Mittava tuomio äidille, joka jätti 5-vuotiaan tunniksi yksin kotiin. Linkki
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39084135-0fec-4608-b4ab-dcb4995c829c
Ihan siis oikein, että tuo on rngaistavaa, mutta kamalan korkea tuomio suhteessa vaikka pahoinpitelyyn.
Mieheni oli 5-vuotiaasta öisinkin ykisn kotona, kun leski-isällään oli vuorotyö. Ei tehnyt kyllä hyvää miehelleni. Hänestä tuli liiankin itsenäinen. Sanoi, että alkuun vähän pelotti, mutta äkkiä oppi olemaan.
Kommentit (341)
Olen 70-luvun lapsi maalta.
Ensimmäisen kerran sain olla iltapäivällä yksin kotona 7-vuotiaana. Meillä oli aina joku aikuinen kotona, sillä mummoni asui meillä ja kantoi päivisin hoitovastuun lapsista.
Tietysti liukuin ulkona paljon yksikseni. Leikin metsässä, ulkorakennuksissa, kävelin kylään naapuriin ja juostiin kaverin kanssa pitkin peltoja. Lapsuuteni oli hyvin vapaa, niinkuin siihen aikaa oli tapana.
Se ensimmäinen iltapäivä yksin kotona oli silti jännittävä, siitäkin huolimatta että nautin siitä yksin olemisen tunteesta.
On aivan eri asia olla suunnitellusti yksin kotona kuin herätä yöllä siihen että ketään ei olekaan kotona, ylläri ylläri.
Poliisit ylittivät oikeutensa tässä tapauksessa ja paljonko konstaapelit saivat sakkoa kotiruahan rikkomisesta tai sossun tantat?
itse ainakin ollu ton ikäsenä yksin kotona useasti ja huomaa kyllä millanen sekopää tullu kun vauvafoorumilla kirjottelee..
Tuo on klikkiotsikko aiheesta. Tuomioon varmasti vaikutti se, että tapaus sattui yöaikaan, äiti oli humalassa ja on vain äidin kertomus siitä kuinka pitkään hän oli poissa.
Tätä ei voi verrata siihen, että mamma vie roskiksen lapsen nukkuessa päiväuniaan.
Oon todella yllättynyt miten moni ihminen täällä puolustaa lapsen heitteillejättöä sillä, että ennenkin on tehty näin. Varmasti on tehty, onhan lapsia käytetty tehtaissakin tekemässä ne kaikkein vaarallisimmat työt ennen, ja teetetty 12 tunnin työpäiviä. Silti kenenkään mielestä se ei nykypäivänä olisi ok, vaikka ennen näin olisikin tehty. Ymmärrys lapsen kehityksestä ja etenkin psykologiasta on lisääntynyt vuosien varrella, ja siksi tiedetään että lapsi tarvitsee vanhemman turvaa ja huolenpitoa. Tiedetään, että 5-vuotiasta lasta ei saa jättää yksin kotiin ilman tietoa missä vanhempi on, se voi olla lapselle hyvinkin traumatisoiva kokemus. Nykyään tiedetään että kasvatusvastuu ja vastuu lapsen turvallisuudesta on vanhemmalla, ei lapsella itsellään.
Tuttu, nyt jo edesmennyt rouva, lähetettiin aikoinaan seitsemänvuotiaana ansiotyöhön lapsenlikaksi pienelle lapselle. Kertoi, että hädintuskin jaksoi lasta kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Oon todella yllättynyt miten moni ihminen täällä puolustaa lapsen heitteillejättöä sillä, että ennenkin on tehty näin. Varmasti on tehty, onhan lapsia käytetty tehtaissakin tekemässä ne kaikkein vaarallisimmat työt ennen, ja teetetty 12 tunnin työpäiviä. Silti kenenkään mielestä se ei nykypäivänä olisi ok, vaikka ennen näin olisikin tehty. Ymmärrys lapsen kehityksestä ja etenkin psykologiasta on lisääntynyt vuosien varrella, ja siksi tiedetään että lapsi tarvitsee vanhemman turvaa ja huolenpitoa. Tiedetään, että 5-vuotiasta lasta ei saa jättää yksin kotiin ilman tietoa missä vanhempi on, se voi olla lapselle hyvinkin traumatisoiva kokemus. Nykyään tiedetään että kasvatusvastuu ja vastuu lapsen turvallisuudesta on vanhemmalla, ei lapsella itsellään.
Onneksi näin on. Minun isäni kasvoi lähes ilman äitiä. Äitinsä lähti kaupunkiin tehtaaseen töihin, kun isäni oli 6 kk. Siihen aikaan työviikko oli 6 pv, eli käytännössä isän äiti kävi tapaamassa perhettään yhden päivän viikossa. Isäni isä oli maanviljelijä ja hoiti kunnolla työnsä, mutta pimeät talvet ryypiskeli. Isä on kertonut, että jos kotoa loppui ruoka tai tuli muu hätä, hän juoksi jo pikkupoikana pellon poikki kilometrin päähän isovanhempiensa luo. Välillä kovilla pakkasilla talo oli ollut niin kylmä, että likaämpäri jäätyi nurkassa yön aikana. Yksin ei saanut tulta sytyttää, joten jos isä oli jätetty yksin kotiin, hän juoksi hakemaan vanhan isoisänsä avuksi laittamaan tulet leivinuuniin. Kansakoulun 4. luokalla isän äiti oli viimein tehnyt päätöksen, että poika lähtee kaupunkiin, kun ei siitä pidetä hyvää huolta kotona maalla.
Minun isääni nuo kokemukset ovat vaikuttaneet vahvasti. Kun olin 15-17 ja aloin käydä diskossa, olin varmaan ainoa tyttö, jonka isä haki diskon takapihalta autolla kotiin. Tosin kelpasi se tarjottu kyyti usein myös minun ystävillekin. Meillä oli kotona aina ruokaa ja puhtaat vaatteet ja lasten kanssa keskusteltiin. Isä sanoi minulle elämänohjeeksi, kun aloin seurustella vakavammin, että lapsia älä sitten tee, jos ei ole niille aikaa ja että mikään ei ole niin tärkeää kuin antaa lapselle aikaa. Itse oli varmaankin jäänyt vaille omien vanhempiensa aikaa ja huomiota.
Ihan hyvä tuomio, mutta olisi kyllä saanut olla vähän kovempi.
Jos lähtee keskellä yötä kittaamaan kaljaa ja jättää lapsen yksin, vieläpä outoon, uuteen asuntoon, täytyy olla päästään vajaa. Harmi, että tuollainen nolla on lapsen edes saanut. Toivottavasti tuo lapsi jonain päivänä saa elämäänsä ihmisen, joka välittää ja pitää hänestä huolta.
Ja mikä ihme teitä vaivaa, jotka kerrotte tarinoita siitä, miten teidät on jätetty yksin joskus vuosikymmeniä sitten, kun isä/äiti on joutunut lähtemään töihin? Ei noilla tarinoilla ole mitään tekemistä tämän tapauksen kanssa, missä viinanhimoinen äiti on piittaamattomuuttaan hylännyt lapsensa.
Täällä on kyllä aivan käsittämättömiä kommentteja joiltakin. Verrataan 5- vuotiaan lapsen jättämistä yksin yöllä siihen, että äiti käy roskia viemässä lapsen nukkuessa. Onko teillä omia lapsia ( toivottavasti ei) Käyttekö aivan täysillä? Ja tietenkin pitää kommentoida: Nykyään sossutantat puuttuvat kaikkeen, jäkä jäkä. En minäkään saanut traumoja, vaikka 3-vuotiaana hoidin yksin 1-vuotiasta veljeäni ja vielä naapureidenkin lapsia. Etkö tosiaankaan?
Vierailija kirjoitti:
Olin 5v ja pikkusisko 4v kun isä sairastui vakavasti ja joutui sairaalaan ja sillävälin äiti joutui huolehtimaan kaikki maatilan työt aivan yksin. 90-luvulla tämä. Saatiin kodinhoitaja avuksi päivällä, mutta myöhään illalla ja varhain aamulla äidin oli pakko tehdä navetassa työt kun me oltiin nukkumassa. Työt kesti yli parikin tuntia putkeen. Itkuhälytin oli mukana mutta sanoi ettei sitä voinut koko ajan kuunnella eikä kuulla. Oltaisi varmaan jouduttu huostaanotetuksi nykyaikana???
Äitisi oli kuitenkin niin lähellä, että ison hädän hetkellä olisitte voineet turvautua häneen.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on kyllä aivan käsittämättömiä kommentteja joiltakin. Verrataan 5- vuotiaan lapsen jättämistä yksin yöllä siihen, että äiti käy roskia viemässä lapsen nukkuessa. Onko teillä omia lapsia ( toivottavasti ei) Käyttekö aivan täysillä? Ja tietenkin pitää kommentoida: Nykyään sossutantat puuttuvat kaikkeen, jäkä jäkä. En minäkään saanut traumoja, vaikka 3-vuotiaana hoidin yksin 1-vuotiasta veljeäni ja vielä naapureidenkin lapsia. Etkö tosiaankaan?
Tämä!
Moni valittaa äidin käytöksesta, joka ei ollut järkevää tietenkään. Itselle kyllä tuli vittuuntunut olo siitä että...
Missäs se isä on? Miksei poissaolevat lapsena kokonaan hylkäävät isät joudu kunnolla vastuuseen että tekee naisista yksinhuoltajia?!
Olen valitettavasti sitä mieltä että yksi syy että yksinhuoltajien lapsilla on kamalaa on se että isät pääsee niin herkästi kuin koira veräjästä. Olen nähnyt lähipiirissä jopa 4 tapausta miehistä jotka hoitaa eron jälkeen isän vastuut just sieltä mistä huvittaa, eikä ottaen kunnolla vastuuta. Kuka joutuu maksamaan miehenkin sähläyksestä hinnan? Nainen.
Mielestäni kaikissa näissä tapauksissa isille osa sakkomaksuista koska eivät ota vastuuta perheasioista. Lapsi on 2 ihmisen aikaansaama asia, se on yhteisvastuu.
Vierailija kirjoitti:
Mä tiedän yhden yh-äidin joka jatkuvasti jättää lapset keskenään ja lähtee miesystävänsä luokse toiselle paikkakunnalle. Toki siellä vanhin lapsista on teini, mutta nuorin on vasta vuoden vanha.
Tiedät mutta et puutu asiaan, miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 vuorotyöläistä ei voi tehdä lasta ellei ole hyvää tukiverkostoa, ei lapsia saa jättää iltavuoroiksi ja öiksi yksin. Tai sitten toisen on vaihdettava päivätyöhön.
No vuoropäiväkotejakin on. Mutta jos ei sellaista ole, niin ei tietenkään.
Ei ala-asteikäistäkään saa jättää illoiksi ja öiksi yksin. Iltis on klo 17.00 asti.
Totta. Silloin molemmat vanhemmat eivät voi tehdä vuorotyötä.
Tai sitten vanhemmat opettelevat sumplimaan työvuoronsa niin, ettei pieni lapsi jää illoiksi ja öiksi yksin, kuten suurin osa vuorotyötä tekevistä vanhemmista tekee.
On todella paljon työpaikkoja, missä työvuoroja ei voi sumplia. Työvuorot on silloin kun ne on listaan merkitty eikä niitä voi vaihtaa. Työnantaja vain sanoo, että vaihda työpaikkaa jos ei merkityt vuorot sovi. Eli puolison on pakko tehdä päivätyötä.
Vierailija kirjoitti:
Olin 5v ja pikkusisko 4v kun isä sairastui vakavasti ja joutui sairaalaan ja sillävälin äiti joutui huolehtimaan kaikki maatilan työt aivan yksin. 90-luvulla tämä. Saatiin kodinhoitaja avuksi päivällä, mutta myöhään illalla ja varhain aamulla äidin oli pakko tehdä navetassa työt kun me oltiin nukkumassa. Työt kesti yli parikin tuntia putkeen. Itkuhälytin oli mukana mutta sanoi ettei sitä voinut koko ajan kuunnella eikä kuulla. Oltaisi varmaan jouduttu huostaanotetuksi nykyaikana???
Paitsi nykyaikana ei saa edes kodinhoitajaa kotiin, vaikka olisi miten sairas.
Vierailija kirjoitti:
Moni valittaa äidin käytöksesta, joka ei ollut järkevää tietenkään. Itselle kyllä tuli vittuuntunut olo siitä että...
Missäs se isä on? Miksei poissaolevat lapsena kokonaan hylkäävät isät joudu kunnolla vastuuseen että tekee naisista yksinhuoltajia?
Kaikista juoppoäidin ymmärtäväisistä puolustelijoista tää oli jo pohjanoteeraus.
Ei ihme kun nylynuoriso täyttä pullamössöä ja mt-potilaita kun tämän palstan hyysääjät ovat ne kasvattaneet. Ensimmäistä kertaa päässet yksin ulos varmaan 18-vuotiaina, kypärä päässä.
mitäs jos perhehoitaja jättää toistuvasti vauvan ja toisen n. 4 vuotiaan oman teinin hoitoon ja käy tunnin parin treffeillä ja kaupassa yms. reissuilla?
Kuulostaa vähän ylimitoitetulta rangaistukselta. Lisäksi sakkotuomio on typerä. Siitä kärsii myös lapsi kun äidin rahoja viedään.!