Vessan siivouksesta, toivoisin mielipiteitä!
Muutin melko vasta omilleni, eikä meidän perheessä juuri välitetty siivouksesta. Haluaisin oppia siivoamaan ihan kunnolla vessaa ja toivoisin asiallisia vastauksia. Minkälaisia rutiineja ja tapoja teillä on siivoukseen?
Itse käytän kumihanskoja, ja siivoan ensin vessanpesuaineella ja rätillä käsienpesualtaan ja sitten pöntön pinnat. Pönttöön lorautan klooria ja hankaan vessaharjalla sisälmykset.
Käytän aina samaa vessaharjaa (vaihdan sen uuteen kun alkaa näyttää pahalta) mutta hanskat ja rätin aina heitän roskiin. Mietin, että on ehkä tyhmää aina käyttää uusia hanskoja, mutta en oikein keksi missä niitä säilyttäisin seuraavaa käyttöä varten. Entä miten/missä vaiheessa siivoatte vessan lattian? Minulla se kerää mielettömästi pölyä, ja periaatteessa pitäisi pestä samalla kun viikkosiivoaa vessaa. Olen nyt ottanut aina uuden rätin lattiaa varten ja heittänyt senkin menemään, mutta se tuntuu jotenkin haaskaavaiselta.
Saa myös kertoa pesuvinkkejä ja muuta vessan siivoukseen liittyvää, haluan oppia!
Kommentit (106)
Itse harrastan wc:n "pesua" montakin kertaa viikossa. Ihan vaan jotain pinnoille sopivaa suihkutettavaa pesuainetta ja sitten vaan talouspaperilla tai wc-paperilla pyyhitään puhtaaksi. Isompaa jynssäystä ei tarvitse tehdä sitten niin usein.
Wc:n lattian (ei lattiakaivoa) pyyhin rätillä ja pesuaineella. Kylpyhuoneessa tehdään myös pahimmille alueille lattia pyyhintä. Muuten pesu/suihkutus. Lattian pesuunhan voi sitten itse valita parhaan välineen(juuriharja,sieni,rätti..ym)
Jos en käytä paperia pintojen pyyhintään niin sitten rättejä, joita on eri tarkoituksiin erilaisia.
Wc-pöntön pesussa saatan käyttää vanhaa rättiä ja heittää sitten pois.Muussa tapauksessa pyykkiin.
Mutta esim lavuaarin pesun jälkeen en tosiaan rättiä laita pesuun vaan sillä voi hyvin pestä monta kertaa kun ei meillä kovin paskasta ole :)
Joskus pesen vessan näin, kaikki irtotavara pois, kastelen lattian, huuhtelen suihkulla pöntön, harjaan lattian, huuhdon ja kuivaan. Vaikka pönttö on puhdas siihenkin kertyy pölyä kannen taakse.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 02:55"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 01:50"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:19"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:08"] Oma rätti pesualtaalle ja pöntölle. Voi käyttää useamman kerran. Tiskiharjan olen ostanut erikseen altaan pesuun, on tehokkaampi kuin rätti. Teet hirveästi roskaa tuolla tavalla. Hanskat huuhteluun, kuivaus ja pesuaineiden kanssa kaappiin. Kloori ei sitten sovi kaikille posliinipinnoille. Lattian pyyhkäisen viikottain, kätevä lopettaa siivous sillä. [/quote] Ihan hirveästi roskaa tässä tuleekin, siksi aloin miettimään ettei tämä ihan oikea siivoustapa voi olla. Olen uusiokäyttänyt keittiörättejä ym vessaräteiksi, että olen ensin pessyt ne 60 asteessa lakanoiden kanssa. Minkä pyykin seassa sitten pyöritätte vessarättejä? En normaalisti pese 90 asteen pyykkiä, joten voisikohan vessarätit sitten desifioida vaikka kloorivedessä? -ap [/quote] Miksi et pese 90 asteen pesuja? Mä pyöräytän aina välillä lakanat ja pyyhkeet 90.. sit joskus tyhjänäkin.. puhistuu kone ja ei ala lakanat/pyyhkeet haisemaan ummehtuneelle. Vessan pesen yleensä yhellä luutulla.. altaan pesuun käytän sientä. Kuivaan pyyhkeellä. Luutut pesen lakana/pyyhepyykin seassa. Ei ne nyt niin likaseksi mee etteikö vois muun pyykin seassa pestä..jos tulee räiskeitä vessassa käydessä, ne pyyhitään paperilla samontein pois. Luutuja sais olla kantamassa kaupasta niskavääränä jos jokaisen nakkaisin roskiin..pesen vessan vähintään kolmesti viikossa. Kloorilla pesen ja en käytä hanskoja. Lattian pesen yleissivouksen lopuksi.
[/quote]
Luutuilla peset kloorilla ja sitten peset ne klooriset luutut muun pyykin mukana?
Jokin ei nyt stemmaa.
Joko sinulla on vain valkoista pyykkiä tai sitten kaikki pyykkisi on kloorin valkoiseksi pilkuttamia...
[/quote]
Eipä muuten oo. Huuhtelen kyllä luutut ennen koneeseen laittoa. Ja en omista tummia luutuja..pesen valkopyykin seassa.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 10:03"]
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 01:33"]
Normaali-ihminen ei pese vessanpesuun käyttämiään rättejä pesukoneessa 60-asteessa muiden pyykkien seassa!
Täytyy olla täysin mikrobiologiasta tietämätön, jos moista harrastaa.
Kas kun et ota sitä vessanpönttövettä kattilaan ja lämmitä puolikuumaksi eli 60-asteiseksi ja juo hyvällä mielellä "kun eihän tästä enää mitään norovirusta saa"....
Vessanpönttö kuhisee kaikenlaisia bakteereja ja viruksia. E.coleja, norovirusta, A-streptokokkia, Clostridium Difficileä, salmonellaa, EHECiä ja kymmeniä muita.
Mikrobiologit ja lääkärit suosittelevat jopa sulkemaan vessan kannen aina ennen huuhtelua, jotteivät nämä vakavia tauteja aiheuttavat bakteerit ja virukset leviä vessanhuuhtelussa muodostuvien vesiroiskeiden mukana ilmaan ja lattialle ja sairastuta ihmisiä!
Ja täällä jotkut hörhöt kehottavat pesemään vessanpesurievut muun pyykin seassa 60-asteisessa koneessa, mikä ei todellakaan tapa taudinaiheuttajia. Lähinnä tällainen pesu vain levittää ne taudinaiheuttajat kaikkeen pyykkiin!
Taudinaiheuttajat voi tappaa vain keittämällä niitä 100-asteisessa vedessä vähintään 15 minuuttia tai tappamalla ne klooraamalla.
http://www.voice.fi/ilmiot/taman-takia-wc-pytyn-kansi-tulisi-laittaa-alas/8/33662
[/quote]
Jos meidän kotivessamme kuhisisi Clostridiumia, salmonellaa ja noroa, mehän olisimme sairaita. Mutta me emme ole. Jos on perheessä mahatautia, silloin siivoan kloorilla niin vessan kuin monet muutkin kosketuspinnat kotona. Mutta meillä sairastetaan aniharvoin mahatautia tai mitään muutakaan. Viimeksi keväällä yksi lapsista oksensi muutaman kerran, mutta sekään ei tarttunut muuhun perheeseen. Meillä ollaan todella harvoin sairaana (aikuiset tai lapset) kun vertaa työkavereiden tai muiden tuttujen perheisiin.
Siivousrätit, mukaanlukien vessanpesurätit, pesen 60 asteessa lakanoiden ja pyyhkeiden seassa. Meillä käytetään samoja rättejä niin vessanpesuun kuin muuhunkin siivoukseen. Keittiörätit on erikseen. aika harva pöpö kuitenkaan elää enää siinä kuivassa pyykissä kauan, jos nyt ei ole kuollut pesukoneessa. Pöpökammoa ei tässä taloudessa tunneta.
[/quote]
"Meillä käytetään samoja rättejä niin vessanpesuun kuin muuhunkin siivoukseen."
HYI HELVETTI! Mistä tällaisia sekopäitä oikein sikiää...?
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 16:42"]
Ei kloorin höyry ole vaarallista hengitettynä, vaikka ikävälle maistuukin. Meillä käytetään töissä kahdesti viikossa hypokloriittia prosessin (teollisuus) pesussa, kerta-annostus (eri paikkoihin) yhteensä noin 500-600 kg ja se liemi pyörii putkistossa lähes kaksi tuntia, sitähöyryä ontodella vahvasti varsinkin silloin kun se HYPO on uutta. Tavallisesti sen väkevyys on 35-40% ja kaupan kloriitit maksimissaan 5 %, sitähän voisi vaikka juoda ilman kumempaa vaikutusta.
[/quote]
Kloori on kaasumuodossa erittäin myrkyllistä. Sinuna ottaisin yhteyttä työsuojeluun jos teillä oikeasti täytyy olla kloorikaasussa. https://fi.wikipedia.org/wiki/Kloori
Mulla on eri aineet vessanpönttöön ja instuimeen. Kaadan wc-kukkaa ja annan vaikuttaa, sekä suihkemaista renkaalle ja kaikille muille osille. En käytä hanskoja, mutta pyyhin paperilla jonka voi sen jälkeen hävittää. Ja tietysti wc-harjalla se pönttö. Pesualtaaseen olen usein käyttänyt tolua, mutta viimeaikoina olen pessyt sen myös wc-kukalla, koska siitä tulee tosi kiiltävä pinta. Seinille ja lattioille olen käyttänyt mister muscle -suihkupesuainetta, suihkemaista. En ole vielä harjalla pessyt kaakeleita uudessa asunnossani, mutta sen voisi myös tehdä.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 02:48"]
Mulla on eri aineet vessanpönttöön ja instuimeen. Kaadan wc-kukkaa ja annan vaikuttaa, sekä suihkemaista renkaalle ja kaikille muille osille. En käytä hanskoja, mutta pyyhin paperilla jonka voi sen jälkeen hävittää. Ja tietysti wc-harjalla se pönttö. Pesualtaaseen olen usein käyttänyt tolua, mutta viimeaikoina olen pessyt sen myös wc-kukalla, koska siitä tulee tosi kiiltävä pinta. Seinille ja lattioille olen käyttänyt mister muscle -suihkupesuainetta, suihkemaista. En ole vielä harjalla pessyt kaakeleita uudessa asunnossani, mutta sen voisi myös tehdä.
[/quote]
*istuimeen.
Ja tarkoitan että on erikseen suihkemaista wc-puhdistusainetta. Siitä tulee myös hyvä tuoksu.
Itse käytän kertakäyttöisiä desinfiointiliinoja, Clorox muistaakseni merkki (en ole varma saako Suomesta, asun siis ulkomailla). Niillä pyyhin pesualtaan, hanan, tasot, ovenkahvan, ammeen (myös suihkukahvat yms) ja pöntön itse allasta lukuunottamatta (muista pyyhkiä kahva myös pöntöstä!). Vessanpesuainetta pönttöön, annan vaikuttaa pari minuuttia ja harjaan. Lattiat imuroin ja pesen samalla kuin muutkin kämpän lattiat, maton sekä imuroin että ravistelen ulkona. Koko härdelli kahdesti viikossa ja pysyy hyvin siistinä. En tosin jätä ikinä altaaseen tahnaviiruja tai muuta.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 16:04"]
Oikeaoppisesti siivotaan ylhäältä alas ja puhtaasta likaiseen. Ensin pyyhkäistään nihkeällä rätillä mahdollinen lamppu peilin päältä, sen jälkeen peili ja kaakelien välitila ja roiskeet ja sormenjäljet kaappien reunoista. Sitten vähän kosteammalla rätillä (sama käy) pyyhitään ensin hana, bideesuihkun pää ja lavuaarin reunat, sitten lavuaari. Altaaseen voi toki käyttää myös omaa tiskiharjaansa.
Pönttö on mikrobiologisesti likaisempi, joten se pestään lavuaarin jälkeen. Ensin pöntön ulko-osat ja sitten sisäosa.
Ei se ihan kaikki ole niin nöpönnuukaa, tärkeintä että siivoat. :) Hanskoja voi tosiaan käyttää sekä kertakäyttöisiä tai kestohanskoja. Kovien myrkkyjen kanssa kestohanskat ovat kestävämpinä ja paksumpina turvallisemmat. Tosin jos siivoat joka viikko, et tarvitse kuin mietoja aineita. Toki jos pytyn nimenomaisesti haluaa pestä kloriitilla tai vastaavalla, niin mikäs estää - pelkkä yleispuhdistusaine käy kyllä hyvin myös.
Mikrokuituliinat voi pestä korkeassa lämpötilassa esim. pyyhkeiden kanssa samassa koneellisessa. Aiemmin ketjussa mainitut kertakäyttösiivousliinat ovat myös ok, mutta käytössä kalliimpia.
[/quote]
Ainoa lähellä oikeaa oleva vastaus.
t. siivousteknikko
Käytän aina kertakäyttö vinyylihanskoja. Rätit laitan koneeseen aina siivouksen jälkeen. Jos käytätä jotain kertakäyttöisempiä chifonet/wettex tyyppisiä rättejä niin ne voi tuhotakin. Tärkeintä on kuitenkin että pesee vessaa tarpeeksi usein.Itse pesen lavuaarin ja pytyn päivittäin ja lattiankin pari kertaa viikossa. Mitää klooreja ei normaalisti siis tarvita ellei ole joku todellinen ongelma. Normaali yleispesuaine riittää. Suihkutilaan kannattaa varata jokin hapan pesuaine sillä kalkkisaostumat lähtevät vain sillä. Jotkut käyttävät pelkkää etikkaa mutta mielestäni se haisee kamalalta. Kannattaa aloittaa lavuaarista ja siirtyä sitten pyttyy. Lopuksi vetäiset lattian ja viemärin hajulukon. Muista vaihtaa käsipyyhkeet päivittäin. Pidä tarpeeksi pieniä käsipyyhkeitä että niitä on helppo pestä ja kuivata.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:44"]Yhdellä mikrokuidulla voi pestä koko vessan, ja lattialle riittää suihkuttaminen + lastominen, jos tilassa on lattiakaivo. Lorauta pesuaineet pönttöön, altaaseen ja lattialle. Aloita peilistä yhdestä kulmasta kostutetulla liinalla. Harjaa allas vanhalla tiskiharjalla. Pyyhi hana ja altaan kosketuspinnat + kaakelit altaan yläpuolelta + bideesuihku. Pyyhi ovi ja kahva. Harjaa pönttö. Pyyhi pönttö mikrokuidulla ulkopinnoilta. Virtsaisen pöntön ja seinät ympäriltä voi myös suihkuttaa ensin. Suihkuta lattia ja kuivaa lastalla, tai pyyhi nihkeällä. Mikrokuituliinan voi pestä 95 asteessa, mutta 60 riittää vessaliinoillekin.
[/quote]
Miksi tätä on alapeukutettu? Selvästi siivoojan teksti.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:37"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:28"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:25"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:20"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:16"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:09"]
mä pesen vessan usein vanhalla keittiörätillä ja heitän sitten pois. samoin vanhat tiskiharjat hyötykäytän likakaivon pesussa. lattiain imuroin tai pyyhin vessapaperilla enimmät pölyt. joskus sitten luuttuan myös lattian.
[/quote]
Hyi. Kai tiesit, että keittiön tiskirätti on kodin saastaisin asia? En lähtisi levittämään sen bakteereita vessaan.
Minä käyn siivoukseen mikrokuituliinoja, jotka pesen kuumalla pesuohjelmalla käytön jälkeen. 1 lavuaarelle, 1 pöntölle ja 1 peilille ja muille pinnoille. Pesuainetta lavuaareen ja pönttöön - > pöntön harjaus vessaharjalla ja lavuaaren omalla tiskiharjalla. Huuhtelu ja pyyhintä mikrokuiduilla. Lattian imuroin aina kun imuroin muualla asunnossa ja noin kahden viikon välein pesen lattian.
[/quote]
Kuka teillä nuoleskelee vessan lattiaa?
t toinen keittiörättien kierrättäjä
[/quote]
Ei kukaan. Missä niin väitin? Sen sijaan käsillä kosketaan hanaa ja muita pintoja hyvin usein, joten pesen ne puhtailla räteillä.
[/quote]
Käytät niitä rättejä kuitenkin keittiössä?
Ei kai ne nyt kertlaakista muutu bakteeripeskiksi?
[/quote]
Niin käytänkin rättejä keittiössä ja vaihdan rätin uuteen vähintään kahden viikon välein. Usein useamminkin. En enää sitä rättiä halua käyttää vessa pintojen pesuun ja levittää keittiöbakteereita vaikkei se mitenkään vaarallisen saastainen olekaan. En oikein ymmärrä jankkaustasi.
[/quote]
Pesen keittiörätit enen vessaräteiksi viemistä. Simppeiä.
En usko että tavallisessa vessassa on niin paljon bakteereja että joka kerta kannattaisi kloorilla pestä. Tolu on ihan hyvää. Jopa fairykin kelpaa.
Itse pesen vessan märkäpesulla kerran pari kuussa kloorilla. Kloori aina kylmään veteen. Muutoin Tolu tai jokin ihan tavallinen pesuaine riittää.
Käytän lavuaarin ja vessan pesuun tiskiharjoja, en mitään rättejä. Harjoilla saa jynssättyä liat paljon paremmin pois!
Esim. Prismasta saa Rainbow-tiskiharjoja hintaan 0.75 euroa / kpl. Niitä minulla on aina useiden harjojen varastot.
Suihkutan käsienpesualtaaseen ja sitä ympäröiviin laattoihin vaikeiden pintojen Tolua (puhdistaa kiiltävät pinnat loistavasti) ja harjaan uudella, puhtaalla tiskiharjalla. Sen jälkeen huuhtelen altaan ja laatat tiskiharjan kanssa tulikuumalla vedellä ja kuivaan puhtaalla talouspaperilla.
Vessanpönttöä varten otan uuden tiskiharjan ja teen samat temput. Eli suihkutan Tolua kaikille pinnoille, harjaan tiskiharjalla ja huuhtelen tulikuumalla vedellä. Pöntön sisäosiin olen valuttanut reunoja pitkin pullollisen Kloritea jo paljon aiemmin, jotta pönttö on saanut desinfioitua rauhassa.
Kun olen pessyt ulko-osat tiskiharjalla ja Tolulla, harjaan lopuksi Kloriittia sisältävät sisäosat ja heitän tiskiharjan heti roskikseen. Talouspaperilla taas kuivaan pöntön ulko-osat, jotta vesi ei jää muhimaan (bakteerien jakautuminen on satakertaista märillä pinnoilla, joten kuivaus puhtaalla paperilla pesun jälkeen on tärkeää.)
Käsienpesualtaan pesuun käyttämääni tiskiharjaa käytän vielä lattian pesuun. Koska minulla on laattalattia, niin kastelen lattian haalealla vedellä, levitän siihen pari pulloa Kloritea ja harjaan sen kunnolla jokaiseen lattian saumaan. Annan vaikuttaa muutaman minuutin, jotta lattia ehtii desinfioitua ja laattojen saumat valkaistua kunnolla. Sen jälkeen huuhtelen kunnolla kädenlämpöisellä vedellä ja annan kuivua kunnolla ennen kuin siirrän tavarat lattialle takaisin. Lopuksi heitän myös tämän käsienpesualtaaseen ja lattiaan käyttämäni harjan roskikseen.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 01:33"]
Normaali-ihminen ei pese vessanpesuun käyttämiään rättejä pesukoneessa 60-asteessa muiden pyykkien seassa!
Täytyy olla täysin mikrobiologiasta tietämätön, jos moista harrastaa.
Kas kun et ota sitä vessanpönttövettä kattilaan ja lämmitä puolikuumaksi eli 60-asteiseksi ja juo hyvällä mielellä "kun eihän tästä enää mitään norovirusta saa"....
Vessanpönttö kuhisee kaikenlaisia bakteereja ja viruksia. E.coleja, norovirusta, A-streptokokkia, Clostridium Difficileä, salmonellaa, EHECiä ja kymmeniä muita.
Mikrobiologit ja lääkärit suosittelevat jopa sulkemaan vessan kannen aina ennen huuhtelua, jotteivät nämä vakavia tauteja aiheuttavat bakteerit ja virukset leviä vessanhuuhtelussa muodostuvien vesiroiskeiden mukana ilmaan ja lattialle ja sairastuta ihmisiä!
Ja täällä jotkut hörhöt kehottavat pesemään vessanpesurievut muun pyykin seassa 60-asteisessa koneessa, mikä ei todellakaan tapa taudinaiheuttajia. Lähinnä tällainen pesu vain levittää ne taudinaiheuttajat kaikkeen pyykkiin!
Taudinaiheuttajat voi tappaa vain keittämällä niitä 100-asteisessa vedessä vähintään 15 minuuttia tai tappamalla ne klooraamalla.
http://www.voice.fi/ilmiot/taman-takia-wc-pytyn-kansi-tulisi-laittaa-alas/8/33662
[/quote]
Jos meidän kotivessamme kuhisisi Clostridiumia, salmonellaa ja noroa, mehän olisimme sairaita. Mutta me emme ole. Jos on perheessä mahatautia, silloin siivoan kloorilla niin vessan kuin monet muutkin kosketuspinnat kotona. Mutta meillä sairastetaan aniharvoin mahatautia tai mitään muutakaan. Viimeksi keväällä yksi lapsista oksensi muutaman kerran, mutta sekään ei tarttunut muuhun perheeseen. Meillä ollaan todella harvoin sairaana (aikuiset tai lapset) kun vertaa työkavereiden tai muiden tuttujen perheisiin.
Siivousrätit, mukaanlukien vessanpesurätit, pesen 60 asteessa lakanoiden ja pyyhkeiden seassa. Meillä käytetään samoja rättejä niin vessanpesuun kuin muuhunkin siivoukseen. Keittiörätit on erikseen. aika harva pöpö kuitenkaan elää enää siinä kuivassa pyykissä kauan, jos nyt ei ole kuollut pesukoneessa. Pöpökammoa ei tässä taloudessa tunneta.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 00:23"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:55"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:49"] Desinfioida kloorivedessä, siis tarkoitatko että keittäisit sitä klooria? Ei, ei, ei niin saa tehdä! Klooria ei saa laittaa veteen joka on yli 40 astetta tai jotain sinne päin (joku muu ehkä tietää). Siitä muodostuu muuten myrkyllisiä kaasuja. [/quote] Jep, sen vuoksi uimahallissa ei saa mennä saunaan uimapuku päällä, kloorikaasu on erittäin vaarallista ja tuhoaa helposti esim keuhkorakkulat. Kloori aina kylmään veteen! Ei edes kädenlämpöiseen. [/quote]miksi sitten esim. Rinnattomat saa mennä jonkun luvan kanssa uikkarin kanssa saunaan? Parempi siis mennä ens kerralla siksi aikaa pois ettei kuole mut miten kåy uikkarin käyttäkälle jolla jo ollut syöpä?
[/quote]
niitä rinnattomia on ehkä yksi tuhannesta, kokonaan eri asia jos siellä saunassa käy vuorokaudessa 103 uimapukuista naista ja lasta.
Itse pesen vessan joka päivä suihkun yhteydessä. Menee huimat 3 min...
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:19"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:08"]
Oma rätti pesualtaalle ja pöntölle. Voi käyttää useamman kerran. Tiskiharjan olen ostanut erikseen altaan pesuun, on tehokkaampi kuin rätti. Teet hirveästi roskaa tuolla tavalla. Hanskat huuhteluun, kuivaus ja pesuaineiden kanssa kaappiin. Kloori ei sitten sovi kaikille posliinipinnoille. Lattian pyyhkäisen viikottain, kätevä lopettaa siivous sillä.
[/quote]
Ihan hirveästi roskaa tässä tuleekin, siksi aloin miettimään ettei tämä ihan oikea siivoustapa voi olla. Olen uusiokäyttänyt keittiörättejä ym vessaräteiksi, että olen ensin pessyt ne 60 asteessa lakanoiden kanssa. Minkä pyykin seassa sitten pyöritätte vessarättejä? En normaalisti pese 90 asteen pyykkiä, joten voisikohan vessarätit sitten desifioida vaikka kloorivedessä? -ap
[/quote]
Miksi et pese 90 asteen pesuja? Mä pyöräytän aina välillä lakanat ja pyyhkeet 90.. sit joskus tyhjänäkin.. puhistuu kone ja ei ala lakanat/pyyhkeet haisemaan ummehtuneelle.
Vessan pesen yleensä yhellä luutulla.. altaan pesuun käytän sientä. Kuivaan pyyhkeellä. Luutut pesen lakana/pyyhepyykin seassa. Ei ne nyt niin likaseksi mee etteikö vois muun pyykin seassa pestä..jos tulee räiskeitä vessassa käydessä, ne pyyhitään paperilla samontein pois.
Luutuja sais olla kantamassa kaupasta niskavääränä jos jokaisen nakkaisin roskiin..pesen vessan vähintään kolmesti viikossa.
Kloorilla pesen ja en käytä hanskoja. Lattian pesen yleissivouksen lopuksi.
Talouskoulussa oppii huushollaamaan. Supsittelisin jokaiselle nuorelle!
Ei kloorin höyry ole vaarallista hengitettynä, vaikka ikävälle maistuukin. Meillä käytetään töissä kahdesti viikossa hypokloriittia prosessin (teollisuus) pesussa, kerta-annostus (eri paikkoihin) yhteensä noin 500-600 kg ja se liemi pyörii putkistossa lähes kaksi tuntia, sitähöyryä ontodella vahvasti varsinkin silloin kun se HYPO on uutta. Tavallisesti sen väkevyys on 35-40% ja kaupan kloriitit maksimissaan 5 %, sitähän voisi vaikka juoda ilman kumempaa vaikutusta.