Mittava tuomio äidille, joka jätti 5-vuotiaan tunniksi yksin kotiin. Linkki
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39084135-0fec-4608-b4ab-dcb4995c829c
Ihan siis oikein, että tuo on rngaistavaa, mutta kamalan korkea tuomio suhteessa vaikka pahoinpitelyyn.
Mieheni oli 5-vuotiaasta öisinkin ykisn kotona, kun leski-isällään oli vuorotyö. Ei tehnyt kyllä hyvää miehelleni. Hänestä tuli liiankin itsenäinen. Sanoi, että alkuun vähän pelotti, mutta äkkiä oppi olemaan.
Kommentit (341)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä jotkut jaotelleet "pahoihin yksinhuoltajiin" ja "hyviin perheisiin". Kumpaan mun lääkärivanhemmat kuuluu? Kasvattivat monta fiksua lasta, hyvin itsenäisesti olimme ja kuljimme pienestä saakka. 5-vuotiaana huitelin yksin omalla pihalla ja kävin kavereillakin jonne piti vähän kävellä, autotietä en saanut ylittää. Olemmeko roskaa vai parempaa väkeä?
Jättivätkö teidät yöksi yksin, kun lähtivät juomaan?
Eivät juo ollenkaan, eikä sen pitäisi mitenkään vaikuttaa siihen miten pitkäksi aikaa lapsen voi jättää yksin. Sen kannalta aivan sama meneekö töihin, kirkkoon vai juomaan.
Jättivätkö siis yöllä yksin? Ihme kiertelyä, kun uutisessa kyse on täysin vastuuttomasta pienen lapsen jättämisestä yksin keskellä yötä.
Olemme olleet joskus yön yli keskenämme, kyllä.
Mikä kohta sanassa "yksin" on vaikea ymmärtää???
Unohdin toki kertoa, että minä olen vanhin lapsi, joten ei ole väliä turvallisuuteni kannalta, jos siellä nuorempia lapsia minun seurassani.
Eli jäit 5-vuotiaana yksin yöllä nuorempien sisarustesi kanssa? Just joo. Hoidit näppäränä 5-vuotiaana pikkusisarusten yöheräilyjä, nukkuttamisia yöheräilyjen jäljiltä ja yösyötöt tarvittaessa. Ei pelottanutkaan yhtää. Hienoa ja uskottavaa.
En puhunut mitään vauvasta?
Ja siis lähinnä piirtelin ja puuhailin omiani taskulampun kanssa, nuoremmat nukkuivat. Kyllä minua pelotti pimeys yöllä, mutta sillä ei ollut vaikutusta olivatko vanhemmat kotona vai ei.
Juu ei mitään vaikutusta. Siellä reippaana 5-vuotiaana aika kuluu sisaruksia hyssytellessä ja turvallisena "aikuisena" toimiessa. Ei yhtään tule ikävä vanhempia eikä äitiä ja isää kukaan pelkäävä lapsi osaa kaivata.
Miksi jankkaat? En ole missään välissä väittänyt että tämä oli hyvä kuvio. Ainoastaan pyytänyt tuomioita, kun niitä täällä jaeltiin. Olenko roskaa vai ei?
Miksi lapsi olisi "roskaa" jos aikuiset toimii vastuuttomasti? Jos jollain aikuisella olisi tapana pitää 5-vuotiasta pikkusisasarusten yöhoitajana, koko lapsikatras olisi kärsinyt valtavasti. Se on vakavaa laiminlyöntiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä jotkut jaotelleet "pahoihin yksinhuoltajiin" ja "hyviin perheisiin". Kumpaan mun lääkärivanhemmat kuuluu? Kasvattivat monta fiksua lasta, hyvin itsenäisesti olimme ja kuljimme pienestä saakka. 5-vuotiaana huitelin yksin omalla pihalla ja kävin kavereillakin jonne piti vähän kävellä, autotietä en saanut ylittää. Olemmeko roskaa vai parempaa väkeä?
Ei tosiaan. Ei kaikki ole juoppoja.
Mä olin yksin kotona äidin ja isän ollessa töissä tai asioilla.
Mutta ympärillä oli tuttu kerrostalo, aina oli puhelimen vieressä numerot.
Lisäksi yksinolo ei ole hylkäämistä, kun varmistetaan että ruokaa on ja tiedät suunnilleen milloin muut tulee kotiin.
Siinä ei ole mitään draamaa, vaan normaalia elämää.
Nää joidenkin fantasiat tulipaloista ja roskia viedessä ovat ihan huvittavia!
Oletteko muistaneet pelätä sitä mahdollisuutta, että yhäiti kuolee kotona ollessaan lapsen kanssa, tai sattuu onnettomuus ym?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle sanottiin neuvolassa, että periaatteessa en saisi viedä roskapussia piharoskikseen, kun lapsi nukkuu päiväunia. Mies teki matkatyötä ja ei ollut tukiverkkoja paikkakunnalla. Neuvola perusteli kiellon sillä, että jos tapahtuu onnettomuus, niin lapsi jää yskin. Yhtä hyvin onnettomuus olisi voinut sattua kotonakin, eikö? Pussin vienti vei puoli minuuttia ja asuimme kerrostalon 2. kerroksessa, eikä missään metsän keskellä. Hissiä ei ollut, joten en voinut jäädä sinnekään jumiin.
No mitä jos kaadut portaissa tai saat sairaskohtauksen ulkona. Sinut vietäisiin sairaalaan mutta tietäisikö kukaan että lapsesi on yksin kotona jos sinä olisit siis tajuton ja sinut otettaisiin ambulanssiin portaista tai pihalta. Kuinka pitkään menisi että joku tajuaisi yksinäisen lapsen siellä asunnossa? Onko lapsi niin iso että osaisi itse mennä soittamaan naapureiden ovikelloja jos sinua ei kuulu takaisin?
Itse jätin lapset joskus nukkumaan kun vein tai hain mieheni junalta (työmatkoihin liittyen). Vanhin lapsi oli kouluiässä ja nuorin noin 5v. Kerroin kyllä vanhimmalle lapselle illalla ennen nukkumaanmenoa että vien isän yöjunalle jos vaikka heräisi. Ja aina laitoin viestin miehelle kun olin taas kotona eli jos viestiä ei olisi tullut niin mies olisi hälyyttänyt apua esim naapurin katsomaan lapsia.
Mitä jos äiti saa sairaskohtauksen sisällä? Tai jopa kuolee asuntoon ollessaan kaksin lapsen kanssa? Ihan sama lopputulos.
Kyllä maailmasta on tullut hullu kun roskiakaan ei saa viedä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät juo ollenkaan, eikä sen pitäisi mitenkään vaikuttaa siihen miten pitkäksi aikaa lapsen voi jättää yksin. Sen kannalta aivan sama meneekö töihin, kirkkoon vai juomaan.
Jättivätkö siis yöllä yksin? Ihme kiertelyä, kun uutisessa kyse on täysin vastuuttomasta pienen lapsen jättämisestä yksin keskellä yötä.
Olemme olleet joskus yön yli keskenämme, kyllä.
Mikä kohta sanassa "yksin" on vaikea ymmärtää???
Unohdin toki kertoa, että minä olen vanhin lapsi, joten ei ole väliä turvallisuuteni kannalta, jos siellä nuorempia lapsia minun seurassani.
Eli jäit 5-vuotiaana yksin yöllä nuorempien sisarustesi kanssa? Just joo. Hoidit näppäränä 5-vuotiaana pikkusisarusten yöheräilyjä, nukkuttamisia yöheräilyjen jäljiltä ja yösyötöt tarvittaessa. Ei pelottanutkaan yhtää. Hienoa ja uskottavaa.
En puhunut mitään vauvasta?
Pikkulapsilla on tapana heräillä öisin myös pikkuvauva-ajan jälkeenkin. Joskus monta kertaa yössä, joskus kerran. Joskus ynisevät muuten vaan ja herättävät. Todella uskottavaa 5-vuotiaan vastuulla yön olevat sisarukset. Ei yhtään traumaa kenelläkään.
Ei meillä muutenkaan ollut asiaa vanhempien makkariin tms. jos heräsimme yöllä. Kai me oltiin sitten niin sikeäunisia, että pystyivät jättää.
Pikkulapset ei ikinä ole noin sikeäunisia, että voisi jättää. Keksi seuraavalla kerralla uskottavampi juttu.
Mutta uutisen äidin oletettiin automaattisesti heti jättäneet useammaksi tunniksi, vaikka niin ei edes missään sanottu? Koska hän oli yksinhuoltaja niin se on uskottavaa? Mutta lääkärit eivät toimisi koskaan vastaavalla tavalla, täysin epäuskottavaa.
On aivan sama, minkä ammattikunnan edustaja tekee väärin, yhtä järkyttävää lapsen kaltoinkohtelu on kaikissa tapauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Hm, muistan, että jo neljävuotiaana sain taapertaa itse kotiin hoitotädiltä. Tämä olikin 70-luvun alussa.
Juu, no eihän tuosta olekaan kuin kohta 50 vuotta. Ajat muuttuvat ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle sanottiin neuvolassa, että periaatteessa en saisi viedä roskapussia piharoskikseen, kun lapsi nukkuu päiväunia. Mies teki matkatyötä ja ei ollut tukiverkkoja paikkakunnalla. Neuvola perusteli kiellon sillä, että jos tapahtuu onnettomuus, niin lapsi jää yskin. Yhtä hyvin onnettomuus olisi voinut sattua kotonakin, eikö? Pussin vienti vei puoli minuuttia ja asuimme kerrostalon 2. kerroksessa, eikä missään metsän keskellä. Hissiä ei ollut, joten en voinut jäädä sinnekään jumiin.
No mitä jos kaadut portaissa tai saat sairaskohtauksen ulkona. Sinut vietäisiin sairaalaan mutta tietäisikö kukaan että lapsesi on yksin kotona jos sinä olisit siis tajuton ja sinut otettaisiin ambulanssiin portaista tai pihalta. Kuinka pitkään menisi että joku tajuaisi yksinäisen lapsen siellä asunnossa? Onko lapsi niin iso että osaisi itse mennä soittamaan naapureiden ovikelloja jos sinua ei kuulu takaisin?
Itse jätin lapset joskus nukkumaan kun vein tai hain mieheni junalta (työmatkoihin liittyen). Vanhin lapsi oli kouluiässä ja nuorin noin 5v. Kerroin kyllä vanhimmalle lapselle illalla ennen nukkumaanmenoa että vien isän yöjunalle jos vaikka heräisi. Ja aina laitoin viestin miehelle kun olin taas kotona eli jos viestiä ei olisi tullut niin mies olisi hälyyttänyt apua esim naapurin katsomaan lapsia.
Mitä jos äiti saa sairaskohtauksen sisällä? Tai jopa kuolee asuntoon ollessaan kaksin lapsen kanssa? Ihan sama lopputulos.
Kyllä maailmasta on tullut hullu kun roskiakaan ei saa viedä...
Mitä eroa on onnettomuudella ja tahallisella teolla? Siinäpä miettimistä. Kerro kun olet tullut johtopäätöksiin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsi olisi "roskaa" jos aikuiset toimii vastuuttomasti?
Ei olekaan. Puhuin provosoivasti vähän off-topic, koska täällä tehtiin jaottelua "hyviin perheisiin" ja niihin, joita halveksutaan. Pahaakin oli jostain naapurista puhuttu selän takana ja siitä ylpeydellä kerrottiin, vaikka tästä seuraa luultavasti mm. se että syytöntä lasta aletaan kiusata. Huomaan myös, että kumpaan jaotteluun uutisen nainen on laitettu tietämättä tarkempia faktoja. Ja sellainen nyt on vain idiotismia.
Millä tavalla tämä on jonkun mielestä kova tuomio? Vähän sakkoja?
Jos äiti lähtee keskellä yötä ryyppäämään ja jättää pienen lapsen yksin kotiin, niin se on jo mielestäni huostaanoton paikka. Tässä tapauksessa vielä säikähdys+ikuiset traumat kun herää keskellä yötä vieraassa, sekaisessa paikassa ja huomaa että ketään muita ihmisiä (varsinkaan sitä äitiä) ei ole missään.
Vierailija kirjoitti:
Mä tiedän yhden yh-äidin joka jatkuvasti jättää lapset keskenään ja lähtee miesystävänsä luokse toiselle paikkakunnalle. Toki siellä vanhin lapsista on teini, mutta nuorin on vasta vuoden vanha.
Ja katsot sitä vain vierestä? Olet osasyyllinen kaikkeen siihen mitä nuo alaikäiset lapset kokee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hm, muistan, että jo neljävuotiaana sain taapertaa itse kotiin hoitotädiltä. Tämä olikin 70-luvun alussa.
Vielä toiset 50 vuotta taaksepäin, niin ei ollut edes hoitotätejä. Ei nyt aikuista ihmistä tarvittu kakaroiden perään katsomiseen, kyllä isompi lapsi riitti. Tai jos oli ainokainen, sidottiin narulla pöydänjalkaan päiväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä oli lapsen isä?
mitä merkitystä tällä on?
No aika helvetin paljon merkitystä, jos isä jättänyt vastuun yksin äidille.
Ihan sama onko toinen vanhempi jättänyt vai ei, mutta ei sitä vahinkoa laiteta eteenpäin omalle lapselle…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutus ei takaa mitään. Jos sä koit turvattomuutta tai olit vaarassa, sun vanhemmat koulutuksestaan huolimatta tekivät väärin.
Kyllä, aivan. Samaa mieltä.
Mutta huomaan, että lääkäripareja halvemmin halveksutaan samalla tavalla kuin köyhiä yksinhuoltajia. Täällä usein yksinhuoltajasta heti oletukset on pahimmat mahdolliset ja täälläkin jossain viestissä puhuttiin "meistä hyvistä perheistä" ja "siitä yksinhuoltajasta josta puhuttiin pahaa". Yksinhuoltajasta oletus on JOILLAKIN (ei kaikilla) sen tyylistä että elämänhallinta on hukassa ja lapset hoidetaan huonosti. Ja tämä on mielestäni epäreilua ja näkyy myös tässä keskustelussa. Porukka on tehnyt paljon omia oletuksia, joihin heillä ei ole faktaa.
Eikö Madeleine McCannin vanhemmat ole lääkäreitä? Jättivät lapset yksinään yöllä ja lähtivät juopottelemaan. Loppu onkin historiaa ja kyllä noita vanhempia on halveksuttu kovastikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä oli lapsen isä?
Ihan sama onko toinen vanhempi jättänyt vai ei, mutta ei sitä vahinkoa laiteta eteenpäin omalle lapselle…
Kyllä se on silloin sen vastuusta luistaneet vanhemman vastuulla, että on jättänyt omat lapsensa tuollaisen äidin kanssa keskenään. Mieti jos roolit olisivat toisin päin, äiti jättäisi lapsensa alkoholiin menevällä isälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä toiset 50 vuotta taaksepäin, niin ei ollut edes hoitotätejä. Ei nyt aikuista ihmistä tarvittu kakaroiden perään katsomiseen, kyllä isompi lapsi riitti. Tai jos oli ainokainen, sidottiin narulla pöydänjalkaan päiväksi.
Ja lapsia kuoli ja vammautui erilaisissa tapaturmissa tämän takia hirveä määrä.
Vierailija kirjoitti:
Tätä mä en kans tajua, parempi että jos nyt onnettomuus sattuisi niin mieluummin pihalla josta joku naapuri tai ohikulkija mut huomaisi. Jos kotona sattuisi niin lapsi jäisi yksin tuntikausiksi kunnes mies tulee kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutus ei takaa mitään. Jos sä koit turvattomuutta tai olit vaarassa, sun vanhemmat koulutuksestaan huolimatta tekivät väärin.
Kyllä, aivan. Samaa mieltä.
Mutta huomaan, että lääkäripareja halvemmin halveksutaan samalla tavalla kuin köyhiä yksinhuoltajia. Täällä usein yksinhuoltajasta heti oletukset on pahimmat mahdolliset ja täälläkin jossain viestissä puhuttiin "meistä hyvistä perheistä" ja "siitä yksinhuoltajasta josta puhuttiin pahaa". Yksinhuoltajasta oletus on JOILLAKIN (ei kaikilla) sen tyylistä että elämänhallinta on hukassa ja lapset hoidetaan huonosti. Ja tämä on mielestäni epäreilua ja näkyy myös tässä keskustelussa. Porukka on tehnyt paljon omia oletuksia, joihin heillä ei ole faktaa.
Eikö Madeleine McCannin vanhemmat ole lääkäreitä? Jättivät lapset yksinään yöllä ja lähtivät juopottelemaan. Loppu onkin historiaa ja kyllä noita vanhempia on halveksuttu kovastikin.
Kyllä, mutta tämä tapahtui vasta kun tällainen tapaus oli kaikkien tiedossa ja todisteet laarissa. Puhun ennakkoluuloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on yksi syy miksei lapsia synny, kun vanhempien oletetaan katsovan nukkuvaa lastaan, hetkeksikään ei saa mennä pois viereltä tai tulee syyte ja lasu. Kun itse olin 6v minut jätettiin vahtimaan nukkuvaa 4v siskoani hotelliin kreetalla, kun vanhemmat lähtivät allasbaariin viettämään iltaa. Kaksivuotiaasta asti menin omia menojani taloyhtiön pihalla ja tämä siis 90-luvun puolivälissä..
Nykyaika on kamalaa kyttäämistä ja vanhempien syyttämistä, samaan aikaan pitäisi olla jatkuvasti läsnä sekä töissä että kotona. Milloin vanhempi saa hengähtää?
Moni äiti on vahtinut lapsiaan joka sekuntti nyt 2000 - luvulla.
Minä olen syntynyt 70-luvulla, eikä minuakaan jätetty lapsena koskaan yöllä yksin. Niitä, jotka jättivät, pidettiin silloinkin huonoina vanhempina. Alkoholisteja on ollut ennenkin. Lukekaa/katsokaa Onkelin Kiltin yön lahjat.
Vähän eri asia. Kerran jätetty 5-vuotias tunniksi yksin, kun lähdetty kävelylle. Typerästi tehty, mutta liioittelua maalata kaksi olutta juoneesta ihmisestä joku alkoholisti tämän perusteella. Ihan hullua.
Vai että kävelylle on iltamyöhään pitänyt lähteä. Niinpä niin, ja kävellessä sitten kaljaa juotu. Kuulostaa aika erikoiselta. Tai kuulostaahan se kävelylle meno paremmalta kuin baariin meno.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on yksi syy miksei lapsia synny, kun vanhempien oletetaan katsovan nukkuvaa lastaan, hetkeksikään ei saa mennä pois viereltä tai tulee syyte ja lasu. Kun itse olin 6v minut jätettiin vahtimaan nukkuvaa 4v siskoani hotelliin kreetalla, kun vanhemmat lähtivät allasbaariin viettämään iltaa. Kaksivuotiaasta asti menin omia menojani taloyhtiön pihalla ja tämä siis 90-luvun puolivälissä..
Nykyaika on kamalaa kyttäämistä ja vanhempien syyttämistä, samaan aikaan pitäisi olla jatkuvasti läsnä sekä töissä että kotona. Milloin vanhempi saa hengähtää?
Moni äiti on vahtinut lapsiaan joka sekuntti nyt 2000 - luvulla.
Minä olen syntynyt 70-luvulla, eikä minuakaan jätetty lapsena koskaan yöllä yksin. Niitä, jotka jättivät, pidettiin silloinkin huonoina vanhempina. Alkoholisteja on ollut ennenkin. Lukekaa/katsokaa Onkelin Kiltin yön lahjat.
Vähän eri asia. Kerran jätetty 5-vuotias tunniksi yksin, kun lähdetty kävelylle. Typerästi tehty, mutta liioittelua maalata kaksi olutta juoneesta ihmisestä joku alkoholisti tämän perusteella. Ihan hullua.
Vai että kävelylle on iltamyöhään pitänyt lähteä. Niinpä niin, ja kävellessä sitten kaljaa juotu. Kuulostaa aika erikoiselta. Tai kuulostaahan se kävelylle meno paremmalta kuin baariin meno.
Puoliltaöin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä oli lapsen isä?
Kyllä se on silloin sen vastuusta luistaneet vanhemman vastuulla, että on jättänyt omat lapsensa tuollaisen äidin kanssa keskenään. Mieti jos roolit olisivat toisin päin, äiti jättäisi lapsensa alkoholiin menevällä isälle.
No niin minun äitini jättikin, kun meni pirulainen kupsahtamaan. Isäni alkoholismi ei kuitenkaan ole äitini syytä eikä edesmenneen äitini vastuulla. Varhaisimmat muistot ovat ajoilta, jolloin en osannut kunnolla vielä kävellä ja olin sisarusteni kanssa yksin kotona, kun isän piti päästä vähän tuulettumaan naisystävänsä kanssa. Itkin - en tiedä kuinka pitkään - pää vasten portaiden kaiteita. Toivottavasti tuon uutisen lapsen vanhempi olisi saanut edes vähän järkeä ja vastuuntuntoa päähän, ettei lapsesta kasva jälleen yksi traumatisoitunut meidän muiden joukkoomme…
Mutta uutisen äidin oletettiin automaattisesti heti jättäneet useammaksi tunniksi, vaikka niin ei edes missään sanottu? Koska hän oli yksinhuoltaja niin se on uskottavaa? Mutta lääkärit eivät toimisi koskaan vastaavalla tavalla, täysin epäuskottavaa.