Uranainen, mitä teet loppuelämälläsi, jos sinut irtisanotaan etkä saa töitä tai kun jäät eläkkeelle
Alkoi kiinnostaa, kun noista kotirouvaketjuista saa sen käsityksen, ettei työelämän ulkopuolella ole mitään loppuelämäksi. Siihenkö se elämä loppuu, kun ei ole enää töitä?
Minulla on pitkä kotiäidin ja -rouvan ura takana ja tekemistä on aina riittänyt. Raha-asiatkin ovat reilassa, epäilen, että paremmin kuin suurimmalla osalla uranaisista, jos oma alalla alalla ei ole kova liksa (harvalla on). Se että olen ollut kotona on mahdollistanut omaisuuden karttumisen ja mukavan elämän. Olen hyvässä kunnossa, hyvännäköinenkin (ikäisekseni) ja henkisesti vireä. Olen yltänyt muutamiin isoihinkin saavutuksiin (joista ei tosin makseta juuri mitään/ei mitään) siksi, että on ollut mahdollisuus keskittyä niihin täysillä ilman palkkatyötä.
Moni taitaa tosiasiassa kadehtia kotiäitejä ja -rouvia. Ainoa huono puoli tässä on se, että eläke jää pieneksi, mutta sitä voi kompensoida omaisuudella.
Kommentit (117)
Olen jo tuossa tilanteessa nyt 58-vuotiaana.
Ja mitä teen: Opiskelen. Luen. Liikun. Tekemistä olisi vaikka muille jakaa, sen puoleen en kaipaa työelämään ollenkaan.
Nautin varallisuudestani. Ostan toisen hevosen. Jatkan sijoittamista.
Jäin kotirouvaksi kuusi vuotta sitten 46-vuotiaana. Kirjoitan kirjaa, harrastan koiran kanssa, matkustelen.
Kysymyksenasettelussa taisi olla pääasiana aloittajan varallisuus, ei huoli tai kiinnostus toisten ajankäytöstä työtyömänä/kotirouvana/eläkkeellä tms.
Roikun täällä av-palstalla trollailemassa.
Olen freelancer, olen tottunut tulojen heiluvuuteen. Olen himassa ja töissä ja matkoilla kaikkea samaan aikaan. Aion jatkaa näin kunnes kuolen. Rakastan työtäni. Lapseni on jo aikuinen. Pystyin olemaan kotiäiti samaan aikaan kun tein töitä. Aivan win win win kaikinpuolin.
En jaksanut hölö hölö ketjua, mut luin eka että ukrainalainen. Ei ollutkaan. Ei kiinnosta
Samoja asioita kuin tähänkin asti mutta enemmän kun työt eivät häiritse.
Koko elämäni olen etsinyt ja löytänyt itselleni merkityksellisimmät asiat työn ulkopuolelta ja työ on ollut vain pakollinen paha. Asia olisi ehkä toisin jos olisi ollut mahdollista hakeutua sellaisille aloille jotka itseäni oikeasti kiinnostivat sen sijaan että piti valita ala jolla voin työskennellä terveysongelmieni kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Samoja asioita kuin tähänkin asti mutta enemmän kun työt eivät häiritse.
Koko elämäni olen etsinyt ja löytänyt itselleni merkityksellisimmät asiat työn ulkopuolelta ja työ on ollut vain pakollinen paha. Asia olisi ehkä toisin jos olisi ollut mahdollista hakeutua sellaisille aloille jotka itseäni oikeasti kiinnostivat sen sijaan että piti valita ala jolla voin työskennellä terveysongelmieni kanssa.
Näin varmasti tosi monilla, minkä vuoksi nuo kotiäitiketjuun tulleet ylistykset palkkatyön ihanuudesta ja kotona loisimisen pahuudesta vaikuttivat vähän falskeilta. Jopa kutsumusammattiin tai ainakin työpaikkaan voi väsyä ja tympääntyä. Velvollisuudentunne ei kannattele kovin pitkälle, jos työnteossa ei ole aitoa imua - sen tietävät kaikki huonosti johdetuissa työpaikoissa raataneet.
Ja sitten on vielä se, jos työ ja koulutus on alun perin ollut pakollinen paha eikä aito valinta. Nostan hattua ja kumarran näille työn sankareille, koska on paljon töitä, joita tehdään siksi, ettei muutakaan ole tarjolla, vain elannon saamiseksi. Se kysyy kanttia todella. Ap
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut hölö hölö ketjua, mut luin eka että ukrainalainen. Ei ollutkaan. Ei kiinnosta
Mikä sinua ukrainalaisessa olisi kiinnostanut? Ap
Vierailija kirjoitti:
Kysymyksenasettelussa taisi olla pääasiana aloittajan varallisuus, ei huoli tai kiinnostus toisten ajankäytöstä työtyömänä/kotirouvana/eläkkeellä tms.
En tosiaan ole huolestunut kenenkään eläkesuunnitelmista, sillä aika kuluu sitä kuluttamattakin kuten jo fiksusti mainittiin. Raha-asioistani olisin nähtävästi saanut kertoa enemmänkin kysymyksistä päätellen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Suomeksi sanottuna ap on elänyt miehensä rahoilla tai kartuttanut yhteiskunnan tuilla omaisuuttaan. Muiden elätti olet joka tapauksessa, en arvosta.
Jos nainen on kotona, hän elää automaattisesti miehensä rahoilla tai on yhteiskunnan loinen ja elätti.
Jos saman tekee mies, hän usein on muiden silmissä supersankari ja huolehtii omalla työ panoksellaan perheensä hyvinvoinnista.
Meillä mies oli koti-isä 4v 90-luvulla, eikä edes tullut mieleen hänen elävän rahoillani, päinvastoin, minunkin elämänlaatu ja vapaa-aika lisääntyi hurjasti, kun sain tulla työstä kotiin valmiiseen pöytään, eikä aamulla viedä kiireessä lapsia päiväkotiin ja niiden arvoa ei ei mitata edes rahassa.
Nykyisin naisten tasa-arvoa mitataan ihmeellisesti ja vielä ihannoidaan, jos nainen raataa 9-10h työpäivää, käy lapset päiväkodista (yleinen havainto) tekee suurimman osan (tilastot) kotitöistä, hoitaa lapset ja tekee kodinhankinnat jne. Ja painaa 18h raatamisen jälkeen päänsä uupuneena tyynyyn yliväsyneenä. Sama jatkuu päivästä toiseen.
Nykyisin jotkut naiset ovat niin "tasa-arvoisia", jos hankkivat lapsia ja jäävät äitiyslomalle, niin hoitaa lapset ja kodin ja suuri ylpeyden aihe on maksaa puolet perheen kuluista, vaikka tulot pienentuneet ja käyttöön otetaan jopa naisen omat säästöt ja parhaimmat "tasa-arvon" kannattajat ovat kehuneet ottaneensa jopa pankkilainaa, jotta voi maksaa puolet perheen kuluista, kun on kotona hoitamassa miehen kanssa hankittua yhteistä lasta, kun halutaan olla niin tasa-arvoisia.
Ja usein vielä naisten rahat menevät vessan pöntöstä alas tai jätteisiin, kun mies kartuttaa omaisuuttaan.
Ja sitten nainen ylpeilee, kuinka itsenäinen on.
Kaikille teille alle 50v nykyisille uranaisille tiedoksi: ette tule saamaan eläkettä kuin murto-osan siitä, mitä nyt eläkkeellä olevat saavat. Se tuleva eläke teillä ei kata edes kaikkia välttämättömiä perustarpeita. Seuraavan kymmen, puhumattakaan kahdenkymmenen vuoden sisällä kaikkien eläkkeitä on pakko leikata todella rajusti. Oikeasti puhutaan 40-60% pudotuksesta kaikilla. Kansaneläkekin joudutaan tiputtamaan samassa suhteessa. Jos ette ole älynneet kartuttaa varallisuutta vanhuuden varalle palkkatuloista etukäteen, niin lirissä olette. Nyt on vihoviimeinen hetki tehdä jotain asian eteen, että ehditte edes jotain saamaan sivuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tosiaan ole huolestunut kenenkään eläkesuunnitelmista, sillä aika kuluu sitä kuluttamattakin kuten jo fiksusti mainittiin. Raha-asioistani olisin nähtävästi saanut kertoa enemmänkin kysymyksistä päätellen. Ap
Ainakin eilinen päiväsi kului palstaillen, että se niistä ihanista kotiäidin harrastuksista. Olit palstalla, kun kävin lounastauolla, olit palstalla kun kävin töiden jälkeen ja nyt kun selaan ketjua niin sinähän olet ollut koko päivän palstalla :-DDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin eilinen päiväsi kului palstaillen, että se niistä ihanista kotiäidin harrastuksista. Olit palstalla, kun kävin lounastauolla, olit palstalla kun kävin töiden jälkeen ja nyt kun selaan ketjua niin sinähän olet ollut koko päivän palstalla :-DDD
Eikö palstailu sitten ole ihana harrastus? Mikä olisi? Minusta tämä on aika mielenkiintoista. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kaikille teille alle 50v nykyisille uranaisille tiedoksi: ette tule saamaan eläkettä kuin murto-osan siitä, mitä nyt eläkkeellä olevat saavat. Se tuleva eläke teillä ei kata edes kaikkia välttämättömiä perustarpeita. Seuraavan kymmen, puhumattakaan kahdenkymmenen vuoden sisällä kaikkien eläkkeitä on pakko leikata todella rajusti. Oikeasti puhutaan 40-60% pudotuksesta kaikilla. Kansaneläkekin joudutaan tiputtamaan samassa suhteessa. Jos ette ole älynneet kartuttaa varallisuutta vanhuuden varalle palkkatuloista etukäteen, niin lirissä olette. Nyt on vihoviimeinen hetki tehdä jotain asian eteen, että ehditte edes jotain saamaan sivuun.
.
Eläkkeitä on pakko leikata, se on selvä, koska maksajia ei ole tarpeeksi. Muutenkaan ei voi laskea mitään varmaksi, koska ilmastonmuutos on hyvin arvaamaton tekijä. Ja Venäjä. Ap
Olen, useita vuosia. Minulla on toinen sitäkin vahvempi kutsumus, mutta ehkä joskus vielä palaan ammattiini myös. Ikä ei ole este, ehkä jopa päinvastoin. Ap