Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Läski kysyy, mitä normaalit ihmiset syö?

Vierailija
30.12.2014 |

Hei!

Minä olen pitkän linjan läski, siis en muista aikaa jolloin olisin ollut normaalipainoinen? Vanhempani ovat sellaisia "riisitikkuja" jotka eivät liho millään ja jo lapsesta asti ovat kuvitelleet minun olevan samanlainen ja on syöty sipsiä ja karkkia ja läskiä on vaan tullut. Jossain teini-ikäisenä tuli kasvupyrähdys mikä vei paljon kiloja mennessään, mutta kun oli tottunut olemaan se läski, olin n.60 kiloisenakin se läski ja niinpä kohta mittarissa oli 100.

Painan tälläkin hetkellä kahden ihmisen verran, vaikka en ole raskaana ;-) En ole tekemässä mitään "selkärangatonta" lupausta laihduttaa 1.1.15 alkaen vaan olen kypsytellyt tässä isompaa elämänmuutosta. Nyt olen jo jättänyt sokereita vähemmälle mutta työssäkäyvänä perheenäitinä en ajatellutkaan alkaa millekään "dieetille". En karppaamaan, en larppaamaan en kurppaamaan. Vaan että koko perhe voisi syödä samaa ruokaa.

Haluaisin oppia syömään ihan normaalisti. Siksi tässä mietinkin, mitä normaalit ihmiset syövät? Voisiko joku kirjoittaa esimerkin kaikista päivän ruuista, joita syö? Eikä mitään provoja, että koko päivän ateria on "omena" vaan tiedän, että te syötte mutta mitä? Ajattelin, että jos söisin kuten normaalit ihmiset, saisin siitä mallin ihan tavalliselle ruokailutavalle ja liikuntaa & vedenjuontia lisäämällä voisin jopa saavuttaa jotain.

Olen kokeillut joskus laihduttaa ja 10kg lähtikin heittämällä, kun nesteet tirisi ja jätin kaikki rasvat pois. Se 10kg tuli kuitenkin heti takaisin, kun en osannutkaan käyttää rasvaa fiksusti ja kohta oltiin taas pitsalinjalla. Tiedän myös konseptin: syö vähemmän kuin kulutat mutta kun on tottunut vetämään "ämpärillisen" safkaa, vatsa ei täyty "lasillisesta" ja sitten ollaan taas oravanpyörässä -> nälkä -> kiukuttaa -> syön -> kiukuttaa -> syön lisää jne.

Omia lapsiani en ikinä päästä läskiintymään. He ovat todella liikkuvaisia ja kannustan heitä liikkumaan ja yritän itse lähteä mukaan pelaamaan jalista ym. mutta kun kunto loppuu! Mutta hiljaa hyvä tulee :) Lapset syö tosi vähän, tykkäävät kasviksista eikä meillä mussuteta karkkia joka päivä, joten heidän osalta en ole huolissani, vaan tästä omasta kuosistani. Ravintoterapeutille tai pt:n palkkaamiseksi ei ole varaa, siksi yritän pärjätä omillani ja keksiä minulle sopivat kuviot :)

KERTOKAA: Mitä normaalipainoiset ihmiset syövät päivässä?

Kommentit (146)

Vierailija
1/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea kaikkia, mutta mielestäni ihmiset syövät tosi vähän. Miten vähän te oikein liikutte, kun tulette noin vähällä toimeen? Itselläni neljä lasta ja olen painanut saman verran 15-vuotiaasta saakka. Syön aina aamupalan, esim.puuroa tai mysliä maidolla ja marjoilla, lisäksi välillä leipää. Pelkkä puuro pitää nälän poissa ehkä kaksi tuntia. Syön kaksi lämmintä ateriaa, joista toinen koululounas. Kaikki tietävät kertomattakin mitä siellä tarjotaan ( peruskoulussa siis). Välipalaa en yleensä syö, mutta iltaruokana taas ihan tuhti annos. Meillä perusruokaa ovat kotimaiset juurekset ja lisukkeena kana, kala tai liha. Tai sitten makaronia tai riisiä. Syön isoja annoksia, siis lautanen täynnä, lihaa vähemmän, kasviksia puoli lautasta. Illalla syön sitten vielä nälän mukaan yleensä muutaman leivän juustolla, salaatilla ym, rahkaa, jogurttia tai smoothieta. Ei kuitenkaan ikinä esim.pelkkä jogurtti. Viikonloppuisin syön n.1/2litraa jäätelöä tai pussillisen karkkia, ehkä kerran viikossa tai kahdessa kokonaisen pizzan, jaksan helposti.Käyn vaa'alla ehkä kaksi kertaa vuodessa ja aina se näyttää saman 59kg, pituutta 168cm. Harrastan liikunta 3-6krt/vko, olen aina harrastanut. Hiihtoa, crossfitiä, juoksua jne. Lapset syövät myös reiluja annoksia ka karkkia kerran viikossa, yksikään ei ole ollut ikinä ylipainoinen.

Vierailija
2/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 08:51"]Hei!

Minä olen pitkän linjan läski, siis en muista aikaa jolloin olisin ollut normaalipainoinen? Vanhempani ovat sellaisia "riisitikkuja" jotka eivät liho millään ja jo lapsesta asti ovat kuvitelleet minun olevan samanlainen ja on syöty sipsiä ja karkkia ja läskiä on vaan tullut. Jossain teini-ikäisenä tuli kasvupyrähdys mikä vei paljon kiloja mennessään, mutta kun oli tottunut olemaan se läski, olin n.60 kiloisenakin se läski ja niinpä kohta mittarissa oli 100.

Painan tälläkin hetkellä kahden ihmisen verran, vaikka en ole raskaana ;-) En ole tekemässä mitään "selkärangatonta" lupausta laihduttaa 1.1.15 alkaen vaan olen kypsytellyt tässä isompaa elämänmuutosta. Nyt olen jo jättänyt sokereita vähemmälle mutta työssäkäyvänä perheenäitinä en ajatellutkaan alkaa millekään "dieetille". En karppaamaan, en larppaamaan en kurppaamaan. Vaan että koko perhe voisi syödä samaa ruokaa.

Haluaisin oppia syömään ihan normaalisti. Siksi tässä mietinkin, mitä normaalit ihmiset syövät? Voisiko joku kirjoittaa esimerkin kaikista päivän ruuista, joita syö? Eikä mitään provoja, että koko päivän ateria on "omena" vaan tiedän, että te syötte mutta mitä? Ajattelin, että jos söisin kuten normaalit ihmiset, saisin siitä mallin ihan tavalliselle ruokailutavalle ja liikuntaa & vedenjuontia lisäämällä voisin jopa saavuttaa jotain.

Olen kokeillut joskus laihduttaa ja 10kg lähtikin heittämällä, kun nesteet tirisi ja jätin kaikki rasvat pois. Se 10kg tuli kuitenkin heti takaisin, kun en osannutkaan käyttää rasvaa fiksusti ja kohta oltiin taas pitsalinjalla. Tiedän myös konseptin: syö vähemmän kuin kulutat mutta kun on tottunut vetämään "ämpärillisen" safkaa, vatsa ei täyty "lasillisesta" ja sitten ollaan taas oravanpyörässä -> nälkä -> kiukuttaa -> syön -> kiukuttaa -> syön lisää jne.

Omia lapsiani en ikinä päästä läskiintymään. He ovat todella liikkuvaisia ja kannustan heitä liikkumaan ja yritän itse lähteä mukaan pelaamaan jalista ym. mutta kun kunto loppuu! Mutta hiljaa hyvä tulee :) Lapset syö tosi vähän, tykkäävät kasviksista eikä meillä mussuteta karkkia joka päivä, joten heidän osalta en ole huolissani, vaan tästä omasta kuosistani. Ravintoterapeutille tai pt:n palkkaamiseksi ei ole varaa, siksi yritän pärjätä omillani ja keksiä minulle sopivat kuviot :)

KERTOKAA: Mitä normaalipainoiset ihmiset syövät päivässä?
[/quote]
Aamupala: rahka
Lounas: tonnikalasalaatti, rasvaton ja hiilihydraatiton
Päivällinen: kananmuna

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siis reiluja annoksia karkkia vaan reiluja annoksia JA karkkia kerran viikkoon :-)

Korjaus äsköiseen

Vierailija
4/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 12:35"]Makeat herkut ovat minun heikkouteni. Suklaata tms. tulee napsaistua käytännössä joka päivä. Tykkään myös syödä isoja annoskokoja ruokaa. Olen kuitenkin pysynyt koko aikuisikäni normaalipainoisena (BMI 23).

En laske tarkkaan kaloreita, mutta olen jonkin verran kaloritietoinen, niin että tiedän, kuinka paljon päivän mittaan suurin piirtein syön. Kaltaiseni nelikymppinen nainen kuluttaa päivässä noin 2000 kaloria. Sen verran suurin piirtein syön varmaan, koska olen samassa painossa pysynyt viimeiset 15 vuotta (parikymppisenä olin vähän kevyempi). Koska tykkään syödä isoja annoksia, syön paljon kasviksia ja hedelmiä lämpimän ruoan lisäksi ja välipaloina. Joka aamu ja usein myös iltapalaksi syön kaurapuuroa. Se pitää hyvin nälkää, ja sitä voi myös maustaa marjoilla, rahkoilla, miksei vähän sokerillakin, jos ei muuten maistu. Kun ruokavalion perusta on kunnossa, mukaan mahtuu niitä herkkujakin kohtuullisessa määrin. Lisäksi harrastan säännöllisesti kevyttä liikuntaa.

Kannattaa rakentaa itselle sopiva dieetti miettien mistä tykkäät (=et ole valmis luopumaan) ja mitkä lihottavat ruoat tai ruokailutavat voisit jättää pois.
[/quote]

Olet kyllä tuosta kulutuksesta väärässä, ikäisesi istumatyötä tekevän naisen peruskulutus on reilusti alle 2000 kcal. Tietysti reipas liikunta voi nostaa sen tuohon 2000:een, mutta sen pitää olla päivittäistä ja aika tehokasta (esim juoksu). Mutta eipä 23 ole myöskään erityisen matala BMI.

Vierailija
5/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala maustamationjogurtti ja sinne sekaan mitä kaapeista löytyy esim. Marjoja, hedelmiä, hunajaa, pähkinöitä, siemeniä jne. Ruoaksi tein itse hernekeiton, herneitä, sipulia ja kasvislientä. Toisena ruokana taco salaattia, eli rehuja ja jauhelihaa tacomausteella. iltapalaksi mustikka mansikka mannapuuro, mustikka ja mansikkamehua, tummia mannahiutaleita, hunajaa, pakaste mansikka ja mustikkaa, sekä pähkinäsekoitusta päälle. Kuulostaa ehkä vähän hassulta, mutta omaa painonhallintaani auttoi, että tein periaatteesa melko epäterveellisiä vehnä juusto kinkkukierukoita pakkaseen, mulla on tapana liioitella leivän pällysteiden kanssa, erityisesti juuston, joten korvasin noilla leivät ja siinä oli etuna se, että ensinäkin olivat pienempiä kuin normaalit leipäsatsini, eivätkä ne kaivanneet lisätäytteitä, koska kaikissa oli passelimäärä juustoa jne, joten ei tullut liioiteltua.

Vierailija
6/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön usein, 2-3 tunnin välein, suht pieniä annoksia. Jos olen pidempään syömättä, tulee kauhea nälkä, syön liikaa ja sitten hirveän on paha olo ja kohta tuntuu että pitäisi taas syödä jotain. En siis päästä itseäni liian nälkäiseksi, koska muuten ahmin ja tekee mieli vain herkkuja.

En syö lihaa, enkä juuri maitotuotteitakaan. Siemeniä ja öljyjä käytän runsaasti.

Paino on vaihdellut 54-62 välillä, pituutta 181.

Vierailija
7/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä! Ei mulla muuta!

Vierailija
8/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 173 ja 54 kg. Syön vaihtelevasti. Tänään en ole syönyt vielä mitään. Yleensä päivällä syön jugurttia ja hedelmiä, yhden lämpimän aterian päivässä. En leipää juurikaan. Paljon vihanneksia ja hedelmiä. Joskus kyllä syön suklaata, pullia en koskaan, kun en tykkää. Pitsan voin silloin tällöin syödä, mutta sitten en jaksa muuta koko päivänä. Elimistöni pitää kuitupitoisesta, ei niinkään lihasta.

Vierailija
9/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 09:03"]

Riippuu vähän sun päivärytmistä, mut no itse opiskelen ja kilpaurheilen niin suunilleen tältä näyttää mun ruokavalio: Aamupala: veteen keitettyä kaurapuuroa, lisäksi banaani tai marjoja Vaihtoehtoisesti ruisleipä tai maitorahka puuron tilalle Lounas: paljon salaattia, 1/3 lautasesta kasvisruokaa, vesilasi riippuu monelta treenit, joskus syön suoraan koulun jälkeen eli klo 16 päivällisen, eli jotain samantyyppistä kun lounaaksi, perus kotiruokaa mut ei kuitenkaan välttämättä kasvisruokaa Treenien jälkeen palauttavana banaani Iltapalaksi jotain välipalatyyppistä kuten hedelmä, rahkaa, ruisleipä, jogurttia ym. Tää on siis vaan mun oma ruokavalio, ei tarvitse ottaa mallia! :-D

[/quote]

Ihmettelen, että miten tuollaisella ruokamäärällä kukaan jaksaa mitään kilpaurheilla. Varsinaista lounasruokaa on aivan liian vähän, vain 1/3 lautasellista, kun sitä pitäisi olla ainakin se 1/2 lautasellista.

Vierailija
10/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 13:59"]

[/quote]

BMI 16.48-18.92, sairasta.

Vierailija
11/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 09:16"]

Hyvä annoskoon mittari on oma nyrkki. Eli pääaterialla nyrkillinen proteiinia, nyrkillinen hiilaria ja kaksi nyrkillistämsalaattia.

[/quote]

Miten tuo nyrkillinen käytännössä mitataan? Otetaan x määrä ruokaa käteen ja puristetaan se nyrkkiin?

Vierailija
12/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 10:35"]

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 10:16"]

En lukenut vielä muita, vaan vastaan saman tien avaukseen, eli sori jos tulee toistoa:

Ensimmäinen kysymys on mun mielestä miten "normaait" ihmiset syövät, ei mitä.

Säännöllinen syöminen on minusta tärkeää. Pitää kuulostella itseään. Esim toisille maistuu mojova aamupala, toiset eivät halua syödä mitään aamulla, kuppi kahvia riittää. Kannattaa noudattaa omaa rytmiään enemmän kuin yleisiä suosituksia. 

Kannattaa myös katsoa miten johtavissa ruokakulttuureissa syödään. Euroopassa esim. Ranskassa, Italiassa, Espanjassa ja Kreikassa aamulla ja päivällä syödään aika vähän, illalla enemmän. Se voi olla sopiva ruokarytmi.  

Kannattaa syödä vain kun on nälkä ja lopettaa kun on kylläinen. Nälän ja kylläisyyden tunne tuntuu olevan aika monella hakusessa. Välipaloja ja erilaisia napostelujahan syödään usein tavan vuoksi (esim. iltapäivän pullakahvit työpaikalla, vaikka pelkkä kahvikuppi työkavereiden kanssa takaa saman lepohetken). 

Työstä ja sen vaatimasta energiakulutuksesta riippuu paljon. Istumatyötä sisätiloissa tekevä ihminen ei tarvitse välipaloja mihinkään muuhun kuin lihomiseen. 

Työstä ja perhetilanteesta riippuu onko päivän tärkein ja vankin lämmin ruoka lounas vai päivällinen. 

Jos lohduttaa ja palkitsee itseään ruualla ja makeilla/ suolaisilla/ rasvaisilla "herkuilla", kannattaa selvittää itselleen miksi tekee niin. Jos tuntee koko ajan tarvetta työntää suuhunsa jotakin, jos suun pitää koko ajan jauhaa, kannattaa mennä itseensä ja pohtia miksi näin on. 

Ja sitten: mitä "normaalit" iihmiset syövät.

Dieetit on turhia. Niiden avulla saavuteut tulokset eivät useinkaan kestä. Ne pakottavat ajattelemaan syömistä ja ruokaa jatkuvasti eikä se ole kovinkaan fiksu tapa käyttää aivojaan.

Me syömme vuodenaikojen mukaan, jotta voimme käyttää kotimaisia, kohtuuhintaisia raaka-aineita. Ei aina luonua, ei aina lähiruokaa, mutta niitäkin. 

Teemme melkein kaiken ruuan alusta asti itse, isoja eriä, pakastimeen, mikä helpottaa arkea (meitä on viisi). Pidämme kovasti ruuasta, mulle se on harrastuskin, joten sekä laittamiseen että syömiseen liittyy paljon mielihyvää ja iloa. 

Sokeri on turhaa. Hedelmissä ja vihanneksissa on ihan riittävästi sokeria. Kahviin sitä ei tarvitse laittaa jos on yhtään kiinnostunut kahvin mausta eli itse kahvista. Maut, niistä nauttiminen on tärkleää, se tekee syömisen kokmuksen täyteläisemmäksi ja lisää kylläisyyden tunnetta. Muista, että suuri osa makuaistia on hajuaistia, ruuan pitää tuoksua ja myös näyttää hyvältä. 

Monipuolinen ruoka: kalaa, lihaa, vihanneksia, juureksia, sieniä, riisiä, pastaa, leipää, papuja ja linssejä. Pajon vihreitä vihanneksia (erilaisia kaaleja, pinaattia, papuja, salaatteja ...). Hyviä mausteita: yrttejä, sitruunaa .... Mitä maukkaampaa ruoka on, sitä "täyttävämpää" eli tyydyttävämpää se on. Ei tarvitse mättää eikä ahmia, vaan voi nauttia ja lopettaa kun on kylläinen. 

Aikuinen ei juo limpparia eikä syö makeita "herkkuja" kuin juhlissa. Hedelmät ovart hyvä jälkiruoka arjessa. 

[/quote]

Tässä kirjoituksessa on paljon asiaa, näin elän itsekin vaikka sokerin kanssa on välillä vaikeaa - rakastan makeaa! Mutta kun tekee ruuan itse tietää mitä syö, ei terveellinen perusruoka lihota!

23

[/quote]

Tiedän mistä puhut, 23! :)

Olen entinen suklaa-addikti, olen myös ollut n. 30 kg ylipainoinen. Lopetin suklaan syönnin kuin seinään monta, monta vuotta sitten ja vieroitusoireet olivat aika hurjat. Silloin tajusin millaisia pommeja kaakovoi, rasva ja sokeri ovat aivoille. Yhdessä ja erikseen.  Nykyään voin jo nauttia tummasta suklaasta espresson kanssa ilman että repsahdan. Se jää siihen yhteen palaan. 

Mutta joo, varsinkin marraskuun pimeillä tekee todella rankasti mieli sokeria, mutta eihän kukaan anna muillekaan mieliteoilleen periksi. Joskus tekee mieli kumauttaa tyhmää työkaveria pesismailalla päähän, mutta sitä hillitsee itsensä. Aikuinen hillitsee itsensä. Vetää hedelmiä, laittaa teehen sitruunaa ja hunajaa, mitä kukakin keksii. 

Syöminen ja varsinkin ylensyöminen on aika monimutkainen psyykkinen ja emotionaalinen prosessi. Mulle tulee joulukiloja, toisille taas lomakiloja, mutta nehän katoavat kun palataan normaaliin arkeen. Mitä enemmän ihmisellä on ylipainoa, sitä varmempi olen siitä, että hänen pitäisi aloittaa asiaan puuttuminen korviensa välistä, ei mistään laihdutuskuurista. Kokemusta on.

Suomalaisessa kulttuurissa ei arvosteta nautintoja, niitä pidetään vähän syntisinä. Kuitenkin hyvä ruoka on ilo ja nautinto. Erilaiset, vuodenaikojen mukaan vaihtuvat maut, erilaisten ruokien suutuntumat samalla aterialla, tällaiset asiat vaikuttavat ruuan tyydyttävyyteen, jolloin sitä ei tarvitse ahmia eikä mättää. 

41

Vierailija
13/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 14:10"]

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 13:59"]

[/quote]

BMI 16.48-18.92, sairasta.

[/quote]

minulle luontainen paino, olen täysin terve. lääkärit monesti todenneet, että jotkut vain ovat luonnostaan laihempia. syön enemmän kuin mieheni ja tällaisena pysyn. kaikki sukulaiseni ovat myös samanlaisia.

että se siitä.

Vierailija
14/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 14:21"]

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 10:35"]

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 10:16"]

En lukenut vielä muita, vaan vastaan saman tien avaukseen, eli sori jos tulee toistoa:

Ensimmäinen kysymys on mun mielestä miten "normaait" ihmiset syövät, ei mitä.

Säännöllinen syöminen on minusta tärkeää. Pitää kuulostella itseään. Esim toisille maistuu mojova aamupala, toiset eivät halua syödä mitään aamulla, kuppi kahvia riittää. Kannattaa noudattaa omaa rytmiään enemmän kuin yleisiä suosituksia. 

Kannattaa myös katsoa miten johtavissa ruokakulttuureissa syödään. Euroopassa esim. Ranskassa, Italiassa, Espanjassa ja Kreikassa aamulla ja päivällä syödään aika vähän, illalla enemmän. Se voi olla sopiva ruokarytmi.  

Kannattaa syödä vain kun on nälkä ja lopettaa kun on kylläinen. Nälän ja kylläisyyden tunne tuntuu olevan aika monella hakusessa. Välipaloja ja erilaisia napostelujahan syödään usein tavan vuoksi (esim. iltapäivän pullakahvit työpaikalla, vaikka pelkkä kahvikuppi työkavereiden kanssa takaa saman lepohetken). 

Työstä ja sen vaatimasta energiakulutuksesta riippuu paljon. Istumatyötä sisätiloissa tekevä ihminen ei tarvitse välipaloja mihinkään muuhun kuin lihomiseen. 

Työstä ja perhetilanteesta riippuu onko päivän tärkein ja vankin lämmin ruoka lounas vai päivällinen. 

Jos lohduttaa ja palkitsee itseään ruualla ja makeilla/ suolaisilla/ rasvaisilla "herkuilla", kannattaa selvittää itselleen miksi tekee niin. Jos tuntee koko ajan tarvetta työntää suuhunsa jotakin, jos suun pitää koko ajan jauhaa, kannattaa mennä itseensä ja pohtia miksi näin on. 

Ja sitten: mitä "normaalit" iihmiset syövät.

Dieetit on turhia. Niiden avulla saavuteut tulokset eivät useinkaan kestä. Ne pakottavat ajattelemaan syömistä ja ruokaa jatkuvasti eikä se ole kovinkaan fiksu tapa käyttää aivojaan.

Me syömme vuodenaikojen mukaan, jotta voimme käyttää kotimaisia, kohtuuhintaisia raaka-aineita. Ei aina luonua, ei aina lähiruokaa, mutta niitäkin. 

Teemme melkein kaiken ruuan alusta asti itse, isoja eriä, pakastimeen, mikä helpottaa arkea (meitä on viisi). Pidämme kovasti ruuasta, mulle se on harrastuskin, joten sekä laittamiseen että syömiseen liittyy paljon mielihyvää ja iloa. 

Sokeri on turhaa. Hedelmissä ja vihanneksissa on ihan riittävästi sokeria. Kahviin sitä ei tarvitse laittaa jos on yhtään kiinnostunut kahvin mausta eli itse kahvista. Maut, niistä nauttiminen on tärkleää, se tekee syömisen kokmuksen täyteläisemmäksi ja lisää kylläisyyden tunnetta. Muista, että suuri osa makuaistia on hajuaistia, ruuan pitää tuoksua ja myös näyttää hyvältä. 

Monipuolinen ruoka: kalaa, lihaa, vihanneksia, juureksia, sieniä, riisiä, pastaa, leipää, papuja ja linssejä. Pajon vihreitä vihanneksia (erilaisia kaaleja, pinaattia, papuja, salaatteja ...). Hyviä mausteita: yrttejä, sitruunaa .... Mitä maukkaampaa ruoka on, sitä "täyttävämpää" eli tyydyttävämpää se on. Ei tarvitse mättää eikä ahmia, vaan voi nauttia ja lopettaa kun on kylläinen. 

Aikuinen ei juo limpparia eikä syö makeita "herkkuja" kuin juhlissa. Hedelmät ovart hyvä jälkiruoka arjessa. 

[/quote]

Tässä kirjoituksessa on paljon asiaa, näin elän itsekin vaikka sokerin kanssa on välillä vaikeaa - rakastan makeaa! Mutta kun tekee ruuan itse tietää mitä syö, ei terveellinen perusruoka lihota!

23

[/quote]

Tiedän mistä puhut, 23! :)

Olen entinen suklaa-addikti, olen myös ollut n. 30 kg ylipainoinen. Lopetin suklaan syönnin kuin seinään monta, monta vuotta sitten ja vieroitusoireet olivat aika hurjat. Silloin tajusin millaisia pommeja kaakovoi, rasva ja sokeri ovat aivoille. Yhdessä ja erikseen.  Nykyään voin jo nauttia tummasta suklaasta espresson kanssa ilman että repsahdan. Se jää siihen yhteen palaan. 

Mutta joo, varsinkin marraskuun pimeillä tekee todella rankasti mieli sokeria, mutta eihän kukaan anna muillekaan mieliteoilleen periksi. Joskus tekee mieli kumauttaa tyhmää työkaveria pesismailalla päähän, mutta sitä hillitsee itsensä. Aikuinen hillitsee itsensä. Vetää hedelmiä, laittaa teehen sitruunaa ja hunajaa, mitä kukakin keksii. 

Syöminen ja varsinkin ylensyöminen on aika monimutkainen psyykkinen ja emotionaalinen prosessi. Mulle tulee joulukiloja, toisille taas lomakiloja, mutta nehän katoavat kun palataan normaaliin arkeen. Mitä enemmän ihmisellä on ylipainoa, sitä varmempi olen siitä, että hänen pitäisi aloittaa asiaan puuttuminen korviensa välistä, ei mistään laihdutuskuurista. Kokemusta on.

Suomalaisessa kulttuurissa ei arvosteta nautintoja, niitä pidetään vähän syntisinä. Kuitenkin hyvä ruoka on ilo ja nautinto. Erilaiset, vuodenaikojen mukaan vaihtuvat maut, erilaisten ruokien suutuntumat samalla aterialla, tällaiset asiat vaikuttavat ruuan tyydyttävyyteen, jolloin sitä ei tarvitse ahmia eikä mättää. 

41

[/quote]

Jep. Meillä on aina rakastettu ruualla ja silti olemme normaalipainoisia kaikki. Hyvän ruuan ei tarvitse edes maksaa paljon mutta perheen ja ystävien seurassa maistuu erinomaiselta. Ruokaa syödään hitaasti ja nautiskellen, se ei ole koskaan vain vatsan täytettä. 

Olen iloinen kun nyt saa kaupoista halvempiakin ruhonosia (ennen suomalaisissa lehmissäkin oli vain 3 osaa: file, paisti ja jauheliha:D) joista saa ihania täyttäviä mutta kevyitä ja terveellisiä patoja. Uunijuureksiin olemme hurahtaneet täysin!

Lomilla tulee se pari kiloa mutta esim joulukilot on jo karistettu tähän päivään mennessä, mitä niitä säilömään!

23

Vierailija
15/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 13:38"]

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 12:35"]Makeat herkut ovat minun heikkouteni. Suklaata tms. tulee napsaistua käytännössä joka päivä. Tykkään myös syödä isoja annoskokoja ruokaa. Olen kuitenkin pysynyt koko aikuisikäni normaalipainoisena (BMI 23). En laske tarkkaan kaloreita, mutta olen jonkin verran kaloritietoinen, niin että tiedän, kuinka paljon päivän mittaan suurin piirtein syön. Kaltaiseni nelikymppinen nainen kuluttaa päivässä noin 2000 kaloria. Sen verran suurin piirtein syön varmaan, koska olen samassa painossa pysynyt viimeiset 15 vuotta (parikymppisenä olin vähän kevyempi). Koska tykkään syödä isoja annoksia, syön paljon kasviksia ja hedelmiä lämpimän ruoan lisäksi ja välipaloina. Joka aamu ja usein myös iltapalaksi syön kaurapuuroa. Se pitää hyvin nälkää, ja sitä voi myös maustaa marjoilla, rahkoilla, miksei vähän sokerillakin, jos ei muuten maistu. Kun ruokavalion perusta on kunnossa, mukaan mahtuu niitä herkkujakin kohtuullisessa määrin. Lisäksi harrastan säännöllisesti kevyttä liikuntaa. Kannattaa rakentaa itselle sopiva dieetti miettien mistä tykkäät (=et ole valmis luopumaan) ja mitkä lihottavat ruoat tai ruokailutavat voisit jättää pois.

[/quote] Olet kyllä tuosta kulutuksesta väärässä, ikäisesi istumatyötä tekevän naisen peruskulutus on reilusti alle 2000 kcal. Tietysti reipas liikunta voi nostaa sen tuohon 2000:een, mutta sen pitää olla päivittäistä ja aika tehokasta (esim juoksu). Mutta eipä 23 ole myöskään erityisen matala BMI.

[/quote]

23 on normaali BMI (normaali on välillä 20-25). Aloittaja ei käsittääkseni halunnut mallinmittoihin vaan NORMAALIPAINOISEKSI. Kyllä ainakin minä 60-kiloisena BMI:llä 23 kulutan tuon 2000 kaloria päivässä, koska en ole lihonut, vaikka syön tuon verran. Liikuntaa tulee toki jonkin verran säännöllisesti (=päivittäin) harrastettua, muttei kovin usein varsinaisesti hengästyttävää hikiliikuntaa vaan sellaisia peruskuntoa ja varmaan myös aineenvaihduntaa ylläpitäviä kävely- ja pyörälenkkejä jne. Luulen, että tämä on minulle luonteva paino, jossa pysyn helposti. Olen siihen myös tyytyväinen. On sopivasti muotoja ja selvästi erottuva vyötärö. Mahasta saa kyllä makkaran käteen, kun kouraisee. :-) Varmaan ikä ja lasten saaminen on muuttanut suhtautumisen omaan kehoon lempeämmäksi: se on terve ja toimii.

Vierailija
16/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen normaalipainoinen mutta olen viimeisen vuoden tehnyt elämäntaparemonttia tavallisen ruuan suhteen. Ensin päätin että en ota ruokaa lisää. Yleensä siis söin annoksen ja sitten santsasin vielä vähän päälle, niin että olo oli vähän liian kylläinen. Syön ruualla leipää vain jos ruoka on keittoa. Sitten kun opin siihen että yksi annos riittää, niin pienensin annosta hieman. Tätä opetellessa meni valehtelematta yli puoli vuotta. Siis siihen että ei tarvinnut aina ruualla iskostaa mieleen, että tämä riittää, en tarvitse enempää. 

Joulun aikana olenkin sitten syönyt ihan liikaa joka sorttia ja napostellut päälle. Joudun totuttelemaan uudestaan normaaliin ruokailuun...

Vierailija
17/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

41 vielä viimeisen kerran :)

Kun tässä ja muissa palstan monissa ylipainoon liittyvissä ketjuissa ihmiset kertovat milllaisia määriä he syövät mitäkin, niin se on aina ihmetyttänyt minua. Mittaavatko he syömänsä ruuan, kuinka monta desiä tai grammaa? Miten mittaaminen esim työpaikkaruokalassa käy? Mistä mittaamisen tarve syntyy, siis että 150 g lohta tai 1,5 dl puuroa? Mä laitan ihan randomina aamiaiskulhooni jugurttia, rahkaa ja mustikkahilloa sillä lusikalla mikä osuu käteen, maistelen ja tuunaan makua jos on tarvis. Minulla ei ole kuitenkaan pienintäkään hajua siitä kuinka monta desiä annos on. Jos en jaksa syödä kaikkea, vedän kipon päälle kelmun ja syön illalla loput. Aamupuuron keitän viidelle ja mittaan vesilasilla veden ja kaurahiutaleiden suhteen, mutta en ole koskaan kaatanut valmista puuroa desimitan kautta lautasille.

Valaiskaa!

Vierailija
18/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätevin tapa "pienentää vatsalaukkua", eli vähentää annoskokoja ja laihtua ilman tahdonvoimaa on todella säännöllinen syöminen.

Pari viikkoa syödään terveellisiä aterioita tasan neljän tunnin välein. (Esim. aamiainen 7:00, lounas 11:00, hedelmä ja jugurtti 15:00, päivällinen 19:00, jos klo 23:00 on vielä hereillä, hedelmä tai vaikka ruisleipä.) Syömisen ajankohdista saa joustaa päivittäin vaikka kuinka, neljän tunnin väliajasta ei. Jos aterioita ei jätä väliin, niiden välissä ei enää muutaman päivän päästä ole nälkä.

Tämä tosin ei missään nimessä sovi, jos annoskoot haluaa pitää suurina tai aterioita haluaa jättää väliin. Ahmimishalu katoaa ainakin minulla muutamassa päivässä, ja suurista annoksista alkaa tulla ähky. 

Vierailija
19/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon 167/47 ja yleensä ruokailen näin: aamulla klo 7 kahvikuppi ja ruisleipä, lounaalla n. Klo 12 lounas mitä ikinä tarjotaankin, salaattia, maitolasi, vesilasi ja leipää. Kotiin tullessa noin kello 17 leipä ja esim joku jugurtti. Vettä. Illalla jos on nälkä jotain pientä, esim. Leipä juustoineen yms mutta joskus ei mitään. Aika paljonhan mulla on leipää, että siinä voisin skarpata ensi vuonna. Herkkuja syön periaatteella jos tekee mieli ostan esim. Irtokarkkeja sen verran että himo lähtee eli yleensä joku 50g riittää. Ei tarvitse mättää 300 grammaa. Suklaasta en välitä ja jos sipsiä himottaa ostan 70g pikku pussin ja dippi. Siitä tulen jo ihan täyteen. Syön lopun dipin kasvisten kanssa. Kalorit eivät ikinä pauku yli 2000kcal/päivä.

Vierailija
20/146 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 14:46"]41 vielä viimeisen kerran :)

Kun tässä ja muissa palstan monissa ylipainoon liittyvissä ketjuissa ihmiset kertovat milllaisia määriä he syövät mitäkin, niin se on aina ihmetyttänyt minua. Mittaavatko he syömänsä ruuan, kuinka monta desiä tai grammaa? Miten mittaaminen esim työpaikkaruokalassa käy? Mistä mittaamisen tarve syntyy, siis että 150 g lohta tai 1,5 dl puuroa? Mä laitan ihan randomina aamiaiskulhooni jugurttia, rahkaa ja mustikkahilloa sillä lusikalla mikä osuu käteen, maistelen ja tuunaan makua jos on tarvis. Minulla ei ole kuitenkaan pienintäkään hajua siitä kuinka monta desiä annos on. Jos en jaksa syödä kaikkea, vedän kipon päälle kelmun ja syön illalla loput. Aamupuuron keitän viidelle ja mittaan vesilasilla veden ja kaurahiutaleiden suhteen, mutta en ole koskaan kaatanut valmista puuroa desimitan kautta lautasille.

Valaiskaa!

[/quote]

No jos on joskuskaan laskenut kaloreita/punninut ruokiaan niin siitä kehittyy aika hyvä näppituntuma... Itse lasken aina kalorit suurin piirtein, koska mutu tuntumani on niin huono että ylen- tai alisyön aina jos en laske.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan