Vessan siivouksesta, toivoisin mielipiteitä!
Muutin melko vasta omilleni, eikä meidän perheessä juuri välitetty siivouksesta. Haluaisin oppia siivoamaan ihan kunnolla vessaa ja toivoisin asiallisia vastauksia. Minkälaisia rutiineja ja tapoja teillä on siivoukseen?
Itse käytän kumihanskoja, ja siivoan ensin vessanpesuaineella ja rätillä käsienpesualtaan ja sitten pöntön pinnat. Pönttöön lorautan klooria ja hankaan vessaharjalla sisälmykset.
Käytän aina samaa vessaharjaa (vaihdan sen uuteen kun alkaa näyttää pahalta) mutta hanskat ja rätin aina heitän roskiin. Mietin, että on ehkä tyhmää aina käyttää uusia hanskoja, mutta en oikein keksi missä niitä säilyttäisin seuraavaa käyttöä varten. Entä miten/missä vaiheessa siivoatte vessan lattian? Minulla se kerää mielettömästi pölyä, ja periaatteessa pitäisi pestä samalla kun viikkosiivoaa vessaa. Olen nyt ottanut aina uuden rätin lattiaa varten ja heittänyt senkin menemään, mutta se tuntuu jotenkin haaskaavaiselta.
Saa myös kertoa pesuvinkkejä ja muuta vessan siivoukseen liittyvää, haluan oppia!
Kommentit (106)
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:13"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 08:03"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 16:08"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:58"]
Hyi helvetti en kyllä laittais mitään rättiä lakanapyykkiin!! Keitä vaikka rätit kattilassa 15min ilman pesuaineita.
[/quote]
hih, sinusta on hygieenisempää laittaa samat rätit kattilaan? :D
Sit kun täytät 13, nämä jutut opetetaan sullekin köksän tunnilla. :)
[/quote]
Jos kävisit sen peruskoulun loppuun, niin oppisit että lähes kaikki bakteerit kuolevat, kun niitä keittää 15 minuuttia 100 asteessa.
60-asteisessa konepesussa ei kuole läheskään kaikki bakteerit, eikä kukaan täysjärkinen pese täynnä e.coli-bakteereja olevia ulosterättejä muun pyykin mukana. Siinä saa aikaiseksi vain koneellisen erittäin bakteeripitoista ja likaista pyykkiä.
Jos haluaa käyttää vessarättejä tai harjoja uudestaan, on ne helpointa desinfioida jonkin aikaa raa'assa Kloritessa, sen jälkeen huuhdella ja kuivata kunnolla. Toinen vaihtoehto on desinfiointi keittämällä, joka taas on hankalaa ja aikaavievää.
Kaikista helpointa on käyttää joka kerta uusia ja puhtaita välineitä. Mutta jos haluaa uusiokäyttää pesuvälineitään, niin sitten Klorite-desinfiointi on helpoin tapa tappaa haitalliset ulostebakteerit välineistä.
[/quote]
Tämä nyt ei kuulosta ns. normaalin ihmisen kodinhoidolta.
Kirjopesu 60 asteessa nitistää noroviruksenkin, ei niitä riplattilakanoitakaan tarvitse sen enempää keittää ja kaasuttaa. :) Kolibakteerit eivät kovin pitkään elä suolen ulkopuolella, toki sillä voi infektion saada aikaiseksi juurikin pyyhkimällä väärään suuntaan, jolloin kolibakteereja pääsee virtsaputkeen, tai jos vaippoja käyttävä on avohaavaisena pitkään tortut vaipassaan.
Jos siis haluaa minimoida kolibakteeri-infektion riskit, ei kannata tuhlata energiaansa vessarättien keittämiseen vaan käyttää siihen kuluva aika pimpsan huolelliseen ja riittävän pitkäkestoiseen käsidesidesinfektioon aina vessa-asioinnin jälkeen. :D (Tosin mua vähän pelottaa vitsailla asiasta, etten vaan innosta jotakuta kokeilemaan...)
[/quote]
Normaali-ihminen ei pese vessanpesuun käyttämiään rättejä pesukoneessa 60-asteessa muiden pyykkien seassa!
Täytyy olla täysin mikrobiologiasta tietämätön, jos moista harrastaa.
Kas kun et ota sitä vessanpönttövettä kattilaan ja lämmitä puolikuumaksi eli 60-asteiseksi ja juo hyvällä mielellä "kun eihän tästä enää mitään norovirusta saa"....
Vessanpönttö kuhisee kaikenlaisia bakteereja ja viruksia. E.coleja, norovirusta, A-streptokokkia, Clostridium Difficileä, salmonellaa, EHECiä ja kymmeniä muita.
Mikrobiologit ja lääkärit suosittelevat jopa sulkemaan vessan kannen aina ennen huuhtelua, jotteivät nämä vakavia tauteja aiheuttavat bakteerit ja virukset leviä vessanhuuhtelussa muodostuvien vesiroiskeiden mukana ilmaan ja lattialle ja sairastuta ihmisiä!
Ja täällä jotkut hörhöt kehottavat pesemään vessanpesurievut muun pyykin seassa 60-asteisessa koneessa, mikä ei todellakaan tapa taudinaiheuttajia. Lähinnä tällainen pesu vain levittää ne taudinaiheuttajat kaikkeen pyykkiin!
Taudinaiheuttajat voi tappaa vain keittämällä niitä 100-asteisessa vedessä vähintään 15 minuuttia tai tappamalla ne klooraamalla.
http://www.voice.fi/ilmiot/taman-takia-wc-pytyn-kansi-tulisi-laittaa-alas/8/33662
Voisitteko vielä kertoa missä ja miten säilytätte siivousvälineitä? Minulla on altaan alla kaappi, jonne periaatteessa voisi laittaa siivousvälineet. Mutta rätit ja hanskat pitäisi kuivata ennen säilytystä, ettei kaappi mene kosteudesta piloille. -ap
Minulla on vessassa entisen sukkatelineen nipsuja. Ripustanut niihin nippuihin hanskat kuivumaan.
Pyykkikoneelle tekee hyvää tehdä silloin tällöin pesu 95 asteessa. Pesuaineisten rättien pesuun ei tarvi lisätä pyykkipulveria mutta huuhteluaineeksi kannattaa laittaa etikkaa.
Jos haluaa pelata varman päälle, voi liottaa rättejä kloriittiliuoksessa ennen pesua. Kannattaa muistaa huuhtoa ne myös ennen kuumaa pesua.
Mikrokuituliinat täytyy pestä erillään muusta pyykistä. Puuvillasta ja muusta irtoaa tavaraa, joka tukkii mikrokuituliinan huokoset. Näin mikrokuituliinoista tulee tavallisia rättejä, joissa ei enää ole mikrokuituliinan mikrokuituominaisuuksia.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:16"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:09"]
mä pesen vessan usein vanhalla keittiörätillä ja heitän sitten pois. samoin vanhat tiskiharjat hyötykäytän likakaivon pesussa. lattiain imuroin tai pyyhin vessapaperilla enimmät pölyt. joskus sitten luuttuan myös lattian.
[/quote]
Hyi. Kai tiesit, että keittiön tiskirätti on kodin saastaisin asia? En lähtisi levittämään sen bakteereita vessaan.
Minä käyn siivoukseen mikrokuituliinoja, jotka pesen kuumalla pesuohjelmalla käytön jälkeen. 1 lavuaarelle, 1 pöntölle ja 1 peilille ja muille pinnoille. Pesuainetta lavuaareen ja pönttöön - > pöntön harjaus vessaharjalla ja lavuaaren omalla tiskiharjalla. Huuhtelu ja pyyhintä mikrokuiduilla. Lattian imuroin aina kun imuroin muualla asunnossa ja noin kahden viikon välein pesen lattian.
[/quote]
harjaatko sä siis pöntön istuimenkin samalla vessaharjalla? hyi helvetti!!
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 12:47"]
Voisitteko vielä kertoa missä ja miten säilytätte siivousvälineitä? Minulla on altaan alla kaappi, jonne periaatteessa voisi laittaa siivousvälineet. Mutta rätit ja hanskat pitäisi kuivata ennen säilytystä, ettei kaappi mene kosteudesta piloille. -ap
[/quote]
Rätit laitetaan esim. pyykkikorin reunalle kuivumaan ja odottamaan pesua, ei niitä märkänä laiteta mihinkään kaappiin. Aina pesukoneeseen käytön jälkeen.
Laitoshuoltajalla oli hyvät ohjeet. Desinfioivia aineita ei todellakaan kotioloissa tarvita. Minä en käytä hanskojakaan, laimennettu yleispuhdistusaineliuos ei niin paljon käsiä rasita kun vessan pesee kerran-pari viikossa.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:16"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:09"]
mä pesen vessan usein vanhalla keittiörätillä ja heitän sitten pois. samoin vanhat tiskiharjat hyötykäytän likakaivon pesussa. lattiain imuroin tai pyyhin vessapaperilla enimmät pölyt. joskus sitten luuttuan myös lattian.
[/quote]
Hyi. Kai tiesit, että keittiön tiskirätti on kodin saastaisin asia? En lähtisi levittämään sen bakteereita vessaan.
Minä käyn siivoukseen mikrokuituliinoja, jotka pesen kuumalla pesuohjelmalla käytön jälkeen. 1 lavuaarelle, 1 pöntölle ja 1 peilille ja muille pinnoille. Pesuainetta lavuaareen ja pönttöön - > pöntön harjaus vessaharjalla ja lavuaaren omalla tiskiharjalla. Huuhtelu ja pyyhintä mikrokuiduilla. Lattian imuroin aina kun imuroin muualla asunnossa ja noin kahden viikon välein pesen lattian.
[/quote]
tiedän kyllä. mutta jos minä sillä keittiörätillä pyyhin ensin ruokapöydän, jonka päällä sentään syön, niin eköhän se kelpaa vessan pesuunkin sen jälkeen. ja meneehän ne keittiön bakteerit esim käsien mukana vessaan kuitenkin.
jessus tätä nykyajan bakteerikammoisuutta.
t.4
Mä pesen 2-3 kertaa kuussa. Asun yksin. Mitään hanskoja en tarvitse, koska en koske likaan tai pesuaineisiin. Käytän jotain yleispuhdistajaa ja vanhaa tiskiharjaa. Niillä saa lavuaarin, suihkun, pöntön ulkopuolen ja kaakelit helposti puhtaiksi. Pöntön pesuun käytän sitä vessaharjaa ja yleispuhdistajaa. Vessaharja kuin myös se tiskiharja kannattaa vaihtaa muutaman kerran vuodessa. On aikamoisia bakteetipesia varmasti. Lopuksi vielä kiillotan peilit ja desinfioin pöntön nupin. Kaakeleita ei tarvitse joka kerta pestä. Kummallista muuten, ettet ole lapsuudenkodissasi siivonnut yhtään. -N20
Ai niin joo. Ennen koko sessiota vedän hiukset viemäristä taitellula vessapaperilla. Otan ihan reilusti sitä paperia ettei tarvi ällöillä. Ja kannattaa se lavuaarin viemäri ja reikä/aukko pestä huolellisesti. -N20
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 15:38"]
Mä pesen 2-3 kertaa kuussa. Asun yksin. Mitään hanskoja en tarvitse, koska en koske likaan tai pesuaineisiin. Käytän jotain yleispuhdistajaa ja vanhaa tiskiharjaa. Niillä saa lavuaarin, suihkun, pöntön ulkopuolen ja kaakelit helposti puhtaiksi. Pöntön pesuun käytän sitä vessaharjaa ja yleispuhdistajaa. Vessaharja kuin myös se tiskiharja kannattaa vaihtaa muutaman kerran vuodessa. On aikamoisia bakteetipesia varmasti. Lopuksi vielä kiillotan peilit ja desinfioin pöntön nupin. Kaakeleita ei tarvitse joka kerta pestä. Kummallista muuten, ettet ole lapsuudenkodissasi siivonnut yhtään. -N20
[/quote]
vain pari kertaa kuussa? siis mitä vittua? pitäähän vessa pestä vähintään kerran viikossa, mieluiten 2-3 kertaa!
voi teidän paskaset pöntöt.. se haju ja se näky..
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 15:58"][quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 15:38"]
[/quote]
vain pari kertaa kuussa? siis mitä vittua? pitäähän vessa pestä vähintään kerran viikossa, mieluiten 2-3 kertaa!
[/quote]
Pöntön voi pestä useamminkin, jos siihen paskaa jää. Asun yksin ja olen paljon poissa kotoa, joten se vessa näytää ihan täysin samalta kahden päivän kuluttua pesusta kuin viikon kuluttua pesusta. Sitä paitsi en sylje lavuaariin tai jätä siihen hammastahnan jämiä tai muuta ällöttävää. Huuhtelen sen aina vedellä käytön jälkeen. Jos elää siististi, tarvitsee siivota harvemmin. -N20
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 15:58"]
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 15:38"]
[/quote]
[/quote]
Toiset osaa asioida vessassa sotkematta koko pyttyä. Harvoin minullakaan jää mitään paskaraitoja pyttyyn. Siististi tippuu pökäle veteen ja poistuu sen mukana viemäriin.
Rättejä voi tehdä vaikkapa vanhoista vaatteista/pyyhkeistä, ei tule kalliiksi.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 19:07"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:42"]Meitsi tekee näin: - Ensin haen tykötarpeet kaapista, eli Harpic, sumutepullo, liinoja (2-3 kpl jotka olen leikannut vanhasta pyyhkeestä ja pesen ne koneessa). - Sitten romppeet (saippua, kynsiharja ym) pois lavuaarin reunalta. Suihkepullosta pesuaineliuosta (Ajaxia käytän) ja jätän vaikuttamaan. - Sitten suihkin pöntön kauttaaltaan ajaxliuoksella (paitsi pönttöosa), ja turautan (eko) Harpicit vaikuttamaan. - Taas lavuaarin kimppuun: Pesen sen astiaharjalla, ensin hanan, sitten koko altaan, huuhtelu. Sormella voi kokeilla onko puhdas. Pyyhin pisarajäljet. Pyyhin allaskaapin peilin jos tarvis. - Sitten kuuraan pöntön, sen jälkeen otan sen saman liinan millä kuivasin lavuaarin ja pyyhin ensin nupin, sitten siirryn alemmas aina jalkaan asti, heitän liinan pesuun ja kostutan vedellä uuden liinan jolla "huuhtelen" saippuan pois. En ehkä koko pönttöä mutta renkaan ja nupin ainakin. Sitten pyyhin nuolemajäljet joko kuivalla liinalla tai paperilla. - Lopuksi pyyhin lattiaa, pöntön ja lavuaarin kohdan sillä samalla huuhteluliinalla. Tavarat takaisin lavuaarin reunalle (voi pyyhkiä niitäkin) ja kamat kaappiin. En käytä hanskoja. Done. (sainpas pitkän romaanin aikaiseksi :) ) [/quote] Kuulostaa ihan nuoren miehen kirjoitukselta. :-D
[/quote]
höh :D olen nuori kyllä (eli 25 vee) mutta nainen.
Oikeasti? Se on märkätila, joten Toilet Cleaner spraypullossa, käsisuihku ja wc-harja riittävät mainiosti perussiisteyteen mielestäni.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 16:36"]
Oksettavaa.. Ei ihme, että osa jengistä koko ajan saikulla!
[/quote]Häh?! :D
Käytän desinfioivaa pesunestettä koko kylpyhuoneeseen. Pesen sillä kaikki pinnat (myös käsisuihku, ovenkahvat jne.) Ja wc:n pesen sille tarkoitetulla aineella.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:55"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:49"]
Desinfioida kloorivedessä, siis tarkoitatko että keittäisit sitä klooria? Ei, ei, ei niin saa tehdä! Klooria ei saa laittaa veteen joka on yli 40 astetta tai jotain sinne päin (joku muu ehkä tietää). Siitä muodostuu muuten myrkyllisiä kaasuja.
[/quote]
Jep, sen vuoksi uimahallissa ei saa mennä saunaan uimapuku päällä, kloorikaasu on erittäin vaarallista ja tuhoaa helposti esim keuhkorakkulat. Kloori aina kylmään veteen! Ei edes kädenlämpöiseen.
[/quote]miksi sitten esim. Rinnattomat saa mennä jonkun luvan kanssa uikkarin kanssa saunaan? Parempi siis mennä ens kerralla siksi aikaa pois ettei kuole mut miten kåy uikkarin käyttäkälle jolla jo ollut syöpä?