Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä aion kieltää lapseltani...

Vierailija
02.01.2015 |

...kaikki herkut arkipäivisin. En ymmärrä miten tää maailma on mennyt siihen, että joka päivä napostellaan jotain "Hyvää". Karkkipäivä on hyvä keksintö! Ei ehkä lapsen mielestä, mutta en todellakaan halua lapseni olevan niitä "vararengas" lapsia mistä toisessa ketjussa puhuttiin. Ja nyt en ole vain painoa vastaan, vaan epäterveellistä elämää! Diabetes, korkea verenpaine jne jne.

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 22:30"]

...kaikki herkut arkipäivisin. En ymmärrä miten tää maailma on mennyt siihen, että joka päivä napostellaan jotain "Hyvää". Karkkipäivä on hyvä keksintö! Ei ehkä lapsen mielestä, mutta en todellakaan halua lapseni olevan niitä "vararengas" lapsia mistä toisessa ketjussa puhuttiin. Ja nyt en ole vain painoa vastaan, vaan epäterveellistä elämää! Diabetes, korkea verenpaine jne jne.

[/quote]

meillä oli aina vain kerran viikossa karkkipäivä. silti olin pulleampi kuin muut tytöt luokaltani, jotka saattoivat joka päivä syödä karkkia. nykyään olen 105kg ja syön aina herkkuja kuin mahdollista, vindoinkin kun saa syödä mitä tahtoo ja milloin = olen mielihalujen orja. mielummin tasapaino kaikessa, kuin jatkuva herkkujen kyttääminen. omasta mielestäni mielekkääseen liikuntaan panostaminen on lapselle kokonaisuudessa paljon terveellisempää.

Vierailija
42/89 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 04:39"]

Tosi surullista huomata kuinka vanhemmat kynsin hampain puolustavat sokerin syöntiä, vaikka sokeri altistaa sairauksille.

Sitä vastoin luonnollisen rasvan syöntiä kartetaan viimeiseen asti, vaikka se on välttämätöntä terveyden kannalta.

[/quote]

Eiköhän keskimäärin ne yhdet ja samat kontrollivanhemmat kyttää sekä sokerin että rasvan saantia, poislukien jotkut karppaajat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 00:51"]

Minkä ikäinen lapsi sulla on? Entä kun käy vieraita tai kyläilette, ja kahvipöydässä on keksejä? Aikuisetko vaan saa ottaa?

[/quote]No kai nyt jarkikin sanoo etta tuo on. poikkeus!!! Kuka vierailee paivittain?????

Vierailija
44/89 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 04:53"]

[/quote]

meillä oli aina vain kerran viikossa karkkipäivä. silti olin pulleampi kuin muut tytöt luokaltani, jotka saattoivat joka päivä syödä karkkia. nykyään olen 105kg ja syön aina herkkuja kuin mahdollista, vindoinkin kun saa syödä mitä tahtoo ja milloin = olen mielihalujen orja. mielummin tasapaino kaikessa, kuin jatkuva herkkujen kyttääminen. omasta mielestäni mielekkääseen liikuntaan panostaminen on lapselle kokonaisuudessa paljon terveellisempää.

[/quote]Hoponlopon. Vanhempana olen velvollinen vahtimaan lasteni terveydesta. Siihen kuuluu kova urheilu lasten omasta paatoksesta mutta siksi vain etta pojat urheilevat ei tarkoita sita etta donitseja voi vet.aa mahan taydelta! Kohtuu kaikessa.

Vierailija
45/89 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 02:17"]

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 02:06"]

Tarkkaan säädelty terveellinen ruokavalio ei vaan aina mene putkeen... Minä sain lapsena syödäkseni vain terveellistä ruokaa, karkkia sai muutaman lauantaisin mummolassa kyläillessä. Odotin joka viikko lauantaita kuin kuuta nousevaa, jotta saisin sitä saatanan karamelliä.

Kun muutin kotoa pois, ostin kiloittain karkkia, elin pelkällä karkilla. Edelleen, 20 vuotta myöhemmin kotoa muuttamisesta, mä olen aivan hervottomassa sokerikoukussa. Jos sattuisin käyttämään heroiinia, pääsisin siitä helpommn eroon kuin sokerista.

P.S. Olen läski. Lapsena olin hitusen pyöreämpi kuin muut, mutta normaalin rajoissa.

[/quote]

Tutkimukset tukevat juuri tätä. Jos lapsuudessa on ollut ns. kiellettyjä herkkuja, niiden vetovoimaisuus ja merkitys vaan lisääntyy. Kiihkoton suhtautuminen elintarvikkeisiin on parasta kasvatusta. Herkkuja ei tarvitse olla tuputtamassakaan, mutta ankara kieltäminen tekee niistä lopulta himottuja. Sori vaan terveysnatsit.

[/quote]samaa mielta. Kohtuu kaikessa, ei rajaton saatavuus.

Vierailija
46/89 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 06:51"]

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 04:53"]

[/quote]

[/quote]Hoponlopon. Vanhempana olen velvollinen vahtimaan lasteni terveydesta. Siihen kuuluu kova urheilu lasten omasta paatoksesta mutta siksi vain etta pojat urheilevat ei tarkoita sita etta donitseja voi vet.aa mahan taydelta! Kohtuu kaikessa.

[/quote]lisaan...mielestani silti herkupaivat erikseen poikkeuksia lukuunottamatta.

Vierailija
47/89 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kaikki kauniit suunnitelmat kariutuu siinä vaiheessa kun lapsi on koulussa ja sillä on omaa rahaa. Esim meidän lähikaupassa näkee miten valtavia määriä karkkia ostetaan. Ja syödään myös kerralla koska niitä papereita on joka paikassa. Harmi että vuosien taistelu on turhaa, jos lapsi päättää itse osallistua tuohon.

Vierailija
48/89 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 07:06"]

Nämä kaikki kauniit suunnitelmat kariutuu siinä vaiheessa kun lapsi on koulussa ja sillä on omaa rahaa. Esim meidän lähikaupassa näkee miten valtavia määriä karkkia ostetaan. Ja syödään myös kerralla koska niitä papereita on joka paikassa. Harmi että vuosien taistelu on turhaa, jos lapsi päättää itse osallistua tuohon.

[/quote]

niin, ja voipi kuvitella kun arkena  totaalikielletty lapsi pääsee siihen karkkipussiin käsiksi omasta vapaasta tahdostaan... Jos kotona on normaali suhtautuminen kaikkeen syötävään, myös herkkuihin, voi olla ettei ahmi kuin viimeistä päivää aina silloin kun sitä vaan saa.

Vierailija
49/89 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 22:30"]...kaikki herkut arkipäivisin. En ymmärrä miten tää maailma on mennyt siihen, että joka päivä napostellaan jotain "Hyvää". Karkkipäivä on hyvä keksintö! Ei ehkä lapsen mielestä, mutta en todellakaan halua lapseni olevan niitä "vararengas" lapsia mistä toisessa ketjussa puhuttiin. Ja nyt en ole vain painoa vastaan, vaan epäterveellistä elämää! Diabetes, korkea verenpaine jne jne.
[/quote]

Miksi ihmiset alapeukuttaa? Onko teidän lapsilla vararengas vai mikä systeemissä ei toimi? t.ei ap

Vierailija
50/89 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei karkkipäivää, ei mehuja, limppariakaan eivät ole oppineet juomaan. Isoja jo vanhimmat lapset. Jälkkäriä joskus ruoan jälkeen, kylässä saa ottaa vähän herkkuja jos on tarjolla. Hyvin on pärjätty näillä.

Vierailija
51/89 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 08:14"]Ei karkkipäivää, ei mehuja, limppariakaan eivät ole oppineet juomaan. Isoja jo vanhimmat lapset. Jälkkäriä joskus ruoan jälkeen, kylässä saa ottaa vähän herkkuja jos on tarjolla. Hyvin on pärjätty näillä.
[/quote]

Minkä ikäisiä ovat nämä isot?

Vierailija
52/89 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tärkeintä on opettaa kohtuus.

Myös positiivinen asenne terveisiin ruokailutottumuksiin pitäisi tulla koko perheen elintapojen myötä luonnostaan.

Meillä on >10v lapsilla aika paljon herkkuja tarjolla, saavat ottaa kerran päivässä pienen jäätelön jos haluavat yms. Varmaan syövät herkkuja enemmän kuin monet ketjussa kirjoittaneiden lapset, mutta ovat hoikkia. Syövät mielellään tuoreita vihanneksia ja hedelmiä, eli terveellistäkin ravintoa on riittävästi ruokavaliossa.

Toisella lapsista saattaa unohtua suklaalevy viikoiksi kaappiin, ei ole pakonomaista tarvetta vetää hullun lailla karkkia. Minusta tilanne on meillä hyvä.

Vierailija
53/89 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin lapset saavat ensikosketuksensa karkkeihin? Tarjoavatkin vanhemmat, vai ostetaanko niitä vasta sitten kun lapsi on saanut niitä esim. Synttäreillä ja haluaa sitten niitä ostettavan? Itse olen hemmetin perso makealle, nyt karkkilakossa. Lakon aloitus oli itkua ja kyyneleitä. Jos mulla olis lapsi, en ite antais sille ollenkaan karkkia ennenku se osais itse kaivata sitä maistettuaan jossain. Ihan varjellakseni häntä tältä ikävältä koukutukselta joka pahimmassa tapauksessa pilaa terveyden.

Vierailija
54/89 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 vuotista vaoit vielö vahtia kun on koko ajan sun näkyvissä, mutta kun koululaisena menee kyliin niin sitten et tiedä kuinka paljon karkkia ja makeaa syö. Entä kun saa omaa rahaa ja käyttää ne karkkeihin? Kaikkea ei vain yksinkertaisesti pysty hallitsemaan kun ei itse ole mukana. 

Vierailija
55/89 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ne itse ostetut määrät eivät ole mitään pieniä. Ensimmäinen suklaalevy menee jo siinä kaupan pihassa näillä lapsilla!

Vierailija
56/89 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on oikein hyvä. Vaikka moni ei herkuista liho, terveyshaitat ovat ongelma

Vierailija
57/89 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ehkä tärkeempää olisi panostaa siihen ruokaan.

Vierailija
58/89 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 22:34"]

[/quote]

Ehkä tärkeempää olisi panostaa siihen ruokaan.

[/quote]

Tottakai. Jäi vaan kirjoittamatta, kun se on jo "itsestäänselvyys" meidän perheessä, että ruualla on aina vihanneksia jne ja ei ikinä einestä tms. Ap

Vierailija
59/89 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisaalta silloin karkkipäivästä voi tulla kauan odotettu ihana tapahtuma, jolloin koko viiko sinnittely ilman makeaa palkitaan, vaikka määrä olisikin kohtuullinen. olen itse suosinut linjaa, että jonkun tikkarin, pätkiksen tms voi saada ihan tuosta vaan sillon tällöin (tietysti itse tiedän, että jaaha, nyt ei olla puoleentoista viikkoon mitään ostettukaan) eli karkista voi tulla sellainen tavallinen asia, jota joskus voi ostaa. ei palkkioksi, ei lohdukkeeksi tms (en väitäkään siis että ap näin tekisi, luetteloin vain omia näkemyksiäni miten karkkia ei kannata "käyttää") :)

Vierailija
60/89 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 22:47"]

toisaalta silloin karkkipäivästä voi tulla kauan odotettu ihana tapahtuma, jolloin koko viiko sinnittely ilman makeaa palkitaan, vaikka määrä olisikin kohtuullinen. olen itse suosinut linjaa, että jonkun tikkarin, pätkiksen tms voi saada ihan tuosta vaan sillon tällöin (tietysti itse tiedän, että jaaha, nyt ei olla puoleentoista viikkoon mitään ostettukaan) eli karkista voi tulla sellainen tavallinen asia, jota joskus voi ostaa. ei palkkioksi, ei lohdukkeeksi tms (en väitäkään siis että ap näin tekisi, luetteloin vain omia näkemyksiäni miten karkkia ei kannata "käyttää") :)

[/quote]

Toi on varmaan ihan hyvä keino myös! :) Meillä oli perheessä herkkupäivä lauantaisin ja toimi ihan hyvin. Eikä silloinkaan saanut isoa määrää - saattoi olla ihan kotitekoiset tortillat tai pala jäätelöä.. :) ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan