Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä aion kieltää lapseltani...

Vierailija
02.01.2015 |

...kaikki herkut arkipäivisin. En ymmärrä miten tää maailma on mennyt siihen, että joka päivä napostellaan jotain "Hyvää". Karkkipäivä on hyvä keksintö! Ei ehkä lapsen mielestä, mutta en todellakaan halua lapseni olevan niitä "vararengas" lapsia mistä toisessa ketjussa puhuttiin. Ja nyt en ole vain painoa vastaan, vaan epäterveellistä elämää! Diabetes, korkea verenpaine jne jne.

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 11:11"]Voi kun mun tyttöni söisi edes jotain oksentamatta...

Tällä tarkoitan sitä, että kaikkea kohtuudella.

T. 15v:n bulimiaa sairastavan tytön äiti
[/quote]Laakariin heti! Olin itse teinina 4 v bulimian kahleissa! Hae apua ellet ole niin jo tehnyt!

Vierailija
22/89 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 01:49"]Hyvä ap! Sais muut ottaa mallia!

Vaikka itse olen lapseton, niin minua suuresti ihmetyttää kun suurin osa kavereistani syöttää lapsillee joka päivä noita herkkuja. Olin järkyttynyt kun kaverin 3v pojalla on jo reikiä hampaissa, vaikka toisaalta ei yllätä sillä lapsen lasissa on aina cokista tai jussia kuten äitillä. Itseltä paikattiin ensimmäinen reikä hampaasta, kun täytin 26v. Tällä hetkellä ikää on 29, eikä ole kuin kaksi taainta alahammasta paikattu. Ja moni varmaa syytää geenejä reijistä. Mutta itse syytän kyllä sitä, että lapset juo mehua ja limpparia sekä koko ajan napostellaan jotain pientä jos ei karkkia, niin sitten keksejä, vohveleita, jäätelöä, sipsejä, tikkareita jne. Ja ollaan laiskoja pesemään lastenhampaita, noin pienen lapsen ei voi olettaa osaavan pesevän itse hampaita riittävän huolellisesti!

Omassa lapsuudessa oli myös karkkipäivät. Limpparia tms ostettiin vain juhliin, en vieläkään kaipaa noita sokerisia litkuja, enkä ole oikein karkinperään. Olen lapsesta asti ollut enemmän suolaisen perään, jos sai valita otanko palan kakkua vai tuoreensämpylän minkä välissä oli vaikka juustoa ja makkaraa.. Niin valitsin 70% varmuudella jälkimmäisen. 

Lapsuudessani syötiin aina kotiruokaa, (nouto) pizzat ja hampurilaiset oli harvinaista herkkua. Nämäkin valitettavasti muodostunut osan "arkiruuaksi". :(

Surullista on myös se, ettei ylipainoiset/"pyöreät lapset" ole mitenkään harvinainen näky kaupungilla käydessä. Mutta jos muistelen omia luokkakavereita eskarista tai ala-asteelta, ei koko koulussa kovin montaa pyöräposkista lasta kyllä ollut. 

Vaikea oppia aikuisena syömään "terveellisesti" jos lapsesta asti syödään herkkuja ja noutoruokaa päivittäin.
[/quote]

Jee! Kiitos hyvästä kommentista! :) ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkkaan säädelty terveellinen ruokavalio ei vaan aina mene putkeen... Minä sain lapsena syödäkseni vain terveellistä ruokaa, karkkia sai muutaman lauantaisin mummolassa kyläillessä. Odotin joka viikko lauantaita kuin kuuta nousevaa, jotta saisin sitä saatanan karamelliä.

Kun muutin kotoa pois, ostin kiloittain karkkia, elin pelkällä karkilla. Edelleen, 20 vuotta myöhemmin kotoa muuttamisesta, mä olen aivan hervottomassa sokerikoukussa. Jos sattuisin käyttämään heroiinia, pääsisin siitä helpommn eroon kuin sokerista.

P.S. Olen läski. Lapsena olin hitusen pyöreämpi kuin muut, mutta normaalin rajoissa.

Vierailija
24/89 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
25/89 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 02:06"]Tarkkaan säädelty terveellinen ruokavalio ei vaan aina mene putkeen... Minä sain lapsena syödäkseni vain terveellistä ruokaa, karkkia sai muutaman lauantaisin mummolassa kyläillessä. Odotin joka viikko lauantaita kuin kuuta nousevaa, jotta saisin sitä saatanan karamelliä.

Kun muutin kotoa pois, ostin kiloittain karkkia, elin pelkällä karkilla. Edelleen, 20 vuotta myöhemmin kotoa muuttamisesta, mä olen aivan hervottomassa sokerikoukussa. Jos sattuisin käyttämään heroiinia, pääsisin siitä helpommn eroon kuin sokerista.

P.S. Olen läski. Lapsena olin hitusen pyöreämpi kuin muut, mutta normaalin rajoissa.
[/quote]

Ainakin vanhempasi yrittivät. Mietipä että mitä olisi käynyt jos olet noin perso makealle ja olisit saanut lapsena syödä herkkuja miten sattuu...

Vierailija
26/89 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, ja lisäisin vielä sen, että omien lasten kohdalla en erityisemmin ole kieltänyt karkin syöntiä. Karkkia on lähes aina kotona, koska mä tarvitsen sitä ettei pinna poksahda. Lapsista toinen on kuikelo teini ja toinen normaalikokoinen koululainen. Joskus syövät karkkia, joskus eivät, voivat ottaa päivän aikana yhden karkin ja joskus syödä enemmän esim. leffaa katsoessa.

Terv. läski terveellisellä ruualla kasvatettu ylempää

Vierailija
27/89 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 02:11"]

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 02:06"]Tarkkaan säädelty terveellinen ruokavalio ei vaan aina mene putkeen... Minä sain lapsena syödäkseni vain terveellistä ruokaa, karkkia sai muutaman lauantaisin mummolassa kyläillessä. Odotin joka viikko lauantaita kuin kuuta nousevaa, jotta saisin sitä saatanan karamelliä. Kun muutin kotoa pois, ostin kiloittain karkkia, elin pelkällä karkilla. Edelleen, 20 vuotta myöhemmin kotoa muuttamisesta, mä olen aivan hervottomassa sokerikoukussa. Jos sattuisin käyttämään heroiinia, pääsisin siitä helpommn eroon kuin sokerista. P.S. Olen läski. Lapsena olin hitusen pyöreämpi kuin muut, mutta normaalin rajoissa. [/quote] Ainakin vanhempasi yrittivät. Mietipä että mitä olisi käynyt jos olet noin perso makealle ja olisit saanut lapsena syödä herkkuja miten sattuu...

[/quote]

Ehkä näinkin, toisaalta taas terve suhtautuminen myös karkkiin olisi saattanut vähentää kiinnostusta. Joka tapauksessa, mun mielestä kaikenlainen fanaattisuus ja ehdoton kieltäminen ei voi koskaan toimia, asiassa kuin asiassa. Terv. läski

Vierailija
28/89 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 02:06"]

Tarkkaan säädelty terveellinen ruokavalio ei vaan aina mene putkeen... Minä sain lapsena syödäkseni vain terveellistä ruokaa, karkkia sai muutaman lauantaisin mummolassa kyläillessä. Odotin joka viikko lauantaita kuin kuuta nousevaa, jotta saisin sitä saatanan karamelliä.

[/quote]

Tutkimukset tukevat juuri tätä. Jos lapsuudessa on ollut ns. kiellettyjä herkkuja, niiden vetovoimaisuus ja merkitys vaan lisääntyy. Kiihkoton suhtautuminen elintarvikkeisiin on parasta kasvatusta. Herkkuja ei tarvitse olla tuputtamassakaan, mutta ankara kieltäminen tekee niistä lopulta himottuja. Sori vaan terveysnatsit.

Vierailija
29/89 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista katsottavaa "Olet mitä syöt" sarja, kun siinä välillä pienet ala-asteikäiset lapset osallistuu kans tuohon äidin/isän elämäntaparemontiin, ja laihuttaa samalla. Laihduttaminen on ok, mutta ei lasten kuuluisi olla ylipainoisia ja kärsiä vanhempien huonoista valinnoista. (Koska vanhemmat ostaa nämä huonot ruuat)

Jos äiti/isä haluaa olla ylipainoinen, ja ei halua syödä kasviksia se on minulle ok. Mutta kyllä lapsille pitäisi taata mahdollisuus terveelliseen ruokaan ja mahdollisuus kasvaa oma elämä ilman laihduttamista. 

Eniten tuossa sarjassa välillä ihmetyttää kun joku mamma väittää aina "ei minun lapset tuollaisesta tykkää" mutta sitten kun lapsi saa itse saa maistaa, niin sanoo että on hyvää ja syö miellelään. Usein vanhemmat on niitä, joilla on ennakkoluuloja ruuan suhteen, ei lapsilla. Ei kaikesta ole pakko tykätä, mutta aina vois edes maistaa! Tosin laiskuus taitaa olla osasyyllinen, pakaste pizza kun on niin helpompi kokata kun ruveta kuorimaan ja pilkkomaan kasviksia, paistella ja keitellä.. 

Vierailija
30/89 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
31/89 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en usko tuohon kieltämisteoriaan, että jos jotain kielletään niin sitä tekee vain enemmän mieli. Tai ehkä olen poikkeus, sillä itse en ole koskaan polttanut (maistanut toki, mutta ei ollut mun juttu) huumeet ei houkuta, ei pelaaminen eikä oikein alkoholikaan. Kaikki nämä oli varhaisteinistä asti kieletty siihen saakka kun muutin pois kotoa. 

Itse väitän että mieltymys makeaan on perityvää Oon huomannut että isäni ja veljeni syö vaikka mitä makeaa ja vaikka kuinka paljon. Minulle ja äitille riitää karkki pari sillon tällöin. Ei ole ollut ikinä mitään himoa syödä kokonaista karkkipussia/suklaalevyä tms edes lapsena. Aina ollut näin.

T:33

Vierailija
32/89 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
33/89 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 02:31"]

Itse en usko tuohon kieltämisteoriaan, että jos jotain kielletään niin sitä tekee vain enemmän mieli. Tai ehkä olen poikkeus, sillä itse en ole koskaan polttanut (maistanut toki, mutta ei ollut mun juttu) huumeet ei houkuta, ei pelaaminen eikä oikein alkoholikaan. Kaikki nämä oli varhaisteinistä asti kieletty siihen saakka kun muutin pois kotoa. 

Itse väitän että mieltymys makeaan on perityvää Oon huomannut että isäni ja veljeni syö vaikka mitä makeaa ja vaikka kuinka paljon. Minulle ja äitille riitää karkki pari sillon tällöin. Ei ole ollut ikinä mitään himoa syödä kokonaista karkkipussia/suklaalevyä tms edes lapsena. Aina ollut näin.

[/quote]

Niin, mut alkoholi, tupakka, huumeet ja rahapelit on laissa kiellettyjä 18-vuotiaaksi asti, tai muutenkin. Karkkia ja sokeria ei taas ole laissa kielletty, se muuttaa suhtautumistapaa. Kun sitä ehkä joskus saa. Olen kyllä osittain samaa mieltä myös tuosta perinnöllisyydestä, tosin mun perheessä sitä ei huomaa.

Vierailija
34/89 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli lapsena kotona tuo hyvin tarkkaa. Ruoka terveellistä ja karkkipäivänä vain vähän karkki. Teininä sitten jo ahminkin salaa ja yhä hävettää syödä mitä tahansa epäterveellistä. :(

Vierailija
35/89 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 02:40"]

[/quote]

Niin, mut alkoholi, tupakka, huumeet ja rahapelit on laissa kiellettyjä 18-vuotiaaksi asti, tai muutenkin. Karkkia ja sokeria ei taas ole laissa kielletty, se muuttaa suhtautumistapaa. Kun sitä ehkä joskus saa. Olen kyllä osittain samaa mieltä myös tuosta perinnöllisyydestä, tosin mun perheessä sitä ei huomaa.

[/quote]

Toki ei ole verrattavissa oleva asia. Mutta kyllä muistelen että osa aloitti tupakan polton/kaljan juonnin jo ylä-asteella. Vaikka oli kuinka kiellettyä. Karkkia taas vois ostaa jo lapsena vaikka kuinka paljon, jos vain rahaa on.. Tai vaikka varastaa.. Sokeri on kyllä samallalailla riippuvuutta aiheuttava, kuin edellämainitut. Vaikea päästä eroon, jos on tottunut sen makuun lapsesta asti. Siksi siihen ei pitäisi liikaa lapsena tottua, kun ei osaa olla ilman.

Vierailija
36/89 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
37/89 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ihmisten käyttäytymiseen liittyvään ilmiöön liittyy tuskin koskaan joko-tai- totuuksia, että asiat olisivat niin tai näin sataprosenttisesti. Yksilötason poikkeukset eivät myöskään tarkoita, etteikö ilmiöitä olisi olemassa, vaikka se ei kaikkiin ulotu. Vaikka sinulla homma menee näin, on tehty tästä tehty havaintoja, että elintarvikkeiden voimakas luokittelu sallittuihin ja kiellettyihin lisää ahmimishäiriöitä näiden kiellettyjen herkkujen suhteen nuorissa ja nuorissa aikuisissa.

Vierailija
38/89 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 22:43"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 22:34"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 22:30"]

...kaikki herkut arkipäivisin. En ymmärrä miten tää maailma on mennyt siihen, että joka päivä napostellaan jotain "Hyvää". Karkkipäivä on hyvä keksintö! Ei ehkä lapsen mielestä, mutta en todellakaan halua lapseni olevan niitä "vararengas" lapsia mistä toisessa ketjussa puhuttiin. Ja nyt en ole vain painoa vastaan, vaan epäterveellistä elämää! Diabetes, korkea verenpaine jne jne.

[/quote]

Ehkä tärkeempää olisi panostaa siihen ruokaan.

[/quote]

Tottakai. Jäi vaan kirjoittamatta, kun se on jo "itsestäänselvyys" meidän perheessä, että ruualla on aina vihanneksia jne ja ei ikinä einestä tms. Ap
[/quote]

Kiellä läski itteltäs myös!

Vierailija
39/89 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas en ymmärtä näitä "mässytyspäiviä", en lapsilla enkä aikuisilla. Meillä lomapäivinä juodaan iltapäiväkahvit, ja seurana usein tarjolla pullaa, keksiä tms. Ja ei ihan joka päivä, mutta usein kuitenkin, meillä illalliseen kuuluu jälkiruoka, esim. uuniomenaa jäätelöllä tai sulkaamousse tms. Meillä ei kuitenkaan lapsi, nyt 5-vuotias, juurikaan syö nameja, muuten kun mitä nyt tuliaisina, lastensynttäreiltä tms. saattaa saada. Mulle ei tulis mieleenkään sanoa minkään ruoan tai herkun kohdalla, että "ei tänään, kun on maanantai" tai "viikonloppuna sitten"; totean vain, että ruoan jälkeen sitten, tai että tänään on jotain muuta. On toiminut ja uskon että toimii vastakin; en pelkää pelastusrenkaita tai mitään muutakaan.

Vierailija
40/89 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi surullista huomata kuinka vanhemmat kynsin hampain puolustavat sokerin syöntiä, vaikka sokeri altistaa sairauksille.

Sitä vastoin luonnollisen rasvan syöntiä kartetaan viimeiseen asti, vaikka se on välttämätöntä terveyden kannalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme