Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vessan siivouksesta, toivoisin mielipiteitä!

Vierailija
02.01.2015 |

Muutin melko vasta omilleni, eikä meidän perheessä juuri välitetty siivouksesta. Haluaisin oppia siivoamaan ihan kunnolla vessaa ja toivoisin asiallisia vastauksia. Minkälaisia rutiineja ja tapoja teillä on siivoukseen?

Itse käytän kumihanskoja, ja siivoan ensin vessanpesuaineella ja rätillä käsienpesualtaan ja sitten pöntön pinnat. Pönttöön lorautan klooria ja hankaan vessaharjalla sisälmykset.

Käytän aina samaa vessaharjaa (vaihdan sen uuteen kun alkaa näyttää pahalta) mutta hanskat ja rätin aina heitän roskiin. Mietin, että on ehkä tyhmää aina käyttää uusia hanskoja, mutta en oikein keksi missä niitä säilyttäisin seuraavaa käyttöä varten. Entä miten/missä vaiheessa siivoatte vessan lattian? Minulla se kerää mielettömästi pölyä, ja periaatteessa pitäisi pestä samalla kun viikkosiivoaa vessaa. Olen nyt ottanut aina uuden rätin lattiaa varten ja heittänyt senkin menemään, mutta se tuntuu jotenkin haaskaavaiselta.

Saa myös kertoa pesuvinkkejä ja muuta vessan siivoukseen liittyvää, haluan oppia!

Kommentit (106)

Vierailija
21/106 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:42"]

Ensin pesuaine (minulla neutraali eli tiskiaine) käsienpesualtaaseen. Harjaus vanhalla tiskiharjalla. Myös altaan alta ja kaakeli seinä. Huutelu kasisuihkulla (vaatii tietysti lattiakaivon). Kuivaan seinän, altaan ja hanat puhtaalla siivousliinalla. 

Pönttöön aine (joskus jauhemainen kloori, usein tolu tms.) Pöntön yläosan pesen vanhoilla rievuilla joskus vanhalla tiskiharjalla jotka heitän pois. Esim. leikkaan vanhat lakanat ja t-paidat kertakäyttö liinoiksi. Pöntön sisäosa pesen pönttöharjalla. Huuhtelen käsisuihkulla. Kuivaan kertakäyttöliinalla. 

Lattia on näistä toimista jo märkä. Lisään neutraalia pesuainetta ja harjaan. huuhtelen suihkulla ja kuivaan. 

Lattiakaivon pesen pois heitettävällä tisiharjalla sillä samalla jolla ensin olin pessyt pöntön yläosan. Usein siihen käytän klooria.

Hanskoina käytän laatikosta ohuita kertakäyttöisiä. niitä käytän muutaman kerran, mutta latiakaivon pesun jälkeen heitän ne pois.

Laitoksissa samoilla hanskoilla siivotaan pitkään, mutta niitä pestään välillä.

Pois heitettäviä vaatteita tulee sen verran, että olen kertakäyttöräteissä pysynyt.

[/quote]

tulipa kirjoitettua sekavasti.

Eli lattiakaivon jälkeen laitan kaikki käytetyt roskiin. Kertakäyttöliinat on vanhoista vaatteista. 

Lavuaarilla on oma pesuharja.

Pöntön yläosan pesen harjalla, kun tiskiharja on roskiskunnossa. 

Vanhoilla tiskiräteillä pesen roskiskaapin. Minäkään en veisi niitä vessanpesuun. 

Vierailija
22/106 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Desinfioida kloorivedessä, siis tarkoitatko että keittäisit sitä klooria? Ei, ei, ei niin saa tehdä! Klooria ei saa laittaa veteen joka on yli 40 astetta tai jotain sinne päin (joku muu ehkä tietää). Siitä muodostuu muuten myrkyllisiä kaasuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/106 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertakäyttökäsineitä voisit käyttää.

Siivouspyyhkeet omat pöntölle ja käsienpesualtaalle.

Pesuaineeksi käy ihan yleispuhdistusaine, josta olet tehnyt valmiin liuoksen. Eli veteen sekoitat vähän pesuainetta (katso annostus pullon kyljestä. Liikaa ei kannata laittaa, pesutulos ei siitä parane, päinvastoin ja joudut lisäksi huuhtelemaan enemmän, joten vettäkin menee..).

Pesuliuosta pesualtaaseen, reunoille, hanan päälle ja altaan pohjaan. Samaa ainetta voit käyttää myös wcpönttöön. 

Harjaa altaan reunat, hana ja lopuksi pohja. Pyyhi allas reunoilta, hana, seinä jne. Voit käyttää valmiiksi kostutettuja siivouspyyhkeitä. Taittele pyyhe niin, että voit käyttää useamman puhtaan pinnan eli et tarvitse kovin montaa pyyhettä.

Wc-pönttö harjataan sisältä, vedä pönttö ja huuhtele harja samalla. Jos pöntössä on eritetahroja, ne voisi poistaa ensin vaikka talouspaperilla ja jollain desinfioivalla aineella. Sitten siivouspyyhkeellä pyyhi vesisäiliö ja lopuksi vetopainike. Uusi pinta pyyhkeestä ja kansi molemmin puolin, taas uusi pinta pyyhkeestä ja rengas molemmin puolin ja lopuksi istuinreuna ja jalusta nämäkin puhtaalla pyyhepinnalla.

Pönttöön riittää yksi siivouspyyhe oikein taiteltuna.

Lattia pyyhitään nihkeällä tai kostella alkaen oven suusta jaloppuen pöntön eteen.

Kotioloissa ei tarvitse todellakaan käyttää joka kerta kaiken maailman kloriitteja yms. Riittää siis todellakin yleispuhdistusaineet.

Tarvittaessa voi lattian ihan suihkulla suihkuttaa. Muista vaan kuivata hyvin, ensin lattiakuivaimella ja sitten vielä pyyhkellä.

Terv. Laitoshuoltaja

Vierailija
24/106 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:49"]

Desinfioida kloorivedessä, siis tarkoitatko että keittäisit sitä klooria? Ei, ei, ei niin saa tehdä! Klooria ei saa laittaa veteen joka on yli 40 astetta tai jotain sinne päin (joku muu ehkä tietää). Siitä muodostuu muuten myrkyllisiä kaasuja.

[/quote]

Jep, sen vuoksi uimahallissa ei saa mennä saunaan uimapuku päällä, kloorikaasu on erittäin vaarallista ja tuhoaa helposti esim keuhkorakkulat. Kloori aina kylmään veteen! Ei edes kädenlämpöiseen.

Vierailija
25/106 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille jo vastanneille! Yllättävää että useat käyttävät harjaa altaan pesussa, täytyy ehdottomasti kokeilla!

Keittiöliinoja olen pessyt pesukoneessa, mutta en ole uskaltanut vessaliinoja. Olen ajatellut että ne eivät siitä puhdistuisi yhtä hyvin, tai levittäisivät bakteereja lakana-pyyhepyykkiin. Nähtävästi tämä miete on ollut väärä? -ap

Vierailija
26/106 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi helvetti en kyllä laittais mitään rättiä lakanapyykkiin!! Keitä vaikka rätit kattilassa 15min ilman pesuaineita.

Vierailija
27/106 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskamobiili

Vierailija
28/106 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeaoppisesti siivotaan ylhäältä alas ja puhtaasta likaiseen. Ensin pyyhkäistään nihkeällä rätillä mahdollinen lamppu peilin päältä, sen jälkeen peili ja kaakelien välitila ja roiskeet ja sormenjäljet kaappien reunoista. Sitten vähän kosteammalla rätillä (sama käy) pyyhitään ensin hana, bideesuihkun pää  ja lavuaarin reunat, sitten lavuaari. Altaaseen voi toki käyttää myös omaa tiskiharjaansa.

Pönttö on mikrobiologisesti likaisempi, joten se pestään lavuaarin jälkeen. Ensin pöntön ulko-osat ja sitten sisäosa.

Ei se ihan kaikki ole niin nöpönnuukaa, tärkeintä että siivoat. :) Hanskoja voi tosiaan käyttää sekä kertakäyttöisiä tai kestohanskoja. Kovien myrkkyjen kanssa kestohanskat ovat kestävämpinä ja paksumpina turvallisemmat. Tosin jos siivoat joka viikko, et tarvitse kuin mietoja aineita. Toki jos pytyn nimenomaisesti haluaa pestä kloriitilla tai vastaavalla, niin mikäs estää - pelkkä yleispuhdistusaine käy kyllä hyvin myös.

Mikrokuituliinat voi pestä korkeassa lämpötilassa esim. pyyhkeiden kanssa samassa koneellisessa. Aiemmin ketjussa mainitut kertakäyttösiivousliinat ovat myös ok, mutta käytössä kalliimpia.

Vierailija
29/106 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:55"]

Kiitos kaikille jo vastanneille! Yllättävää että useat käyttävät harjaa altaan pesussa, täytyy ehdottomasti kokeilla!

Keittiöliinoja olen pessyt pesukoneessa, mutta en ole uskaltanut vessaliinoja. Olen ajatellut että ne eivät siitä puhdistuisi yhtä hyvin, tai levittäisivät bakteereja lakana-pyyhepyykkiin. Nähtävästi tämä miete on ollut väärä? -ap

[/quote]

Minäkin aiemmin käytin lavuaarin pesuun pitkään hankaussientä, mutta sitten ajattelin että miksi ihmeessä kun tätä pitää vaihtaa vähän väliä, kun se pesusta huolimatta jää aina likaiseksi ja märäksi. Harja on puhtaampi väline.

Pesen siivousliinat siis aina koneessa 60 asteen mukana, enkä ole tähän mennessä vielä kuollut :) periaatteessa samoja bakteereithan on myös lakanoissa. 60 astetta tappaa ihan hyvin pöpöjä, plus pesuaine ja huuhtelut vie niitä pois.

Vierailija
30/106 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:58"]

Hyi helvetti en kyllä laittais mitään rättiä lakanapyykkiin!! Keitä vaikka rätit kattilassa 15min ilman pesuaineita.

[/quote]

hih, sinusta on hygieenisempää laittaa samat rätit kattilaan? :D 

Sit kun täytät 13, nämä jutut opetetaan sullekin köksän tunnilla. :)

Vierailija
31/106 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
32/106 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:16"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:09"]

mä pesen vessan usein vanhalla keittiörätillä ja heitän sitten pois. samoin vanhat tiskiharjat hyötykäytän likakaivon pesussa. lattiain imuroin tai pyyhin vessapaperilla enimmät pölyt. joskus sitten luuttuan myös lattian.

[/quote]

Hyi. Kai tiesit, että keittiön tiskirätti on kodin saastaisin asia? En lähtisi levittämään sen bakteereita vessaan.

Minä käyn siivoukseen mikrokuituliinoja, jotka pesen kuumalla pesuohjelmalla käytön jälkeen. 1 lavuaarelle, 1 pöntölle ja 1 peilille ja muille pinnoille. Pesuainetta lavuaareen ja pönttöön - > pöntön harjaus vessaharjalla ja lavuaaren omalla tiskiharjalla. Huuhtelu ja pyyhintä mikrokuiduilla. Lattian imuroin aina kun imuroin muualla asunnossa ja noin kahden viikon välein pesen lattian.
[/quote]

Onko tuon lavuaaren yksikkömuoto sitten lavuaare?

Vierailija
33/106 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks hanskoja pitäis käyttää, sitä en oikeen tajua. Pesee kädet vaan hyvin.

No kuitenkin, ite ensin pesen vessaharjalla ja aineella pöntön sisustan. Sitten omalla pönttörätillä ja samalla aineella istuin yms muu ulkopinta. Suihkulla huuhtelu.

Sit laitan vähän pesuainetta kosteelle lattialle ja harjaan omalla harjalla.

Lavuaarin pesen viimeisenä omalla harjalla ja aineella.

Vierailija
34/106 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
35/106 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tällainen laiskiainen, että pesen vessan hyvin simppelisti ilman hanskoja. Joko sellasella ohuella siivousrätillä tai niillä kertakäyttöisellä siivousliinoilla pyyhin pesuaineen kera ensin lavuaarin ja vähän peilikaappia sekä seiniä jonka jälkeen hankaan pöntön sisältä vessaharjalla ja ulkoa noilla samaisilla liinoilla. Lattian pesen suihkuttelemalla sen silloin tällöin käsisuihkulla.

Koko hommaan menee alle viisi minuuttia, mutta teen sen niin usein että vessa pysyy siistinä.

Vierailija
36/106 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap oli tehnyt erittäin asiallisen aloituksen ja kyseli vinkkejä. Te, jotka alapeukutitte ap:n aloitusta, voitteko hetkeksi laskeutua norsunluutornistannne ja kertoa meille muille miksi tai mitä alapeukutitte?

Vierailija
37/106 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suihkutan koko wc:n pesuaineella, annan vaikuttaa, harjaan pöntön ja tarvittaessa pyyhin rätillä käsienpesualtaan ja peilin.
Huuhtelen ja rätti odottamaan 90 pesua tai pesuun muiden siivousliinojen kanssa.

Vierailija
38/106 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kanssa vähän ongelmia noiden siivousrättien kanssa. Siksi lykkään vessan siivousta yleensa mahdollisimman pitkään. Ei ole omaa konetta, enkä viitsi pesutuvan isoissa koneissa pestä muutamaa siivourättiä keskenään. Ehkä minun pitäisi ostaa niitä kertakäyttöisiä liinoja viimein, vaikken kertakäyttöjutuista oikein pidäkään.

Vierailija
39/106 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:42"]Meitsi tekee näin:

- Ensin haen tykötarpeet kaapista, eli Harpic, sumutepullo, liinoja (2-3 kpl jotka olen leikannut vanhasta pyyhkeestä ja pesen ne koneessa).

- Sitten romppeet (saippua, kynsiharja ym) pois lavuaarin reunalta. Suihkepullosta pesuaineliuosta (Ajaxia käytän) ja jätän vaikuttamaan.

- Sitten suihkin pöntön kauttaaltaan ajaxliuoksella (paitsi pönttöosa), ja turautan (eko) Harpicit vaikuttamaan.

- Taas lavuaarin kimppuun: Pesen sen astiaharjalla, ensin hanan, sitten koko altaan, huuhtelu. Sormella voi kokeilla onko puhdas. Pyyhin pisarajäljet. Pyyhin allaskaapin peilin jos tarvis.

- Sitten kuuraan pöntön, sen jälkeen otan sen saman liinan millä kuivasin lavuaarin ja pyyhin ensin nupin, sitten siirryn alemmas aina jalkaan asti, heitän liinan pesuun ja kostutan vedellä uuden liinan jolla "huuhtelen" saippuan pois. En ehkä koko pönttöä mutta renkaan ja nupin ainakin. Sitten pyyhin nuolemajäljet joko kuivalla liinalla tai paperilla.

- Lopuksi pyyhin lattiaa, pöntön ja lavuaarin kohdan sillä samalla huuhteluliinalla. Tavarat takaisin lavuaarin reunalle (voi pyyhkiä niitäkin) ja kamat kaappiin. En käytä hanskoja.

Done.

(sainpas pitkän romaanin aikaiseksi :) )
[/quote]
Kuulostaa ihan nuoren miehen kirjoitukselta. :-D

Vierailija
40/106 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen melko himosiivooja. Siivoan vessan yleensä päivittäin.

Käytän yleensä siivouksessa kertakäyttöisiä hanskoja. Lavuaarin pesen kylpyhuoneelle tarkoitetulla suihkeella (tolu on mielestäni hyvä vaihtoehto) ja tiskiharjalla. Sen jälkeen pyyhkäisen vielä viledan kylpyhuoneelle tarkoitetulla luutulla.

Peilit pyyhkäisen siihen tarkoitetulla suihkeella ja viledan ikkunanpesu luutulla. WC harjan vaihdan silloin kun sille tuntuu olevan aihetta. Pyyhkäisen yleensä paperilla pöntön päälle kertyneet pölyt ja sitten pöntön puhdistukseen tarkoitetulla luutulla muuten. Pöntön muuten puhdistan siihen tarkoitetuilla aineilla ja joskus kloorilla. 

Lattiat pesen aina viikkosiivouksen yhteydessä yleispuhdistusaineella ja kerran kuukaudessa kloorilla. Työvälineet kuten luutut pesen koneessa ja vaihdan kokonaan uusiin, kun alkavat vaihtoa kaivata. 

Toivottavasti oli apua :)