.000 euroa. Ei siinä lähihoitajan papereilla kannata työtä ottaa vastaan, kun jää selkeästi tappiolle.
Missä se 1500e on? Kauaksi siitä jää ainakin tämä työtön yh.
En ole kyllä toimeentulotukea hakenut, hirveä paperisota. Työttömyyspaivärahalla kitkutan.
Vierailija kirjoitti:
Työ on osalle ihmisistä todellista tervanjuontia. Toisille taas työ terapiaa.
Ja osa käy töissä rahoittaakseen elämisensä, kuten minä. Jos saisin tuon vajaan 2000 euroa tekemättä mitään, en tietenkään kävisi enää töissä. Työni on ruumiillista työtä ja se tehdään ulkona vuoden ympäri, en siis saa palkkaa istumalla lämpimässä/ilmastoidussa kopissa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki työttömätkö päihdeongelmaisia ja/tai laiskoja? Ei todellakaan. On työttömiä jotka hakevat aktiivisesti töitä mutta eivät töihin pääse.
Heitä ovat esim.
-Yli 50v työtön joka huomaa paikkojen menevän nuoremmille
-Yksinhuoltaja joka ei voi tehdä vuorotyötä
-Työtön jonka alalla joka paikkaan suuret hakijamäärät
-Ja moni muuNykymaailmassa ei ole itsestäänselvää että töitä saisi vaikka töihin haluaisi.
Tämä! Työttömiä on monenlaisia ja monista eri syistä. Ei kaikkia voi laittaa samaan nippuun.
Masentuneita on todella paljon!
Vierailija kirjoitti:
No mitä sitten pitäisi tehdä? Maksaa enemmän rahaa työkykyisille aikuisille ihmisille, jotka eivät halua käydä töissä? Mikä on heidän oma vastuu omasta elämästä? Miksi muiden pitää elättää heitä?
Ja toisinpäin: Jos he eivät pidä Suomen mallista, niin ainahan voivat muuttaa sellaiseen maahan, jossa kaikki on paremmin.
Ihmisten (jotka haluavat töihin) töihinpääsyä voisi helpottaa vaikka tekemällä yrityksille uuden työntekijän palkkaamisesta helpompaa. Sivukulujen alentaminen, paikallinen sopiminen.
Ap taitaa olla oikeassa siinä että osaan porukasta ei auta mikään keppi eikä porkkana.
Heipat kentältä missä kohtaan työttömiä _ihmisiä_ päivittäin.
Suurimmalla osalla ellei kaikilla, on sellainen tausta, että jos he olisivat saaneet apua ja tukea lapsesta saakka, he voisivat olla työkykyisiä.
Ei kukaan syyttä suotta hyppää yhteiskunnan ulkopuolelle, vaan taustalla on vaikeita kohtaloita ja nämä ihmiset ovat työkyvyttömiä fyysisten tai henkisten sairauksien vuoksi.
Heitä vaan pyöritetään systeemissä, vaikka työkykyä ei ole.
Olen kohdannut monenlaisia ihmisiä, jotka ovat taustansa vuoksi päätyneet pitkäaikaistyöttömiksi.
Tämä systeemi ei tällä hetkellä tuota hyviä tuloksia heidän työllistymisensä suhteen.
Valitettavasti uskon että suurimman osan kohdalla on jo myöhäistä, mutta toivottavasti nykyään pystytään auttamaan ja tukemaan jo varhaisessa vaiheessa lapsia ja nuoria.
Maailma on kova paikka toisille.
Vierailija kirjoitti:
No mitä sitten pitäisi tehdä? Maksaa enemmän rahaa työkykyisille aikuisille ihmisille, jotka eivät halua käydä töissä? Mikä on heidän oma vastuu omasta elämästä? Miksi muiden pitää elättää heitä?
Ja toisinpäin: Jos he eivät pidä Suomen mallista, niin ainahan voivat muuttaa sellaiseen maahan, jossa kaikki on paremmin.
Itse ainakin näkisin ihan perus aikuisuutena sen, että kykenee huolehtimaan omista asioistaan ainakin siten ettei nälkään kuole. Silti tässä maassa on satoja tuhansia, jotka eivät siihen kykene koko ikänään eivätkä ole sairaita ja vammaisia.
Mun mielestä tarvittaisiin asennemuutos, että kaikki työ on hyvästä muttei mitään tule verenmaku suussa tehdä vaan pelkkä osa-aikatyö riittää jos ei muuta jaksa. Itse olen puolentoista vuoden jälkeen ollut nyt vasta alle kaksi viikkoa töissä ja stressaan jo nyt yöunista ja hajoaa pää. Pyysin jo palkattoman lähiajalle kun on yksi meno.
Työmatkakin on pitkä ja syö aikaa kaikelta muulta joka päivä. Teen nollatuntisopparilla nyt pari kuukautta jonka jälkeen aion levätä ja sitten taas...en enää ikinä aio hajottaa päätäni työllä, kyllä joku 600 000 työttömästä voi sitä työtaakkaa jakaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tarvittaisiin asennemuutos, että kaikki työ on hyvästä muttei mitään tule verenmaku suussa tehdä vaan pelkkä osa-aikatyö riittää jos ei muuta jaksa. Itse olen puolentoista vuoden jälkeen ollut nyt vasta alle kaksi viikkoa töissä ja stressaan jo nyt yöunista ja hajoaa pää. Pyysin jo palkattoman lähiajalle kun on yksi meno.
Työmatkakin on pitkä ja syö aikaa kaikelta muulta joka päivä. Teen nollatuntisopparilla nyt pari kuukautta jonka jälkeen aion levätä ja sitten taas...en enää ikinä aio hajottaa päätäni työllä, kyllä joku 600 000 työttömästä voi sitä työtaakkaa jakaa.
Totta. Ruotsissa esimerkiksi pienten lasten vanhemmat tekevät paljon enemmän osa-aikatyötä ja osa-aikaisia päivätöitäkin löytyy. Suomessa jos et syystä tai toisesta pysty kokopäivätyöhän jäät monella alalla työttömäksi.
Uskon ap:tä mutta tuon keskusteluun eri näkökulman. Olin pitkäaikaistyötön maisteri, ja lopulta päätin aloittaa uuden tutkinnon hyvin työllistävälle alalle. Jäin ilman omaehtoisen opiskelun tukea. Kulutin säästöt ja hain toimeentulotukea. Luulin että olisin tässä tilanteessa ns "hyvä hakija" ja saisin tuen ilman ongelmia. Kaikkea muuta. Aiempien kuukausien menoja "vyörytettiin" vaikka iso summa oli mennyt ison laskun maksuun, enkä saanut tukea vaikka pankkitili oli tyhjä. Soitin päätöksen tehneelle sosiaalityöntekijälle ja hän huusi korvaan että näin tämä toimii, tukea et saa vielä ensi kuussakaan, EHKÄ sitä seuraavassa. Sain äidiltäni rahaa elämiseen ja pian sain osa-aikatyön joka pian muuttui kokopäiväiseksi. Muuten hyvä paitsi opinnot jäivät, ja olen taas työtön. F32-diagnoosikin tullut. Ja todellakin tällä kertaa hautaudun poteroon molemmat etusormet valmiiksi pystyssä.
(Toimeentulotukipäätökseen muuten tein oikaisupyynnön ja se hyväksyttiin ja jotain tukea maksettiin pari kuukautta myöhemmin, kun rahaa en tuolloin enää tarvinnut.)
Vierailija kirjoitti:
Uskon ap:tä mutta tuon keskusteluun eri näkökulman. Olin pitkäaikaistyötön maisteri, ja lopulta päätin aloittaa uuden tutkinnon hyvin työllistävälle alalle. Jäin ilman omaehtoisen opiskelun tukea. Kulutin säästöt ja hain toimeentulotukea. Luulin että olisin tässä tilanteessa ns "hyvä hakija" ja saisin tuen ilman ongelmia. Kaikkea muuta. Aiempien kuukausien menoja "vyörytettiin" vaikka iso summa oli mennyt ison laskun maksuun, enkä saanut tukea vaikka pankkitili oli tyhjä. Soitin päätöksen tehneelle sosiaalityöntekijälle ja hän huusi korvaan että näin tämä toimii, tukea et saa vielä ensi kuussakaan, EHKÄ sitä seuraavassa. Sain äidiltäni rahaa elämiseen ja pian sain osa-aikatyön joka pian muuttui kokopäiväiseksi. Muuten hyvä paitsi opinnot jäivät, ja olen taas työtön. F32-diagnoosikin tullut. Ja todellakin tällä kertaa hautaudun poteroon molemmat etusormet valmiiksi pystyssä.
(Toimeentulotukipäätökseen muuten tein oikaisupyynnön ja se hyväksyttiin ja jotain tukea maksettiin pari kuukautta myöhemmin, kun rahaa en tuolloin enää tarvinnut.)
Korjuaksena se, että tarkoitin etusormien sijaan keskisormia. Outoa miten aivot sotkee asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta joka sana.
Minun rajani menee työllistämistoimiin osallistumisessa ja kun työttömyyden aikana tuli sen aika ilmoitin että en osallistu mistä tietenkin seurasi karenssi ja useampikin kunnes sain työssäoloehdon. Sain toimeentulotukea ja kun en sittenkään suostunut osallistumaan tukeani leikataan 40 prosenttia. Töitä olen hakenut ja tehnyt koko ajan sen mitä saan mutta ei niillä ehtoa täytetä. Mikään kurssi tai muu työllistämistoimi ei muuta todellisuutta joka on minun kohdalla se että monella alalla työskentely on mahdotonta terveyssyistä. Olen tehnyt parhaani tuon todellisuuden huomioon ottamiseksi ja opiskellut alalle jolla aivan ensinnäkin voin työskennellä ja toiseksi on edes kohtuullinen työllisyystilanne. Eläkkeelle en tule pääsemään näistä terveyssyistä koskaan joten tällä mennään. Minun pyörittäminen palveluissa ei paranna sairauksiani saati lisää työpaikkoja niillä aloilla joilla voisin työskennellä enkä aio siihen lähteä vaikka otettaisiin loputkin tuet pois koska se on turhaa.
Puhut, että terveyssyistä et pysty tekemään töitä, mutta kuitenkaan et eläkettä saisi. No, silloin ne terveyssyyt eivät ole tarpeeksi painavia, siis töihin vaan, jos pääset.
Luetun ymmärtäminen.
Pystyn tekemään töitä mutta en kaikkia töitä. Toki voin hakea ja mennä niihinkin töihin joita en pysty tekemään mutta se tulee yhteiskunnalle vielä kalliimmaksi kuin työttömyyteni koska vaivani pahenevat, tulee sairauslomia, lisälääkityksiä, ylimääräisiä lääkärikäyntejä jne. On olemassa myös se riski että työkyky menee lopullisesti terveydelle sopimattomissa töissä.
Välillä tuntuu että tässä maassa toivotaan että ihmiset työskentelevät itsensä työkyvyttömiksi mutta sekään ei riitä vaan sittenkin pitäisi tehdä enemmän ja enemmän.
Ai välillä tuntuu siltä. Etkö ole ymmärtänyt, että ihmisen tulee työskennellä niin kauan ja niin kovalla tahdilla, että kaatuu töistä suoraan hautaan? Näin maksimoidaan tulot ja minimoidaan menot.
Asiaa. Näin se juuri menee. Stressi ei paranna kenenkään toimintakykyä, vaan vie sitä. Ainoa, mistä huomauttaisin, on sanan persoonallisuushäiriöinen käyttäminen kielteisessä merkityksessä yleistäen sen koskekaan tiettyjä häiriötyyppejä. Särähtää pahasti korvaan. Kaikki persoonallisuushäiriöiset eivät ole narsisteja tai antisosiaalisia ihmisiä. Terveisin estynyt.
Eipä se monellakaan ole laiskuutta, on paljon masennuksesta yms erilaisista mielenterveysongelmista kärsiviä, mistä johtuu ettei työelämä onnistu, sama siinä vaiheessa vaikka tukia kuinka pienennettäisi. Kun ei tiedä ihmisen taustoista ni ei kannata valittaa.
Itse tekisin mieluusti töitä, mutta yritin mitä vain, lopulta kaikki jää kesken, koska käy liian kuormittavaksi, enkä lopulta kykene menemään enää ollenkaan. En ole mitään ammattia tähän päivään mennessä kyennyt opiskelemaan loppuun asti, tällä hetkellä ikää 31. Päihteitä en käytä. Itselläni on estynyt persoonallisuus ja ahdistuneisuushäiriö. Lisäksi ollut masennusta, paniikkihäiriö ja sosiaalisten tilanteiden pelkoa.
Vierailija kirjoitti:
Masentuneita on todella paljon!
Kyllä minäkin masennun joka aamu kun naapuri kuorsaa ja könyän töihin maksaakseni lapamadon elämän.
Luetun ymmärtäminen.
Pystyn tekemään töitä mutta en kaikkia töitä. Toki voin hakea ja mennä niihinkin töihin joita en pysty tekemään mutta se tulee yhteiskunnalle vielä kalliimmaksi kuin työttömyyteni koska vaivani pahenevat, tulee sairauslomia, lisälääkityksiä, ylimääräisiä lääkärikäyntejä jne. On olemassa myös se riski että työkyky menee lopullisesti terveydelle sopimattomissa töissä.
Välillä tuntuu että tässä maassa toivotaan että ihmiset työskentelevät itsensä työkyvyttömiksi mutta sekään ei riitä vaan sittenkin pitäisi tehdä enemmän ja enemmän.