Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Läski kysyy, mitä normaalit ihmiset syö?

Vierailija
30.12.2014 |

Hei!

Minä olen pitkän linjan läski, siis en muista aikaa jolloin olisin ollut normaalipainoinen? Vanhempani ovat sellaisia "riisitikkuja" jotka eivät liho millään ja jo lapsesta asti ovat kuvitelleet minun olevan samanlainen ja on syöty sipsiä ja karkkia ja läskiä on vaan tullut. Jossain teini-ikäisenä tuli kasvupyrähdys mikä vei paljon kiloja mennessään, mutta kun oli tottunut olemaan se läski, olin n.60 kiloisenakin se läski ja niinpä kohta mittarissa oli 100.

Painan tälläkin hetkellä kahden ihmisen verran, vaikka en ole raskaana ;-) En ole tekemässä mitään "selkärangatonta" lupausta laihduttaa 1.1.15 alkaen vaan olen kypsytellyt tässä isompaa elämänmuutosta. Nyt olen jo jättänyt sokereita vähemmälle mutta työssäkäyvänä perheenäitinä en ajatellutkaan alkaa millekään "dieetille". En karppaamaan, en larppaamaan en kurppaamaan. Vaan että koko perhe voisi syödä samaa ruokaa.

Haluaisin oppia syömään ihan normaalisti. Siksi tässä mietinkin, mitä normaalit ihmiset syövät? Voisiko joku kirjoittaa esimerkin kaikista päivän ruuista, joita syö? Eikä mitään provoja, että koko päivän ateria on "omena" vaan tiedän, että te syötte mutta mitä? Ajattelin, että jos söisin kuten normaalit ihmiset, saisin siitä mallin ihan tavalliselle ruokailutavalle ja liikuntaa & vedenjuontia lisäämällä voisin jopa saavuttaa jotain.

Olen kokeillut joskus laihduttaa ja 10kg lähtikin heittämällä, kun nesteet tirisi ja jätin kaikki rasvat pois. Se 10kg tuli kuitenkin heti takaisin, kun en osannutkaan käyttää rasvaa fiksusti ja kohta oltiin taas pitsalinjalla. Tiedän myös konseptin: syö vähemmän kuin kulutat mutta kun on tottunut vetämään "ämpärillisen" safkaa, vatsa ei täyty "lasillisesta" ja sitten ollaan taas oravanpyörässä -> nälkä -> kiukuttaa -> syön -> kiukuttaa -> syön lisää jne.

Omia lapsiani en ikinä päästä läskiintymään. He ovat todella liikkuvaisia ja kannustan heitä liikkumaan ja yritän itse lähteä mukaan pelaamaan jalista ym. mutta kun kunto loppuu! Mutta hiljaa hyvä tulee :) Lapset syö tosi vähän, tykkäävät kasviksista eikä meillä mussuteta karkkia joka päivä, joten heidän osalta en ole huolissani, vaan tästä omasta kuosistani. Ravintoterapeutille tai pt:n palkkaamiseksi ei ole varaa, siksi yritän pärjätä omillani ja keksiä minulle sopivat kuviot :)

KERTOKAA: Mitä normaalipainoiset ihmiset syövät päivässä?

Kommentit (146)

Vierailija
141/146 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala:

maitorahka, leipä päällisillä (broileria, salaattia, tomaattia, kurkkua tms), n. 10 pähkinää

TAI

Neljän viljan puuroa, marjoja, raejuustoa, maapähkinätahnaa

Lounas:

Lautasmallin mukaan mitä ikinä onkaan yliopiston lounasravintolassa.

Välipala:

Kananmuna/maitorahka/proteiinipatukka, hedelmä/leipä päällisineen, pähkinöitä/avokadoa, pieni salaatti/juurestikkuja

Päivällinen:

Lautasmallin mukainen annos tavallista kotiruokaa/keittoa/salaattia riippuen nälästä ja mitä lounaalla tuli syötyä. Pyrin siihen, että jompi kumpi olisi kasvisruokaa.

Iltapala:

Smoothie, johon tulee mitä löytyy marjoja/hedelmiä/rahkaa/proteiinijauhe

Mun periaate on, että jokasella ruoalla on kämmenenkokoinen annos proteiinia, 1-2 kämmennellistä hiilareita, joku rasvan lähde ja kasviksia. Ja ihan tavallista kotiruokaa (lasagne, kanakeitto, jauhelihakeitto, makaronilaatikko, kana+riisi, lihapullat+peruna, kanasalaatti, uunilohi ja -kasvikset, pinaattikeitto, kasvissosekeitto, wokki jne.)

Onnea Ap yritykseen :) mun sisko on nyt laihduttanut lähemmäs 10kg mun periaatteilla ja vielä toinen 10kg on jälellä.

Vierailija
142/146 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sopiva annoskoko naiselle, joka ei kauheasti liiku, on yleensä tavallinen lautasellinen niin, että se ei ole kukkuroillaan. Puolet aina kasviksia tai salaattia, neljäsosa lautasta perunaa/riisiä/pastaa ja neljäsosa lihaa/kastiketta/kalaa.

Itse suosin lounaalla usein ruokaisaa salaattia, jossa kasvisten lisäksi lihaa/kalaa/juustoa tms. Tai sosekeittoa ja leipää. Joka pivä tuhdin liha-aterian syöminen on liikaa tällaiselle toimistotyötä tekevälle.

Täällä toinen läski, joka syö kuvailemallasi tavalla muttei laihdu. En syö välipaloiksi muuta kuin viiliä tai hedelmiä. En pidä pizzasta, limuista enkä pikaruoasta. En pysty myöskään syömään karkkia huonojen hampaideni vuoksi. Vihaan leipomista eikä meillä kukaan edes kaipaa makeiden leipomusten tai keksien perään. Mikä neuvoksi? Juon vain vettä enkä käytä laisinkaan alkoholia. Ainoa paheeni on nikotiinipurukumi.

Jospa jättäisit ne välipalat syömättä ja söisit ruokaa ruoka-aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/146 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamupala:

maitorahka, leipä päällisillä (broileria, salaattia, tomaattia, kurkkua tms), n. 10 pähkinää

TAI

Neljän viljan puuroa, marjoja, raejuustoa, maapähkinätahnaa

Lounas:

Lautasmallin mukaan mitä ikinä onkaan yliopiston lounasravintolassa.

Välipala:

Kananmuna/maitorahka/proteiinipatukka, hedelmä/leipä päällisineen, pähkinöitä/avokadoa, pieni salaatti/juurestikkuja

Päivällinen:

Lautasmallin mukainen annos tavallista kotiruokaa/keittoa/salaattia riippuen nälästä ja mitä lounaalla tuli syötyä. Pyrin siihen, että jompi kumpi olisi kasvisruokaa.

Iltapala:

Smoothie, johon tulee mitä löytyy marjoja/hedelmiä/rahkaa/proteiinijauhe

Mun periaate on, että jokasella ruoalla on kämmenenkokoinen annos proteiinia, 1-2 kämmennellistä hiilareita, joku rasvan lähde ja kasviksia. Ja ihan tavallista kotiruokaa (lasagne, kanakeitto, jauhelihakeitto, makaronilaatikko, kana+riisi, lihapullat+peruna, kanasalaatti, uunilohi ja -kasvikset, pinaattikeitto, kasvissosekeitto, wokki jne.)

Onnea Ap yritykseen :) mun sisko on nyt laihduttanut lähemmäs 10kg mun periaatteilla ja vielä toinen 10kg on jälellä.

En ymmärrä alapeukkuja tähänkin? Eiköhän suurin osa syö aika lailla näin? Hyvä aamupala, joku välipala, lounas ja päivällinen lautasmallin mukaan ja kevyt iltapala. Kuulostaa helpolta ja järkevältä.

Vierailija
144/146 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme pieniruokaisia vaikka esim mieheni on pitkä ja roteva, käy salilla ja treenaa n 5pv viikossa. Silti meidän normipäivä on esim tämä kun olemme kotitoimistolla:

- lasillinen (3dl) marjasmoothieta (rasvaton, sokeriton), maitokahvi. Viikonloppuna lisäksi 1 leipäsiivu juustolla ja lasi tuoremehua

- lounaaksi jotain kasvissosekeittoa joissa ei ole kermaa eikä juustoa vaan ihan liha/kasvisliemipohja. 1 siivu ruisleipää, nokare voita. Viikonloppuina ei ole lounasta vaan päiväkahvi

- välipalaksi pähkinöitä tai vaikka 1/2 banaani jos tarvitsee

- päivällinen kotiruokaa 1 annos. Minulla esim 1 peruna, 2 lihapullaa, salaattia. Miehellä 2 perunaa, 4-5 lihapullaa. Tai 3-4 dl kaalilaatikkoa, puolukkasurvosta ja 1 ruisleipäsiivu voilla.

- iltakahvi, joskus otetaan jotain pullaa tai kakkua. Mies saattaa vielä syödä 1-2 voileipää.

Kaloreita ruuasta tulee n 1300 minulle ja 2000 miehelle. Tällä joku ylipainoinen laihtuisi hurjaa vauhtia. Nälkää emme näe koskaan, vaan aina tulee vatsa täyteen.

Mitat 163/63 ja 193/105

Vierailija
145/146 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me olemme pieniruokaisia vaikka esim mieheni on pitkä ja roteva, käy salilla ja treenaa n 5pv viikossa. Silti meidän normipäivä on esim tämä kun olemme kotitoimistolla:

- lasillinen (3dl) marjasmoothieta (rasvaton, sokeriton), maitokahvi. Viikonloppuna lisäksi 1 leipäsiivu juustolla ja lasi tuoremehua

- lounaaksi jotain kasvissosekeittoa joissa ei ole kermaa eikä juustoa vaan ihan liha/kasvisliemipohja. 1 siivu ruisleipää, nokare voita. Viikonloppuina ei ole lounasta vaan päiväkahvi

- välipalaksi pähkinöitä tai vaikka 1/2 banaani jos tarvitsee

- päivällinen kotiruokaa 1 annos. Minulla esim 1 peruna, 2 lihapullaa, salaattia. Miehellä 2 perunaa, 4-5 lihapullaa. Tai 3-4 dl kaalilaatikkoa, puolukkasurvosta ja 1 ruisleipäsiivu voilla.

- iltakahvi, joskus otetaan jotain pullaa tai kakkua. Mies saattaa vielä syödä 1-2 voileipää.

Kaloreita ruuasta tulee n 1300 minulle ja 2000 miehelle. Tällä joku ylipainoinen laihtuisi hurjaa vauhtia. Nälkää emme näe koskaan, vaan aina tulee vatsa täyteen.

Mitat 163/63 ja 193/105

Tää on kyllä masentavaa, 1300 kaloria päivässä ja nuo mitat. Voi vaan kuvitella miten vähän syö ihminen joka on saman pituinen mutta painaa esim. 55 kiloa ja on siis ihan normaalipainoinen. Mulla on 10 kiloa liikaa ja tälläiset esimerkit vie kaiken motivaation yrittää laihtua. Mitä toivoa on muka laihtua jos jo nuo mitat edellyttävät noin kovaa kalorien rajoitusta.

Vierailija
146/146 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1lämmin ateria päivässä.

Paljon kahvia ja tupakkaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi