Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Läski kysyy, mitä normaalit ihmiset syö?

Vierailija
30.12.2014 |

Hei!

Minä olen pitkän linjan läski, siis en muista aikaa jolloin olisin ollut normaalipainoinen? Vanhempani ovat sellaisia "riisitikkuja" jotka eivät liho millään ja jo lapsesta asti ovat kuvitelleet minun olevan samanlainen ja on syöty sipsiä ja karkkia ja läskiä on vaan tullut. Jossain teini-ikäisenä tuli kasvupyrähdys mikä vei paljon kiloja mennessään, mutta kun oli tottunut olemaan se läski, olin n.60 kiloisenakin se läski ja niinpä kohta mittarissa oli 100.

Painan tälläkin hetkellä kahden ihmisen verran, vaikka en ole raskaana ;-) En ole tekemässä mitään "selkärangatonta" lupausta laihduttaa 1.1.15 alkaen vaan olen kypsytellyt tässä isompaa elämänmuutosta. Nyt olen jo jättänyt sokereita vähemmälle mutta työssäkäyvänä perheenäitinä en ajatellutkaan alkaa millekään "dieetille". En karppaamaan, en larppaamaan en kurppaamaan. Vaan että koko perhe voisi syödä samaa ruokaa.

Haluaisin oppia syömään ihan normaalisti. Siksi tässä mietinkin, mitä normaalit ihmiset syövät? Voisiko joku kirjoittaa esimerkin kaikista päivän ruuista, joita syö? Eikä mitään provoja, että koko päivän ateria on "omena" vaan tiedän, että te syötte mutta mitä? Ajattelin, että jos söisin kuten normaalit ihmiset, saisin siitä mallin ihan tavalliselle ruokailutavalle ja liikuntaa & vedenjuontia lisäämällä voisin jopa saavuttaa jotain.

Olen kokeillut joskus laihduttaa ja 10kg lähtikin heittämällä, kun nesteet tirisi ja jätin kaikki rasvat pois. Se 10kg tuli kuitenkin heti takaisin, kun en osannutkaan käyttää rasvaa fiksusti ja kohta oltiin taas pitsalinjalla. Tiedän myös konseptin: syö vähemmän kuin kulutat mutta kun on tottunut vetämään "ämpärillisen" safkaa, vatsa ei täyty "lasillisesta" ja sitten ollaan taas oravanpyörässä -> nälkä -> kiukuttaa -> syön -> kiukuttaa -> syön lisää jne.

Omia lapsiani en ikinä päästä läskiintymään. He ovat todella liikkuvaisia ja kannustan heitä liikkumaan ja yritän itse lähteä mukaan pelaamaan jalista ym. mutta kun kunto loppuu! Mutta hiljaa hyvä tulee :) Lapset syö tosi vähän, tykkäävät kasviksista eikä meillä mussuteta karkkia joka päivä, joten heidän osalta en ole huolissani, vaan tästä omasta kuosistani. Ravintoterapeutille tai pt:n palkkaamiseksi ei ole varaa, siksi yritän pärjätä omillani ja keksiä minulle sopivat kuviot :)

KERTOKAA: Mitä normaalipainoiset ihmiset syövät päivässä?

Kommentit (146)

Vierailija
41/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään söin 2 hampurilaista ja vajaan lautasellisen makaroonia ja 5 suklaapalastakin vielä !

Vierailija
42/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syöt paljon herkkuja, niin iso juttu on jo se, että jätät ne pois. Eli karkit, limut, sipsit, hampurilaiset, pitsat, suklaat, pullat, viinerit, juustot yms. näitä korkeintaan kerran viikossa yhtä laatua.

Aamupalalla vaikakpa kaurapuuro mehukeitolla/marjoilla tai leipää, vähärasvaista kinkkua, kurkkua ja tomaattia ja kahvia tai teetä. Juo myös vettä. Rahka, smoothiet, viili, hedelmät myös hyviä.

Syötkö työpaikka lounaan? Jos sellaiseen on mahdollisuus, syö monipuolinen lounas, jossa puoli lautasta salaattia. Ota jälkkäreitä harkiten, mieluummin vaikka hedelmä välipalaksi. Juomana rasvaton maito/piimä tai vesi.

Illalla myös kunnon päivällinen, jossa reilusti salaattia/kasviksia ja sen lisänä kalaa/lihaa/kanaa tms.

Tarvittaessa kevyt iltapala, esim. viili, hedelmä, smoothie tms.

Tärkeää on opetella pitämään niistä ruoista, joita syöt. Minä nautin kaurapuurosta ja hyvästä salaatista. Kukaan ei pysty pitkän päälle syömään joka päivä jotain sellaista, josta ei pidä.

Älä yritä totaalisesti kieltäytyä herkuista. Niitä ei voi syödä joka päivä, mutta opettele kohtuus. Jos tulee kamala suklaanhimo, syö yksi pieni patukka ja opettele siihen, että se riittää. Kun tekee mieli kahvileipää, ota viinerin tai munkin sijaa pulla, siinä on kaloreita huomattavasti vähemmän. Vältä mehuja, niistä tulee huomaamatta energiaa valtavasti. Älä ajattele, että opit uuden tavan syödä yhdessä yössä, anna itsellesi aikaa ja opettele pikkuhiljaa, salli jokunen repsahdus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän sun päivärytmistä, mut no itse opiskelen ja kilpaurheilen niin suunilleen tältä näyttää mun ruokavalio:

Aamupala: veteen keitettyä kaurapuuroa, lisäksi banaani tai marjoja
Vaihtoehtoisesti ruisleipä tai maitorahka puuron tilalle

Lounas: paljon salaattia, 1/3 lautasesta kasvisruokaa, vesilasi

riippuu monelta treenit, joskus syön suoraan koulun jälkeen eli klo 16 päivällisen, eli jotain samantyyppistä kun lounaaksi, perus kotiruokaa mut ei kuitenkaan välttämättä kasvisruokaa

Treenien jälkeen palauttavana banaani

Iltapalaksi jotain välipalatyyppistä kuten hedelmä, rahkaa, ruisleipä, jogurttia ym.

Tää on siis vaan mun oma ruokavalio, ei tarvitse ottaa mallia! :-D

Vierailija
44/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voin laittaa yhden päivän esimerkin:

aamu: munakas tai pari paistettua munaa, punajuuria, kahvi

päivä: jauheliha-punajuuripihviä, porkkanaa ja hapankaalia

ilta: juuressose-juustokeitto, keittomuna tai kinkunpala

Tämä oli vain yksi päivä tähän vuodenaikaan. Kasviksia syön kauden mukaan, joten talvella juurekset, kesällä tomaatit, kurkut sun muut.

Talvisin menee paljon keittoja ja pataruokia, kesä kylmällä ruualla enimmäkseen.

Vierailija
45/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön ihan tavallista kotiruokaa, tosin vain yhden aterian päivässä. Illalla syön esim. munakkaan tai salaatin. Ehkä  se merkitsee enemmän mitä ei syö. Minä en syö juustoja enkä muitakaan maitotuotteita. En syö sipsejä. Jäätelöä pari kertaa vuodessa, en karkkia, suklaata ehkä 5 palaa viikossa. Majoneesista vatsani tulee kipeäksi. Hampurilaisen ehkä kerran kuukaudessa. En juo lainkaan kaljaa, viiniä ehkä 1-2 lasillista viikossa ja viiniä väkevämpää alkoholia ei ikinä. Siideriä 1 pullo pari kertaa kuukaudessa. 

En oikeastaan ikinä kaipaa " herkuttelua", syön jos on nälkä ja se siitä. Liikun paljon. Suhtautumiseni ruokaan on ehkä vähän askeetttinen, en tykkää yhtään ruuanlaitosta enkä leivo juuri koskaan. 

Vierailija
46/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eiliset ruokailut:

Aamupalalla sämpylä, kinkkua, kurkkua, kahvi

Heräsin tosi aikaisin, joten söin aamupäivällä välipalaksi banaanin

Lounaalla reilusti salaattia, porkkanaraastetta ja kurkkua, kaksi pientä perunaa ja jauhelihakastiketta, jälkkärinä hedelmärahkaa

Iltapäivällä kahvia ja pari suklaakonvehtia

Päivällisellä kaksi pientä perunaa, lohta ja salaattia

Iltapalalla viili ja pari kaurakeksiä

Vierailija
47/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön aamulla kaksi ruisleipää jossa päällä juustoa ja oivariinia ja juon kahvia. Töissä syön lounaaksi yleensä normaalia kotiruokaa, puolet lautasesta salaattia ja ei leipää paitsi kun otan pelkän salaatin tai keiton. Kotona syön yhden lautasellisen lämmintä ruokaa ja juon kahvia päälle. Iltapalaa syön jos tekee mieli. Syön pizzaa kerran viikossa, pullaa ja keksejä harvemmin enkä juo limua kuin pizzan kanssa. Kahviin laitan sokeria ja karkkia syön viikottain muutama sata grammaa, sipsejä en juuri ikinä. Siedän hyvin nälkää enkä syö ikinä mahaa täyteen.

Vierailija
48/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

HYVÄ, just tällaisia! Osaatteko määritellä annoskokoja?

Tämä on aivan hullua, läski joka ei osaa syödä...olen mieltänyt puuron ihan lastenruuaksi, kun sitä teen lapsille joka päivä...en vaan itse syö...no ehkä pitäisi aloittaa!

Joo, repsahduksia varmasti tulee, mutta sitten vaan eteenpäin siitä terveellisemmin. Ja kun on liki 30 vuotta mussuttaut ihan vääriä ruokia tai liian isoja määriä, ei uusien tapojen omaksuminen varmasti suju hetkessä. Mutta yksi askel kerrallaan. 30 vuodessa kerätyt läskit jos lähtis 5 vuodessa, olisin tyytyväinen. Tavoitepaino olkoon tässä koossa vaikka se että mahtuisi koon 40 vaatteisiin sitte joskus :)

Kiitos ja jatkakaa :-) t.AP

Vierailija
49/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vastaus jota et halua kuulla: hoikat ja keski-ikäiset aikuiset syövät vähän.

Itse 50v ja BMI 20.
Määrien on pakko olla pieniä, en ikinä ota leipää ruuan kanssa jne. Päivän toinen ruokailu hyvin kevyt, esim salaatti.

Vierailija
50/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopiva annoskoko naiselle, joka ei kauheasti liiku, on yleensä tavallinen lautasellinen niin, että se ei ole kukkuroillaan. Puolet aina kasviksia tai salaattia, neljäsosa lautasta perunaa/riisiä/pastaa ja neljäsosa lihaa/kastiketta/kalaa.

Itse suosin lounaalla usein ruokaisaa salaattia, jossa kasvisten lisäksi lihaa/kalaa/juustoa tms. Tai sosekeittoa ja leipää. Joka pivä tuhdin liha-aterian syöminen on liikaa tällaiselle toimistotyötä tekevälle.

Vierailija
51/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä annoskoon mittari on oma nyrkki. Eli pääaterialla nyrkillinen proteiinia, nyrkillinen hiilaria ja kaksi nyrkillistämsalaattia.

äjos olet tottunut isoihin annoskokoihin, vaihda suosiolla hetkeksi (tai vaikka pysyvästi) pienempään lautaseen, tuntuu että syöt enemmän.

mene aina kylläisenä kauppaan niin tulee tehtyä vähemmän epäterveellisiä heräteostoksia. Suunniyyele ateriat etukäteen ja noudata listaa.

älä jätä aterioita välistä vaikket olisi kovin nälkäinen. Syöt vaan pienemmän annoksen, mutta verensokeri pysyy hyvänä.

Vierailija
52/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työpäivän rytmi on tällainen:

6.00 kahvia
8.00 aamiaiseksi pari ruisleipää, jossa päällä useimmiten kinkkua, juustoa ja kurkkua
10.30 banaani, mandariini tai joku muu hedelmä
12.30 lounassalaatti työpaikkaruokalasta ja jälkkäriksi kahvi
15.00 rahka, jugurtti tms. pieni välipala
17.00 päivälliseksi kotiruokaa esim. makaronilaatikkoa, makkarasoppaa tms. perusruokaa. Tämän kylkeen esim. porkkanaraastetta, jossa ananaspaloja
21.00 iltapalaksi kasvismunakas tai pari ruisleipää tai muroja tms.

Mun salaisuus on se, että pidän ruokailuvälin n. 2,5 tuntisena. Verensokeri ei pääse laskemaan ja sen ansiosta herkkuhimo pysyy aisoissa.

Vierailija
53/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nykyinen läski, 93kg, ja entinen hoikka.

Laihana painoin 56 kiloa (olen 174cm pitkä), ja silloin söin oikeaa ruokaa ehkä kaksi kertaa viikossa. Aamupalaksi söin lasin tuoremehua, en muuta. Lounaaksi en yleensä mitään. Iltapäivällä kastoin korppuja teehen. Illalla saatoin syödä pussikeiton.

Elin näin vuosia. Olin tosi laiha, eikä mieli edes tehnyt ruokaa.

Nyt painoa on tullut ja ruokailutavat erilaiset. Mikä minua pistää silmään noissa hoikkien ruokapäiväkirjoissa on se, että he eivät lainkaan napostele! Se on varmaan se, mikä pitää hoikkana. Ei kyse ole siitä, että söisit vääränlaisia "ruokia" vaan siitä, että napostelet.

Esim. minä söin pelkästään eilen ruokien lisäksi seuraavaa: 4 olutta, varmaan 30 suklaakonvehtia, 6 jouluortttua, pehmiksen, iltapalaksi nuudelia ja mehukeittoa, suklaakakkua muutaman palan, teetä sokerilla 3 kuppia jne. Ei tuossa edes ole kaikki. En pysty olemaan 15 minuuttia, että en söisi jotain.

Jos haluat olla hoikka, on oikeasti syötävä aivan sairaan vähän. Sen takia en viitsi laihduttaa, koska tiedän mitä hoikkana oleminen on. Se on maailman helpoin juttu kun asuu yksin ja ostaa ruokaa itselleen, mutta maailman vaikein kun kotona on oltava syömistä myös miehille ja lapsille. Jos ostaisin vain itselleni, en ikinä leipoisi mitään, ei olisi leipää, ei perunoita, ei lämmintä ruokaa jne. Mutta kun on tuo perhe, niin ainakin minulla se on se, mikä on lihottanut.

Ennen miestä ja lapsia olin kokoa 36, nyt kokoa 46-48.

Vierailija
54/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 09:14"]

Sopiva annoskoko naiselle, joka ei kauheasti liiku, on yleensä tavallinen lautasellinen niin, että se ei ole kukkuroillaan. Puolet aina kasviksia tai salaattia, neljäsosa lautasta perunaa/riisiä/pastaa ja neljäsosa lihaa/kastiketta/kalaa.

Itse suosin lounaalla usein ruokaisaa salaattia, jossa kasvisten lisäksi lihaa/kalaa/juustoa tms. Tai sosekeittoa ja leipää. Joka pivä tuhdin liha-aterian syöminen on liikaa tällaiselle toimistotyötä tekevälle.

[/quote]

Ruokaisat salaatit on tosi hyviä aterioita. Jos salaatissa on vaikkapa kanaa tai lohta, nälkä menee varmasti eikä tule väsynyt ja ähky olo niin kuin jostain peruna- tai pasta-annoksesta. 

Vierailija
55/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 antoikin jo hyviä neuvoja. Painoin joskus itsekin lähes kolmen ihmisen verran ja laihdutus ei ikinä ollut vaikeaa, kun siihen lähti kaikella sydämellä mukaan. Itse koin, että nälän näkeminen kuului ehkä joskus asiaankin - kun vatsalaukku on kasvanut liian suureksi eikä täyty siitä 1-2 desin annoksesta ruokaa, sille ei voi mitään. Sen joko päättää kestää tai ei, mutta onneksi se nälkä ei kestä kuin pari kuukautta. Sen kanssa oppii elämään ja lopulta täytyt tuosta määrästä.

Mitä itse syön nykyään päivisin;

Aamupala
Fitness-täysjyvämuroja pieni kourallinen, 2dl rasvatonta maitoa, hedelmä

Lounas
Itse maustettu kanafilee, 1/2 lautasellista salaattia, raejuustoa

Välipala
Hedelmä

Päivällinen
Nakkikastiketta ja perunaa, puoli lautasellista salaattia tai pakastevihanneksia, ruisleipä tuorejuustolla

Iltapala
1-2 ruisleipää, päälle kurkkua/lehtisalaattia/tomaattia

Joka aterialla juon myös vettä. Tämä oli yksi esimerkkipäivä :)

Vierailija
56/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 jatkaa:

Mä olen sokeriaddikti ja huomasin yhdessä vaiheessa, että lasten mentyä nukkumaan tulee helposti lösähdettyä sohvalle karkkipussi kainalossa. Väsyneenä sokerinhimo on valtava! Opettele siis menemään ajoissa nukkumaan.

Vierailija
57/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n teksti olisi voinut olla minun kirjoittamani. Tätä asiaa pohdin juuri tänä aamuna. Pakko opetella syömään normaalin ihmisen tavoin, ei tästä muuten tule ikinä mitään. Pelkään, et romahdan henkisesti jossen saa syömistä normalisoitua.

Vierailija
58/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 09:16"]

Hyvä annoskoon mittari on oma nyrkki. Eli pääaterialla nyrkillinen proteiinia, nyrkillinen hiilaria ja kaksi nyrkillistämsalaattia.

äjos olet tottunut isoihin annoskokoihin, vaihda suosiolla hetkeksi (tai vaikka pysyvästi) pienempään lautaseen, tuntuu että syöt enemmän.

mene aina kylläisenä kauppaan niin tulee tehtyä vähemmän epäterveellisiä heräteostoksia. Suunniyyele ateriat etukäteen ja noudata listaa.

älä jätä aterioita välistä vaikket olisi kovin nälkäinen. Syöt vaan pienemmän annoksen, mutta verensokeri pysyy hyvänä.

[/quote]

ja lisäys. Kun joskus tekee mieli mättää, ota jotain terveellistä, porkkanoita, mandariinia tms, jotain kuitenkin josta pidät. Ja juo paljon. Ei ihan sama asia kun suklaa ja sipsit, mutta ajan kanssa sun maku muuttuu kun pääset sokerikoukusta. Kuukauden kuluttua ihmettelet, mkten oletaiemmin voinut syödä toisin. 

Tsemppiä! Iso homma edessä mutta oma hyvä olo ja hoikistuminen on loistava palkkio :)

Vierailija
59/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla kaksi palaa leipää, margariinia, juustoa. Lounaaksi työpaikkaruokalan lounas, puolet salaattia, neljännes perunaa, neljännes lihaa, ei leipää (paitsi jos otan salaatin/keiton). Päivällinen smanlainen kuin lounas. Iltapala kuten aamulla. Energiaa tulee 1500-2000 kcal eli tällä laihtuu periaatteessa hitaasti tai vastaavasti voi syödä välillä suklaata, kakkua, karkkia, jätskiä ilman huonoa omaatuntoa. Olen 175 cm, 66 kg, vaatekoko 36/38.

Vierailija
60/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 16 pointti on hyvä - riittävä yöuni vaikuttaa painoon yllättävän paljon. On tutkittu, että vähemmän nukkuvilla paino nousee, vaikka ruokavalio olisi sama kuin enemmän nukkuvalla. Lisäksi väsyneenä napostelun himo ja makean himo kasvaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän