Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mittava tuomio äidille, joka jätti 5-vuotiaan tunniksi yksin kotiin. Linkki

Vierailija
17.10.2021 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39084135-0fec-4608-b4ab-dcb4995c829c
Ihan siis oikein, että tuo on rngaistavaa, mutta kamalan korkea tuomio suhteessa vaikka pahoinpitelyyn.

Mieheni oli 5-vuotiaasta öisinkin ykisn kotona, kun leski-isällään oli vuorotyö. Ei tehnyt kyllä hyvää miehelleni. Hänestä tuli liiankin itsenäinen. Sanoi, että alkuun vähän pelotti, mutta äkkiä oppi olemaan.

Kommentit (341)

Vierailija
301/341 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan muu ole kasvanut maalla? Silloin, kun olin vielä niin nuori, ettei tarvinnut herätä aamulla pellolle, sain jäädä nukkumaan ja vanhemmat meni töihinsä. Leikit sai keksiä itse ja sisarusten kanssa ja kyllä me kaikkea keksittiinkin. Olisi ollut tosi outo ajatus, että äiti olisi ollut meidän kanssa leikkimässä. Ikinä ei ollut turvaton olo. Lapsuus oli vapaa, onnellinen ja turvallinen.

Tämä on vähän ot tähän tapaukseen, jossa vanhempi jättää lapsen yksin yöllä, lähtee baariin ja humaltuu. Mutta ei mun mielestä yksinolo sinänsä aiheuta traumoja tuon ikäiselle.

Vierailija
302/341 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä jotkut jaotelleet "pahoihin yksinhuoltajiin" ja "hyviin perheisiin". Kumpaan mun lääkärivanhemmat kuuluu? Kasvattivat monta fiksua lasta, hyvin itsenäisesti olimme ja kuljimme pienestä saakka. 5-vuotiaana huitelin yksin omalla pihalla ja kävin kavereillakin jonne piti vähän kävellä, autotietä en saanut ylittää. Olemmeko roskaa vai parempaa väkeä?

Jättivätkö teidät yöksi yksin, kun lähtivät juomaan? 

Ei tosiaan. Ei kaikki ole juoppoja.

Mä olin yksin kotona äidin ja isän ollessa töissä tai asioilla.

Mutta ympärillä oli tuttu kerrostalo, aina oli puhelimen vieressä numerot.

Lisäksi yksinolo ei ole hylkäämistä, kun varmistetaan että ruokaa on ja tiedät suunnilleen milloin muut tulee kotiin.

Siinä ei ole mitään draamaa, vaan normaalia elämää.

Nää joidenkin fantasiat tulipaloista ja roskia viedessä ovat ihan huvittavia!

Oletteko muistaneet pelätä sitä mahdollisuutta, että yhäiti kuolee kotona ollessaan lapsen kanssa, tai sattuu onnettomuus ym?

Tosiaan näitä (epä) mahdollisia katastrofi tilanteteita voi hyvällä mielikuvituksella tai sopivan neuroottisella luonteenlaadulla keksiä vaikka satoja ja vaikka olisi varautunut kaikkiin mahdollisiin, jotain voi sattua.

No ei kukaan oikeasti näitä asioita pelkää, ne on vain esimerkkejä, joita käytetään kun halutaan kertoa, että ei ole ok jättää pientä lasta yksin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/341 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuomio on aika vähäpätöinen asia sen rinnalla jos saa kaupan päälle sossutantat kimppuunsa "rakentavan" perhetyön merkeissä.

Vierailija
304/341 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan muu ole kasvanut maalla? Silloin, kun olin vielä niin nuori, ettei tarvinnut herätä aamulla pellolle, sain jäädä nukkumaan ja vanhemmat meni töihinsä. Leikit sai keksiä itse ja sisarusten kanssa ja kyllä me kaikkea keksittiinkin. Olisi ollut tosi outo ajatus, että äiti olisi ollut meidän kanssa leikkimässä. Ikinä ei ollut turvaton olo. Lapsuus oli vapaa, onnellinen ja turvallinen.

Tämä on vähän ot tähän tapaukseen, jossa vanhempi jättää lapsen yksin yöllä, lähtee baariin ja humaltuu. Mutta ei mun mielestä yksinolo sinänsä aiheuta traumoja tuon ikäiselle.

Kyllä, maalla olen kasvanut. On täysin eri asia olla yksin kuin leikkiä yksin. Meillä äiti oli navetassa tai pellolla, me juostiin sinne missä äiti oli, jos jotakin syytä oli.

Vierailija
305/341 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse viihdyin lapsena hyvinkin yksin, mutta en ole pitkästi yli viisikymppisenä unohtanut sitä kauhun tunnetta, mikä tuli, kun jouduimme 2- vuotiaan pikkusiskoni kanssa olemaan kahdestaan kotona tuntikausia illalla ja tämä tapahtui vain kerran ja olin 7-vuotias! Tilanne ei johtunut siitä, että äitini olisi lähtenyt ryyppäämään vaan hänestä riippumattomasta seikasta. Luulisi hidasälyisimpienkin ymmärtävän, ettei pieniä lapsia jätetä useaksi tunniksi yksin!

Vierailija
306/341 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin aikoinaan saanut moninkertaisesti pahemmat traumat jos en olisi voinut jättää 5-vuotiaana äitiäni huutamaan ihan keskenään ja häipyä olemaan yksin omassa rauhassani. Nykylapsista tulee täysin keskittymiskyvyttömiä jos heille ei anneta omaa yksinoloaikaa ollenkaan.

Vierailija
307/341 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä jotkut jaotelleet "pahoihin yksinhuoltajiin" ja "hyviin perheisiin". Kumpaan mun lääkärivanhemmat kuuluu? Kasvattivat monta fiksua lasta, hyvin itsenäisesti olimme ja kuljimme pienestä saakka. 5-vuotiaana huitelin yksin omalla pihalla ja kävin kavereillakin jonne piti vähän kävellä, autotietä en saanut ylittää. Olemmeko roskaa vai parempaa väkeä?

Joo, tuo on sitä parempaa, sivistyneempää, itsenäisyyttä, köyhien tai yh:den lapset taas traumatisoituu. Meistä normituloisten lapsista jotka sai leikkiä pihalla keskenään taas tuli ihan normaaleja. Toiset vaan tekee kaiken oikein ja toiset väärin, vaikka samasta asiasta olisikin kyse, mistä lähtien kaikille muka on ollut samat säännöt?

Vierailija
308/341 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan olleeni yksin lapsena useinkin.. Olisi ollut mahdottomuus, että äiti olisi kuljettanut lapsiaan mukanaan talvipakkasellakin kauppaan ja postiasioille pitkän lumisen polun ja tiet tämän taipaleen. Äiti ei ottanut minua eikä yleensä lapsia mukaan asioille, vaan jäimme aina isompien sisarusten hoiviin, mutta jos he oli koulussa, niin me pienimmät alle kouluikäiset oltiin keskenään. Äiti viipyi asioilla joskus useita tuntejakin. Onneksi sain kokea lapsuuteni vapauden viisikymmentäluvulla, silloin ei hörhöilty turhia.

Vierailija
309/341 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhumattakaan sitten siitä, että äiti on ollut _ryyppäämässä_. Ei sairaalassa, ei pikaisesti kauppa-asioilla ostamassa jotain välttämättömyystuotetta, ei edes töissä. Äiti on ollut kaverinsa kanssa ryypyllä ja lapsi on sen vuoksi joutunut itkemään hysteerisenä kauhuaan. En voi muuta sanoa, kuin että toivottavasti lapselle on löytynyt välittävä sijaisperhe. 

Eiköhän tilanne ole ollut se, että äiti muuttanut uuteen asuntoon ja kavereita/kaveri auttamassa muuttoa. Tavarat saatu sisään, niin äiti tarjonnut pari bisseä kaverille/kavereille muuttoavusta ja juonut sen kaksi itsekkin. Lapsi halunnut jo rankan päivän jälkeen nukkua ja menneet ulos puhumaan ja käyneet lyhyellä kävelylenkillä samassa. Valitettavasti lapsi herännyt välissä.

Kun äiti puhaltaa vielä puolenyön jälkeen 0,7 promillen lukemat niin ei niitä oluita todellakaan ole siinä muuton yhteydessä juotu! Ei missään kerros- tai rivitalossa muuteta puolenyön aikaan. Muutto on pitänyt olla hoidettuna jo viimeistään iltakymmeneltä. Jos se alkoholi tosiaan on juotu jo silloin niin äidin on pitänyt olla paljon kovemmassa kännissä että parin tunnin kuluttua on vielä 0,7 jäljelläkin.

Tuossa on käynyt niin että on oltu pihalla juttelemassa ja sitten on kaljan himo käynyt liian kovaksi. Pihalla tuli kylmä ja lähdettiin "kävelylenkille lämmittelemään"?? Just joo. Järkevintähän olisi ollut mennä kotiin lämpimään, mutta kun siellä ei ollut sitä kaljaa. Joten ei muuta kuin "kävelylenkille" lähimpään baariin ja siellä sitten mukavissa tunnelmissa on lipsahtanut vähän kuin "eihän lasta ollut tarkoitus jättää noin pitkäksi aikaa yksin"!

Ihan käsittämätöntä että vanhempi voi jättää viisivuotiaan yöllä yksin asuntoon joka on tälle täysin vieras ja tuntematon, ja jossa suurin osa tavaroista on vielä laatikoissa. Muutto on muutenkin ollut pienelle rankkaa, ja sitten vielä tuollainen trauma että herää oudossa paikassa, ja äitiä ei ole missään. Joutuu itkemään/huutamaan PUOLI TUNTIA ennen kuin apua soitetaan.

Huostaanhan tuo lapsi pitäisi ottaa koska äiti ei tosiaan ole tehtäviensä tasalla. 

Vierailija
310/341 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhumattakaan sitten siitä, että äiti on ollut _ryyppäämässä_. Ei sairaalassa, ei pikaisesti kauppa-asioilla ostamassa jotain välttämättömyystuotetta, ei edes töissä. Äiti on ollut kaverinsa kanssa ryypyllä ja lapsi on sen vuoksi joutunut itkemään hysteerisenä kauhuaan. En voi muuta sanoa, kuin että toivottavasti lapselle on löytynyt välittävä sijaisperhe. 

Eiköhän tilanne ole ollut se, että äiti muuttanut uuteen asuntoon ja kavereita/kaveri auttamassa muuttoa. Tavarat saatu sisään, niin äiti tarjonnut pari bisseä kaverille/kavereille muuttoavusta ja juonut sen kaksi itsekkin. Lapsi halunnut jo rankan päivän jälkeen nukkua ja menneet ulos puhumaan ja käyneet lyhyellä kävelylenkillä samassa. Valitettavasti lapsi herännyt välissä.

Jep. Täällä tottakai äidistä maalailtu joku juoppo, koska samassa yhteydessä mainittu sanat äiti ja olut.. mutta tässä on se todennäköisesti käynyt skenaario. Kaveri jäänyt juoruamaan ja oluet avattu fiksusti vasta kun lapsi mennyt nukkumaan.

Vierailija
311/341 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nämähän menivät kävelylle, etteivät herättäisi lasta.

Vierailija
312/341 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä muistan olleeni yksin lapsena useinkin.. Olisi ollut mahdottomuäus, että äiti olisi kuljettanut lapsiaan mukanaan talvipakkasellakin kauppaan ja postiasioille pitkän lumisen polun ja tiet tämän taipaleen. Äiti ei ottanut minua eikä yleensä lapsia mukaan asioille, vaan jäimme aina isompien sisarusten hoiviin, mutta jos he oli koulussa, niin me pienimmät alle kouluikäiset oltiin keskenään. Äiti viipyi asioilla joskus useita tuntejakin. Onneksi sain kokea lapsuuteni vapauden viisikymmentäluvulla, silloin ei hörhöilty turhia.

On ihan eri asia jättää lapsi sovitusti päiväsaikaan yksin kotiin kuin jättää se sinne yöllä yksin nukkumaan eikä lapsiparka herätessään tiedä miksi se äiti on kadonnut. Tietenkin pieni hätääntyy. Itse olen ihan aikuisenakin hätääntynyt siitä kun unettomuudesta kärsivä mieheni oli päättänyt lähteä ajelulle joskus aamukahdelta.  Ei viitsinyt halunnut herättää minua joten kun heräisin joskus puoli kolmelta vessaan tajusin ettei miestä ole missään. 

Vierailija
313/341 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä muistan olleeni yksin lapsena useinkin.. Olisi ollut mahdottomuäus, että äiti olisi kuljettanut lapsiaan mukanaan talvipakkasellakin kauppaan ja postiasioille pitkän lumisen polun ja tiet tämän taipaleen. Äiti ei ottanut minua eikä yleensä lapsia mukaan asioille, vaan jäimme aina isompien sisarusten hoiviin, mutta jos he oli koulussa, niin me pienimmät alle kouluikäiset oltiin keskenään. Äiti viipyi asioilla joskus useita tuntejakin. Onneksi sain kokea lapsuuteni vapauden viisikymmentäluvulla, silloin ei hörhöilty turhia.

On ihan eri asia jättää lapsi sovitusti päiväsaikaan yksin kotiin kuin jättää se sinne yöllä yksin nukkumaan eikä lapsiparka herätessään tiedä miksi se äiti on kadonnut. Tietenkin pieni hätääntyy. Itse olen ihan aikuisenakin hätääntynyt siitä kun unettomuudesta kärsivä mieheni oli päättänyt lähteä ajelulle joskus aamukahdelta.  Ei viitsinyt halunnut herättää minua joten kun heräisin joskus puoli kolmelta vessaan tajusin ettei miestä ole missään. 

Tässä suurin virhe olikin se, että eivät kertoneet että saattavat lähteä ulos ja olisi ollut hyvä pysyä omalla pihalla.

Vierailija
314/341 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39084135-0fec-4608-b4ab-dcb4995c829c

Vertailun vuoksi: Suuret ikäluokat jättivät alakouluikäiset ja yläkouluikäiset lapset yksin kotiin ja matkustivat kahdestaan kesämökille, Lapin lomalle ja etelänmatkalle. Suuret ikäluokat jättivät jopa alle kouluikäiset ja alakouluikäiset lapset lähes joka viikonloppu, päivähoidon ja koulun loma-ajat ja koko kesäksi mummolaan. Vanhat ja raihnaiset isovanhemmat hoitivat ilmaiseksi 24/7 lastenlapsia. Iso osa suurista ikäluokista hyväksyi ja hyväksyy edelleen lapseen kohdistuvan henkisen ja fyysisen kuritusväkivallan.

Miksi näistä teoista ei ole tuomittu ja tuomita rikostuomioita? Missä olivat lasten oikeudet 1960-, 1970- ja 1980-luvulla??? Nykyaikana 5-vuotiaan lapsen jättäminen tunniksi yksin kotiin on rikos ja tuo äidille mittavan tuomion. Kuinka ankara tuomio vanhemmille kuuluu lapsen jatkuvasta laiminlyönnistä ja kaltoinkohtelusta ja vanhemman vastuun laistamisesta? Paljonko vanhemmille tulee tuomiota lapseen kohdistuvasta kuritusväkivallasta, lapsen toistuvasta yksin kotiin jättämisestä ja lapsen hylkäämisestä mummolaan?

Vierailija
315/341 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittämätön tuomio. Ei ihme, ettei lapsia synny ja tulee syntymään yhä vähemmän, koska ihmisten tukiverkostot senkuin pienenevät. Omakotitalolaiset varokaa, ettei lapsenne leiki yksin pihalla. Ihan tavallistahan tämä oli vielä 90-luvulla.

Ei ollut tavallista 90-luvullakaan, että äiti lähtee ”lenkille” keskellä yötä ja jättää yksin 5-vuotiaan kertomatta mitään lapselle. Omat lapseni ovat syntyneet -95 ja -97. Ei olisi tullut mieleenikään häippästä keskellä yötä jonkin porukan kanssa ja jättää lapset keskenään. Se ei ole normaalia. Tietysti 5-vuotias lapsi hätääntyy, jos herää keskellä yötä ja hänet on hylätty yksin.

Minun poikani oli yksin 6-vuotiaana kauppareissujen ajan ja joka kerta kerroin tarkasti, minne lähden ja kauanko viivyn ja että naapurista voi pyytää apua, jos tulee hätä. Se oli valmistautumista koululaisen arkeen ja suunniteltua.

Vierailija
316/341 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 5-vuotias enkä kyllä jättäisi häntä yksin kotiin niin että poistun pihaltamme. Kyllä minä voin tehdä vaikka pihatöitä niin että lapsi leikkii yksin sisällä mutta jos hänelle tulisi hätä hänen täytyy tavoittaa minut.

Sama meillä. Niin kovaa kaljan himoa ei ole keskellä yötä kertaakaan, että olisin jättänyt lapseni yksin ja lähtenyt. Voin juoda pari, kun lapset ovat nukkumassa, mutta ikimaailmassa en lähtisi salaa kotoa keskellä yötä.

Vierailija
317/341 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän tätä täysin poliittisena päätöksenä ja tarkoitus on vain lyödä yksinhuoltajia. Tämä yksinhuoltajien syrjintä viranomaisten taholta menee aika ajoin vainoamiseksi. Niin kauan kun yhteiskunta ei järjestä yksinhuoltajille lastenhoitoapua tai rahaa lastenhoitoon niin tällainen on aivan vainoamista. Tämä oli nyt vaarallinen signaali nuorille naisille, että jos miehesi kuolee ja teillä on lapsia niin tulet joutumaan vaikeuksiiin viranomaisten kanssa.

Tällaista lastenhoitoapua voisi järjestää, koska siihen voisi käyttää sellaista valtion rahaa, joka ei ole keneltäkään pois, mutta sellainen raha on varattu joillekin toisille.

Vierailija
318/341 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi kuvitellakaan jättäväni 5-vuotiasta lastamme yksin kotiin pidemmäksi aikaa kuin roskisten vienti tai jonkun tavaran hakeminen esim. autosta pihalta. En ole tainnut kyllä joutua näidenkään asioiden takia jättämään lasta yksin. Jos roskis tulee täyteen, viedään se yhdessä. Jos roskis täyttyy kun lapsi on nukkumassa, niin kyllä se roskis aamuun malttaa odottaa. 

Lapsi ehkä pärjäisi hetken yksin jos olen tarkasti kertonut missä olen ja kauanko menee. Mutta nukkuvan lapsen yksin jättäminen on kyllä aika ikävä temppu, lapsi kun voi herätä ihan milloin tahansa ja hätääntyä kovasti. 

Meidän 5-vuotias on tosi omatoiminen ja itsenäinen, mutta selkeästi pelkää yksin jäämistä. 

Vierailija
319/341 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä menee nyt iloisesti sekaisin se, että äiti lähtee aamulla lasten nukkuessa pihatöihin/navettaan tutussa kodissa ja lapset tietää mistä äiti löytyy sekä se, että äiti jättää keskellä yötä lapsen yksin uuteen kotiin ja lähtee kännissä "kävelylle".

Ei näitä kahta voi verrata!!

Vierailija
320/341 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voisi kuvitellakaan jättäväni 5-vuotiasta lastamme yksin kotiin pidemmäksi aikaa kuin roskisten vienti tai jonkun tavaran hakeminen esim. autosta pihalta. En ole tainnut kyllä joutua näidenkään asioiden takia jättämään lasta yksin. Jos roskis tulee täyteen, viedään se yhdessä. Jos roskis täyttyy kun lapsi on nukkumassa, niin kyllä se roskis aamuun malttaa odottaa. 

Lapsi ehkä pärjäisi hetken yksin jos olen tarkasti kertonut missä olen ja kauanko menee. Mutta nukkuvan lapsen yksin jättäminen on kyllä aika ikävä temppu, lapsi kun voi herätä ihan milloin tahansa ja hätääntyä kovasti. 

Meidän 5-vuotias on tosi omatoiminen ja itsenäinen, mutta selkeästi pelkää yksin jäämistä. 

Miten lapsesi pärjää koulun aloituksen kanssa, jos et voi viedä edes roskista ilman häntä? Olisiko aika vähän löysätä?