Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Läski kysyy, mitä normaalit ihmiset syö?

Vierailija
30.12.2014 |

Hei!

Minä olen pitkän linjan läski, siis en muista aikaa jolloin olisin ollut normaalipainoinen? Vanhempani ovat sellaisia "riisitikkuja" jotka eivät liho millään ja jo lapsesta asti ovat kuvitelleet minun olevan samanlainen ja on syöty sipsiä ja karkkia ja läskiä on vaan tullut. Jossain teini-ikäisenä tuli kasvupyrähdys mikä vei paljon kiloja mennessään, mutta kun oli tottunut olemaan se läski, olin n.60 kiloisenakin se läski ja niinpä kohta mittarissa oli 100.

Painan tälläkin hetkellä kahden ihmisen verran, vaikka en ole raskaana ;-) En ole tekemässä mitään "selkärangatonta" lupausta laihduttaa 1.1.15 alkaen vaan olen kypsytellyt tässä isompaa elämänmuutosta. Nyt olen jo jättänyt sokereita vähemmälle mutta työssäkäyvänä perheenäitinä en ajatellutkaan alkaa millekään "dieetille". En karppaamaan, en larppaamaan en kurppaamaan. Vaan että koko perhe voisi syödä samaa ruokaa.

Haluaisin oppia syömään ihan normaalisti. Siksi tässä mietinkin, mitä normaalit ihmiset syövät? Voisiko joku kirjoittaa esimerkin kaikista päivän ruuista, joita syö? Eikä mitään provoja, että koko päivän ateria on "omena" vaan tiedän, että te syötte mutta mitä? Ajattelin, että jos söisin kuten normaalit ihmiset, saisin siitä mallin ihan tavalliselle ruokailutavalle ja liikuntaa & vedenjuontia lisäämällä voisin jopa saavuttaa jotain.

Olen kokeillut joskus laihduttaa ja 10kg lähtikin heittämällä, kun nesteet tirisi ja jätin kaikki rasvat pois. Se 10kg tuli kuitenkin heti takaisin, kun en osannutkaan käyttää rasvaa fiksusti ja kohta oltiin taas pitsalinjalla. Tiedän myös konseptin: syö vähemmän kuin kulutat mutta kun on tottunut vetämään "ämpärillisen" safkaa, vatsa ei täyty "lasillisesta" ja sitten ollaan taas oravanpyörässä -> nälkä -> kiukuttaa -> syön -> kiukuttaa -> syön lisää jne.

Omia lapsiani en ikinä päästä läskiintymään. He ovat todella liikkuvaisia ja kannustan heitä liikkumaan ja yritän itse lähteä mukaan pelaamaan jalista ym. mutta kun kunto loppuu! Mutta hiljaa hyvä tulee :) Lapset syö tosi vähän, tykkäävät kasviksista eikä meillä mussuteta karkkia joka päivä, joten heidän osalta en ole huolissani, vaan tästä omasta kuosistani. Ravintoterapeutille tai pt:n palkkaamiseksi ei ole varaa, siksi yritän pärjätä omillani ja keksiä minulle sopivat kuviot :)

KERTOKAA: Mitä normaalipainoiset ihmiset syövät päivässä?

Kommentit (146)

Vierailija
61/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiliset syömiset oli:

aamulla vain kahvia

iltapäivällä kaksi perunaa jauhelihakastike (naudanjauheliha) punajuuria

illalla puolikas omena ja jugurtti

Vierailija
62/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 09:07"]

Syön ihan tavallista kotiruokaa, tosin vain yhden aterian päivässä. Illalla syön esim. munakkaan tai salaatin. Ehkä  se merkitsee enemmän mitä ei syö. Minä en syö juustoja enkä muitakaan maitotuotteita. En syö sipsejä. Jäätelöä pari kertaa vuodessa, en karkkia, suklaata ehkä 5 palaa viikossa. Majoneesista vatsani tulee kipeäksi. Hampurilaisen ehkä kerran kuukaudessa. En juo lainkaan kaljaa, viiniä ehkä 1-2 lasillista viikossa ja viiniä väkevämpää alkoholia ei ikinä. Siideriä 1 pullo pari kertaa kuukaudessa. 

En oikeastaan ikinä kaipaa " herkuttelua", syön jos on nälkä ja se siitä. Liikun paljon. Suhtautumiseni ruokaan on ehkä vähän askeetttinen, en tykkää yhtään ruuanlaitosta enkä leivo juuri koskaan. 

[/quote]

Sinänsä uskon, että lihomisen/laihtumisen kannalta merkitystä on vain sillä, paljon vuorokaudessa saa kaloreita, ei sillä, miten sen jakaa. Joten siinä mielessä yhden iso aterian syöminen on varmasti ok. Siinä on vaan se ongelma, että monelle tulee sitten kuitenkin nälkä ja nälkäisenä repsahtaa helpommin herkuttelemaankin. Kun jakaa syömiset tasaisesti koko päivälle, pysyy veren sokeri tasaisena ja ei tulee isoa nälkää, jolloin syömisten kontrollointi on helpompaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä normaalipainoinen ja tässä mun peruspäivä:

- aamulla marjasmoothie rasvattomaan piimään (viikonloppuna lisäksi 1 leipäpala ja lasi tuoremehua tai munakas)

- lounas (vain arkisin) keittoa tai paljon salaattia ja pieni pala lihaa/kalaa/kanaa (esim 1/2 kanafile, 2-3 lihapullaa)

- välipala jos tarvitsee (harvoin) 3-4 parapähkinää

- päivällinen normaalia kotiruokaa - esim 1 peruna, 2-3 lihapullaa ja salaattia, keitto ja 2 näkkäriä, pieni annos pastaa ja kastiketta, kanafile ja salaattia, pataruokaa ja pastaa/peruna. Aina tulee vatsa täyteen

- iltapala (harvoin) vaikka 1/2 banaani, 1/2 rahka ja tilkka sokeritonta vadelmakeittoa. Useinmiten kahvi ja jäätelötuutti

Lauantaisin syön karkkia ehkä 100g, kakkua aina kun on tarjolla. Meillä on myös ruokavieraita usein jolloin syödään pitkän kaavan mukaan mutta kunnon ruokaa, ei mättöä

Vierailija
64/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnilleen samaa mutta vähemmän. Ekstra herkkuja vielä vähemmän kerralla. Eli esim. kakkua 1 pala, ei puolta kakkua. 1 pulla, ei puolta pellillistä. Pari lättyä, ei kahtakymmentä. jne.

Vierailija
65/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen 175/60, aika hoikka tapaus koko elämäni. liikun paljon, eilen en sitten tehnyt muuta liikuntaa kuin töihin kuluvat matkat.

aamupalalla: teetä ja 4 banaania

lounaaksi töissä: reilun kokoinen salaatti kasviksilla, valkosipulikastiketta, ja teetä

kotona välipalana: pari hedelmää

illalla: teetä, kourallinen pähkinöitä ja jogurttia

Vierailija
66/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppuna/lomalla usein herkutellaan ja silloin rytmi on vähän eri. Jos nukutaan myöhään, syödään aamupala vasta klo 9-11. Usein syödään sitten vain yksi lämmin ateria jossain vaiheessa alkuiltaa, mutta se onkin usein kolme ruokalajia. Esim. alkusalaatti tai keitto, pääruoka ja joku jälkkäri. Iltapala sitten, jos tuntuu, että jotain vielä tarvii.

Vierailija
67/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 09:45"]itse olen 175/60, aika hoikka tapaus koko elämäni. liikun paljon, eilen en sitten tehnyt muuta liikuntaa kuin töihin kuluvat matkat.

aamupalalla: teetä ja 4 banaania

lounaaksi töissä: reilun kokoinen salaatti kasviksilla, valkosipulikastiketta, ja teetä

kotona välipalana: pari hedelmää

illalla: teetä, kourallinen pähkinöitä ja jogurttia
[/quote]

OT mutta 4 banaania?! Eikä ummeta?!

Vierailija
68/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pitkä olet, sekin vaikuttaa hieman siihen mitä "voit" syödä? Itse olen 157cm ja annoskokoni joudun pitämään todella pieninä, koska päivittäinen kalorikulutuksenikin on pieni (n. 1200kcal) ja tulee helposti täyteen jos en katso mitä syön. Mun on myös pakko syödä 2 kunnon ateriaa päivässä, muuten sorrun naposteluihin ja voin huonosti, en myöskään pärjää pelkällä salaatilla, vaan keho huutaa proteiinia joka aterialla.

Normaalisti syön jotakuinkin näin:

Aamupala: n. 45g kaurahiutaleista valmistettua kaurapuuroa, raejuustoa ja rasvatonta maitoa + kahvi rasvattomalla maidolla

Lounas: Syön opiskelijaravintolassa sen mukaan mitä on tarjolla. Yleensä salaattia on puoli lautasellista. Päivästä riippuen otan tai en ota riisiä tai perunamuusia tms. lisuketta, jos otan, on se n. 1/4 lautasesta. Pääruokaa otan 1-2 kauhallista jos on kastiketta tms., lihapullia ja kalapuikkoja sorrun kyllä ottamaan aina sen suurimman sallitun määrän, mikä ei ehkä ole se paras vaihtoehto. :P

Päivällinen: Puolikas kurkku, yksi iso tomaatti, 2-3 ruokalusikallista raejuustoa, joskus keitetty kananmuna. Pääruokana yleensä broilerista tehtyä wokin tapaista, tänään broilerisuikaileita ja kesäkurpitsaa, tätä n. 1/4 lautasesta.

Iltapala: Maitorahkaa 250g ja sokeroimatonta mehukeittoa niin paljon kuin haluan.

Kahvia rasvattomalla maidolla saatan hörppiä missä välissä tahansa lisää.

Sen olen huomannut, että jos pääsee hiilarikoukusta eroon, ei herkkuja tai ylipäätään "huonoa" ruokaa tee edes mieli. Herkuttelen tosin aina välillä, jolloin saatan hyvin syödä sipsipussin yhdessä illassa, mutta max 1-2 kertaa kuussa. Olen tehnyt myös periaatepäätöksen, että en osta kotiin herkkuja, joten niitä ei tule edes syötyä. Pienikokoisena mulla ei ole varaa syödä yhtä suklaapatukkaa päivässä, koska lihon todella helposti päivittäisen kalorimäärän pienuuden takia, joten siksi en niitä edes osta.

Vierailija
69/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa luetella omia ruokiani koska ihmisillä on eri maku ja kaikkea voi syödä kohtuudella, mutta katso esim MyFitnesspal.com kalorilaskuri niin pääset alkuun.

Vierailija
70/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 09:28"]

Eiliset syömiset oli:

aamulla vain kahvia

[/quote]

Miks joku alapeukuttaa? Mikä vika syömisessäni?

Vierailija
71/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 09:49"][quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 09:28"]

Eiliset syömiset oli:

aamulla vain kahvia

[/quote]

[/quote]

No syöt liian vähän.

Vierailija
72/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 09:49"]

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 09:28"]

Eiliset syömiset oli:

aamulla vain kahvia

[/quote]

[/quote]

Tämän ketjun idea on auttaa valtavan lihavaa ihmistä laihtumaan. Jos haluat keskustelua itsestäsi ja syömisistäsi, voit perustaa oman ketjun.

Vierailija
73/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan nyt minäkin, vaikka imetän tällä hetkellä, eli joudun syömään ylimääräistä, mutta olen normaalipainoinen. Ja olen vauvan kanssa kotona, joten kaikki ruoat joutuu vääntämään itse. En syö valmisruokia.

Aamulla kaurapuuro ja kahvi
Aamupäivällä spaghettia ja pestokastiketta
Päivällä couscousia ja kanaa ja wokkivihanneksia
Iltapäivällä kahvi ja pari palaa leipää, banaani
Illalla eilistä possupataa
Iltapalaksi mysliä ja maitoa, pähkinöitä

Syön tosi isoja annoksia, kun imetys vie niin paljon energiaa, mutta suosittelen pieniä annoksia pitkin päivää. Ja paljon vettä! Itse juon pelkkää vettä janojuomana ja ruoan kanssa.

Vierailija
74/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön tavallisesti:

Aamupalaksi kahvi maidolla, sekä kaurapuuroa hillon kanssa, lasi tuoremehua

Klo 10 maissa töissä hedelmä, ettei pääse iskemään jättinälkä (jolloin helposti repsahtaa herkkuihin ym)

Lounaaksi edellispäivän illallisen jämiä (tänään makaronilaatikkoa ja porkkanaraastetta)

Kahden-kolmen maissa hedelmä tai piltti, joskus myös teetä

Kotona päivällinen yleensä viiden-kuuden välillä tänään tarjolla nakkikastiketta ja perunoita sekä porkkanaraastetta, ruokajuomana rasvatonta maitoa

Illalla vielä jos nälkä yllättää niin iltapalaksi esim jugurtti, maitorahka marjoilla, hedelmä, teetä tms.

Olen normaalipainoinen, 170/65, ja näin olen syönyt vuosia. Terveellisemminkin voisi tietysti syödä, mutta budjetti hieman rajoittaa että mitä sieltä kaupasta voi kotiin tuoda (ts päivälliset ovat yleensä juurikin makaronilaatikko/nakkikastike/keitot -linjaa, ja salaateista ei ole mahdollista tehdä kovin monipuolisia). Töissä söisin työpaikkaruokalassa mieluusti monipuolisen lounaan salaattipöytineen, mutta omat eväät tulevat huomattavasti halvemmiksi.

Vierailija
75/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
76/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä mun muutama esimerkkipäivä, lääkäri on kehottanut pitämään listaa yllä mahakipuilujen vuoksi, siksi tiedän niin tarkasti.

18.12 to

Klo.8
täytelakuja 5kpl

Klo.11
vettä

Klo.11:45
5kpl kalapyörylöitä, 2kpl minitomaatteja, kermaviilikastiketta, vettä

Klo.17
tortilloja kanalla, juustolla, siijakastikkeella, salaatilla, chilikastikkeella ja yksi energiajuoma.

20.12 la

Klo.7
tee, joulutorttu, suklaakeksi, ruisleipä

Klo.14
irttareita ehkä parisataa grammaa

Klo.17:15
Perunamuussia jayheluhakastikkeella

Klo.21 klo.01 asti
cocista, irttareita, sipsiä

22.12 ma

Klo.8
kaakao, kalsium-tabletti

Klo.19
tonnikalasalaattia n.3rkl (eli vähän.. :/ )

Hmm.. en ole paras esimerkki :D Bmi 18, eli vielä ok ja ikää vähän päälle 20v. Kuntoilen viitenä päivänä viikossa.

Vierailija
77/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 09:56"]Laitan nyt minäkin, vaikka imetän tällä hetkellä, eli joudun syömään ylimääräistä, mutta olen normaalipainoinen. Ja olen vauvan kanssa kotona, joten kaikki ruoat joutuu vääntämään itse. En syö valmisruokia.

Aamulla kaurapuuro ja kahvi
Aamupäivällä spaghettia ja pestokastiketta
Päivällä couscousia ja kanaa ja wokkivihanneksia
Iltapäivällä kahvi ja pari palaa leipää, banaani
Illalla eilistä possupataa
Iltapalaksi mysliä ja maitoa, pähkinöitä

Syön tosi isoja annoksia, kun imetys vie niin paljon energiaa, mutta suosittelen pieniä annoksia pitkin päivää. Ja paljon vettä! Itse juon pelkkää vettä janojuomana ja ruoan kanssa.

[/quote]

Jos ap ei imetä niin tästä tuskin on hänelle apua. Kun itse imetin, saatoin syödä yhtä
paljon kuin mieheni lihomatta. Kun imetys loppui ja söin edelleen samoin, lihoin puolessa vuodessa 7 kg. Imetys kuluttaa monelta paljon kaloreita, enemmän kui liikunta.

Vierailija
78/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla, että on kohtalotovereitakin :-) Ja kiitos, ihan mahtavaa saada näitä vinkkejä!

Tuntuu ihan oikeasti aivottomalle kanalle, kun miettii, että nämä asiat on teille "ilmiselviä" ja tosissaan itse ei osaa syödä...vaikka käsi käy, ravinnonlaatu on SURKEA! Voiko tätä pitsalinjaa edes nimittää ravinnoksi...

Pisti merkille, että vastauksissa yleistä:

- syö säännöllisesti (ei siis olekaan pelkkää höpinää tämä "säännöllisyys")

- älä napostele (tulee olemaan vaikeaa)

- mene nukkumaan ajoissa (VAIKEAA, tunnetusti herkkukaapit aukeaa kun lapset menee nukkumaan, HUOH!)

- nuku riittävästi (tämänkin olen täysin laiminlyönyt)

- ruokaisat salaatit!

- nälkään ei kuole (hehe) vaan opettele sietämään pikkunälkää

Ja paljon paljon muutakin... Kiitän kaikkia jo tähän mennessä vastanneita kovasti :-)

Nyt nämä kaikki tässä ketjussa ilmitulleet vinkit laitan talteen ja voisin vaikka iltapäivällä aloittaa, pikkuhiljaa :-)

Joku varmaan miettii, että miten tyhmä ja selkärangaton ihminen täällä on. Ja että miten ihminen ei tajua lopettaa sitä mussuttamista, kun vaaka näyttää 80kg. 90kg. Mutta ei, kun siihen tottuu. Satasen jälkeen ei enää tunnu missään ja kun muutenkin vaatteet on kokoa "miehistöteltta", sinne mahtuu sitten sullomaan sitä ihraa ihan liiaksikin. Eikä itse huomaa mitään!

Tiedättekö, mikä oli ensimmäinen askeleeni tässä hurjassa projektissa? Se, että ostin puolivartalopeilin ja pakotin itseni katsomaan. Jokaista raskausarpea, jokaista selluliittimöykkyä, jokaista jenkkakahvaa. Ei molempia, vaan niitä kaikkia! Voisin laardin hyväksyä, mutta fakta on se, että pumppu ja elimistö hajoaa, jos en nyt tee jotain. Haluan nähdä lasteni kasvavan. Nykymenolla se ei ole mahdollista. Täytyy hakeutua terveyskeskukseen mittauttamaan verenpaineet ja veriarvot vuodenvaihteen jälkeen, niin on sitten lähtökohdat faktat. Iso on urakka, mutta palokin on kova: mä haluan onnistua tässä: en laihduttamaan vaan saamaan itseni voimaan paremmin!

Kiitos kaikille jo tähän mennessä vastanneille ja uusia vinkkejä saa tottakai laittaa :-)

Vierailija
79/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 10:01"]Tässä mun muutama esimerkkipäivä, lääkäri on kehottanut pitämään listaa yllä mahakipuilujen vuoksi, siksi tiedän niin tarkasti.

18.12 to

Klo.8
täytelakuja 5kpl

Klo.11
vettä

Klo.11:45
5kpl kalapyörylöitä, 2kpl minitomaatteja, kermaviilikastiketta, vettä

Klo.17
tortilloja kanalla, juustolla, siijakastikkeella, salaatilla, chilikastikkeella ja yksi energiajuoma.

20.12 la

Klo.7
tee, joulutorttu, suklaakeksi, ruisleipä

Klo.14
irttareita ehkä parisataa grammaa

Klo.17:15
Perunamuussia jayheluhakastikkeella

Klo.21 klo.01 asti
cocista, irttareita, sipsiä

22.12 ma

Klo.8
kaakao, kalsium-tabletti

Klo.19
tonnikalasalaattia n.3rkl (eli vähän.. :/ )

Hmm.. en ole paras esimerkki :D Bmi 18, eli vielä ok ja ikää vähän päälle 20v. Kuntoilen viitenä päivänä viikossa.
[/quote]

Huh huh, en ihmettele jos vatsa on kipeä, ei tuohon lääkäriä tarvita. Kuka hullu syö noin?

Vierailija
80/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

57

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme