Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vessan siivouksesta, toivoisin mielipiteitä!

Vierailija
02.01.2015 |

Muutin melko vasta omilleni, eikä meidän perheessä juuri välitetty siivouksesta. Haluaisin oppia siivoamaan ihan kunnolla vessaa ja toivoisin asiallisia vastauksia. Minkälaisia rutiineja ja tapoja teillä on siivoukseen?

Itse käytän kumihanskoja, ja siivoan ensin vessanpesuaineella ja rätillä käsienpesualtaan ja sitten pöntön pinnat. Pönttöön lorautan klooria ja hankaan vessaharjalla sisälmykset.

Käytän aina samaa vessaharjaa (vaihdan sen uuteen kun alkaa näyttää pahalta) mutta hanskat ja rätin aina heitän roskiin. Mietin, että on ehkä tyhmää aina käyttää uusia hanskoja, mutta en oikein keksi missä niitä säilyttäisin seuraavaa käyttöä varten. Entä miten/missä vaiheessa siivoatte vessan lattian? Minulla se kerää mielettömästi pölyä, ja periaatteessa pitäisi pestä samalla kun viikkosiivoaa vessaa. Olen nyt ottanut aina uuden rätin lattiaa varten ja heittänyt senkin menemään, mutta se tuntuu jotenkin haaskaavaiselta.

Saa myös kertoa pesuvinkkejä ja muuta vessan siivoukseen liittyvää, haluan oppia!

Kommentit (106)

Vierailija
1/106 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

90 asteessa peset siivouksen jälkeen rätit

Vierailija
2/106 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma rätti pesualtaalle ja pöntölle. Voi käyttää useamman kerran. Tiskiharjan olen ostanut erikseen altaan pesuun, on tehokkaampi kuin rätti. Teet hirveästi roskaa tuolla tavalla. Hanskat huuhteluun, kuivaus ja pesuaineiden kanssa kaappiin. Kloori ei sitten sovi kaikille posliinipinnoille. Lattian pyyhkäisen viikottain, kätevä lopettaa siivous sillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/106 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä pesen vessan usein vanhalla keittiörätillä ja heitän sitten pois. samoin vanhat tiskiharjat hyötykäytän likakaivon pesussa.

lattiain imuroin tai pyyhin vessapaperilla enimmät pölyt. joskus sitten luuttuan myös lattian.

Vierailija
4/106 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:09"]

mä pesen vessan usein vanhalla keittiörätillä ja heitän sitten pois. samoin vanhat tiskiharjat hyötykäytän likakaivon pesussa. lattiain imuroin tai pyyhin vessapaperilla enimmät pölyt. joskus sitten luuttuan myös lattian.

[/quote]

Hyi. Kai tiesit, että keittiön tiskirätti on kodin saastaisin asia? En lähtisi levittämään sen bakteereita vessaan.

Minä käyn siivoukseen mikrokuituliinoja, jotka pesen kuumalla pesuohjelmalla käytön jälkeen. 1 lavuaarelle, 1 pöntölle ja 1 peilille ja muille pinnoille. Pesuainetta lavuaareen ja pönttöön - > pöntön harjaus vessaharjalla ja lavuaaren omalla tiskiharjalla. Huuhtelu ja pyyhintä mikrokuiduilla. Lattian imuroin aina kun imuroin muualla asunnossa ja noin kahden viikon välein pesen lattian.

Vierailija
6/106 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:08"]

Oma rätti pesualtaalle ja pöntölle. Voi käyttää useamman kerran. Tiskiharjan olen ostanut erikseen altaan pesuun, on tehokkaampi kuin rätti. Teet hirveästi roskaa tuolla tavalla. Hanskat huuhteluun, kuivaus ja pesuaineiden kanssa kaappiin. Kloori ei sitten sovi kaikille posliinipinnoille. Lattian pyyhkäisen viikottain, kätevä lopettaa siivous sillä.

[/quote]

Ihan hirveästi roskaa tässä tuleekin, siksi aloin miettimään ettei tämä ihan oikea siivoustapa voi olla. Olen uusiokäyttänyt keittiörättejä ym vessaräteiksi, että olen ensin pessyt ne 60 asteessa lakanoiden kanssa. Minkä pyykin seassa sitten pyöritätte vessarättejä? En normaalisti pese 90 asteen pyykkiä, joten voisikohan vessarätit sitten desifioida vaikka kloorivedessä? -ap

Vierailija
7/106 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:16"]

mä pesen vessan usein vanhalla keittiörätillä ja heitän sitten pois. samoin vanhat tiskiharjat hyötykäytän likakaivon pesussa. lattiain imuroin tai pyyhin vessapaperilla enimmät pölyt. joskus sitten luuttuan myös lattian.

[/quote]

Hyi. Kai tiesit, että keittiön tiskirätti on kodin saastaisin asia? En lähtisi levittämään sen bakteereita vessaan.

Minä käyn siivoukseen mikrokuituliinoja, jotka pesen kuumalla pesuohjelmalla käytön jälkeen. 1 lavuaarelle, 1 pöntölle ja 1 peilille ja muille pinnoille. Pesuainetta lavuaareen ja pönttöön - > pöntön harjaus vessaharjalla ja lavuaaren omalla tiskiharjalla. Huuhtelu ja pyyhintä mikrokuiduilla. Lattian imuroin aina kun imuroin muualla asunnossa ja noin kahden viikon välein pesen lattian.

[/quote]

Kuka teillä nuoleskelee vessan lattiaa?

t toinen keittiörättien kierrättäjä

Vierailija
8/106 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:20"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei kukaan. Missä niin väitin? Sen sijaan käsillä kosketaan hanaa ja muita pintoja hyvin usein, joten pesen ne puhtailla räteillä.

Vierailija
9/106 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:25"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei kukaan. Missä niin väitin? Sen sijaan käsillä kosketaan hanaa ja muita pintoja hyvin usein, joten pesen ne puhtailla räteillä.

[/quote]

Käytät niitä rättejä kuitenkin keittiössä?

Ei kai ne nyt kertlaakista muutu bakteeripeskiksi?

Vierailija
10/106 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän ns. märkäpaperia (en tiedä onko sille jotain virallista nimeä) ja etenen aina puhtaasta likaiseen.

Märkäpaperi kestäisi useampaakin käyttöä, mutta sen voi laittaa hyvällä omallatunnolla roskiinkin toisin kuin oikean rätin.

Vessarättejä jos käytän pesen ne ihan keskenään pesukoneessa 90 asteen lämmössä.

Vierailija
11/106 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ällöttää käyttää samoja rättejä siivoukseen, niin esim. Lidlistä voi ostaa kertakäyttöisiä puhdistusliinoja vessan pesua varten. 80 kappaleen paketti maksaa alle 3 euroa muistaakseni. Meillä on niitä pikasiivousta varten, mutta pääasiassa käytän mikrokuituliinoja, jotka pestään koneessa 60 C asteessa. 

Vierailija
12/106 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertakäyttöhanskoja suosin. En pidä niistä kumihökötyksistä, joista jää kortsun haju käsiin.

Vierailija
13/106 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivousliinojen kanssa ei kannata laittaa muuta pyykkiä samaan koneelliseen. Pesee vaikka vajaatäyttöohjelmalla, jos ei tule täysi koneellinen.

Vierailija
14/106 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:28"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:25"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Käytät niitä rättejä kuitenkin keittiössä?

Ei kai ne nyt kertlaakista muutu bakteeripeskiksi?

[/quote]

Niin käytänkin rättejä keittiössä ja vaihdan rätin uuteen vähintään kahden viikon välein. Usein useamminkin. En enää sitä rättiä halua käyttää vessa pintojen pesuun ja levittää keittiöbakteereita vaikkei se mitenkään vaarallisen saastainen olekaan. En oikein ymmärrä jankkaustasi.

Vierailija
15/106 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumihanskat voi lopuksi sillä kloorilla huuhtasta, ei tarvitse roskiin pistää. Hankaussieni on liinaa kätevämpi. Molempia voi käyttää useampaan kertaan, peset vain lopuksi. Älä niitä ny kertakäyttösinä pidä, menee rahaa tolkuttomasti! Sieniliinan voi pestä tiskikoneessa, mikrokuituisen pesukoneessa. Sieni vaihtoon, kun on kulunut tai lika ei lähde siitä pois. Kuluu kyllä parissa kuukaudessa viimeistään, jos kerran viikossa pesee. Niin ja älä tunge rättiä pöntön sisäpinnoille. Siihen voisi olla oma rätti ja sieni. Loput sitten vessaharjalla.

Vierailija
16/106 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitsi tekee näin:

- Ensin haen tykötarpeet kaapista, eli Harpic, sumutepullo, liinoja (2-3 kpl jotka olen leikannut vanhasta pyyhkeestä ja pesen ne koneessa).

- Sitten romppeet (saippua, kynsiharja ym) pois lavuaarin reunalta. Suihkepullosta pesuaineliuosta (Ajaxia käytän) ja jätän vaikuttamaan.

- Sitten suihkin pöntön kauttaaltaan ajaxliuoksella (paitsi pönttöosa), ja turautan (eko) Harpicit vaikuttamaan.

- Taas lavuaarin kimppuun: Pesen sen astiaharjalla, ensin hanan, sitten koko altaan, huuhtelu. Sormella voi kokeilla onko puhdas. Pyyhin pisarajäljet. Pyyhin allaskaapin peilin jos tarvis.

- Sitten kuuraan pöntön, sen jälkeen otan sen saman liinan millä kuivasin lavuaarin ja pyyhin ensin nupin, sitten siirryn alemmas aina jalkaan asti, heitän liinan pesuun ja kostutan vedellä uuden liinan jolla "huuhtelen" saippuan pois. En ehkä koko pönttöä mutta renkaan ja nupin ainakin. Sitten pyyhin nuolemajäljet joko kuivalla liinalla tai paperilla.

- Lopuksi pyyhin lattiaa, pöntön ja lavuaarin kohdan sillä samalla huuhteluliinalla. Tavarat takaisin lavuaarin reunalle (voi pyyhkiä niitäkin) ja kamat kaappiin. En käytä hanskoja.

Done.

(sainpas pitkän romaanin aikaiseksi :) )

Vierailija
17/106 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin pesuaine (minulla neutraali eli tiskiaine) käsienpesualtaaseen. Harjaus vanhalla tiskiharjalla. Myös altaan alta ja kaakeli seinä. Huutelu kasisuihkulla (vaatii tietysti lattiakaivon). Kuivaan seinän, altaan ja hanat puhtaalla siivousliinalla. 

Pönttöön aine (joskus jauhemainen kloori, usein tolu tms.) Pöntön yläosan pesen vanhoilla rievuilla joskus vanhalla tiskiharjalla jotka heitän pois. Esim. leikkaan vanhat lakanat ja t-paidat kertakäyttö liinoiksi. Pöntön sisäosa pesen pönttöharjalla. Huuhtelen käsisuihkulla. Kuivaan kertakäyttöliinalla. 

Lattia on näistä toimista jo märkä. Lisään neutraalia pesuainetta ja harjaan. huuhtelen suihkulla ja kuivaan. 

Lattiakaivon pesen pois heitettävällä tisiharjalla sillä samalla jolla ensin olin pessyt pöntön yläosan. Usein siihen käytän klooria.

Hanskoina käytän laatikosta ohuita kertakäyttöisiä. niitä käytän muutaman kerran, mutta latiakaivon pesun jälkeen heitän ne pois.

Laitoksissa samoilla hanskoilla siivotaan pitkään, mutta niitä pestään välillä.

Pois heitettäviä vaatteita tulee sen verran, että olen kertakäyttöräteissä pysynyt.

Vierailija
18/106 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä mikrokuidulla voi pestä koko vessan, ja lattialle riittää suihkuttaminen + lastominen, jos tilassa on lattiakaivo. Lorauta pesuaineet pönttöön, altaaseen ja lattialle. Aloita peilistä yhdestä kulmasta kostutetulla liinalla. Harjaa allas vanhalla tiskiharjalla. Pyyhi hana ja altaan kosketuspinnat + kaakelit altaan yläpuolelta + bideesuihku. Pyyhi ovi ja kahva. Harjaa pönttö. Pyyhi pönttö mikrokuidulla ulkopinnoilta. Virtsaisen pöntön ja seinät ympäriltä voi myös suihkuttaa ensin. Suihkuta lattia ja kuivaa lastalla, tai pyyhi nihkeällä. Mikrokuituliinan voi pestä 95 asteessa, mutta 60 riittää vessaliinoillekin.

Vierailija
19/106 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
20/106 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:36"]

Siivousliinojen kanssa ei kannata laittaa muuta pyykkiä samaan koneelliseen. Pesee vaikka vajaatäyttöohjelmalla, jos ei tule täysi koneellinen.

[/quote]

Laitan surutta 60 asteen lakanapyykin joukkoon, liinoja ei todella tule niin paljoa että tulisi oma koneellinen. 6 kg kone, jossa ei ole vajaatäyttöä eikä pikaohjelmissa tarpeeksi kuumaa tai tehokasta vaihtoehtoa.