Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vessan siivouksesta, toivoisin mielipiteitä!

Vierailija
02.01.2015 |

Muutin melko vasta omilleni, eikä meidän perheessä juuri välitetty siivouksesta. Haluaisin oppia siivoamaan ihan kunnolla vessaa ja toivoisin asiallisia vastauksia. Minkälaisia rutiineja ja tapoja teillä on siivoukseen?

Itse käytän kumihanskoja, ja siivoan ensin vessanpesuaineella ja rätillä käsienpesualtaan ja sitten pöntön pinnat. Pönttöön lorautan klooria ja hankaan vessaharjalla sisälmykset.

Käytän aina samaa vessaharjaa (vaihdan sen uuteen kun alkaa näyttää pahalta) mutta hanskat ja rätin aina heitän roskiin. Mietin, että on ehkä tyhmää aina käyttää uusia hanskoja, mutta en oikein keksi missä niitä säilyttäisin seuraavaa käyttöä varten. Entä miten/missä vaiheessa siivoatte vessan lattian? Minulla se kerää mielettömästi pölyä, ja periaatteessa pitäisi pestä samalla kun viikkosiivoaa vessaa. Olen nyt ottanut aina uuden rätin lattiaa varten ja heittänyt senkin menemään, mutta se tuntuu jotenkin haaskaavaiselta.

Saa myös kertoa pesuvinkkejä ja muuta vessan siivoukseen liittyvää, haluan oppia!

Kommentit (106)

Vierailija
101/106 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 12:26"]Iso kiitos kaikille jotka olette vastanneet! Tämä on helpottanut ihan mielettömästi!

Kuinka moni imuroi vessan lattiaa? Minulla on laattalattia joka pölyttyy herkästi, eikä lattiakaivoa ollenkaan. Vessan lattian huuhtelu suihkuttamalla ei onnistu ja luutuaminen on vaivalloisempaa kuin imurointi. Levitänkö vessan bakteereja ympäriinsä jos käytän samaa imuripäätä, mitä käytän muuhunkin huoneistoon? -ap
[/quote]

Siis mitä bakteereja? Toki ymmärrän jos kustaan ja paskotaan lattialle ni sittenhän niitä leviää..

Ite kyllä pesen pyyhkeiden kanssa samassa koneessa luutut.. en mä niillä paskoja kaavi pöntöstä..eikä meillä reunukset oo siitä ja kusesta ruskeana.. miten te käytte vessassa jos noin likasta on? ::O

Vierailija
102/106 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:13"]

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 08:03"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 16:08"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:58"]

Hyi helvetti en kyllä laittais mitään rättiä lakanapyykkiin!! Keitä vaikka rätit kattilassa 15min ilman pesuaineita.

[/quote]

hih, sinusta on hygieenisempää laittaa samat rätit kattilaan? :D 

Sit kun täytät 13, nämä jutut opetetaan sullekin köksän tunnilla. :)

[/quote]

Jos kävisit sen peruskoulun loppuun, niin oppisit että lähes kaikki bakteerit kuolevat, kun niitä keittää 15 minuuttia 100 asteessa.

60-asteisessa konepesussa ei kuole läheskään kaikki bakteerit, eikä kukaan täysjärkinen pese täynnä e.coli-bakteereja olevia ulosterättejä muun pyykin mukana. Siinä saa aikaiseksi vain koneellisen erittäin bakteeripitoista ja likaista pyykkiä.

Jos haluaa käyttää vessarättejä tai harjoja uudestaan, on ne helpointa desinfioida jonkin aikaa raa'assa Kloritessa, sen jälkeen huuhdella ja kuivata kunnolla. Toinen vaihtoehto on desinfiointi keittämällä, joka taas on hankalaa ja aikaavievää.

Kaikista helpointa on käyttää joka kerta uusia ja puhtaita välineitä. Mutta jos haluaa uusiokäyttää pesuvälineitään, niin sitten Klorite-desinfiointi on helpoin tapa tappaa haitalliset ulostebakteerit välineistä.

[/quote]

Tämä nyt ei kuulosta ns. normaalin ihmisen kodinhoidolta.

Kirjopesu 60 asteessa nitistää noroviruksenkin, ei niitä riplattilakanoitakaan tarvitse sen enempää keittää ja kaasuttaa. :) Kolibakteerit eivät kovin pitkään elä suolen ulkopuolella, toki sillä voi infektion saada aikaiseksi juurikin pyyhkimällä väärään suuntaan, jolloin kolibakteereja pääsee virtsaputkeen, tai jos vaippoja käyttävä on avohaavaisena pitkään tortut vaipassaan.

Jos siis haluaa minimoida kolibakteeri-infektion riskit, ei kannata tuhlata energiaansa vessarättien keittämiseen vaan käyttää siihen kuluva aika pimpsan huolelliseen ja riittävän pitkäkestoiseen käsidesidesinfektioon aina vessa-asioinnin jälkeen. :D (Tosin mua vähän pelottaa vitsailla asiasta, etten vaan innosta jotakuta kokeilemaan...)

[/quote]

Pesu 60-asteessa EI nitistä norovirusta, eikä mitään muutakaan virusta!

Ulkomaiset pakastemarjat pitää suositusten mukaan kuumentaa vähintään 90-asteisiksi ja antaa olla 90-asteessa monta minuuttia, jotta norovirus kuolee:

http://www.thl.fi/fi/web/infektiotaudit/taudit-ja-mikrobit/virustaudit/norovirus

Mitkään muutkaan pöpöt eivät kuole 60-asteessa. Oletko kuullut pastöroinnista, jonka mikrobiologi ja kemisti Louis Pasteur keksi 1800-luvulla ja joka on pelastanut satojen miljoonien ihmisten hengen?

Pastöroituja on lähes kaikki kaupasta ostamasi käyttövalmiit elintarvikkeet. Pastöroinnissa ruoka kuumennetaan VÄHINTÄÄN 72-ASTEISEKSI, jolloin suurin osa yleisimmistä taudinaiheuttajista - kuten kampylo-, koli-, listeria-, salmonella-, yersinia-, brucella-, tuberkuloosi- ja streptokokkibakteerit kuolevat.

60-asteinen kirjopesu pesukoneessa EI TAPA yhtäkään näistä bakteereista. Ei myöskään tauteja aiheuttavia ulosteessa olevia viruksia, kuten noro- tai hepatiitti A -viruksia, vaan ne vaativat 90-asteen käsittelyn!

http://fi.wikipedia.org/wiki/Past%C3%B6rointi

http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/tietoa+elintarvikkeista/elintarvikevaarat/ruokamyrkytykset/ruokamyrkytyksia+aiheuttavia+viruksia/hepatiitti+a-virus/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/106 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 01:50"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:19"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:08"] Oma rätti pesualtaalle ja pöntölle. Voi käyttää useamman kerran. Tiskiharjan olen ostanut erikseen altaan pesuun, on tehokkaampi kuin rätti. Teet hirveästi roskaa tuolla tavalla. Hanskat huuhteluun, kuivaus ja pesuaineiden kanssa kaappiin. Kloori ei sitten sovi kaikille posliinipinnoille. Lattian pyyhkäisen viikottain, kätevä lopettaa siivous sillä. [/quote] Ihan hirveästi roskaa tässä tuleekin, siksi aloin miettimään ettei tämä ihan oikea siivoustapa voi olla. Olen uusiokäyttänyt keittiörättejä ym vessaräteiksi, että olen ensin pessyt ne 60 asteessa lakanoiden kanssa. Minkä pyykin seassa sitten pyöritätte vessarättejä? En normaalisti pese 90 asteen pyykkiä, joten voisikohan vessarätit sitten desifioida vaikka kloorivedessä? -ap [/quote] Miksi et pese 90 asteen pesuja? Mä pyöräytän aina välillä lakanat ja pyyhkeet 90.. sit joskus tyhjänäkin.. puhistuu kone ja ei ala lakanat/pyyhkeet haisemaan ummehtuneelle. Vessan pesen yleensä yhellä luutulla.. altaan pesuun käytän sientä. Kuivaan pyyhkeellä. Luutut pesen lakana/pyyhepyykin seassa. Ei ne nyt niin likaseksi mee etteikö vois muun pyykin seassa pestä..jos tulee räiskeitä vessassa käydessä, ne pyyhitään paperilla samontein pois. Luutuja sais olla kantamassa kaupasta niskavääränä jos jokaisen nakkaisin roskiin..pesen vessan vähintään kolmesti viikossa. Kloorilla pesen ja en käytä hanskoja. Lattian pesen yleissivouksen lopuksi.

[/quote]

Luutuilla peset kloorilla ja sitten peset ne klooriset luutut muun pyykin mukana?

Jokin ei nyt stemmaa.

Joko sinulla on vain valkoista pyykkiä tai sitten kaikki pyykkisi on kloorin valkoiseksi pilkuttamia...

Vierailija
104/106 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen alushousut 60 asteessa. Täytyy myöntää, että huolellisesta pyyhinnästä huolimatta perheenjäsentemme, minä itse mukaanlukien, pöksyissä on usein ruskeat jarrutusjäljet takana.Tänään mulla jopa lirahti löysää housuun kun oli vatsa jotenkin sekaison buranan syönnin jäljiltä.

Pitääkö nyt siis siirtyä kertakäyttöalushousuohin? 90 pesua harvat elastaanipohjaiset pöksyt kestää, muptoanaa menettämättä.

Vierailija
105/106 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 02:59"]

Pesen alushousut 60 asteessa. Täytyy myöntää, että huolellisesta pyyhinnästä huolimatta perheenjäsentemme, minä itse mukaanlukien, pöksyissä on usein ruskeat jarrutusjäljet takana.Tänään mulla jopa lirahti löysää housuun kun oli vatsa jotenkin sekaison buranan syönnin jäljiltä. Pitääkö nyt siis siirtyä kertakäyttöalushousuohin? 90 pesua harvat elastaanipohjaiset pöksyt kestää, muptoanaa menettämättä.

[/quote]

Itse asiassa elastaani ja muut keinokuidut kestävät pesun 90 asteessa. Myös niiden valmistusprosessissa on käytetty samanlaisia lämpötiloja.

Entisaikaan - aikana ennen pesukoneita - pyykit muuten pestiin kiehuvalla vedellä ja niitä jopa keitettiin.

Vierailija
106/106 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Vessan imurointi vasta luuttuamisen jälkeen. Jos enää tarpeen. Hyi helvetti. Muuten ne kaikki pöpöt ja eritteet on hengitysilmassa. Niin steriiliä tarpeillaan kävijää ei olekaan, etteikö pisaroita lentäis muuallekin kuin pytyn veteen. Varsinkaan lapsiperheessä.